Tips voor gras maaien?

Onverdund? Via zo’n drukspuit?
Ik zou ermee oppassen. Je spreekt over klinkers, ik vermoed betonklinkers? Azijn is zuur en lost de kalk van de beton op. Zure regen doet hetzelfde, maar als je met sterke azijn aan de slag gaat zal je dat proces een stuk versnellen.

Vind het nog altijd vreemd dat glyfosaat verboden is voor particulieren en iedereen nu aan de slag gaat met azijn, zout en bleekwater wat even schadelijk, zo niet, nog schadelijker voor het milieu en bodemleven is (en daarbovenop je klinkers/tegels/voegen mogelijk nog kunnen beschadigen ook).

Ik zou ermee oppassen. Je spreekt over klinkers, ik vermoed betonklinkers? Azijn is zuur en lost de kalk van de beton op. Zure regen doet hetzelfde, maar als je met sterke azijn aan de slag gaat zal je dat proces een stuk versnellen.

Vind het nog altijd vreemd dat glyfosaat verboden is voor particulieren en iedereen nu aan de slag gaat met azijn, zout en bleekwater wat even schadelijk, zo niet, nog schadelijker voor het milieu en bodemleven is (en daarbovenop je klinkers/tegels/voegen mogelijk nog kunnen beschadigen ook).
Van azijn krijgen kinderen geen blaaskanker..

Ik doe dat al 10 jaar hier op de kleiklinkers en daar is niks aan te zien hoor.

Heb je eventueel een geschikt alternatief?

Van azijn krijgen kinderen geen blaaskanker..
Van glyfosaat ook niet. Van alle (uiteraard niet bewezen) zaken die je volgens de groenen van glyfosaat zou kunnen krijgen, is het de eerste keer dat ik deze kanker te horen krijg. En als je dan zo'n vreemde insinuaties wil maken, voegt het woord "kinderen" daar weinig aan toe. Dat doe je enkel om het erger te doen klinken of om af te leiden van het feit dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs over is. Daarom is het ook nog altijd breed beschikbaar, zelfs in vele Europese landen (waaronder België voor mensen met fytolicentie).

Ik doe dat al 10 jaar hier op de kleiklinkers en daar is niks aan te zien hoor.

Ik had het idd over betonklinkers. Kleiklinkers kunnen beter tegen zuur denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator:

Via EU is er sprake ook dat te verbieden dacht ik. (niet zeker)

Azijn verzuurd je bodem oa. Toxisch voor veel levende organismen, en zeker bleekwater. Komt worst case in grondwater terecht. Als iedereen zo reageert zit je met een probleem na een tijdje.
En ik die dacht dat het vooral de boomers waren die nog met rommel spoten(en illegale rommel).

Laatst bewerkt:
Volledig mee eens, zeker wat dat bleekwater betreft. Er staan hier in het voorjaar bij de Aveve paletten van dat spul in hoge concentratie (50°) in grote vaten. Die vliegen buiten... Goed kan dat toch niet zijn.

Heeft iedereen droge bruine stukken gras? Ik kan toch moeilijk in deze periode gras zaaien denk ik dan?

Met die vele en lange droge periodes is dat best normaal van 'rost' gras te hebben. Gras is op zich taai en kan zich tot een bepaalde mate herstellen.

Ik zou wachten tot de warme/droogte gepasseerd is om terug in te zaaien. Tenzij je heel de tijd kunt bewateren met een sproeisysteem ofzo

Hier geen dorre stukken, maar ik sproei wel bijna elke dag. Zaaien zou ik mee wachten tot september/oktober.

Dan heb ik een hele zomer bruine stukken?
Heb je sproeiers? Want nieuw gras wordt nog sneller bruin dan gevestigd gras. Je kan dus wel nieuw gras zaaien, maar dan zal je de hele zomer veel water moeten geven. Bij zo'n lange droge periodes is het onmogelijk om gras groen te houden zonder water te geven. Dus ofwel leer je leven met dorre plekken tijdens warme droge periodes, ofwel installeer je sproeiers. :p

Ik heb voorlopig bovengrondse sproeiers geïnstalleerd, maar de bedoeling is om een systeem in te graven en er een timer voor te zetten.

Je kan er veel tijd en geld in steken, maar als je kijkt naar het erbarmelijke resultaat is het toch meestal de moeite niet waard. Ik ben echt ontgoocheld.

Echt een waste of time and money

Je kan er veel tijd en geld in steken, maar als je kijkt naar het erbarmelijke resultaat is het toch meestal de moeite niet waard. Ik ben echt ontgoocheld.

Als je een perfecte gazon wilt moet je er inderdaad tijd insteken.
Zaai er klaver tussen, zachter en blijft langer groen tijdens droogte

Als je er geld in wil steken, zou ik pop-up sproeiers (laten) voorzien met een timer. Zo heb je altijd een groen gazon. Ik vind een dor gazon zelf ook niets.

Een snelle oplossing kan zijn om enkele van deze sproeiers te installeren:

Zo heb ik het voorlopig opgelost, maar is wel tijdsintensiever gezien ik maar 3 waterpunten heb buiten dus wel af en toe eens een darm moet versteken om al onze stukken gazon (vooraan 2 stukken, naast het huis 2 stukken en achteraan een groter stuk) te sproeien. Maar mogelijk is jouw gazon eenvoudiger en heb je zelfs voldoende aan 1 sproeier?

De vraag is toch vooral wat je verwacht. Het is extreem droog, gras wortelt oppervlakkig. Ofwel moet je het dan water geven ofwel verdort het.

Tenzij je een of andere obsessie hebt met groen gazon zie ik niet waarom je daar tijd of moeite zou insteken. Gras is zowat een onkruid, dat komt er wel door hoor.

Ik zit met gigantisch veel mei-juni kevers in mijn gras, na wat research blijken dit dus engerlingen te zijn.
Het gras is dus ook ondertussen praktisch 80% droge plekken.

Zijn aaltjes echt de enige oplossing? Of zal dat zelfs niet meer uitmaken bij de gigantische aantallen die ik zie :p
Mijn hele straat heeft er ook last van, dus ik vermoed dat dit zal blijven aanslepen

@utolor. Sproeit zo'n ding gewoon in het rond in één uniforme straal of kan je dat ook regelen dat het beter geschikt is voor een rechthoekig stuk?
Heb er nu eentje met een langwerpig zwenksysteem maar is toch ook niet dat.

@Enj0i^ Bijkomende miserie is dat er veel vogels op die Engerlingen afkomen en bijgevolg uw gazon nog harder om zeep helpen met die uit de grond te pikken/krabben. Volgens mij zijn er wel alternatieven in de vorm van een soort poeder dat je op het gras kan strooien. Volgens mij heeft mijn buurman dat ooit eens gebruikt in een ver verleden. Bestaat misschien niet meer. Als het een niet zo groot stuk is, kan je het ook gewoon manueel omgraven (zitten vlak aan oppervlakte), verwijderen en opnieuw inzaaien in het najaar.

Terug
Bovenaan