En dat werd aangeraden door de vroedvrouwen?ja, dat 2e dus he![]()

Kzou nog ergens verstaan als ze het zeiden om er melk uit te masseren (bv bij stuwing onder een warme douche) maar als ge geen productie hebt kunt ge zo toch niets gaan doen ze.
Het eerste wat ze doen om productie op gang te brengen is juist laten afkolven (met een apparaat) bij ons. Misschien soms zelfs een beetje te snel want het is zeker niet abnormaal dat het een dag of 2-3 duurt eer dat goed op gang komt, en al snap ik de frustratie als ouder (ik had die ook), continu aanleggen van het kind is de beste optie dan. Dus het is een beetje balanceren tussen wachten met bijvoeren zodat baby vaak genoeg kan stimuleren en (beetje) bijvoeden als het echt nodig is. Zolang ze maar 10% van hun gewicht verliezen die eerste dagen wordt er geprefereerde van af te wachten (want binnen normale verwachtingen, aanvaardbaar).
Edit: nu, ik ben uiteindelijk buitengegaan uit het ziekenhuis in het stramien van live voeden (20 minuten per borst?), daarna afkolven terwijl de wederhelft al dan niet bijgaf, dan alles opruimen, en repeat want babyb was daar weer. Niet leefbaar.
De vroedvrouw kwam bij ons binnen die eerste dag en zag hoeveel ik nog kolfde na te voeden (want niet zo veel was, nog 20 ML ofzo) en ze zei direct dat ik daarmee moest stoppen want als er zo veel nog gekolfd kon worden dan had de baby zeker genoeg binnengekregen :').
Dat zelfvertrouwen van haar daarover was ook wel fijn. Want dat is net wat ge zoekt, op die moment (en zelf hebt ge die ervaring niet).
(Uiteindelijk had ik zoveel productie dat het eigenlijk belachelijk was dat ik mij daar zo zorgen over maakte. Maar het heeft wel 3,5 dagen geduurd eer ze op gang kwam)
Laatst bewerkt:

.

(Hij bleef wel wakker tot 23u-middernacht)