Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier is dat met op tijd gaan slapen, iets dat ik persoonlijk zeer belangrijk vind. Al veelvuldig proberen uitleggen, maar ik weet dat we elke keer weer gewoon een oververmoeid kind terug krijgen :rolleyes:.

Het is niet omdat zij voor opvang zorgen dat zij volledig zelf de regels bepalen. Ik zou proberen om daar een open gesprek over te voeren aangezien jullie er de gevolgen van dragen.
Mijn schoonmoeder is zo iemand die denkt dat ze alles beter weet. Zelfs wanneer ze tegen ons aangeeft iets te zullen doen zoals wij willen, doet ze dat achter onze rug toch niet. Da's een strijd die we niet kunnen winnen, en zeker ik als schoonzoon niet.

Een compromis kan je vinden (doen we hier ook), maar grootouders zijn grootouders, en die dienen ook gewoon om kleinkinderen te verwennen 🤷‍♂️ ik snap niet waarom je zowel je kleinkind als je ouders dat plezier zou "ontzeggen".
Die van ons (anderhalf) ligt daar nooit op tijd in haar bed, mag rechtstaan in de zetel (en is er al uitgedonderd daardoor) én weet de koekenkast ook al zijn bij mijn schoonouders.

Die zijn doodcontent als ze daar langsgaat, en mijn dochter crosst het huis door als ze ziet afkomen, en da's een band die zo hoort imo. Af en toe wel eens een discussie als het té gortig wordt, maar daar houden ze dan wel rekening mee.

Ik heb soms ook wel moeite met het eten wat mijn kind aangeboden krijgt bij de grootouders. De ene grootouder geeft op woensdag altijd een pudding, een chipolata, puree en appelmoes. En als tussendoortje bakt ze verse pannenkoeken met suiker en er staan standaard twee sandwiches met choco dik besmeerd klaar. Daarvoor lag er ook nog een frikandel van de frituur klaar maar daar zijn ze op mijn vraag dan toch mee gestopt.
Maar goed, hai, voorlopig slik ik mijn commentaar nog in. Ze doen het om goed te doen, we kunnen dag en nacht beroep doen op hun in geval van nood en de liefde is super groot. 🤷 En tis mijn schoonma.
Bij mijn ma kan ik veel gemakkelijker commentaar geven. 😁

Mijn schoonmoeder is zo iemand die denkt dat ze alles beter weet. Zelfs wanneer ze tegen ons aangeeft iets te zullen doen zoals wij willen, doet ze dat achter onze rug toch niet. Da's een strijd die we niet kunnen winnen, en zeker ik als schoonzoon niet.
Volledig hetzelfde hier.

De kinderen eten op school rond 15u een koek. Om 16u zijn ze al bij oma. Daar krijgen ze nog een koek(en). Als ik dan eten op tafel zet rond 17u30-18u hebben ze geen honger. Als 't bedtijd is dan wel weer. Dus van mij mogen ze geen koek bij oma.

Oma: 'jah, gij hebt het gezaag niet dat ze koeken willen eten'. Blijkt (nu de kinderen zelf al mondig zijn en alles doorvertellen) dat de kinderen helemaal niet om een koek vragen. Van mij mogen ze ook niet en ze respecteren dat. Oma wil dat gewoon.

Hetzelfde met drinken. Mijn kinderen drinken altijd water of sojamelk. Bij gelegenheden mogen zij al eens een cola of ander 'speciaal' drankje. Dan komt oma af: 'ja ik ga dat kind niet doen verwateren hoor, ik drink ook cola, welke barbaar krijgt dat over z'n hart'. Geen issue want de kinderen verkiezen water boven cola.

Edit: niet enkel het schoonzoon zijn bemoeilijkt dergelijke discussies, oma woont op 2 minuten stappen van school en brengt ze 's morgens en haalt ze 's avonds af. Ze moeten nooit in een opvang verblijven. Voor ons een grote luxe.

Ik ben precies nog wel redelijk blij dat mijn schoonouders aan de andere kant van de oceaan wonen. Alhoewel niemand het hier precies zo erg vindt dat ze niet meer de kinderen mogen opvangen :)

Ik ben soms blij dat ik me niet bezig hou met dat soort strikte regels :p

Beleefd zijn, niet liegen, anderen niet uitsluiten, beloftes nakomen, op tijd zijn, etc dat wel.

Maar al die andere zaken.. ik drink ook niet enkel water, ik kijk ook soms naar TV en speel games ipv iets nuttiger te doen, ik eet rood vlees, rij met een auto, etc Alles met mate zal wel goed komen.

Bij oma en opa mogen ze al eens meer, dat lijkt me normaal, zolang het geen schade aanbrengt aan het kind :unsure: . Later zijn wij aan de beurt om onze kleinkinderen te verpesten. Ik vind het altijd wat moeilijk om "eisen" te gaan stellen wanneer die mensen uw kinderen gratis opvangen. Wilt niet zeggen dat je alles moet accepteren, maar zou er zeker niet te ver mee gaan. Één van de belangrijkste zinnetjes in al die ouderschapsboeken is dat het moeilijkste is om je kind los te laten. Dit is zo'n voorbeeld denk ik.

Ik ben soms blij dat ik me niet bezig hou met dat soort strikte regels :p

Beleefd zijn, niet liegen, anderen niet uitsluiten, beloftes nakomen, op tijd zijn, etc dat wel.

Maar al die andere zaken.. ik drink ook niet enkel water, ik kijk ook soms naar TV en speel games ipv iets nuttiger te doen, ik eet rood vlees, rij met een auto, etc Alles met mate zal wel goed komen.
Iets meer nuance hé. Ze mogen ook wel eens snoepen e.d. 't Gaat erom dat ik meermaals 's avonds sta te koken voor de koning. 3 happen en 't is al van 'papa ik heb genoeg'. Een deftig avondmaal t.o.v. wat snoep en koeken om te vullen noem ik geen strikte regel. Dan zwijg ik nog van wat we allemaal mogen weggooien. En zeker als ze een uur ervoor al een koek op school gegeten hebben.

Tevens is het contrast enorm wanneer ze 'met honger' aan tafel gaan en oma haar manieren gehouden heeft.

Iets meer nuance hé. Ze mogen ook wel eens snoepen e.d. 't Gaat erom dat ik meermaals 's avonds sta te koken voor de koning. 3 happen en 't is al van 'papa ik heb genoeg'. Een deftig avondmaal t.o.v. wat snoep en koeken om te vullen noem ik geen strikte regel. Dan zwijg ik nog van wat we allemaal mogen weggooien. En zeker als ze een uur ervoor al een koek op school gegeten hebben.

Tevens is het contrast enorm wanneer ze 'met honger' aan tafel gaan en oma haar manieren gehouden heeft.
Das dan idd wel terecht dat je er iets van zegt. Verwennen mag, maar als het ten koste zou gaan van de gewone maaltijden die je maakt, zou ik ook niet zo blij zijn.

Hier worden ze regelmatig opgevangen door mijn ouders en daar mag ook al eens wat meer dan bij ons. Gisteren bv ging oma ze op school halen en ze bleven dan daar eten en slapen. Ze moest nog langs de winkel voor eten en kindjes mochten kiezen. Ze hebben zelfgemaakte pizza gegeten 😄. Ze weten dat ze dat bij ons door de week niet krijgen en ik kreeg een foto van oma waar ze allebei ne smile tot achter hun oren hadden 😄.
Of als ze bij oma nog een dessertje vragen en ze vraagt wat willen jullie een yoghurtje of een fruitje en ze antwoorden met maar ons buikje heeft nog honger in een ijsje, dan krijgen ze daar meestal ook dat ijsje 😄
Ze kunnen het maar gehad hebben 🤷 ze weten goed het verschil tussen thuis en bij grootouders.

Mijn ouders vangen ze 1 keer in de twee weken op, daar heb ik minder problemen mee dat ze de kinderen verwennen. Maar die hebben meer oor naar onze wensen en houden daar ook meer (maar zeker niet volledig) rekening mee dan mijn schoonouders. Mijn schoonouders halen ze minstens 1 keer in de week op, en de week dat mijn ouders niet komen is dat 3 keer in de week. Mijn ouders komen met de kinderen ook hier babysitten, terwijl mijn schoonouders de kinderen na school altijd eerst naar hun thuis brengen. Dat maakt ook al een groot verschil. Maar ook dat is niet bespreekbaar, dat ze naar hier zouden komen met de kinderen tot als wij thuis zijn.

Ik vind dat zeer frustrerend, maar ik voel mij daar ook heel machteloos bij. We hebben ze nodig, en zeker als schoonzoon moet ik ook op spitsroeden lopen dat ik mijn vrouw niet op mijn dak krijg want het zijn wel haar ouders hé.

Het is ook echt niet dat wij strenge ouders met hopen regels zijn. Wat @zarathustra zegt, "alles met mate", daar scharen wij ons ook achter hoor. Alleen is dat, zeker bij mijn schoonouders, echt een probleem. Als die daar een week zijn, dan hebben die elke dag ijs, frisdrank, koeken, ... gegeten. Als die met mijn schoonmoeder ergens komen, dan komen ze altijd thuis met een cadeau. Ik kan met mijn zoon geen Delhaize meer binnenstappen, of het is drama. Want van oma krijgt hij dan een speelgoed of knuffel, van mij niet.

Onze kinderen zijn zeker de laatste tijd extreem ondankbaar, en probeer een kind eens uit te leggen dat hij niet alles kan krijgen wat hij ziet, wanneer hij dus soms drie dagen in de week bij zijn grootouders zit, die hem wel gewoon alles geven waar hij aan denkt. Wij zijn net terug van een mini-reisje Beekse Bergen / Efteling. Wel, dat was de hel hé. Twee kinderen die de helft van de tijd kwaad, krijsend of nukkig rondliepen (of weigerden de buggy uit te komen) omdat ze geen speelgoed of whatever kregen. OK, we hadden daar misschien gewoon kunnen toegeven voor de goede vrede, maar ergens moet je toch een lijn trekken? Niet alleen naar opvoeding toe, want welk signaal geef je dan, maar ook financieel.

Mnee, de vraag was eerder wat denk je dat er gaat mislopen moest dat kind een paar keer op het jaar pakweg " snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan ".

De discussie over wie welke regels bepaalt als ze ergens zijn is iets anders
Ik denk dat ik ofwel niet duidelijk was ofwel jij het verkeerd begrepen hebt. Ik heb er geen probleem mee dat een kind snoept of eens frisdrank drinkt maar niet als de tandjes al gepoetst zijn ‘s avonds en dat is daar wel een probleem. Die poetsen ook maar 1x per dag hun tanden.
En scherm voor het slapen gaan vind ik absoluut geen goed idee.

Ik ben totaal niet afhankelijk van grootouders om op mijn kind te passen dus ik sta daar misschien anders in. Een kind mag in mijn ogen verwend worden met aandacht, niet met cadeaus en liefde kopen met snoep. De vergelijking met school gaat volgens mij ook niet op.

Bij oma en opa mogen ze al eens meer, dat lijkt me normaal, zolang het geen schade aanbrengt aan het kind :unsure: . Later zijn wij aan de beurt om onze kleinkinderen te verpesten. Ik vind het altijd wat moeilijk om "eisen" te gaan stellen wanneer die mensen uw kinderen gratis opvangen. Wilt niet zeggen dat je alles moet accepteren, maar zou er zeker niet te ver mee gaan. Één van de belangrijkste zinnetjes in al die ouderschapsboeken is dat het moeilijkste is om je kind los te laten. Dit is zo'n voorbeeld denk ik.
Inderdaad, en we zijn zelf kind geweest. Hoe vaak kregen wij zelf ons goesting bij oma en opa, hoe graag gingen wij daardoor zelf? Voor mijn partner en mezelf zijn onze oma’s tot op vandaag onze grootste helden, zodanig dat we onze eigen kinderen naar hun plannen te vernoemen. Laat uw kinderen hun eigen helden hebben, ze gaan ze nog lang genoeg moeten missen later :(.

Wij hebben vandaag eindelijk de resultaten van de NIPT ontvangen. Alles in orde en dolgelukkig met het geslacht :love:. Na 2 jaar ellende is het ons eindelijk gegund ❤️. Uitgerekende datum is toevallig de verjaardag van mijn vriend zijn oma.

Daarnet laatste oudercontact van de instapklas. Daar hoor je toch wel dat die kleuterjuffen op hun tandvlees zitten. Klas met 27 kleuters...
Juf gaf zelf aan dat de dochter best wat hulp van de zorgjuf kan gebruiken (ze is van begin januari, dus bijna jaar ouder dan de instappers nu. En de juf heeft geen tijd om aangepaste activiteiten te voorzien), maar de zorgjuf moet voltijds worden ingezet voor 1 "probleemkind" in de kleuterklas.
Bijgevolg gaat de dochter dus soms gewoon op het bankje zitten wachten tot de school uit is, waar mijn hart toch van breekt. Hingen ook knutselwerkjes van deze week omhoog, vierkant, cirkel, driehoek en rechthoek uitknippen en op de juiste vorm plakken. Daar verschiet ik ook niet van dat haar dat niks meer interesseert...

Daarnet laatste oudercontact van de instapklas. Daar hoor je toch wel dat die kleuterjuffen op hun tandvlees zitten. Klas met 27 kleuters...
Juf gaf zelf aan dat de dochter best wat hulp van de zorgjuf kan gebruiken (ze is van begin januari, dus bijna jaar ouder dan de instappers nu. En de juf heeft geen tijd om aangepaste activiteiten te voorzien), maar de zorgjuf moet voltijds worden ingezet voor 1 "probleemkind" in de kleuterklas.
Bijgevolg gaat de dochter dus soms gewoon op het bankje zitten wachten tot de school uit is, waar mijn hart toch van breekt. Hingen ook knutselwerkjes van deze week omhoog, vierkant, cirkel, driehoek en rechthoek uitknippen en op de juiste vorm plakken. Daar verschiet ik ook niet van dat haar dat niks meer interesseert...
Een instapklas waar ze vormen moeten uitknippen? Sterke instappers!
Op onze kleuterschool was het in de instapklas vrij knippen, eerste kleuterklas moesten ze op een lijn kunnen knippen en mijn vierjarige heeft dit schooljaar leren vormen knippen.

Een instapklas waar ze vormen moeten uitknippen? Sterke instappers!
Op onze kleuterschool was het in de instapklas vrij knippen, eerste kleuterklas moesten ze op een lijn kunnen knippen en mijn vierjarige heeft dit schooljaar leren vormen knippen.
De cirkel zal wat gesukkeld zijn, maar de vormen met rechte lijnen kan ze hier toch al wel een hele tijd knippen hoor.
Maar het probleem is vooral dat er gewoon te weinig ondersteuning is om de 3,5 jarigen een andere opdracht te geven dan de 2,5 jarigen. En die spelen ook gewoon op een compleet andere manier...

De cirkel zal wat gesukkeld zijn, maar de vormen met rechte lijnen kan ze hier toch al wel een hele tijd knippen hoor.
Maar het probleem is vooral dat er gewoon te weinig ondersteuning is om de 3,5 jarigen een andere opdracht te geven dan de 2,5 jarigen. En die spelen ook gewoon op een compleet andere manier...
Niet leuk voor haar nee. Zijn er nog kindjes van begin van het jaar waar ze wat aansluiting mee heeft?
Hopelijk gaat het volgend jaar beter.

Niet leuk voor haar nee. Zijn er nog kindjes van begin van het jaar waar ze wat aansluiting mee heeft?
Hopelijk gaat het volgend jaar beter.
Een paar, ik vermoed dat die allemaal wat met hetzelfde probleem zitten. Nu is onze dochter specifiek wel gevoelig voor die drukte, ze zit ook heel vaak met hoofdtelefoon in de klas.
De dagen dat er eens een extra juf beschikbaar is, en ze bvb gezelschapsspelletjes kunnen spelen (kleine groep buiten de klas) komt ze ook veel gelukkiger thuis. Regendagen opgesloten in de klas daarentegen...

Terug
Bovenaan