Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Tot welke leeftijd dronken jullie kindjes nog melk 's avonds en 's morgens?

Dochter is twee en half en 's avonds hebben we net het flesje afgeschaft maar wel vervangen door een bekertje melk. Dit is wel nooit groeimelk of iets speciaals geweest gewoon volle melk.

'S ochtends drinkt ze al lang gewoon melk uit een beker .

Flesjes zijn hier snel weggegaan, rond 2j-2j5. Daarna volle melk 's ochtends bij het ontbijt. 's Avonds had die daar nog weinig zin aangezien hij enorm veel eet aan tafel. Ondertussen is hij bijna 4j en drinkt hij alleen nog melk als hij dat vraagt 's ochtends, wat weinig gebeurd. Is er niet echt zot van.

Hier diezelfde fase, gok ik. Maar nu las ik net vandaag een story van Binu Singh (en die weet imo écht wel waarover ze praat) dat je bij het verversen van de pamper eigenlijk als ouder geen schrik mag hebben om "vuil" te worden. Want dat dit blijkbaar echt wel psychologisch wordt doorgegeven aan uw baby als "ik ben vuil daar vanonder", met alle mogelijke gevolgen op latere leeftijd.

Ik besef dat veel mensen kinderpsychiatrie als bullshit gaan omschrijven omdat ze vaak tegen de geldende norm in gaan, maar wij volgen ze vrij hard qua adviezen etc, en hopelijk loont dat binnen x jaar he.
Ik snap wat er bedoeld wordt, maar ik vind het (zoals hier al aangehaald) ook wel belangrijk dat ze snappen dat 'kaka' niet hygiënisch is.
Ons kleinste grijpt naar z'n billen. Ik zeg hem dan: 'handjes in de lucht'. Anders zijn z'n handen in kak.

Ik heb dan de voorkeur om alles eerst helemaal op te kuisen.
Zelfde methode als bij ons oudste en die gaat heel vlot naar het toilet.

EDIT: O! Gisteren voor de eerste keer Sam het schaap (slaapwekker) geïnstalleerd bij de kleinsten. Deze ochtend had hij precies was schrik van dat schaap en zat netjes rechtop te wachten tot het schaap wakker werd. 't Is den eerste keer dat was tot 7u hebben kunnen slapen in maanden. Alhoewel we beiden van 6u lagen te waken omdat hij ieder moment zou kunnen beginnen tieren. Nu hopen dat het zo blijft.

Laatst bewerkt:
Jongste is 4 jaar en 2 maanden en deze week wou hij er geen meer.

Toen hij heel klein was, is hij vaak ziek geweest en was zijn fles het enige wat hij op een dag binnen kreeg. Vandaar dat we er niet snel mee stopten en hen lieten kiezen, zijn ze een dag ziek dan hebben ze tenminste die fles toch nog binnen.

Als uw kind op dat verzorgingskussen ligt, kan je er toch ook tegen praten om te laten merken dat je hen graag ziet?

Ik vind/vond het toch ook wel belangrijk dat ze op bepaalde momenten gewoon luisteren en doen wat wij zeggen. Op een verzorgingskussen moesten ze zoveel mogelijk stil liggen als je hen aan het verversen bent. Af en toe lukte dat heel goed, soms was dat idd wat moeilijker.
Zo leer je hen ook discipline, wat volgens mij geen slecht ding is. Er lopen al genoeg ongeleide projectielen rond in veel kleuterscholen/lagere scholen. :tongue:
Nu is van uit de kinderpsychiatrie het "ze moeten discipline leren" ook niet echt iets dat hoog in het vaandel gedragen wordt. Binu Singh (en nog wel een paar anderen in dat werkveld) focussen veel harder van uit de visie van het kind in plaats van de ouders, en dan komt "discipline" er eigenlijk altijd op neer dat je een leermoment weg neemt. Natuurlijk zijn daar ook grenzen aan (bescherming is nog altijd belangrijker...) maar dingen als "nee, niet spelen met je eten!" zijn eigenlijk heel negatief voor de ontwikkeling van je kind.

Het is ook niet omdat je je kind geen "discipline" leert, dat ze ongeleide projectielen zijn ;).
Nuja, hier kunnen we uren over praten en discussiëren hoor, en dat hoort misschien niet in dit topic thuis. En ik veroordeel ook niemand zijn opvoedmethodes. Maar wij hebben er nu bewust voor gekozen om richting de "mild ouderschap"-vorm te gaan (op basis van wetenschappelijke studies) en daarin vind je wel veel dingen terug waarvan je merkt dat die compleet niet ingeburgerd zijn.

Nog een laatste puntje: in de "Alleen Elvis blijft bestaan"-aflevering met Singh ging het over de creche waar ze per volwassenen 9 kinderen moesten bijhouden. Ze gaf daar overduidelijk aan dat een creche op jonge leeftijd eigenlijk al een slecht idee is, laat staan 1 waar er 3x te weinig volwassenen zijn om voor de kinderen te zorgen. Ze had daar een fragment gekozen over een vrouw die besnijdenissen uitvoert in Afrika, en dat die vrouw vond dat ze iets positief deed voor die meisjes, terwijl wij (overduidelijk) dat gruwelijk vinden. Maar dat als wij zouden zeggen dat we hier kinderen vanaf 3 maand oud elke dag bij een vreemde dumpen die dan 8u lang op 9 kinderen tegelijk moet passen, dat ze dat daar evengoed kindermishandeling zouden vinden. Ik vond dat wel een interessant punt.

Ik snap wat er bedoeld wordt, maar ik vind het (zoals hier al aangehaald) ook wel belangrijk dat ze snappen dat 'kaka' niet hygiënisch is.
Ons kleinste grijpt naar z'n billen. Ik zeg hem dan: 'handjes in de lucht'. Anders zijn z'n handen in kak.

Ik heb dan de voorkeur om alles eerst helemaal op te kuisen.

Zelfde methode als bij ons oudste en die gaat heel vlot naar het toilet.
Een belangrijk punt daarin is dat kinderen veel beter leren door ervaring dan door iets "opgelegd" te krijgen.

Wat bedoel je juist met 'alle mogelijke gevolgen op latere leeftijd' en 'hopelijk loont dat binnen x jaar'?
Hier diezelfde fase, gok ik. Maar nu las ik net vandaag een story van Binu Singh (en die weet imo écht wel waarover ze praat) dat je bij het verversen van de pamper eigenlijk als ouder geen schrik mag hebben om "vuil" te worden. Want dat dit blijkbaar echt wel psychologisch wordt doorgegeven aan uw baby als "ik ben vuil daar vanonder", met alle mogelijke gevolgen op latere leeftijd.

Ik besef dat veel mensen kinderpsychiatrie als bullshit gaan omschrijven omdat ze vaak tegen de geldende norm in gaan, maar wij volgen ze vrij hard qua adviezen etc, en hopelijk loont dat binnen x jaar he.

Wat bedoel je juist met 'alle mogelijke gevolgen op latere leeftijd' en 'hopelijk loont dat binnen x jaar'?
Gebrek aan eigenwaarde, hogere kans op depressie, ...
Er zijn best veel wetenschappelijke studies die aantonen dat de manier waarop we babies behandelen heel bepalend is voor mentale gezondheid op latere leeftijd.

Afhankelijk van je gemeente kan het zijn dat er een wasbare luierpremie kan worden aangevraagd trouwens.

Afhankelijk van je gemeente kan het zijn dat er een wasbare luierpremie kan worden aangevraagd trouwens.
Hier kunnen jullie alvast even zoeken:

Dat kon ik doen, werd letterlijk 5x doorgestuurd eer er iemand wist waarover ik had had om mijn ingevuld document+ factuur aan af te kunnen geven.
2 maand later brief van het stadsbestuur in de bus dat mijn aanvraag werd goedgekeurd... 🤔
Maar wel 100 euro mogen ontvangen, als je net 600 euro hebt uitgegeven is dat wel fijn!
(En mijn ex kreeg dan nog eens 200 euro premie via het ziekenfonds voor luiers ook)

Pfft, zit hier alweer een uur naast het bed van de oudste.
Sterkte.

Ondertussen slaapt de dochter hier 's nachts al veel beter (1 à 2x opstaan, maar ze slaapt dan wel tot 7u-half 8). Maar nu lukken de ochtend en middagdutjes plots weer voor geen meter meer. Geen idee waarom, voor haar verkoudheid konden we haar gewoon in bed leggen, speelde ze dan misschien nog 5 minuutjes in het donker en ging dan zelf liggen, nu moeten we ermee rondlopen tot ze in slaap valt in onze armen en moeten we ze zo wegleggen...

En kom niet af met "het is een fase" hé :p

Sterkte.

Ondertussen slaapt de dochter hier 's nachts al veel beter (1 à 2x opstaan, maar ze slaapt dan wel tot 7u-half 8). Maar nu lukken de ochtend en middagdutjes plots weer voor geen meter meer. Geen idee waarom, voor haar verkoudheid konden we haar gewoon in bed leggen, speelde ze dan misschien nog 5 minuutjes in het donker en ging dan zelf liggen, nu moeten we ermee rondlopen tot ze in slaap valt in onze armen en moeten we ze zo wegleggen...

En kom niet af met "het is een fase" hé :p
Het is een uitgebreid veranderingsmoment

Anyway nr 2 heeft weer koorts en waarschijnlijk een oorontsteking. Dus dat is weer een paar dagen met wenen, zagen, koorts, slecht slapen maar hopelijk is ze ok voor maandag.

Hier hangt alles ook vol snot, gisteren kortstondig wat koorts gehad maar de snot is gebleven.

Mama en papa delen natuurlijk ook mee in de vreugde. :sop:

Miljaarde. Gisteren was Sam het schaap een succes.
Deze morgen niet.

@Mulan als ik me niet vergis was het jij die zei om hem kabaal te laten maken tot de wekker 'wakker' werd. Zo gedaan. Na een kwartier zweeg hij.

Morgen breng ik weer verslag uit.

Over de flesjesvraag: Onze oudste is nu 5 en die drinkt eigenlijk nooit melk, hij vind dat echt niet lekker.
De jongste (bijna 3) drinkt heel graag melk en drinkt 's morgens nog een fles en 's avonds (en soms tussendoor nog wel wat :unsure:), op 18 maanden trouwens geswitcht naar melk (i.p.v. Nutrilon).

Ik word sinds kort aangesproken met Pappie Wappie.

Ik weet nog niet of ik het schattig moet vinden of knietjes moet beginnen uitdelen. :unsure:

Terug
Bovenaan