Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik denk dat in het algemeen de kinderopvang wel voorstander is van potjes training tbh... Wat ik van vrienden hoor + zie bij onze crèche (natuurlijk nog niet van toepassing voor onze dochter...)

Hier dan weer niet. Had ze een luier of slipje aan, liet ze alles lopen. Dus ik vroeg of ze op de crèche ook haar bloot wilden laten lopen onder haar rokje of kleedje; "neen, dat gaat niet omwille van de hygiëne".
Hadden ze haar 2u met een slipje laten lopen: "mama, ze is er niet aan toe hoor, ze laat het gewoon lopen!" No shit, Sherlock, had ik vast niet voorspeld! 🙄
Dus elk weekend thuis bloot en blijven oefenen thuis alleen. "ze gaat mee met de rest op het potje in de crèche, maar ze doet er weinig" terwijl ze daar dus een luier moest blijven dragen.
Covid lockdown was een zegen op dat vlak: na enkele dagen geen enkel ongelukje meer en konden we beginnen oefenen met slipjes en leggings ook.

Bij ons was de crèche er ook niet echt mee bezig. Wij hebben vaak moeten pushen en ze zeiden er is nog tijd. Tot dat school er dan was en ze dus niet zindelijk was. Wij waren er constant mee bezig en zelfs te pusherig. Bij volgend kind ga ik minder pushen want werkte echt averechts. Door tijdsdruk door de crèche kregen we stress. Uiteindelijk was ze pas 100% droog toen ze bijna 3 werd. Ik vind wel echt dat de crèche meer iniatief moest nemen want enkel thuis is zeker niet genoeg.

Ik heb het artikel niet gelezen maar onze kinderopvang heeft zelf het initiatief genomen om te beginnen met potjes training toen ze het gevoel hadden dat hij er klaar voor was. Samen zijn we er dan aan begonnen en dat ging heel vlot.

Een goede vriendin van me is al jaar en dag kleuterjuf bij de instappers en de 1ste kleuterklas en er zijn enorm veel ouders die denken/verwachten dat de juf hun kind zindelijk maakt. Zoiets lukt alleen als er thuis ook aan gewerkt wordt.
Vroeger moesten kinderen zonder pamper naar school maar nu mag de school dat niet meer verwachten.
Nochtans mocht mijn oudste wel met optrekkertje naar school maar mijn jongste niet meer. Het hangt vooral gewoon van de policy van het school af.

Het is ook logisch he, de dochter is hier vandaag 9x geweest.
9x maal 9 kinderen = 81 potjes of dus om de 6 minuten... Dat is gewoon niet haalbaar.
Maar dat klopt niet hé. Niet alle kindjes moeten op het potje (niet de juiste leeftijd) en als je meerdere kindjes hebt die aan zindelijkheidstraining doen dan zet ge die zelf allemaal samen op gezette tijden op het potje (net zoals in de kleuterklas, en andere kindjes zien gaan helpt ook). Dus dat is niet om de 6 minuten maar in batchen. Dat neemt weinig last weg bij een onthaalmoeder met slechts een paar grotere kindjes natuurlijk maar in grotere crèches zou dat net wel heel vlot moeten lukken.
De kinderopvang die niet wilt meewerken is inderdaad een problemen. Nu op bijna 4 gaan we proberen zonder nachtpampers 🤞
Maar Nachtzindelijk is iets totaal anders dan zindelijk zijn overdag. Daar hebt ge andere fysieke mijlpunten eer dat zelfs mogelijk is.

Er is gewoon wel minder consistente training/aandacht dan vroeger. (bv. Als ouder hebt ge minder oog voor de signalen van uw kind wanneer het moet gaan). Ik heb het ook nooit vroeg voor elkaar gekregen maar ge hebt ook maar zoveel tijd eraan te spenderen als ge werkt (en dan hangt het dus enorm af van hoe klaar/snel uw kind er uit zichzelf mee/voor is).
In die culturen waar de kinderen er snel mee zijn leren ze die ook vaak momenten/tekens aan van zeer jonge leeftijd.

Maar Nachtzindelijk is iets totaal anders dan zindelijk zijn overdag. Daar hebt ge andere fysieke mijlpunten eer dat zelfs mogelijk is.
We moeten ook niet klagen over de dagzindelijkheid. Na 2 weken kleuterschool was dat zo goed als gepiept. Het lag dus inderdaad aan de pampers in de crèche.

Pampers dragen is nefast.

Wij hebben het gelukkig klaargespeeld gekregen op een verlengd weekend met brugdag. Initieel deed de opvang ook aan “training” maar dan met pamper owv hygiëne. Dat werkt gewoon niet.

Toen ze voor 90% droog was na dat weekend was het voor hun wel oké. In se komt er het dus op neer dat ze verwachten dat je thuis ook moeite doet (het zware werk).

Collega deed bij haar dochter een onderbroekje aan en daar de pamper over. Zo voelt het voor het kind niet zo prettig als het toch in de pamper plast, maar is het voor in de crèche toch hygiënisch 🤷‍♀️

AITA?

Mijn stekels gaan opstaan als schoonmama dochterlief in 1 van de door haar gekochte outfits steekt, die ik niet altijd even mooi vind. Ik stop al speciaal 3(!) wisseloutfits in de rugzak, zodat oma kan kiezen wat ze aantrekt, mocht er iets vuil zijn en toch vindt ze dat blijkbaar niet genoeg. Ik kan er niet aan doen maar ik krijg het gevoel dat ze wat ik m'n dochter koop, niet goed genoeg vindt. 🤷‍♀️

AITA?

Mijn stekels gaan opstaan als schoonmama dochterlief in 1 van de door haar gekochte outfits steekt, die ik niet altijd even mooi vind. Ik stop al speciaal 3(!) wisseloutfits in de rugzak, zodat oma kan kiezen wat ze aantrekt, mocht er iets vuil zijn en toch vindt ze dat blijkbaar niet genoeg. Ik kan er niet aan doen maar ik krijg het gevoel dat ze wat ik m'n dochter koop, niet goed genoeg vindt. 🤷‍♀️
Hah mijn madam dito int begin. Heb gewoon gezegd bij mijn ma doet die kleren van daar aan ( veel buiten, bos, etc) dan kan er ook geen gezaag zijn dat hij vuil naar huis komt. De theeft even geduurd maar na 6 maand heeft ze het gesnapt.

Ik zaag ook niet dat hij vol met kattenhaar naar huis komt van bij haar moeder.
Maar het stoort mij wel.

Gisteren onderweg naar huis met de auto een kotserke in de auto. Gelukkig viel het volume nogal mee en was vooral haar pyjama besmeurd en een klein beetje van de autostoel. Ik heb al andere spouwvormen zien uitbarsten daar vanachter ... :unsure:

1 september iedereen. Het is zover!! :unsure:

73fc7ac68c3b5dab9e4f482833b5f897_w200.webp

Jammer, want het was een leuke vakantie, maar stiekem gaan er toch wel veel ouders blij zijn.

Allé hier zijn ze ook vertrokken voor de 3e kleuterklas en het 3e leerjaar. Allebei wel wat zenuwen (uiteraard), maar hadden er ook allebei eigenlijk veel zin in.

Tout court eigenlijk ook weinig weners gezien vandaag :tongue:

Zoontje gaat naar 2de kleuterklas, mega enthousiast deze ochtend maar dan toch groot drama bij het afzetten. Dochter gaat naar de startklas, heel bedeesd vanmorgen. Ook veel traantjes bij het afzetten.

We hadden toch gehoopt dat het wat vlotter zou gaan. In de klas zelf waren ze wel vrolijk en aan het meedoen.

Begrijpelijk als ze nog zo jong zijn. En zoals je zegt, dat gaat wel snel over eens het allemaal écht begint in de klas :)

Terug
Bovenaan