Thuisverpleegkundige & gemeenteraadslid Houthulst grootschalige fraude

"Geef 1000 euro of ik ga missen van spuitje". Dan bel je toch de dag erna een andere thuisverpleging ?

Ja okay, maar dat gebeurt natuurlijk niet op die manier op dag 1 hé.

Iemand die eenzaam is, of iemand die misschien wat minder snugger is eventueel, of erg angstig of iemand zonder enige support network.
Misschien zie je helemaal geen vrienden meer en geen familie meer. Iedereen die je kent is dood en je hebt nooit kinderen gehad (of ze komen om de zoveel maand eens voor hun verplichte bezoekje).
Of je kan eigenlijk ook niet meer mee met de wereld want alles is met de computer en dat heb je nooit geleerd en alles is gewoon teveel, dat krijg je nooit meer geleerd, de plasticiteit is in de hersenen is er niet meer.
Je sukkelt dan ook al zwaar met je gezondheid (anders geen thuisverpleging nodig?) en mentaal ben je op die leeftijd onvermijdelijk dus gewoon minder scherp.
Je kan niet meer alles zelf doen, je bent letterlijk meerdere dagen per week van een persoon afhankelijk

En die persoon is die vriendelijke, behulpzame verpleegster. Die is toch zo vriendelijk altijd en zo behulpzaam en die regelt dat allemaal zo goed voor ons. En die doet dat al jaren he, da's kind aan huis hier, die. Ze brengt altijd een cadeautje voor de verjaardag.

En iemand die goed is in manipuleren, want dat is gewoon een skill, ruikt die kwetsbaarheid zoals als een haai bloed ruikt, en die weet heel goed aan welke touwtjes te trekken.

Vind het dan toch moeilijk om te zeggen 'goh toch ook beetje eigen schuld', alsof je praat over iemand die zich op vakantie een of andere namaak handtas heeft laten aansmeren voor 150 euro.

We spreken over kinderen van slachtoffers die op de hoogte zijn en de betalingen niet tegen houden. Is dat niet vreemd ? Ik vind dat allemaal vreemd.

Ik moest oefeningen doen - die ik zelfstandig kon doen, daarna toestel met elektrische pulsen: 40-50min. Dokter had 50 beurten aangegeven maar ben gestopt bij 10 - in samenspraak met kinesist en een mat die ik mee naar huis kon nemen voor een paar weken.

Andere patiënten variërend: verre buurman met schouderletsel (al +1 jaar in behandeling - breuk en meerdere scheuren - die mens heeft afgezien) had veel assistentie nodig, dan vaak nog een jongere man met rugproblemen - eveneens grotendeels zelfstandige oefeningen maar wel met wat materiaal van kine.

Systeem heeft duidelijk meerdere tekortkomingen dan zeker - een loon in overeenstemming met taken moet uiteraard wel mogelijk zijn.
Mijn zus die vrij beroeper is, zegt dat je in zulk geval als een patient eerder stopt gewoon kan blijven aanrekenen. Ze hoort dat dit regelmatig gebeurt.
Bij de kinesisten is geen controle met ideniteitskaart nodig ;)

Natuurlijk kan je limieten opleggen in #patienten per dag en #behandelingen per dag. Zo moeilijk is dat toch niet? Ja, niet elke behandeling duurt even lang. Dus maak je een tabelletje aan met gemiddelde tijdsduur per specifieke behandeling waar kousen aantrekken misschien 2 minuten duurt en volledig wassen 15 minuten, whatever. Per patient reken je x tijd voor verplaatsing, binnen te geraken (niet altijd even simpel), even goedendag zeggen, ...
Zo wordt het wel steeds complexer naarmate je correcter wilt rekenen maar het is toch geen rocket science om hier een model voor op te stellen en te gebruiken als 1e controlemiddel. Ik zou het absoluut niet implementeren daar waar de zorgkundigen het zien - ik bedoel dat de RIZIV site waar verpleegkundigen hun prestaties moeten ingeven gewoon alles wat ingegeven wordt moet slikken. Niets blokkeren in deze stap, ook al geeft iemand 3000 patiënten in op een dag.

Laat gewoon uw controlemodel draaien op alle input zodat de extremen gevlagd worden. Deze extremen controleer je dan dieper. 40 patiënten doen op een dag terwijl het gemiddelde 20 is is bijvoorbeeld best mogelijk als al die patiënten in 1 appartementsblok wonen waardoor je verplaatsingstijd quasi 0 is. Hell een ouder koppel met inwonende gehandicapt kind kan bijvoorbeeld al 3 patiënten in 1 huis zijn.
Dit kan je eenvoudig controleren want ik veronderstel dat de woonplaats van elke patiënt gekend is.
En 1x een overschrijding van de limiet, ok dat kan als je eens goed doorwerkt. Overschrijf je elke week of elke dag de limiet dan zal er wel meer aan de hand zijn. Lijkt me een goede use case voor AI om de abnormaliteiten te detecteren.

Punt is, laat niet weten aan de fraudeurs wat jou limieten zijn om verdere controle te triggeren. 90 patiënten op een dag zoals dat kalf met 17 wagens is duidelijk te veel maar als je hen laat weten dat ze max 30 patiënten per dag kunnen ingeven, dan beginnen ze wel op andere manieren te foefelen. Manieren die je misschien NIET eenvoudig kan detecteren.
Je lijkt ervan uit te gaan, net als de huidige wetgeving, dat enkel mensen die veel prestaties doen frauderen, terwijl het incentive om te frauderen net groter is als je praktijk niet goed draait.

We spreken over kinderen van slachtoffers die op de hoogte zijn en de betalingen niet tegen houden. Is dat niet vreemd ? Ik vind dat allemaal vreemd.
Jij vindt dat vreemd? Hoeveel heeft uw schoonbroer ondertussen al uit zijn ouders geperst? Hoeveel mensen zijn er op de hoogte van die zijn gefoefel en hoeveel hebben er dat al aangegeven?

En dit zijn dan oude/zwakke mensen waar het scenario waarschijnlijk dit is "Charlotte, die verpleegster troggelt/dwingt mij geld af" .. "Maar allez moeder dat kan toch niet, zo een vriendelijk mens" en dan thuis "Ons moeder begint ook haar vijzen te verliezen, toch spijtig eh"

Want als we te moeilijk gaan doen moet Charlotte mss wel zelf wat meer voor haar moeder gaan zorgen en die verpleegster is toch vriendelijk als ze die tegenkomt. Beter maar niet te veel problemen maken

Mijn zus die vrij beroeper is, zegt dat je in zulk geval als een patient eerder stopt gewoon kan blijven aanrekenen. Ze hoort dat dit regelmatig gebeurt.
Is dat niet lastig - in mijn geval (en ik denk vrijwel altijd) moest ik weldegelijk nog een bijdrage betalen per beurt - of betaalt de kinesist dan zelf die bijdrage?

Vraagske: stel dat men kan bewijzen dat betrokkene voor 1 miljoen (om gemakkelijk te rekenen) heeft gefraudeerd - welke financiële sanctie wordt er dan doorgaans opgelegd:
  • Fraude terugbetalen veronderstel ik
  • boete - welke orde moeten we hier denken?
  • Is dat voor haar bedrijf en/of privé en wat als bedrijf niet over voldoende middelen beschikt?
  • Nog andere sancties - ik denk dan aan beroepsverbod ofzo?

Jij vindt dat vreemd? Hoeveel heeft uw schoonbroer ondertussen al uit zijn ouders geperst? Hoeveel mensen zijn er op de hoogte van die zijn gefoefel en hoeveel hebben er dat al aangegeven?

En dit zijn dan oude/zwakke mensen waar het scenario waarschijnlijk dit is "Charlotte, die verpleegster troggelt/dwingt mij geld af" .. "Maar allez moeder dat kan toch niet, zo een vriendelijk mens" en dan thuis "Ons moeder begint ook haar vijzen te verliezen, toch spijtig eh"

Want als we te moeilijk gaan doen moet Charlotte mss wel zelf wat meer voor haar moeder gaan zorgen en die verpleegster is toch vriendelijk als ze die tegenkomt. Beter maar niet te veel problemen maken
Je moet dat niet eens zo cynisch bekijken. Er worden ook hopen mensen opgelicht via -soms overduidelijke- phishing of bv. bedriegers die zich als politie voordoen. En dan gaat makkelijker als je oud bent en niet helemaal van alles op de hoogte. Daar komt dan nog bij dat zeker bij oudere mensen zo'n verpleegster iemand is met wat autoriteit. Die zal het wel weten. Je moet geen meester-bedrieger zijn om uit al je klanten waar je komt voor thuiszorg de wat minder kritische te isoleren, gewoon een slecht persoon.

En die kinderen? Hoe vaak zijn die op dat moment aanwezig en hoe op de hoogte zijn die uiteindelijk.

De context maakt het lastig: die verpleegkundigen komen al jaren aan huis - maar helaas de laatste 2 jaar veel meer, voor mijn moeder zijn dat geen verpleegkundigen alleen maar ook goede kennissen, daar wordt al eens een klapke gedaan - in feite wordt er gemiddeld meer geklapt dan gewerkt maar bon. Niettegenstaande ik al jaren vermoed dat het systeem zo lek als een zeef was weet ik dat pas sinds een jaar of 2 dat er effectief zulke zaken gebeuren - de praktijk werd immers overgelaten aan een ander opperhoofd.

Ten tweede zit je als patiënt - of in mijn geval, als zoon van .. altijd met de vraag: als ik hier een spel van maak: wat gaat het opleveren en gaan er gevolgen zijn, welke zekerheid heb ik dat mijn klacht echt anoniem blijft.

Als dat over een onderhoud van een wagen gaat of eender welk ander materieel - ik zal wel blaffen, en bijten als het moet - maar wanneer het gaat over persoonlijke verzorging, gezondheid is dat terug een extra drempel.

Ruimer gezien sta ik daar niet alleen in, wie uitzoomt merkt dat het draagvlak voor budgetten voor gezondheidszorg een pak groter is dan voor elk ander departement, ook al weet letterlijk iedereen dat er x aantal miljoenen/miljarden down the drain gaan.

Vraagske: stel dat men kan bewijzen dat betrokkene voor 1 miljoen (om gemakkelijk te rekenen) heeft gefraudeerd - welke financiële sanctie wordt er dan doorgaans opgelegd:
  • Is dat voor haar bedrijf en/of privé en wat als bedrijf niet over voldoende middelen beschikt?
Ik vermoed en hoop dat de betrokkende niet alleen gaat vervolgd worden voor die fraude op zich maar ook voor alles wat er rond hangt: valsheid in geschriften & identiteitsdiefstal (met al die paspoorten), afpersing/chantage/bedreigingen... manieren genoeg om haar voor járen in den bak te draaien lijkt mij. Het feit dat het niet alleen beperkt blijft tot puur extra behandelingen aangeven bij het RISIV maar echt ook individuele slachtoffers betrokken zijn lijkt de kans toch kleiner dat die met een minnelijke schikking opgelost gaat worden. Enfin, dat hoop ik toch. Voor mij is dit uitschot van het ergste soort, als zelfs de helft van alle verhalen die nu boven komen klopt dan lijkt kans op rehabilitatie voor dit soort iemand quasi 0. De kans op herval als je die terug vrijlaat in de maatschappij is 99%.

Ruimer gezien sta ik daar niet alleen in, wie uitzoomt merkt dat het draagvlak voor budgetten voor gezondheidszorg een pak groter is dan voor elk ander departement, ook al weet letterlijk iedereen dat er x aantal miljoenen/miljarden down the drain gaan.
Het grootste deel van de maatschappij heeft volgens mij geen idee hoeveel miljoenen daar wegvloeien, not... a... clue. Ik denk dat je vergeet rekening te houden met het feit dat je hier (en wrs ook in je social circle) met bovengemiddeld veel mensen met 120+ IQ's zit. Dat is geen doorsnede van de maatschappij.

Je moet maar naar dat item over dierenartsen van WinWin gekeken hebben om te weten dat mensen compleet geen idee hebben van de effectieve kost van gezondheidszorg: "€60 voor een consultatie voor mijn hond????? De huisarts kost maar €4!!!!" Nee... die huisarts kost waarschijnlijk €30-35/consultatie...

Kijk, op zich ben ik niet tegen al die 3de betalersysteem bij huisarts en tandarts etc, hoe minder van die onnozele paperassen hoe beter. Maar het zorgt ervoor dat mensen niet meer beseffen hoe duur al die bezoeken zijn. Vroeger betaalde je ~€25 bij de huisarts en moest je soms een paar weken wachten tot je dat geld terug had (langer als je de briefjes liet liggen tot het de moeite was om naar de postbus te rijden :unsure:), dan beseften mensen dat een dokter niet gratis is. Nu betaal je €4 en in veel gevallen zelfs maar €1... hoe krijg je op den duur nog uitgelegd aan mensen dat gezondheidszorg een dure aangelegenheid is???

Laatst bewerkt:
Alles wordt nog eens samengevat in dit artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/19/reconstructie-houthulst-wat-weten-we-al/
"Wij schrikken hier niet van", zegt een anonieme thuisverpleegkundige uit de gemeente. "Dit was al een eindje aan de gang."

Ook uit andere bronnen horen we dat ze jarenlang onbestaande prestaties zou hebben gefactureerd of prestaties te hoog hebben ingeschaald. Dat zit zo: als een zelfstandige thuisverpleegkundige prestaties levert, moet hij/zij deze prestaties zelf doorgeven aan de ziekenfondsen, die dan overgaan tot een uitbetaling.
Maar volgens bronnen legde ze tot 90 bezoeken per dag af, en dat dagen, weken, maanden en jaren aan een stuk. Onmogelijk, zo klinkt het. Algemeen aangenomen wordt dat er dagelijks niet veel meer dan 20 bezoeken afgelegd kunnen worden.
Ze zou ook heel wat identiteitskaarten van patiënten op zak gehad hebben. Die had ze nodig om de facturen te kunnen indienen.
We hebben ook enkele van haar patiënten gehoord die ons vertellen dat ze hun premies cash moesten afgeven of moesten doorstorten aan Sander.
Volgens de verpleegkundige waren heel wat patiënten dan ook op de hoogte. "Ze beloofde premies aan de mensen waar ze eigenlijk geen recht op hadden."
Dat zit zo: als een patiënt zwaar zorgbehoevend is, heeft die soms recht op het Vlaamse zorgbudget van 140 euro per maand. Thuisverpleegkundigen kunnen een attest uitschrijven om aan te tonen dat een patiënt zwaar zorgbehoevend is. Een arts van het ziekenfonds moet dat wel controleren.
"Als de zorgvrager dit door had, manipuleerde ze hen door te dreigen dat ze die premies zouden verliezen", zegt de anonieme thuisverpleegkundige over Stefanie Sander.
Volgens onze informatie wordt effectief onderzocht of de aangehouden thuisverpleegkundige de zorgnoden van patiënten te zwaar voorstelde.
Kortom, "dit was al een hele tijd aan de gang en was goed geweten in Houthulst. Dit is al jaren bezig, maar niemand deed er iets aan." De thuisverpleegkundige noemt het dan ook "frustrerend" voor andere verpleegkundigen die dan wel volgens de regels werken
Er moeten toch hopen mensen weten dat dit allemaal niet koosjer was, zelfs als ze niet actief meededen aan die fraude? En die zat dan nog in de gemeenteraad, daar zat het ook vol simpele Fransen die dat niet doorhadden?

En dan een opsomming van al de stappen die het RIZIV heeft genomen en hoe het jaren heeft geduurd.

Alles wordt nog eens samengevat in dit artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/19/reconstructie-houthulst-wat-weten-we-al/

Er moeten toch hopen mensen weten dat dit allemaal niet koosjer was, zelfs als ze niet actief meededen aan die fraude? En die zat dan nog in de gemeenteraad, daar zat het ook vol simpele Fransen die dat niet doorhadden?

En dan een opsomming van al de stappen die het RIZIV heeft genomen en hoe het jaren heeft geduurd.

Tuurlijk weten een hoop mensen dat - de sector zal zichzelf ook wel beschermen, had ze niet op die schaal gefoefeld was er nooit iets veranderd. Eigenlijk verdient ze geen straf of boete maar begeleiding - domheid is ook een ziekte in dit geval.

Dat geld voor tal van zaken hé -hoeveel % van de kappers doet aan partieel zwartwerk - dat gaat toch niet veel schelen van 100%. Iedereen weet dat, de kappers, de fiscus, de klanten, de buren, de hond van de geburen ...

Teren op zieke zwakke mensen. Zo zijn oplichters, altijd de zwakken of goedgelovigen eruit nemen. Hopelijk mag ze jaren op loonbeslag rekenen voor de boete, en zelf eens leven als plebs ipv als bling gangster.

@cege
Er zullen wel kwiekere oudjes of mensen geweest zijn die er niet in liepen. Een ander vragen kan ook even duren, en als m'n dan dreigt met foute medicatie, tjah je zit daar in je zwakke positie en kan niet zonder hulp. Ook geen week, wat het al snel duurt om iemand anders te zoeken, zelfs langer als je pech hebt bvb.

Criminele persoon gewoon, dus eigenlijk zou ik zelfs cel eisen gezien de bedreigingen erbij van zwakke mensen (voorwaardelijk of niet). Begeleiding my ass ! (sorry) ... tenzij enkelband ofzo en probatie!

Ja ja, alsof het alleen op de sociale ladder is, dat gebeurd overal zeg ik u. En nog eens een foto van die straat in Verviers erbij, de grootste gangster straat van België :sarcastic:
Die vouw met haar OCMW van 1770€ en 900€ kindergeld etc fraudeert zelfs niet, maar neemt wat ze krijgt volgens het systeem. Dat is profiteren, niet frauderen. Frauderen is liegen en bedriegen en witwassen en valsheid van geschrifte etc.

Laatst bewerkt:
En wanneer start die eindejaarsrally ook alweer?

Dat is verrijking voor zichzelf, geen geld naar een ander geven. KAns dat dat gebeurt lijkt me bij mijn schoonbroer 0,0. Denk dat dien nog eerder in t geniep de thuiszorg zou cancellen ipv te betalen rechtstreeks...

Je moet dat niet eens zo cynisch bekijken. Er worden ook hopen mensen opgelicht via -soms overduidelijke- phishing of bv. bedriegers die zich als politie voordoen. En dan gaat makkelijker als je oud bent en niet helemaal van alles op de hoogte. Daar komt dan nog bij dat zeker bij oudere mensen zo'n verpleegster iemand is met wat autoriteit. Die zal het wel weten. Je moet geen meester-bedrieger zijn om uit al je klanten waar je komt voor thuiszorg de wat minder kritische te isoleren, gewoon een slecht persoon.

En die kinderen? Hoe vaak zijn die op dat moment aanwezig en hoe op de hoogte zijn die uiteindelijk.

@Sylverscythe Mijn punt exactly. Je gaat mij niet vertellen dat er niemand iets wist of niemand iets afdekte. Kan toch moeilijk geloven dat je 10y lang gewoon je gangetje kan gaan zonder dat iemand dat weet. Moet toch links en rechts iemand mee geprofiteerd hebben om de potjes toe te dekken.

De fraude zal worden terugbetaald met de opbrengst van een veiling van 17 luxe bolides.

@Sylverscythe Mijn punt exactly. Je gaat mij niet vertellen dat er niemand iets wist of niemand iets afdekte. Kan toch moeilijk geloven dat je 10y lang gewoon je gangetje kan gaan zonder dat iemand dat weet. Moet toch links en rechts iemand mee geprofiteerd hebben om de potjes toe te dekken.
Meegeprofiteerd en/of de complete apathie natuurlijk, want het bijna de Belgische volksaard om toe te kijken hoe anderen frauderen met overheidsgeld.

Is dat niet lastig - in mijn geval (en ik denk vrijwel altijd) moest ik weldegelijk nog een bijdrage betalen per beurt - of betaalt de kinesist dan zelf die bijdrage?

Tegenwoordig mag elke zorgverlener aanrekenen via derdebetaler voor elke patiënt (vroeger was dit enkel voor mensen met verhoogde tegemoetkoming en moeilijke situaties) dus die kan gewoon de prestatie doorgeven aan het ziekenfonds en dat stuk cashen (zonder het remgeld dat de patiënt betaald)

maar ik heb het even nagekeken en op zijn minst bij de CM kan je nakijken dat er prestaties zijn gebeurd die aan de zorgverlener werden betaald. Misschien dat er wat mensen met het nieuws nu die dingen wel gaan nakijken.

dat hé, het zit hier vol met betrokken intelligente mensen maar heel wat mensen zijn gewoon niet op de hoogte; Als uw thuisverpleger u informeert over een premie waar ge recht op hebt en dan vertelt dat die premie bedoelt is om uw thuisverpleger te vergoeden voor x,y,z dan klinkt dat gewoon aannemelijk voor die mensen

Tuurlijk weten een hoop mensen dat - de sector zal zichzelf ook wel beschermen, had ze niet op die schaal gefoefeld was er nooit iets veranderd. Eigenlijk verdient ze geen straf of boete maar begeleiding - domheid is ook een ziekte in dit geval.

ze heeft begeleiding genoeg gehad hé, ze is verschillende keren op haar vingers getikt voor de dingen die ze deed. dus ze is dom omdat ze het op een te grote schaal deed en heeft begeleiding nodig om aanvaardbaar te foefelen?
Aanvaardbaar foefelen is imo werken in de geest van de wet als er dingen nog niet geregeld zijn zoals die eigenlijk noodzakelijk zouden zijn in de praktijk. zelfs al had ze wat ze deed iets subtieler gedaan dan viel dat er nog niet onder

ze heeft begeleiding genoeg gehad hé, ze is verschillende keren op haar vingers getikt voor de dingen die ze deed. dus ze is dom omdat ze het op een te grote schaal deed en heeft begeleiding nodig om aanvaardbaar te foefelen?
Aanvaardbaar foefelen is imo werken in de geest van de wet als er dingen nog niet geregeld zijn zoals die eigenlijk noodzakelijk zouden zijn in de praktijk. zelfs al had ze wat ze deed iets subtieler gedaan dan viel dat er nog niet onder

Ik ben soms wat sarcastisch ...

Tegenwoordig mag elke zorgverlener aanrekenen via derdebetaler voor elke patiënt (vroeger was dit enkel voor mensen met verhoogde tegemoetkoming en moeilijke situaties) dus die kan gewoon de prestatie doorgeven aan het ziekenfonds en dat stuk cashen (zonder het remgeld dat de patiënt betaald)

maar ik heb het even nagekeken en op zijn minst bij de CM kan je nakijken dat er prestaties zijn gebeurd die aan de zorgverlener werden betaald. Misschien dat er wat mensen met het nieuws nu die dingen wel gaan nakijken.

Heb ik al paar keer gedaan. Je ziet toch meestal enkel wat RIZIV codes. Die "nogal cryptisch" zijn, om het eufemistisch te zeggen.

En zolang je factuur 80 cent of 2 euro is, ga je dan beginnen rondneuzen om die riziv codes vertaald te zien ? Nope.

dat hé, het zit hier vol met betrokken intelligente mensen maar heel wat mensen zijn gewoon niet op de hoogte; Als uw thuisverpleger u informeert over een premie waar ge recht op hebt en dan vertelt dat die premie bedoelt is om uw thuisverpleger te vergoeden voor x,y,z dan klinkt dat gewoon aannemelijk voor die mensen

Vind je ?

Ik vind dat niet aannemelijk. Voor alles is er 3e betaler regeling.

En dan ga je plots een zak geld krijgen op je rekening dat je moet doorstorten naar je verpleger because of ?? Ja, waarom ?

Waarom zou de grote sloef niet automatisch kunnen gaan ?

Dat vind ik het strafste van al.
1) Hoe kan iemand 10y blijven doordoen terwijl ze 2-3x gepakt en veroordeeld is
2) Hoe dom/arrogant moet je zijn om te blijven doordoen na gepakt te zijn. I mean, de kans dat je er mee wegraakt is - euhm - 0%

That being said. Het is wel duidelijk als je gewoon fraudeert, niet TE excessief, je er wsch jaaaaaaaaren mee wegraakt en wsch nooit gepakt zult worden...

Terug
Bovenaan