Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt. We pasten feitelijk zijn voeding de dagen en weken nadien nog bewuster aan. Ik was al beducht voor intoleranties en experimenteerde met zijn pap, maar dat bracht niets op. Onze zoon kreeg op vrijdagnamiddag zijn consultatie bij de osteopaat, die behandelde hem, en diezelfde avond (dus voor dat we ook maar iets van voeding hadden aangepast) (!) sliep die door. Ik geloof niet in toeval en al zeker niet als uw kind de eerste keer in zijn leven doorsliep na 2,5 jaar onderbroken nachten (lees: 3 tot max 4 uur slaap per nacht). Onze zoon bleek nadien ook helemaal niet lactose-intolerant na een uitgebreid onderzoek bij de kinderarts. Fructase gebruik ik ook maar sinds kort om het draaglijk te houden, hij is voordien nooit wakker geworden van de buikpijn.
Soms weten wij of dokters het ook gewoon niet hé...we zijn niet alwetend en als je dan iets kan vinden dat helpt, dan is dat een godsgeschenk. Ik herinner me nog dat onze dochter na de geboorte ook huilde van de pijn. Op een keer ontdekte we in haar pamper een vreemdsoortige kleur, dat nadien urinezuur bleek te zijn. Ook via de kinderarts van alles geprobeerd, het probleem bleef en allerlei onderzoeken hingen plots boven haar hoofd. Tot opeens mijne frank viel: mijn vrouw was verzot purine-houdende producten in al zijn vormen en gaf borstvoeding. De kinderarts geloofde daar niet in, maar al snel bleek dat dat de oorzaak was. Vrijwel onmiddellijk na het aanpassen van de voeding, verdween het probleem ook.
Dat van die voetreflexologie kan ik niet verklaren. Uw uitleg verzin je er nu zelf bij, maar dat is evengoed jezelf iets wijsmaken. Een collega-arts neemt hier voor zijn chronische bloedkanker, sidder en beef: homeopathie. Hij gelooft daar niet in, zijn laatste hoop, maar kan het al dan niet nemen in zijn bloed aantonen via markers. Zijn vrouw heeft hij van hardnekkige eczema, waar de reguliere geneeskunde ook geen antwoord op wist, kunnen genezen met dezelfde kwakzalverij. Ik heb ook een klassiek wetenschappelijke opleiding achter de rug. Het kan feitelijk niet werken, maar heb voorbeelden legio die ik niet kan verklaren.