Het is anderzijds wel heel gemakkelijk om te zien dat er iets is aangerekend op een dag dat je niet bij die zorgverlener bent gegaan.
(voor nomenclatuurcodes na te kijken:
https://webappsa.riziv-inami.fgov.be/Nomen/nl/search, ze zijn niet allemaal even begrijpbaar maar de mensen die hier zitten kunnen daar meestal wel mee weg lijkt mij)
Ik weet uit ervaring dat dat bijna nooit klopt. Zelfs voor wie niet foefelt.
Met mijn kettingzaag accident kwam de thuisverpleging elke ochtend rond 10h de wonde opkuisen. Elke dag om 10h. Bijna elke dag was dat een andere. Bijna elke dag was er een ander systeem om de prestatie te confirmeren. Als ik goed herinner, kreeg ik een automatisch telefoontje en moest ik niks doen voor approval en op een knopje duwen als het niet klopte.
De ene gaf dat direct door, de andere op het einde van de dag, de andere op het einde van de week. Ik ben niet dom en het waren maar 5 bezoekjes per week. Ik wist op den duur ook niet meer welk bezoek al in het systeem zat en welk niet.
Ik weet wel dat ik na 1 week dacht 'djeezes, dit systeem is zo lek als een zeef'.
Ivm de codes. Die codes zijn zo goed als onbegrijpbaar. Ik heb 1x bij een bezoekje aan de spoed met baby een factuur gekregen van 100 euro of zo. Dat was veel. Bleek dat er een RIZIV code opstond die zelf betaald moest worden. Bij nazicht van de RIZIV code bleek dat XYZ te zijn. Na wat gegoogle bleek dat een intubatie balon voor babies te zijn. Kind ging binnen omdat ze mogelijks een batterij opgefret had, ze hebben een foto van de buik genomen en dat was het. Gebeld naar ziekenhuis en *poef* die code was van de factuur.
1) Had dat 2 euro geweest, ik had het nooit opgezocht en gewoon betaald
2) Als je niet snugger bent, dan vind je nooit wat het is
Again, systeem zo lek als een zeef
maar jij bent een (vrij) jonge intelligente man die al een of andere basiskennis heeft van zo'n zaken. De wereld loopt niet vol met mensen zoals jij
Thanks dat je me snugger noemt om niet zomaar paar keer 1000+ euro per maand over te schrijven naar een thuisverpleegster.
Ik vind dat dat net toont hoeveel supplementen sommige zorgverleners durven vragen - maar ik weet hoe het in elkaar zit met het stukje via de VI's, remgeld en supplementen
Mijn tandarts heeft een tijdje derdebetaler gedaan maar dat weer afgeschaft - ik vermoed omdat het wel voor meer mensen pijnlijk duidellijk was hoeveel supplementen er werden gevraagd - of hij vond dat hij te lang moest wachten op de betaling van de VI's? (al zou me dat verbazen want dat gaat naar mij toe toch redelijk snel)
derdebetaler is heel goed voor de drempel weg te halen voor arme mensen om naar een zorgverlener te gaan. Maar hiervoor moesten ze dat zelf vragen aan de zorgverlener (als ze geen verhoogde tegemoetkoming hadden). Ik snap de beslissing wel maar ideaal is het niet (ivm fraude, maar ook overconsumptie van patiënten zelf)
Ik vermoed dat het is omdat tandartsen die met derdebetaler regeling werken veel margi's aantrekken die niet komen opdagen of hun remgeld niet betalen en gezever.
Mijn tandarts vriend heeft zijn 3e betaler regeling weer afgeschaft, ook al verdiende hij initieel 30% meer geld wegens directe inning via mutualiteit. Op den duur trek je volk aan dat niks betaald (zelfs het remgeld niet), komen er velen niet opdagen want ze moeten toch niks betalen en is het veel miserie.
Als je supplementen hoog legt en geen 3e betaler, krijg je enkel deftig volk binnen. En als ze 1x niet betalen, smijt je ze buiten wegens 'je betaalt niet'. Wat een pak moeilijker is als ze maar 1 of 5 euro moeten betalen.