Misschien een vreemde opmerking, maar destijds deed het mij deugd om dergelijke verhalen te lezen. Wij hebben 2 moeilijke slapers gehad. Na ons eerste was er zelfs twijfel om ooit aan een 2de te beginnen. Dit terwijl in onze omgeving precies alles vanzelf ging. Opmerkingen als 'dat is nu eenmaal kindjes hebben hé' of 'jah, een kind weent nu en dan wel eens hé' deden pijn. Precies of we overdreven. Ik kon daar nergens mee terecht, uitgezonderd hier op 't forum.
Na 4 maanden werd dan bij ons eerste een medische oorzaak vastgesteld. Zij weende/tierde 16 uren per dag. Ik weet dit omdat we van de kinderarts een dagboek moesten bijhouden. Bleek dus dat de spier tussen maag/darm te snel gegroeid was en geblokkeerd zat, de medische term hiervoor ontglipt mij nu even. Meer dan 2 uur na de voeding had men gezien op een scan dat de maag eigenlijk nog vol melk zat. Reflux, overgeven, pijn,... waren hiervan het gevolg. Dat kind zag af. Wij hebben ALLE types flessen en flesvoeding geprobeerd. Bleek ook dat ze koemelkallergie had. Het heeft dan nog 2 jaar geduurd vooraleer zij volledig doorsliep. Structuur in voeding en slaap, slaaprituelen, slaapwekker, witte ruis, enz. boden uiteindelijk de oplossing.
En dan begon alles opnieuw met ons 2de, uitgezonderd dat probleem met de spier tussen maag/darm.
Oudste is nu bijna 5j en de jongsten is er 2 geworden 1 januari. Een volledige nacht doorslapen gebeurd niet veel. Meestal moeten we wel 2-3 keer opstaan voor één van de twee. Maar 't is al stukken beter. Een nachtrust van 7u (weliswaar onderbroken) is hemels in vergelijking met de 4-5 uur per nacht die tot 8 keer onderbroken werd.
Ik heb maanden rondgelopen met een serieus slaaptekort. Ik was niet moe op het werk en ik bleef maar gaan. Maar dat haalde mij uiteindelijk in.
Het kan enorm frustrerend zijn als uw slaap onderbroken wordt, toch is het niet slecht om jezelf er af en toe aan te herinneren dat uw kinderen dat niet opzettelijk doen. Ik geloof niet dat een kind op die leeftijd zoiets heeft van: 'neg, nu ga ik die eens goed kloten si'. Die gedachte hielp mij de frustratie tegen te gaan.
Hoe cliché ook: hou vol, het betert.