utolor.
Well-known member
Kalkcyanamide zou ook helpen, maar dat nu op je gras gooien is gevaarlijk aangezien dat je gras nogal snel verbrandt. Als je het tegen ongedierte zoals engerlingen en emelten wil gebruiken, kan je het best jaarlijks in de winter (februari ofzo) gooien. Dan verbrandt je gazon niet en ontsmet je wel de bodem.Ik zit met gigantisch veel mei-juni kevers in mijn gras, na wat research blijken dit dus engerlingen te zijn.
Het gras is dus ook ondertussen praktisch 80% droge plekken.
Zijn aaltjes echt de enige oplossing? Of zal dat zelfs niet meer uitmaken bij de gigantische aantallen die ik zie
Mijn hele straat heeft er ook last van, dus ik vermoed dat dit zal blijven aanslepen
Ik heb het dit jaar voor het eerst gebruikt en weet niet of het veel effect heeft gehad. We hebben een pak minder slakken dan vorig jaar, maar het is natuurlijk ook veel droger (al sproei ik wel het gazon dus daar is het niet droog). Emelten hadden we dan weer wel een hoop, schade van engerlingen heb ik nog niet gemerkt. Maar het is uiteraard het eerste jaar dat ik het toepas, eigenlijk zou het jaarlijks moeten.
Dit zou werken voor emelten omdat die 's nachts bovengronds komen eten, maar volgens mij blijven engerlingen ondergronds dus geen idee of het daar ook tegen helpt:
Edialux For-Insect insecticide 300ml | Hubo
De For-Insect van Edialux is een geconcentreerde insecticide ter bestrijding van de insecten op sierplanten zoals coniferenhagen en sierstruiken.
@utolor. Sproeit zo'n ding gewoon in het rond in één uniforme straal of kan je dat ook regelen dat het beter geschikt is voor een rechthoekig stuk?
Heb er nu eentje met een langwerpig zwenksysteem maar is toch ook niet dat.
Ik zet die sproeiers op hoeken (dus op kleine rechthoekige stukken 2 in hoeken diagonaal over elkaar), maar als je kraanwater gebruikt kan je deze eventueel in het midden van je gazon zetten en die ook op je terras etc. laten sproeien zodat je ook de hoeken van je gazon meehebt. Met grondwater (roest) uiteraard niet aan te raden. Het is een uniforme straal en de reikwijdte is zelfs met lage waterdruk best ver (maar wel te regelen met de verschillende sproeistanden). Zo'n zwenksysteem gebruikte ik eerst, maar de waterdruk is te laag hier om daar ver mee te kunnen sproeien. Ik was toen een hele dag bezig om ons hele gazon water te geven.