Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

@Sylverscythe (en andere ouders, waarvan de ene anderstalig is): voeden jullie tweetalig op? En zoja, spreek jij eigenlijk zelf (quasi) perfect Spaans? :)
Wij voeden tweetalig op, maar dat houdt in dat we beiden onze moedertaal spreken tegen de dochter. Ik begrijp wel zowat alles in het Spaans maar zelf spreken is, zeker als er met verleden tijd gewerkt moet worden, met veel haar op. Zelfde voor mijn vrouw in het NL.

Zover ik weet wordt het ook zo aangeraden om geen fouten aan te leren.
 
Wij voeden tweetalig op, maar dat houdt in dat we beiden onze moedertaal spreken tegen de dochter. Ik begrijp wel zowat alles in het Spaans maar zelf spreken is, zeker als er met verleden tijd gewerkt moet worden, met veel haar op. Zelfde voor mijn vrouw in het NL.

Zover ik weet wordt het ook zo aangeraden om geen fouten aan te leren.
Ik ben zo ook opgevoed nl\fr en altijd heel veel plezier aan gehad. Ik voel mij overal waar ik kom Belg en achteraf leert ge (naar het schijnt) ook gemakkelijker een 3e/4e taal als het moet
 
@Sylverscythe (en andere ouders, waarvan de ene anderstalig is): voeden jullie tweetalig op? En zoja, spreek jij eigenlijk zelf (quasi) perfect Spaans? :)
Elk zijn eigen taal, inderdaad.
Mijn dochter is zelfs boos als ik in het Frans iets vraag aan haar, ik "moet" mijn taal spreken. 😁
(Tweetaligheid komt hier niet van de ouders maar van school, ze gaat in Wallonië.)
 
Ik ben zo ook opgevoed nl\fr en altijd heel veel plezier aan gehad. Ik voel mij overal waar ik kom Belg en achteraf leert ge (naar het schijnt) ook gemakkelijker een 3e/4e taal als het moet
Het is, zeker in België, ook gewoon een meerwaarde (vooral Nl/Fr zoals jij maar kom Spaans is ook een Romaanse taal). Uiteindelijk vallen de talen die je hier vaak gebruikt meestal onder Germaans (Nl, Duits, Engels min of meer) of Romaans (Frans, Spaans, ...) dus aan beide blootgesteld worden van jongsaf kan enkel maar goed zijn. Ik zeg het, ik spreek Spaans met haar op, maar dat passief begrip was er zeer snel gewoon door een basiskennis Frans.

Wij kennen redelijk wat gemengde koppels, waaronder ook een met twee kinderen waar ze nooit met het oudste consequent elk hun eigen taal hebben gesproken en met het jongste wel. Resultaat is dat het oudste die 2de taal, van de helft van de familie, helemaal niet goed spreekt, waar ze nu dan spijt van hebben.
 
Hier een loedermoeder momentje 🙈
Dochter van 6 had weer een tand uit en hier komt dan de tandenfee voor langs. We laten ze de tanden nooit onder hun kussen leggen, want we hebben eens een keertje serieus lang moeten zoeken voordat we hem vonden, maar altijd op het nachtkastje of haar bureau. Nu waren we vergeten om een centje te leggen 🙈
Dus dochter staat op en het eerste wat ze doet is gaan kijken of de tandenfee geweest is, maar dus grote teleurstelling 😞
Gelukkig voor ons heeft ze dan een broertje van 5 die verklaringen voor alles zoekt en tegen zijn zus zegt: ja, maar jij hebt dat op een donker nachtkastje gelegd. Die tandenfee heeft dat niet gevonden eh. Je moet dat bij een lampje leggen. En de zus was helemaal mee 😄
 
Sinds deze week heeft onze dochter wat last van verlatingsangst denk ik 🤷‍♂️

Bij het afscheid nemen in de crèche begint ze wat te wenen en savonds in bed ook een drama tot er iemand van ons twee er naast gaat zitten in de schommelstoel. Dan valt ze rustig in slaap.
 
Het is, zeker in België, ook gewoon een meerwaarde (vooral Nl/Fr zoals jij maar kom Spaans is ook een Romaanse taal). Uiteindelijk vallen de talen die je hier vaak gebruikt meestal onder Germaans (Nl, Duits, Engels min of meer) of Romaans (Frans, Spaans, ...) dus aan beide blootgesteld worden van jongsaf kan enkel maar goed zijn. Ik zeg het, ik spreek Spaans met haar op, maar dat passief begrip was er zeer snel gewoon door een basiskennis Frans.

Wij kennen redelijk wat gemengde koppels, waaronder ook een met twee kinderen waar ze nooit met het oudste consequent elk hun eigen taal hebben gesproken en met het jongste wel. Resultaat is dat het oudste die 2de taal, van de helft van de familie, helemaal niet goed spreekt, waar ze nu dan spijt van hebben.
Hier niet tweetalig, maar wij proberen onze oudste (7) al wel wat Engels/Frans aan te leren door boekjes, tellen en Squla (leerapp op z'n tablet).
Hier een loedermoeder momentje 🙈
Dochter van 6 had weer een tand uit en hier komt dan de tandenfee voor langs. We laten ze de tanden nooit onder hun kussen leggen, want we hebben eens een keertje serieus lang moeten zoeken voordat we hem vonden, maar altijd op het nachtkastje of haar bureau. Nu waren we vergeten om een centje te leggen 🙈
Dus dochter staat op en het eerste wat ze doet is gaan kijken of de tandenfee geweest is, maar dus grote teleurstelling 😞
Gelukkig voor ons heeft ze dan een broertje van 5 die verklaringen voor alles zoekt en tegen zijn zus zegt: ja, maar jij hebt dat op een donker nachtkastje gelegd. Die tandenfee heeft dat niet gevonden eh. Je moet dat bij een lampje leggen. En de zus was helemaal mee 😄
Hier ook eens gehad, hebben dan maar gezegd dat de tandenfee het iets te druk zal gehad hebben en dat was voor hem oké.
 
Al twee dagen op rij mijn dochter zo vuil als een varken afgehaald op school. Ik denk dat het deze week "elke dag in bad"-week is.
 
Grappig. Hier ook, maar dan van de creche. Vooral door de zonnecreme en dan overal opkruipen enzo + smossen met eten.
 
Daar beginnen wij niet aan. Die van ons zijn ook altijd vuil (ze zitten op een halve buitenschool, maar ik zet die bij thuiskomst met hun voeten in de wasbak om al het zand weg te wassen, was hun handen en eventueel hun gezicht maar that's it.

Wij steken de kinderen overigens maar 1 keer per week in bad :unsure:. Waar halen jullie de tijd om dat dagelijks te doen? En is eigenlijk ook gewoon niet nodig hé.
 
Daar beginnen wij niet aan. Die van ons zijn ook altijd vuil (ze zitten op een halve buitenschool, maar ik zet die bij thuiskomst met hun voeten in de wasbak om al het zand weg te wassen, was hun handen en eventueel hun gezicht maar that's it.

Wij steken de kinderen overigens maar 1 keer per week in bad :unsure:. Waar halen jullie de tijd om dat dagelijks te doen? En is eigenlijk ook gewoon niet nodig hé.
Als ik ze vuil in bed steek krijg ik naar mijn oren en heeft mijn vrouw de neiging om de lakens telkens te wassen.
 
Daar beginnen wij niet aan. Die van ons zijn ook altijd vuil (ze zitten op een halve buitenschool, maar ik zet die bij thuiskomst met hun voeten in de wasbak om al het zand weg te wassen, was hun handen en eventueel hun gezicht maar that's it.

Wij steken de kinderen overigens maar 1 keer per week in bad :unsure:. Waar halen jullie de tijd om dat dagelijks te doen? En is eigenlijk ook gewoon niet nodig hé.
Niet. Soms gaat ze vuil in bed als ze weer tijd loopt te rekken en anders proberen we dat wel om de 2 dagen te doen. Dat is ook nooit een vol bad natuurlijk. Dat hoeft ook niet voor een kleuter. Ze kan ook vrij zelfstandig in bad spelen zonder van de badkamer een zwembad te maken.
 
In k2 papa dag straks van 10 tot 12.
Deze morgen kwam em al af met zijne Vaderdag, die zondag is. 🤣 Tzal te verwarrend geweest zijn.

Begon em dan al de opdrachten te vertellen dat we moeten doen straks, heb hem maar onderbroken.
Of de fun is eraf.
 
Hier was het vaderdagcadeau ook een "succes". Ik ging ze van school halen en wou het cadeautje niet daar openen, maar thuis. Alles in de rugzak gestopt en thuis aangekomen. Bleek het om een appel en appelmoes te gaan met een klein papiertje bij. Allemaal niet zo erg natuurlijk en mijn kleine snuiter bedankt.

Volgende keer mogen ze wel de potjes appelmoes beter afsluiten of zeggen dat deze erin zitten want de rugzak hing bij het opendoen natuurlijk vol na de fietsrit 🤷‍♂️ Van een verrassing gesproken.
 
Zijn er hier nog mensen met kinderen, die niet getrouwd zijn?
Indien ja, hoe hebben jullie het geregeld bij overlijden en dergelijke?

Op dit moment zijn we wettelijk samenwonende met 2 kinderen, maar er is niks geregeld.
Dus moest er op dit moment één van ons 2 overlijden, dan gaat het vruchtgebruik van het huis wel naar de langstlevende, maar de kinderen krijgen dan de blote eigendom en hebben dus ook wat in de pap te brokken bij verkoop en dergelijke.

Een tijdje terug zijn we bij een notaris geweest en deze sprak al verrassend snel van trouwen.

Dus ik zou hier eens willen rondhoren, hoe jullie dit aangepakt hebben.
 
Daar beginnen wij niet aan. Die van ons zijn ook altijd vuil (ze zitten op een halve buitenschool, maar ik zet die bij thuiskomst met hun voeten in de wasbak om al het zand weg te wassen, was hun handen en eventueel hun gezicht maar that's it.

Wij steken de kinderen overigens maar 1 keer per week in bad :unsure:. Waar halen jullie de tijd om dat dagelijks te doen? En is eigenlijk ook gewoon niet nodig hé.
Hier ook totaal niet elke dag. Als het er echt over gaat steek ik ze ook sneller in de douche in plaats van in bad. Bonus points, want den oudste moet ik niet meer helpen.
 
Zijn er hier nog mensen met kinderen, die niet getrouwd zijn?
Indien ja, hoe hebben jullie het geregeld bij overlijden en dergelijke?

Op dit moment zijn we wettelijk samenwonende met 2 kinderen, maar er is niks geregeld.
Dus moest er op dit moment één van ons 2 overlijden, dan gaat het vruchtgebruik van het huis wel naar de langstlevende, maar de kinderen krijgen dan de blote eigendom en hebben dus ook wat in de pap te brokken bij verkoop en dergelijke.

Een tijdje terug zijn we bij een notaris geweest en deze sprak al verrassend snel van trouwen.

Dus ik zou hier eens willen rondhoren, hoe jullie dit aangepakt hebben.
Ik kan hier geen antwoord op geven, maar ook wel geinteresseerd in de antwoorden hierop. Wij zitten in dezelfde situatie, wettelijk samenwonend met 1 kind momenteel.
We zeggen ook al een paar maand dat we eens bij een notaris moeten gaan horen, maar het komt er maar niet van :unsure:
 
Terug
Bovenaan