Tips voor gras maaien?

Ik zit met gigantisch veel mei-juni kevers in mijn gras, na wat research blijken dit dus engerlingen te zijn.
Het gras is dus ook ondertussen praktisch 80% droge plekken.

Zijn aaltjes echt de enige oplossing? Of zal dat zelfs niet meer uitmaken bij de gigantische aantallen die ik zie :p
Mijn hele straat heeft er ook last van, dus ik vermoed dat dit zal blijven aanslepen
Kalkcyanamide zou ook helpen, maar dat nu op je gras gooien is gevaarlijk aangezien dat je gras nogal snel verbrandt. Als je het tegen ongedierte zoals engerlingen en emelten wil gebruiken, kan je het best jaarlijks in de winter (februari ofzo) gooien. Dan verbrandt je gazon niet en ontsmet je wel de bodem.

Ik heb het dit jaar voor het eerst gebruikt en weet niet of het veel effect heeft gehad. We hebben een pak minder slakken dan vorig jaar, maar het is natuurlijk ook veel droger (al sproei ik wel het gazon dus daar is het niet droog). Emelten hadden we dan weer wel een hoop, schade van engerlingen heb ik nog niet gemerkt. Maar het is uiteraard het eerste jaar dat ik het toepas, eigenlijk zou het jaarlijks moeten.

Dit zou werken voor emelten omdat die 's nachts bovengronds komen eten, maar volgens mij blijven engerlingen ondergronds dus geen idee of het daar ook tegen helpt:
Je zal wel snel moeten zijn als je het wil proberen, want eens de stock op is mag het niet meer verkocht worden in België. Gebruik is nog een jaar ofzo toegelaten dacht ik.

@utolor. Sproeit zo'n ding gewoon in het rond in één uniforme straal of kan je dat ook regelen dat het beter geschikt is voor een rechthoekig stuk?
Heb er nu eentje met een langwerpig zwenksysteem maar is toch ook niet dat.

Ik zet die sproeiers op hoeken (dus op kleine rechthoekige stukken 2 in hoeken diagonaal over elkaar), maar als je kraanwater gebruikt kan je deze eventueel in het midden van je gazon zetten en die ook op je terras etc. laten sproeien zodat je ook de hoeken van je gazon meehebt. Met grondwater (roest) uiteraard niet aan te raden. Het is een uniforme straal en de reikwijdte is zelfs met lage waterdruk best ver (maar wel te regelen met de verschillende sproeistanden). Zo'n zwenksysteem gebruikte ik eerst, maar de waterdruk is te laag hier om daar ver mee te kunnen sproeien. Ik was toen een hele dag bezig om ons hele gazon water te geven.

ja, en?

De hele natte zomers uitgezonderd is dat toch ieder jaar zo. Dat groene gras komt gewoon terug na de zomer.

Ik ben er altijd blij om. Meteen ook minder werk met grasmaaien.
Dat geeft mij altijd een zomers/zuiders gevoel, ergens vind ik dat wel iets hebben. :unsure:

Heeft iedereen droge bruine stukken gras? Ik kan toch moeilijk in deze periode gras zaaien denk ik dan?
Amper droge plekken maar ben wel twee weken geleden (misschien iets langer) gestopt met maaien. Ander stuk dat ik vorige week gemaaid heb met de zeis (grond aan het verarmen om er bloemenweide van te maken) staat wel dor, maar dat komt vanzelf in orde eenmaal het weer natter wordt.

Ik heb rond 1 mei ons gazon ingezaaid na de grond te hebben gefreesd etc. Er volgde toen zoals gekend een erg droge periode. Ik heb wel gesproeid maar daarmee compenseer je geen echte goeie regenbuien.

Nu is het gazon onbestaande en is het een en al hanenpoot. Veel te veel om manueel te verwijderen. Dit groeit ook enorm, moet bijna om de twee dagen maaien.

Ik weet dat dit een eenjarige is die afsterft in de winter.

Zaai ik dan volgend voorjaar opnieuw in nadat deze is afgestorven? Eerlijk gezegd wil ik niet zo lang meer wachten op een gazon. Hebben hier kindjes die in de tuin willen spelen.

Is het een optie om alles morsdood te spuiten en gewoon in september opnieuw in te zaaien eens ze meer regen voorspellen?

Ik heb rond 1 mei ons gazon ingezaaid na de grond te hebben gefreesd etc. Er volgde toen zoals gekend een erg droge periode. Ik heb wel gesproeid maar daarmee compenseer je geen echte goeie regenbuien.

Nu is het gazon onbestaande en is het een en al hanenpoot. Veel te veel om manueel te verwijderen. Dit groeit ook enorm, moet bijna om de twee dagen maaien.

Ik weet dat dit een eenjarige is die afsterft in de winter.

Zaai ik dan volgend voorjaar opnieuw in nadat deze is afgestorven? Eerlijk gezegd wil ik niet zo lang meer wachten op een gazon. Hebben hier kindjes die in de tuin willen spelen.

Is het een optie om alles morsdood te spuiten en gewoon in september opnieuw in te zaaien eens ze meer regen voorspellen?
Onze tuinman rade af om in het voorjaar te zaaien, hij zaait enkel nog in het najaar omdat je dan veel meer kans hebt op beter weer voor het gras.

Ik zou dit verlof alles zo laten, genoeg afrijden zodat de kindjes toch beetje buiten kunnen spelen, september/oktober kapot spuiten, omwoelen en opnieuw inzaaien.

Velen zeggen dat september-oktober een betere periode is om gras in te zaaien dan de lente, net omdat je dan minder last hebt van onkruid.
Ik zou dus zeggen: ja.

Wil je van engerlingen af geraken moet je verschillende jaren je gazon behandelen met aaltjes. Wanneer je buren in de straat niets doen dan is het een hopeloze zaak. De engerlingen zijn binnen de kortste keer terug.

Velen zeggen dat september-oktober een betere periode is om gras in te zaaien dan de lente, net omdat je dan minder last hebt van onkruid.
Ik zou dus zeggen: ja.

Kan ik alleen maar bevestigen. Wij hebben in maart gezaaid en tegen onkruid is dat gras niet opgewassen.

Dit jaar nog maar amper het gras moeten afrijden, ideaal!
Zelfs het onkruid groeit amper, dus 1 keer per maand maaien lijkt hier voorlopig de ideale frequentie te zijn.

Ik maai altijd maar 1x maand, sommigen zijn echt geobsedeerd door het golf terrein effect denk ik, maar bij hitte en droogte stressed dat je gras extra.
Bij langere droogte maai je dus best zo weinig mogelijk. Langer gras (bv 5 tot 8cm ipv 1 2 3cm) kan wat beter tegen de hitte en meer energie opslaan en meer aan foto synthese doen.

Water vernevelaars zijn niet efficient, dat water dringt niet goed de grond in, of er verdampt veel. Water geven met grotere straal is beter, maar dat is veelal handwerk met de tuinslang of gieter s avonds als de zon weg is.

Ik heb al 5 jaar niets gedaan aan mijn gazon van dit huurhuis buiten de basis, onkruid uitdoen en maaien, verticuteren. Het klein gazon stond al niet zo tip top toen ik hier kwam wonen, de grond zal verarmd en mogelijks te zuur zijn, heb snel mos.

Afijn, als ik bij zaai is het nu dit gras dat ik ga proberen en eerst kalk gooien, volgende lente eens volledigere voeding strooien.

Laatst bewerkt:
Hier ongeveer 5 weken geleden grasmatten gelegd. De eerste 3 weken voldoende gesproeid, ziet er nog mooi groen uit en lijken ook mooi aaneen gegroeid.

Ik heb het gras nog niet afgereden maar lijkt nu ook gewoon trager te groeien, ik sproei nu ook quasi niet meer.

De buren hebben tegelijk dezelfde matten gelegd, zij hebben een robotmaaier die sinds een anderhalve week het gras maait, maar bij hun zie je het wel langzaamaan rost worden.

Ik twijfel nu om het mijne af te rijden of het gewoon nog even te laten groeien. Wat zou het beste zijn?

Hier ongeveer 5 weken geleden grasmatten gelegd. De eerste 3 weken voldoende gesproeid, ziet er nog mooi groen uit en lijken ook mooi aaneen gegroeid.

Ik heb het gras nog niet afgereden maar lijkt nu ook gewoon trager te groeien, ik sproei nu ook quasi niet meer.

De buren hebben tegelijk dezelfde matten gelegd, zij hebben een robotmaaier die sinds een anderhalve week het gras maait, maar bij hun zie je het wel langzaamaan rost worden.

Ik twijfel nu om het mijne af te rijden of het gewoon nog even te laten groeien. Wat zou het beste zijn?
Lang gras gaat minder snel uitdrogen natuurlijk, dus als het niet stoort zou ik het nog wat laten groeien. Geen idee van de weersverwachtingen, mits voldoende regen kan je het evengoed maaien.

Ze geven zondag en begin komende week buien. Zelf wacht ik nog even af om te zien of de regen effectief komt en dan zou ik dit weekend maaien.

Kan ik alleen maar bevestigen. Wij hebben in maart gezaaid en tegen onkruid is dat gras niet opgewassen.
September/oktober zijn inderdaad betere maanden om gras te zaaien, maar voorjaar kan ook als je er voldoende tijd en moeite insteekt. Zelf dit jaar in april gezaaid en ondertussen een mooi groen gazon met zeer weinig onkruid. Ik heb wel meermaals per dag beregend in het begin en nu nog steeds zo goed als elke dag.

Zaaien in maart is te vroeg om een mooi resultaat te krijgen. Het graszaad kiemt dan te traag en dan krijg je inderdaad veel onkruiddruk. Best rond half april inzaaien om een mooi resultaat te krijgen.

Ik heb op sommige plaatsen veel meer gras, dat groeit daar sneller en beter. Wat is hiervan de reden? Zou ik dat niet kunnen uitbreiden naar de rest van mijn terras? Hoe?!

In mei heb ik mijn gazon geverticuteerd en doorgezaaid met een mix van water saver, microklaver, compost en bentoniet. De robotmaaier heb ik dit jaar nog niet laten uitrijden. Die maait veel te kort voor dit droge weer. Kort maaien is nefast voor de waterretentie. Ik ben het eens met @Yo-Han: tot 8 of zelfs 10 cm laten groeien maakt een heel groot verschil.

Tegenwoordig maai ik handmatig met een kooimaaier. Die knipt het gras netjes af, wat gezondere uiteinden geeft en minder kans op verbranding. Ondertussen kom ik met een kleine workout aan mijn stappen. In de ochtend geef ik handmatig water met de tuinslang op de zwakkere plekken. Voor mijn 300 m² gazon is dat een halfuurtje werk. Merkbaar beter resultaat dan uren random - en met verschuifgeklooi - alles vernevelen.

Ik heb op sommige plaatsen veel meer gras, dat groeit daar sneller en beter. Wat is hiervan de reden? Zou ik dat niet kunnen uitbreiden naar de rest van mijn terras? Hoe?!
Fertigreen op uw gras smijten wanneer ge ziet dat er één of twee dagen regen aankomt en uw gras groeit als kool. Moeilijk bij te houden zelfs.

Nu mijn terras er ligt wil ik mijn tuin aanpakken. De aarde, met nu vooral onkruid, ligt ongeveer 20cm lager dan het terras. Het liefst wil ik gras zaaien. Welke aarde gebruik ik best? Ik zie dat ze hier en daar gratis aarde aanbieden maar geen idee of dat ‘goeie’ aarde is daarvoor.

Misschien wishful thinking maar als ik eerst worteldoek leg en dan pas de nieuwe aarde: zou dat werken om het onkruid wat te bemoeilijken?

Ik zag hier een tijd geleden het advies om azijn te gebruiken tegen onkruid.
Ik zit hier met een oprit uit waterpasserende betonklinkers, ik zag dat azijn op dit soort materiaal niet aan te raden is.
Welk middel kan ik dan het beste gebruiken? Onkruid komt tussen al die openingen. Uittrekken gaat niet, zit muurvast en dan zijn al die openingen leeg.

Bij onze toekomstige nieuwe woning hebben ze drainagebeton als fundering gebruikt voor het klinkerpad. Dit zijn wel volledige betonklinkers waar hier en daar ook al wat grassen naar boven komen tussen de voegen. Ook bij deze is uittrekken moeilijk, de grasjes breken gewoon af en de wortel blijft achter.

Laatst bewerkt:
Ik zag hier een tijd geleden het advies om azijn te gebruiken tegen onkruid.
Ik zit hier met een oprit uit waterpasserende betonklinkers, ik zag dat azijn op dit soort materiaal niet aan te raden is.
Welk middel kan ik dan het beste gebruiken? Onkruid komt tussen al die openingen. Uittrekken gaat niet, zit muurvast en dan zijn al die openingen leeg.

Bij onze toekomstige nieuwe woning hebben ze drainagebeton als fundering gebruikt voor het klinkerpad. Dit zijn wel volledige betonklinkers waar hier en daar ook al wat grassen naar boven komen tussen de voegen. Ook bij deze is uittrekken moeilijk, de grasjes breken gewoon af en de wortel blijft achter.
Geen idee of deze klinkers zo specifiek zijn maar ik gebruik al jaren een mix van azijn/water/zout/dreft als lokale onkruidverdelger.

Vroeger echt gewoon de hele oppervlakte maar sinds kort overgestapt op Eezym voor de groene aanslag.

Ik heb me een webb 12 hr aangeschaft. Wat een zalige maaierke. Mijn gazon is 300m³ met obstakels. Dit toestel is klein en wendbaar, en ideaal toestel om strepen te maaien. Net wat ik zocht!

Terug
Bovenaan