Nahrtent
Member
Hierin ben ik eerlijkheidshalve allesbehalve onderlegd, maar dat lijkt me een complete utopie.In hoeverre had het nog altijd zo'n historische fout geweest, als er veel sneller tot een effectieve uitstap was gekomen en we tegen de oorlog over voldoende windenergie etc beschikten zoals het oorspronkelijke plan van Groen/Agalev was?
Zonnepanelen zijn een gigantisch succes gebleken, met het gevolg dat er op piekmomenten te veel productie is die niet kan worden verwerkt. Wat had men daar beter kunnen doen (energiegewijs dan, over de financiële impact van de GSC spreek ik niet). Windenergie is ook complex hé: procedureslagen, exploderende kosten (zie ook dat ander paradepaardje van TVDS, het gefaalde energie-eiland, men zou het haast vergeten). Onze mogelijkheden zijn simpelweg beperkt, en de vraag enorm. Je kan wel zeggen "wat als?" maar ik zie geen geloofwaardig verhaal, zeker niet met de technologie zoals die was en is.
Wat schiet er dan nog over voor een land als het onze? Waterkracht of geothermie? Nee dus, de enige opties zijn energie importeren of gascentrales bouwen "in afwachting van beter", of de mijnen heropenen natuurlijk. Als dat in 2021 al het idee was, hoe had men dat dan exact moeten verwezenlijken in godbetert 2003, zelfs in het utopisch scenario van een onafgebroken, consequent beleid? Moeten we het zogezegd jammer vinden dat ons land niet reeds vol gascentrales stond bij het uitbreken van de oorlog?
Mijn persoonlijk aanvoelen is dat het al heel erg lang duidelijk is dat kernenergie voor ons land verreweg de meest efficiënte, goedkope en klimaatneutrale oplossing is, en misschien zelfs de enige oplossing. Groen heeft dat veel, veel te laat willen inzien, als ze het zelfs vandaag al zien.
Misschien, maar dat hangt een beetje af van de invalshoek imo. Ik denk eerder dat Groen de eigen achterban compleet verkeerd heeft ingeschat en te veel het historisch trauma heeft willen verwerken. Met Tsjernobyl en in wat mindere mate Fukushima vers in het achterhoofd is het iets anders, maar welke Groen-stemmer lag er anno 2019 nog wakker van de kernuitstap? Waren dat niet vooral jonge stemmers die het klimaat terecht als een topprioriteit op de agenda wilden?Ik ben het er mee eens dat Groen al een stuk sneller de omslag had moeten maken naar het klimaat op de eerste rij zetten in deze, maar feit blijft tegelijk wel dat ik geen enkele partij kan bedenken die op zo'n cruciaal kernthema, quasi de originele bestaansreden van de partij, het tegenovergestelde stemt. Elke andere partij had op dat moment uit de regering gestapt. Het is en blijft voor een aanzienlijk deel van de Groene achterban het equivalent van de N-VA die straks voor de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen stemt om terug een federaal België te vormen.
Er wordt evengoed vaak verwezen naar het "verraad" van N-VA door in een regering te zitten zonder staatshervorming, of Vooruit dat de werkloosheid gaat beperken in de tijd, ik vind dat grotendeels flauwekul en framing. De feiten zijn wat ze zijn, voor mij was het evengoed en misschien zelfs beter geweest als Vivaldi hierover was gevallen, dan nog liefst een pak eerder dan dat de bocht is gemaakt. Een wisselmeerderheid over het terugdraaien van de kernuitstap was op dat moment en in die context snel beklonken, durf ik zeggen. Zo heroïsch vind ik dat dus niet om in de regering te blijven als je zo hard en zo acuut met de neus op je ongelijk wordt geduwd.
Dat neemt niet weg dat ik de algemene teneur van het dogmatische Groen, of (ik zei het elders al) de ondergang van Calvo, evenzeer vaak nogal goedkoop vind.
Laatst bewerkt: