gamer5
Well-known member
Hier deze ochtend crisis bij de twee kinderen, ruzie tussen mijn vrouw en ik en mijn vrouw huilend op de fiets vertrokken.
Echt, ik weet niet meer wat ik moet doen. Mijn vrouw is altijd lastig omdat ze te laat op haar week komt, en klaagt dan dat ik niet genoeg help ... maar ze beseft niet dat ze mij gewoon niet toelaat te helpen. Ik werk vandaag van thuis uit, dus heb totaal geen tijdsdruk om de kinderen klaar te krijgen, terwijl mijn vrouw de vroegdienst heeft en echt echt op tijd moet zijn. De kinderen krijsen om mijn vrouw, want papa is 's nachts en 's ochtends persona non grata, maar ik zeg haar dat ze het moet negeren en gewoon naar haarzelf kijken. Ze blijft dan heel de tijd zo'n houding tussenin houden, waardoor de kinderen blijven proberen. Als ik daar iets van zeg is het kot te klein en is alles altijd haar schuld (ik kan dat echt niet meer horen). Uiteindelijk begint ze dan boekentassen e.d. klaar te zetten, terwijl ik zie op de klok dat ze te laat gaat zijn. Ze doet dat dan blijkbaar omdat ik "niets" aan het doen ben (ik ben mijn zoon aan het proberen troosten en heb tijd) en zodat ik "niets zou vergeten". Ik mag daar niets op zeggen of ze stort in dat alles haar fout is (again), dat ze niets goed kan doen, dat ze gewoon eens gaat vertrekken ...
Zij zit er fysiek en mentaal compleet door, maar de keer dat ik het aandurfde om toch eens te suggereren om eens naar de dokter te gaan resulteerde in een woede-uitbarsting. Ik weet het echt niet meer. Ik hou zielsveel van mijn vrouw, maar ik zie haar wegkwijnen en kapot gaan en ik voel mij compleet machteloos. En haar verwijten doen pijn. Ik verdien dat niet. Ik kan dat plaatsen binnen de situatie waarin ze zit, maar dat maakt het niet minder pijnlijk.
Hier was het niet zo extreem maar ik heb dat hier ook al meerdere keren voorgehad. Ik zit s’avonds met de kinderen dus mijn vrouw doet de ochtend vermits voor haar de enigste tijdsdruk ook de bel is. Hoewel ze dat al zo lang doet slaagt ze er niet in om die kinderen goed op tijd klaar te krijgen.
Ze staat om 7 op en slaagt er enkel in om hier om 8u40 te vertrekken, 5 minuten voor de bel gaat. Als ik iets probeer te zeggen om te helpen, moet ik haar gerust laten. De schuld van dat ze niet op tijd klaar geraakt is dan ook altijd iets wat ik niet gedaan heb, terwijl dat daar eigenlijk niets mee te maken heeft.
Ik heb het dan recent eens een ochtend gedaan, spijtig genoeg zonder dat ze erbij was, en ik heb die kinderen op 45 minuten klaar. En waarom doe ik dat sneller? Zoals je zegt, naar jezelf kijken en gewoon doen. Niet teveel naar het gedoe van de oudste dan vooral luisteren en voortdoen. Als die nee zegt, zeg ik ja en doe ik voort. Als hij begint te mokken laat ik hem 5 minuten doen, doe ik iets anders, en kom ik daarna weer terug en gaat dat vanzelf. Maar als je dat dan uitlegt, om haar te helpen, dan is ze een slechte moeder…

Ik zit hier s’avonds met die kinderen vaak alleen en heb nooit problemen. Heb redelijk wat geluk met de kinderen hun slaapgedrag maar ik werk gewoon heel gestructureerd en probeer zoveel mogelijk hetzelfde te doen dagelijks. De oudste gaat altijd op dezelfde manier slapen (ritueel voor slapen gaan) en de jongste ook. Het ritueel voor de jongste is nu heel anders dan wat we voor de oudste deden als hij baby was maar dat gaat gewoon niet anders omdat ik er nu 2 heb. Maar dat is geen enkel probleem vermits hij dat gewoon is en ik dat gewoon elke dag doen.
Ik zou met haar, op een rustig moment, eens proberen bespreken dat jij morgen (of volgende dag thuiswerken) de kinderen doet. Eerst en vooral, dan heeft zij eens rust, maar 2 dan kan je eens zien hoe jij het zou doen. Als daar dan zaken uitkomen die zouden helpen is het aan haar om daar dan voor openstaan. Als die zaken kunnen gecombineerd met het feit dat ze maar niet naar haarzelf kan kijken is dat misschien de beste optie. Dan verlicht je toch het werk met “strategische optimalisaties”.
smartass
. Dat helpt dan waarschijnlijk ook weer dat het bij mij makkelijker gaat. Dat is trouwens ook enorm vermoeiend op bepaalde dagen dat papa de go-to ouder is en ik hoop dat dat met de jongste niet het geval gaat zijn.
.