Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Mijn ervaring bij slapen bij de grootouders: doorgaans beter dan thuis. Betere lucht daar, zeker?Hier is de dochter helemaal ontregeld uit de eerste snotvalling gekomen. Ochtenddutjes lukken voor geen meter meer. Middagdutjes ook een probleem en 's avonds mogen we er ook een uur voor uittrekken.
Dat ging nu steeds zo vlot, we konden ze gewoon 's morgens in haar bedje leggen en 2 minuten later sliep ze, nu niks meer mee aan te vangen.
We weten écht niet meer wat we nu nog kunnen doen. De typische "gecontroleerd huilen"-slaaptraining kunnen we zelf niet meer aan (hebben dit een tijd geleden geprobeerd, en het helpt wel wat maar ze is uiteindelijk nooit echt zelfstandig in slaap kunnen vallen). Ik heb vooral schrik voor de moment dat de grootouders er nog eens op moeten passen zonder dat wij thuis zijn (volgende maandag waarschijnlijk). Ik weet dat kinderen weerbaarder zijn dan je denkt, maar ge voelt u toch enorm schuldig dat ge uw kind niet deftig kunt laten slapen.
Al aan gedacht, maar dat zou op 10 maanden wel een pak te vroeg zijn. Ze is nadien (rond 11u dan) ook plots heel moe, maar als we dan het middag dutje doen, dan haalt ze de avond weer niet...Misschien heeft ze ook gewoon geen nood meer aan voormiddagdutjes?
Ze slaapt gewoon hier terwijl de grootouders oppassen hoorMijn ervaring bij slapen bij de grootouders: doorgaans beter dan thuis. Betere lucht daar, zeker?
. Die slechte lucht blijft dus hangen ... 
Puppy pad in een hoekje leggen?Onze zevenjarige weigert nog altijd pertinent om zijn grote boodschap op toilet te doen. Voor plassen al twee jaar prima maar als je het onderwerp ‘N°2-toilet’ begint, dan krijg je ‘shhhh’ ‘nee’ ‘niet zeggen’ en driftig met het voetje stampen op de grond. We hebben al alles geprobeerd (maar echt álles) en zelfs zijn grote broer doet elke dag wel een poging maar het blijft ‘nee’. Hij zou het zelfs dagen ophouden, uit koppigheid.
Het komt voor bij ASS, zegt elk persoon die met zijn begeleiding bezig is maar niemand die weet hoe het op te lossen.
Ik zou het zelfs nog semi in overweging nemen mocht ik zicht hebben op de verdere gevolgen ie dat hij dat niet ook op school zou willen en niet nog eens zeven jaar zo bezig is. Want nu is het natuurlijk nog dat schattig knulletje van 7 maar als 12jarige zie ik dat niet meer zittenPuppy pad in een hoekje leggen?
(Hier was het probleem dat ze niet op potje of toilet wou als peuter, niet zozeer dat ze nr 2 niet wou doen, dus semi ernstig voorstel)
Onze onthaalmoeder is daar rond die tijd ook mee gestopt, dat dutje in de voormiddag. Ik vond dat ook vroeg. Hij krijgt dan rond 10.30u inderdaad een dipje. Maar bij de onthaalmoeder eten ze patatjes om 11u en nadien kan hij er opnieuw tegen, nog een anderhalf uur zelfs. Het dutje ‘s middags kan dan wel een tweetal uur duren.Al aan gedacht, maar dat zou op 10 maanden wel een pak te vroeg zijn. Ze is nadien (rond 11u dan) ook plots heel moe, maar als we dan het middag dutje doen, dan haalt ze de avond weer niet...
https://www.isala.nl/patientenfolders/5875-niet-op-de-wc-willen-plassen-of-poepen/Onze zevenjarige weigert nog altijd pertinent om zijn grote boodschap op toilet te doen. Voor plassen al twee jaar prima maar als je het onderwerp ‘N°2-toilet’ begint, dan krijg je ‘shhhh’ ‘nee’ ‘niet zeggen’ en driftig met het voetje stampen op de grond. We hebben al alles geprobeerd (maar echt álles) en zelfs zijn grote broer doet elke dag wel een poging maar het blijft ‘nee’. Hij zou het zelfs dagen ophouden, uit koppigheid.
Het komt voor bij ASS, zegt elk persoon die met zijn begeleiding bezig is maar niemand die weet hoe het op te lossen.
Heftig, en moeilijk denk ik. Het is al moedig om het gewoon toe te geven. De eerste stap in de oplossing is het (h)erkennen natuurlijk. En dit mag ook niets zijn om u voor te schamen. Dus goed gedaan al om juist te beginnenIk ga hier ff vanalles neerpennen om het van mij af te schrijven. Niet echt makkelijk, maar misschien help ik er anderen mee. Ik denk dat de meesten hier wel doorhebben dat ik het vaak lastig heb na de geboorte van onze dochter. Ik barst regelmatig uit in huilbuien, niet omdat ik ongelukkig ben maar eerder uit onmacht, gevoel van nutteloosheid, twijfel, angst, ...
Heel moeilijk te verwoorden natuurlijk, maar een soort algemeen gevoel dat je geen goede vader bent. Hoewel ik rationeel weet dat ik er veel meer voor haar ben dan de gemiddelde vader. Na de verkoudheid van vorige week lukken haar dutjes overdag ook niet goed meer. We moeten ze volledig in slaap wandelen om haar te laten slapen. Aangezien binnenkort de grootouders terug komen oppassen, is dat natuurlijk niet meer haalbaar en zijn we gisteren begonnen met slaaptraining. Deze keer de pick-up, put-down methode, en toen is er bij mij echt iets gebroken. Onze dochter kwam helemaal niet tot rust bij mij, ik kreeg ze letterlijk niet getroosd door ze gewoon te knuffelen. En (ik weet dat het belachelijk klinkt), dat kwam hard binnen. Mijn vrouw had overdag een opmerking gemaakt over het feit dat ik was afgevallen, en ze zei half lachend "toch niet depressief aan het worden". Toen was er bij mij al een klik dat dat misschien wel mogelijk was, al voel ik mij niet echt ongelukkig dus vond het wat raar.
Wat verder opgezocht 's avonds terwijl mijn vrouw de slaaptraining probeerde toe te passen, en blijkt dat zowat alles dat ik voel exact in het symptoombeeld van een postnatale depressie bij mannen valt. Gelukkig kan dat hier in het gezin heel goed besproken worden, en beslist om vandaag maar een afspraak bij de dokter te maken. Ik hoop vooral dat hij niet enkel antidepressiva gaat voorschrijven, want ik heb best schrik van de neveneffecten.
Maar, ondertussen ook wel compleet radeloos ivm het slapen van de dochter...
Welja, dat perfectionisme is er zeker een deel van. We hebben het bvb heel lang (en soms nog steeds) lastig gehad als ze 's middags maar 1u 20 min slaapt ipv de "aanbevolen" 1.5u - 2u. Om maar een voorbeeld te geven...Heftig, en moeilijk denk ik. Het is al moedig om het gewoon toe te geven. De eerste stap in de oplossing is het (h)erkennen natuurlijk. En dit mag ook niets zijn om u voor te schamen. Dus goed gedaan al om juist te beginnen.
Uit uw verhalen haal ik ook dat ge uzelf zeker niks kwalijk moet nemen t.o.v. "slechte vader" zijn, dat is HEEL duidelijk niet aan de orde.
Het is misschien zelfs net het tegenovergestelde... dat je jullie als ouders TE veel druk oplegt?
Zelf heb noch ik noch vrouw het gehad, dus ik heb geen first hand advies. Sowieso is de stap naar de huisarts / professional de goede!!
Wat mijn vrouw wel had, was dat perfectionisme... alles "zo goed mogelijk" proberen doen (vandaar dat ik hierboven polste bij jou, maar misschien is het niet relevant). Dat was niet gezond bij haar, en ze had daar heel veel stress over. Bij haar is het gebetert (weg gaat dat nooit, want is persoonlijkheid) door dit besef: Uw kind heeft meer aan een ouder die 50% juist "parenting" doet en 100% mentaal sterk staat, dan aan een ouder die 95% juist "parenting" doet maar er eigenlijk onderdoor gaat / zichzelf wegcijfert /...
Tip:Uiteindelijk begint ze dan boekentassen e.d. klaar te zetten, terwijl ik zie op de klok dat ze te laat gaat zijn.
Tip:
Probeer ervoor te zorgen dat er al zoveel mogelijk klaar staat de dag voordien.
Boekentassen staan hier bijv al volledig klaar en kleren liggen op een stapel per kind.
Zelfs uw ontbijttafel kan je de dag ervoor al dekken.
Lijkt niet veel, maar dag beginnen wordt zo veel relaxter en bespaart ergernissen.