Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Namen bedenken is zo verschrikkelijk moeilijk…
Welke 'stijl' vind je mooi? Bvb wil je dubbele naam, een korte naam, Scandinavisch, niet eindigend op een 'a',... ?

Op onze shortlist (2010 en 2014) stond o.a. Marit, Lena, Fenne, Finn, Lisse,,...

Voor onze dochter kwamen we al vlug uit op Li_ns als compromis, voor de zoon was het lang zoeken, want we hadden elk weinig namen die we mooi vonden. Uiteindelijk zijn we heel blij met O_din. Telkens zochten we een korte naam die niet te veel voorkwam, niet verkeerd uit te spreken kon zijn en ook in andere talen geen problemen opleverde.

(Plat streepje is natuurlijk enkel hier op dit forum om opzoekbaarheid te vermijden :)).

Bij de dochter hebben we ons daar echter aan mispakt, teveel mensen die van de 'i' een 'ie' maken. Maar ze is wel trots op haar naam, dus ca va :)

We wilden voor de dochter eigenlijk Lisse, maar in het West-Vlaams klinkt dit bijna als 'leiband' , dus hebben we het maar niet gedaan :)
We wilden voor de dochter
 
Na een dag zonder koorts heeft onze nu weer 38.9. Gelukkig heeft ze niet te veel last. Weer een dag verlof eraan, thuiswerken en voor ziek kind zorgen is niet te combineren.
 
Namen bedenken is zo verschrikkelijk moeilijk…
Wij hebben een tijdje gezocht. Zonder heel specifieke of rare eisen (mooi, uitspreekbaar in engels en frans, niets "speciaal" met familienaam). Uiteindelijk hebben we een naam gevonden, en nu blijkt die quasi uniek in België te zijn (4x voorgevallen in de voorbije 10 jaar).

En ja, we krijgen elke keer de opmerking "amai, nog nooit gehoord, maar wel mooie naam".
 
Wij wisten de naam al sinds 2014, voor jongen en meisje.
Hadden die naam op tv gehoord en vonden dit meteen beide goed klinken.

Ons zoontje noemt emiliano, wel 2 achternamen.
Voor meisje ging het amaryllis zijn.
 
Ik had een app gedownload waar je kan swipen welke je wel en niet leuk vindt.
De papa moest die dan ook downloaden en ook swipen en op het einde zien of er iets gezamenlijk bij zat.
Mijn top 3 vond hij helemaal niets, er was eentje waarbij we beide wel dachten "okee, deze mag op het lijstje blijven staan" maar voor de rest nergens "Yessss! Dit wordt het!"
Bij de proefdruk van het kaartje heb ik gewoon onze compromisnaam doorgegeven. Toen hij het gedrukt zag staan, was hij efkes in shok "euh, we hadden toch geen naam afgesproken?" maar door het gedrukt te zien staan zijn we er ècht aan gaan wennen en die is het dan ook geworden 😁
De Kinder-app hebben wij ook gebruikt. Gelukkig hadden we een meisje, daar kwamen we veel sneller op een aantal matches. Jongensnamen zou een pak moeilijker zijn geweest.
 
Gelukkig waren we hier snel uit de namenhetze. Doch blijft het een lastige. Je kunt die kleine spruit ook moeilijk alle namen geven die je in gedachten hebt.
 
Eerste jongen hadden we de naam heel snel, al van voor we zwanger waren eigenlijk. Voor een meisje wisten we het ook al.
Maar de 2de is ook een jongen, was echt een ramp. Nu zijn we er gisteren eindelijk uitgekomen (denk ik). Mag wel eens, is voor binnen minder dan 2 maand!
 
Gelukkig waren we hier snel uit de namenhetze. Doch blijft het een lastige. Je kunt die kleine spruit ook moeilijk alle namen geven die je in gedachten hebt.
Mijn vrouw is leerkracht, dus die heeft sowieso al een aantal namen op de "banlijst" staan van kinderen die ze niet zo tof vond. Maar het helpt wel dat ze in een concentratieschool les geeft. De kans dat onze dochter Fatma of Destiny zou heten was miniem. Je moet ook een naam kiezen waar het kind niet mee gepest kan worden. Op de school waar mijn vrouw les geeft loopt een kindje rond met de naam Fanta.
 
Mijn vrouw is leerkracht, dus die heeft sowieso al een aantal namen op de "banlijst" staan van kinderen die ze niet zo tof vond. Maar het helpt wel dat ze in een concentratieschool les geeft. De kans dat onze dochter Fatma of Destiny zou heten was miniem. Je moet ook een naam kiezen waar het kind niet mee gepest kan worden. Op de school waar mijn vrouw les geeft loopt een kindje rond met de naam Fanta.
Uiteindelijk zullen kinderen altijd wel iets vinden om je met je naam te pesten. Ze maken er wel wat van. Al heb je als ouder natuurlijk al een streepje voor bij de naamkeuze. Ik vraag me echt af hoe Fanta ier is doorgekomen bij de burgerlijke stand.
 
De regels zijn daar heel los geworden hoor. Wanneer ze de populairste namen statistiek bekend maken, geven ze meestal ook wat unieke namen mee. Ik herinner me zo een Jefke-Ali, Aldi en Babyface-Ralph.
 
Op de school waar mijn vrouw les geeft loopt een kindje rond met de naam Fanta.
da's toch echt geen 5 seconden nagedacht...

En shit:

Leuke namen voor je baby

Van 10 maart 2011 tot 10 maart 2021 zijn er in Vlaanderen 14 meisjes met de naam Fanta geboren.

Provincie Antwerpen: 5
Provincie Oost-Vlaanderen: 3
Provincie West-Vlaanderen: 1
Provincie Limburg: 2
Provincie Vlaams-Brabant en Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 3
 
Laatst bewerkt:
Wij hadden enkel jongensnamen.
Kleine shock toen bleek dat het een meisje werd :tongue:

Wij hebben het omgekeerd , veel meisjesnamen die we mooi vinden maar geen jongensnamen.
We vinden wel veel jongensnamen mooi in het Engels , maar dan als je ze vervlaamste trekt dat weer op niet veel.
 
Wij hadden enkel meisjesnamen. Ik denk dat ik er genoeg had om een dozijn dochters van te voorzien :unsure:. Voor een jongen hadden we het veel moeilijker. Uiteindelijk ééntje gevonden, op zich redelijk klassiek en wel nog vrij veel voorkomend, maar we zijn er toch zeer content van. Chance dat ons tweede kindje wel een dochter was, want die had sowieso een meisjesnaam gekregen :unsure:
 
We hadden 2 jongens namen en 1 meisjesnaam voor we zwanger waren van de eerste, ze kwamen uit een boekenreeks die mijn vrouw leuk vond. Ik vond het wel leuk dat alle jongensnamen dezelfde eerste 2 letters hebben dan mijn naam. Bij de derde jongensnaam hebben we een naam genomen uit een stripreeks waarvan de eerste 2 letters hetzelfde zijn als de rest.
 
Wij hebben een tijdje gezocht. Zonder heel specifieke of rare eisen (mooi, uitspreekbaar in engels en frans, niets "speciaal" met familienaam). Uiteindelijk hebben we een naam gevonden, en nu blijkt die quasi uniek in België te zijn (4x voorgevallen in de voorbije 10 jaar).

En ja, we krijgen elke keer de opmerking "amai, nog nooit gehoord, maar wel mooie naam".

De Kinder-app hebben wij ook gebruikt. Gelukkig hadden we een meisje, daar kwamen we veel sneller op een aantal matches. Jongensnamen zou een pak moeilijker zijn geweest.


Namen bedenken is zo verschrikkelijk moeilijk…
Wij hebben ook eerst de Kinder-app gebruikt maar we vonden niks dat ons (beiden) aanstond, veel namen die terugkwamen, ‘vreemde’ namen en Y-namen.
Wij hebben onze naam uiteindelijk gevonden via de Zwitsal-app.
Onze jongensnaam is sinds 2013 niet meer gegeven en voordien kwam hij slechts 19x voor.
We krijgen veel complimenten over de naam.
Mijn vriend was aan het swipen via die Zwitsal-app en toen hij de naam zei had ik zoiets van: hmmm in plaats van: bah nee!
‘k Zei dat ik dat eens op een kaartje zou moeten zien staan en voor ik het goed en wel doorhad was er een proefdruk besteld en was het eigenlijk in kannen & kruiken 😅
Voor een meisje hadden we een aantal opties, maar voor een jongen vonden we het écht moeilijk. Dus als er een tweede komt, géén jongetje aub 🙈

Hij zit momenteel met een oorontsteking links. Verklaart ook meteen waarom hij begon te krijsen tijdens het voeden langs de ene kant. Vandaag is hij nog bij de onthaalmoeder geweest maar de rest van de week ga ik hem thuishouden. Mijn vriend & ik zitten ook beiden ziek thuis 🤕
 
Jongensnamen waren geen probleem hier. Daar hadden we een shortlist van al lang voor er sprake was van zwangerschap :)
Wordt de eerste natuurlijk een meisje. Maar daar relatief rap een naam gevonden. Nummer 2 was een jongen, dus een naam van de shortlist.
En toen kwam onverwacht nummer 3: ook een meisje. Daar lang op moeten zoeken.

Die jongste geeft momenteel wel wat zorgen: die tandjes blijven een pijnpunt. Gisteren avond heel de avond ambetant, duidelijk moe en alleen op de schoot willen slapen. Werd wakker rond haar gewoonlijk uur (22u) voor pap: halve fles en dan niks meer er in te krijgen, geen speen in de mond willen nemen. In bed gelegd: een hele nacht lawaai en gezeur. Uiteindelijk om half vier opgestaan: heeft ze bijna twee flessen gegeten. En dan als een blok in slaap gevallen.

Gelletje helpt maar een beetje en pijnstillers hebben we geprobeerd, de twee nachten ervoor waren goed.
Ik hoop vooral dat het tegen het weekend wat voorbij is want dan staat de vriendin met de late en moet ik voor die drie bengels zorgen. Op zich valt dat altijd wel mee. Maar de jongste is echt iets collèrig als't ni mee zit. Die heeft er een volume achter zitten dat die twee oudsten nooit gehaald hebben. Soit, we zien komend weekend wel :)
 
Hoe hebben jullie je kinderen leren zwemmen?

Dit las ik online, is er een nieuwe zwemmethode?

Luisteraar Melanie mailt ons uit bezorgdheid. "Mijn oudste zoon heeft op de klassieke manier leren zwemmen: 20 lessen, 120 euro en hij kon meteen zwemmen." Haar jongste zoon moet nu leren zwemmen via de nieuwe zwemmethode.


Sinds 2015 maken heel wat zwemclubs, zwembaden en scholen gebruik van die nieuwe leerlijn zwemmen. Zeg maar, een nieuwe manier om te leren zwemmen. "17 Lessen verder zie ik weinig vooruitgang en vooral heel veel angstige kindjes. De lessen zijn ook veel duurder: 270 euro voor 30 lessen, en we zullen er waarschijnlijk nog 30 bij moeten doen voordat hij effectief kan zwemmen."
 
Terug
Bovenaan