Thuisverpleegkundige & gemeenteraadslid Houthulst grootschalige fraude

Het nieuwe staat hier net even op - tis allemaal een storm in een glas water, betrokkene heeft gewoon hard gewerkt, startend om 4h30 en stoppend om 23h00.

Wat zeggen jullie daarvan, bende luilakken - neem daar eens een voorbeeld aan, al wie hier zit is gewoon te lui terwijl het gewoon een kwestie van willen is.
Werkend van 4u30 tot 23u is nog altijd 12 minuten per patiënt, zonder verplaatsing en dan teleporteerde ze zich naar de volgende? Er was ook een jaloerse concurrente die aan het stoken is. Ik kan niet begrijpen dat je jezelf als advocaat zo belachelijk wilt staan maken.

Werkend van 4u30 tot 23u is nog altijd 12 minuten per patiënt, zonder verplaatsing en dan teleporteerde ze zich naar de volgende? Er was ook een jaloerse concurrente die aan het stoken is. Ik kan niet begrijpen dat je jezelf als advocaat zo belachelijk wilt staan maken.
Niet iedereen maakt meteen die extrapolatie in zijn achterhoofd helaas. Ik moet zeggen: ik had het eerder uitgedrukt in patiënten per uur maar het klinkt eigenlijk nog véél absurder in minuten per patiënt, zeker 18,5u/dag. Beam me up Scotty! :laugh:

Solidaris deed oa 2 zaken

- vergelijken met andere inkomens, ook bij ander ziekenfondsen -> lag absurd hoog
- steekproeven en controles bij patiënten -> geleverde diensten niet overeenkomend met facturatie

Dat laatste is bijna op heterdaad betrapt

Mr advocaat zal eerder daar zijn voor strafbeperking en damage control

Ze zou in 2020 1.7 miljoen achterstal/schuld gehad hebben bij het RIZIV. En die betalen haar dan nog eventjes 1.8 uit (3.5 miljoen)? Als dit klopt: ofwel heeft ze daar een handlanger, of zijn ze daar zwaar onderbemand (en dan nog) ...

Uiteraard - en de grootste vrees zal ook werkelijkheid worden: men zal nooit een representatief idee hebben, laat staan bewijslast om alles terug te vorderen, dit wordt alsnog een gouden zaak voor betrokkene. Bewijslast wordt een helse opdracht - voor hetzelfde geld wordt dit iets van een paar duizend euro.

Laatst bewerkt:
Het is een goed moment om je eens af te vragen waarom.

Maar ik heb géén probleem met jouw stelling dat de conventies mogelijks te laag zijn?
Ik zou graag dat wanneer ik dan één keer op een jaar eens wat extra zorg nodig heb, dat dit volledig(er) vergoed zou worden.
Integendeel een zéér groot deel (tandkroon & kiné) van de zorg die ik dit jaar nodig heb gehad, heb ik dus nog zelf mogen betalen.
Ik beschuldig mijn kiné in géén enkel opzicht van fraude ofzo hoor... Hoeveel een kiné moet verdienen, tja... Ik denk dat de kinesisten bij wie ik ga op zich goed verdienen, maar die hebben universitaire studies gedaan.

Fraude blijft fraude, maar een aannemer kan ook veel verdienen zonder fraude. Ik begreep zeker wat je zegt over het aanwezige percentage van fraude, maar 1. dat weten we niet van de thuisverpleegkundigen (er zouden nog veel meer dossiers zijn) en 2. er is een fundamenteel verschil van kostenplafond. Het is niet omdat ik het niet eens ben met je punt dat ik je punt niet begrepen heb.

1. Er is hier plots een thread van 9+ pagina's over één frauderende thuisverpleegkundige, terwijl de fraude in de bouwsector mij van een minstens even grote grootorde lijkt?
2. Klopt, de kosten wat mensen kunnen/willen betalen en wie het betaalt, is geheel anders. Deze thuisverpleegkundige kwam er tijdelijk mee weg omdat de mensen het niet zelf moesten betalen. Aannemers kwamen er vaak mee weg door onze zwarte economie, en zelfs nu heb je louche figuren à la Van Quickenborne in het parlement die wetten op fraudebestrijding tegenwerking.

Uiteraard - en de grootste vrees zal ook werkelijkheid worden: men zal nooit een representatief idee hebben, laat staan bewijslast om alles terug te vorderen, dit wordt alsnog een gouden zaak voor betrokkene. Bewijslast wordt een helse opdracht - voor hetzelfde geld wordt dit iets van een paar duizend euro.

Dit zou ik dus ook vrezen, "onschuldig tot het tegendeel bewezen is", en uiteindelijk krijgt ze straks nog 9 van haar 17 luxewagens terug.

Maar ik heb géén probleem met jouw stelling dat de conventies mogelijks te laag zijn?
Ik zou graag dat wanneer ik dan één keer op een jaar eens wat extra zorg nodig heb, dat dit volledig(er) vergoed zou worden.
Integendeel een zéér groot deel (tandkroon & kiné) van de zorg die ik dit jaar nodig heb gehad, heb ik dus nog zelf mogen betalen.
Ik beschuldig mijn kiné in géén enkel opzicht van fraude ofzo hoor... Hoeveel een kiné moet verdienen, tja... Ik denk dat de kinesisten bij wie ik ga op zich goed verdienen, maar die hebben universitaire studies gedaan.

1. Er is hier plots een thread van 9+ pagina's over één frauderende thuisverpleegkundige, terwijl de fraude in de bouwsector mij van een minstens even grote grootorde lijkt?
2. Klopt, de kosten wat mensen kunnen/willen betalen en wie het betaalt, is geheel anders. Deze thuisverpleegkundige kwam er tijdelijk mee weg omdat de mensen het niet zelf moesten betalen. Aannemers kwamen er vaak mee weg door onze zwarte economie, en zelfs nu heb je louche figuren à la Van Quickenborne in het parlement die wetten op fraudebestrijding tegenwerking.

Dit zou ik dus ook vrezen, "onschuldig tot het tegendeel bewezen is", en uiteindelijk krijgt ze straks nog 9 van haar 17 luxewagens terug.
Levensreddende zorg heeft de voorrang op kwaliteitsreddende zorg. De voorbeelden die je opnoemt behoren tot de tweede categorie. Sociale zekerheid werkt niet volgens het principe dat jij voor ogen hebt. Meer betalen maakt niet dat je meer recht hebt op zorg dan anderen die minder (kunnen) betalen. Dat lijkt me terecht, ondanks dat ik zelf ook de kosten heb die je opnoemt.

Q is zeker een louche figuur die altijd voor privacy was tot hij plots zelf de leiding kreeg. Walgelijke figuur die al lang uit de politiek had gejaagd moeten zijn. Ik vind datamining op onze bankrekeningen toelaten niet bepaald proportioneel en daarom niet het tegenwerken van fraudebestrijding, maar dat is een andere discussie dan deze.

Ze zou in 2020 1.7 miljoen achterstal/schuld gehad hebben bij het RIZIV. En die betalen haar dan nog eventjes 1.8 uit (3.5 miljoen)? Als dit klopt: ofwel heeft ze daar een handlanger, of zijn ze daar zwaar onderbemand (en dan nog) ...

Onderbemand en ook gewoon de regels volgen hè.
Je kan geen betaling weigeren omwille van een inbreuk in het verleden, je moet elke nieuwe vraag opnieuw onderzoeken zolang ze haar RIZIV nummer heeft en geen beroepsverbod

Lijkt me toch eerder een probleem te zijn van ons log justitie apparaat dat dit weer zolang moest duren

Onderbemand en ook gewoon de regels volgen hè.
Je kan geen betaling weigeren omwille van een inbreuk in het verleden, je moet elke nieuwe vraag opnieuw onderzoeken zolang ze haar RIZIV nummer heeft en geen beroepsverbod

Lijkt me toch eerder een probleem te zijn van ons log justitie apparaat dat dit weer zolang moest duren
En een serieus gat in de wet. Hoe kan het in godsnaam dat iemand die achterstallige schulden heeft nog steeds uitbetaalt wordt? Ok je mag nieuwe betalingen niet weigeren. Dat op zich is begrijpbaar indien er bijvoorbeeld een kleine fout gebeurde in het verleden die nog recht gezet moet worden. Maar vanaf er bij iemand meer dan bijvoorbeeld 50.000€ aan betalingen in vraag getrokken worden, laat staat 1.7 MILJOEN, dan verwacht je toch dat nieuwe terugbetaling en geblokkeerd mogen worden tot de situatie is uitgeklaard, of HOOGSTENS in minrekening worden gebracht bij haar openstaande schuld.

Is er nu echt niemand in heel dat halfrond politiekers + de kabinetsmedewerkers die dit systeem origineel opstelden die even de vraag stelden 'ja maar mannen wat als er gefraudeerd wordt? Hoe gaan we daar mee om?' Dieptriest.
Stel eens een commissie op die elk wetsvoorstel onderzoekt op mogelijkheden om het systeem te omzeilen / misbruiken aub zodat de gaten meteen dicht getimmerd kunnen worden. En niet decennia later wanneer er toevallig eens een domme gans gepakt wordt en er een mediastorm gegenereerd wordt. Die gans kon verdorie 10 jaar lang haar gang gaan met een jaarloon factor 10 van wat normaal is. En ondertussen duizenden frauderende muizen die ontsnappen.

Gaten dicht timmeren, controle algoritmes opzetten, en meer volk op fraudedetectie aub.
En geen domme regels zoals mutualiteiten random quota's opleggen waarbij ze gestraft worden als ze de quota niet halen. Als je een recept zoekt voor miserie, dit is een goede. Ik geef je op een blaadje dat vroeg of laat verhalen naar boven komen van mensen die verkeerdelijk van fraude beschuldigd worden puur omdat mutualiteiten hun quota's moeten halen.

Tenslotte een tip voor de fraudedetecteurs: kijk eens wat dieper bij diegenen die de komende weken plots minder prestaties aangeven dan de voorbije jaren. Nu dit voorval zo breed in de media is gekomen zullen vele andere fraudeurs waarschijnlijk even schrik hebben en niet/minder valse prestaties durven aangeven.

1 miljoen per jaar.
Riziv ziet dat een start een procedure.
Het gerecht krijgt die klacht en klasseert het in een bomvolle kast.
Ze betaalde niet dus nog een procedure.
Het gerecht krijgt die klacht en klasseert het terug in een bomvolle kast.
...
5 jaar later en er is nog niets gebeurd. Dank u overheid.

Als ik het goed begrijp is het puur toeval dat dit uitkomt.
Vandenbroucke had wat voorbeelden nodig voor zijn RIZIV wet en toen is ze terug in de picture gekomen.

Is er nu echt niemand in heel dat halfrond politiekers + de kabinetsmedewerkers die dit systeem origineel opstelden die even de vraag stelden 'ja maar mannen wat als er gefraudeerd wordt? Hoe gaan we daar mee om?' Dieptriest.
Stel eens een commissie op die elk wetsvoorstel onderzoekt op mogelijkheden om het systeem te omzeilen / misbruiken aub zodat de gaten meteen dicht getimmerd kunnen worden. En niet decennia later wanneer er toevallig eens een domme gans gepakt wordt en er een mediastorm gegenereerd wordt. Die gans kon verdorie 10 jaar lang haar gang gaan met een jaarloon factor 10 van wat normaal is. En ondertussen duizenden frauderende muizen die ontsnappen.

De eigenlijke functie van onze 150 vrienden in de kamer.

"We kunnen niet voor elk dossier naar het arbeidsauditoraat stappen", verdedigt Eric Rossignol van het RIZIV zich.

Dat is toch ook een citaat dat kan tellen. Hoeveel dossiers van deze grootte liggen er daar dan in de kast dat ze in een dossier met serieuze aanwijzingen van miljoenenfraude niet sneller naar het arbeidsauditoraat zouden kunnen? Ik besef goed dat het arbeidsauditoraat een volgende bottleneck zou zijn, maar het RIZIV maakt zich hier wel heel makkelijk vanaf.

Dat is toch ook een citaat dat kan tellen. Hoeveel dossiers van deze grootte liggen er daar dan in de kast dat ze in een dossier met serieuze aanwijzingen van miljoenenfraude niet sneller naar het arbeidsauditoraat zouden kunnen? Ik besef goed dat het arbeidsauditoraat een volgende bottleneck zou zijn, maar het RIZIV maakt zich hier wel heel makkelijk vanaf.
Dat zijn inderdaad commentaren die ertoe zouden moeten lijden om de hele organisatie door te lichten. Als je opgelicht wordt zet je op zijn minst alle stappen die je kan om te voorkomen dat die persoon je openlijk blijft oplichten, da's een vrij absurde opmerking van het Riziv.

Ook wel straf dat de overheid datamining van alle bankrekeningen van hun burgers overweegt maar zelf dermate gelaten omgaat met gekende fraude op hun eigen rekeningen.

Laatst bewerkt:
Tenslotte een tip voor de fraudedetecteurs: kijk eens wat dieper bij diegenen die de komende weken plots minder prestaties aangeven dan de voorbije jaren. Nu dit voorval zo breed in de media is gekomen zullen vele andere fraudeurs waarschijnlijk even schrik hebben en niet/minder valse prestaties durven aangeven.

Dat kan evengoed omgekeerd werken:
  1. Zeker nu men weet dat je redelijk safe tot 225.000 € per jaar kan gaan zonder op de radar te verschijnen
  2. Bijkomend zijn vandaag ook alle twijfels weggenomen: het IS zo makkelijk als het lijkt om te frauderen
  3. Men moet men het ook nog kunnen bewijzen - dus wie niet 1 maar 2 hersencellen heeft kan berekend frauderen met een gigantisch klein risico
  4. Men weet nu ook dat er maar 2 man en een paardenkop op die dienst zitten en dat er zeker geen extra middelen gaan komen gezien de begroting
  5. Vermoedelijk doet een groot deel het vandaag al, die zien nu hun kans om op te schalen
  6. Velen voelen zich in het zak gezet - ik heb maar voor paar duizend euro gefraudeerd terwijl ik eigenlijk redelijk los had kunnen gaan

Dat kan evengoed omgekeerd werken:
  1. Zeker nu men weet dat je redelijk safe tot 225.000 € per jaar kan gaan zonder op de radar te verschijnen
  2. Bijkomend zijn vandaag ook alle twijfels weggenomen: het IS zo makkelijk als het lijkt om te frauderen
  3. Men moet men het ook nog kunnen bewijzen - dus wie niet 1 maar 2 hersencellen heeft kan berekend frauderen met een gigantisch klein risico
  4. Men weet nu ook dat er maar 2 man en een paardenkop op die dienst zitten en dat er zeker geen extra middelen gaan komen gezien de begroting
  5. Vermoedelijk doet een groot deel het vandaag al, die zien nu hun kans om op te schalen
  6. Velen voelen zich in het zak gezet - ik heb maar voor paar duizend euro gefraudeerd terwijl ik eigenlijk redelijk los had kunnen gaan
Klopt, eigenlijk iedereen extra controleren waarbij het gedrag nu plots veranderd.
Zeker wetende dat het bij dit overduidelijk geval van fraude nog steeds 8 jaar nodig had om haar te pakken. Simpel gezegd fraudeer even voor 7 jaar en vertrek dan naar de Filipijnen ofzo, kan je rustig rentenieren.

Ik hoor toch in mijn omgeving wel vaker van kinè's dat ze wekelijks fictieve prestaties bij familieleden doorgeven als ze een gaatje in hun agenda hebben - mja te anekdotisch allemaal

Levensreddende zorg heeft de voorrang op kwaliteitsreddende zorg. De voorbeelden die je opnoemt behoren tot de tweede categorie. Sociale zekerheid werkt niet volgens het principe dat jij voor ogen hebt. Meer betalen maakt niet dat je meer recht hebt op zorg dan anderen die minder (kunnen) betalen. Dat lijkt me terecht, ondanks dat ik zelf ook de kosten heb die je opnoemt.

Dat klinkt als een mooi principe, maar als je ziet/weet wat er in dit land wél terugbetaald wordt, en dat men maximum zorgfacturen hanteert voor mensen die dat eigenlijk niet nodig hebben (doorgaans vermogende babyboomers) zou er langs inputzijde gerust ook voor bepaalde zorg een minimum mogen zijn dat wél terugbetaald wordt denk ik dan. Maar dat is een discussie over de input/return van zo'n systeem.

Voor m'n tandzorg ben ik dan maar een bijkomende verzekering te nemen.
Kiné heb ik eigenlijk wel nood aan best wel stevige revalidatie de komende maanden (2 à 3 zegt de kiné) als ik nog terug wil kunnen gaan sporten. Is dat levensreddend? Neen, dat niet.
Maar niet sporten leidt dan weer in combinatie met een bureaujob tot een heleboel andere aandoeningen die ze bij luie/obese mensen wél allemaal probleemloos terugbetalen.
Dus er schort wel degelijk wat aan het systeem op dat vlak denk ik dan.

Q is zeker een louche figuur die altijd voor privacy was tot hij plots zelf de leiding kreeg. Walgelijke figuur die al lang uit de politiek had gejaagd moeten zijn. Ik vind datamining op onze bankrekeningen toelaten niet bepaald proportioneel en daarom niet het tegenwerken van fraudebestrijding, maar dat is een andere discussie dan deze.

Dat is inderdaad een andere discussie, maar kort samengevat: ik vind dat in deze tijden proportioneel en ben pro. Mijn volledige loon is gekend bij de fiscus, en ik heb ook geen keuze om dat geheim te houden. Degenen die pleiten voor geheimhouding van hun bankrekeningen zijn doorgaans degenen die op andere manieren aan inkomsten geraken, en dat raakt wel degelijk aan fraude, maar weliswaar niet bij thuisverpleging, maar eerder bij pakweg de Walter Damens van deze wereld die dan deze maatregel afkraken op televisie.

Solidaris deed oa 2 zaken

- vergelijken met andere inkomens, ook bij ander ziekenfondsen -> lag absurd hoog
- steekproeven en controles bij patiënten -> geleverde diensten niet overeenkomend met facturatie

Dat laatste is bijna op heterdaad betrapt

De ziekenfondsen betalen uit, niet het riziv

"Prof. Stan Politis (VBS) waarschuwt voor het neveneffect van de kaderwet van minister Vandenbroucke: die raakt ook de 99,9% artsen die níet frauderen."
Ongelofelijk om lezen. De grootste graaiers uit de sociale zekerheid willen natuurlijk geen bijkomende controles of nazicht...

Ja idd, en het riziv controleert dat. Maw, ook te weinig samenwerking tussen beide in geval van sterke onregelmatigheden.
Ik weet niet of er echt te weinig samenwerking is of een probleem in detectie. Dat komt nu zo over van in de luie zetel met alles gecumuleerd maar In artikels waar dieper wordt ingegaan op de procedure staat telkens dat ze op verschillende momenten moest terugbetalen en boetes kreeg (wat ze niet uitvoerde) maar dat ze ze niet kunnen schorsen op eigen houtje dus ze kunnen niet tegenhouden dat ze verder prestaties blijft aanrekenen, niet de mutualiteiten noch het riziv (bv: https://www.nieuwsblad.be/crimi/ik-...t-jaar-al-zware-boete-opgelegd/106707751.html). Ik kan mij voorstellen dat zo'n procedure ook een hele tijd kan beslaan waarin ze onverstoord verder kan doen.

1. Men moet men het ook nog kunnen bewijzen - dus wie niet 1 maar 2 hersencellen heeft kan berekend frauderen met een gigantisch klein risico

Het lijkt mij daarom ook aannemelijk dat quasi iedereen tot op een bepaalde hoogte fraudeert.
Waarschijnlijk het gros zeer beperkt, amper noemenswaardig maar wel feitelijk.
Maar er zal ook wel een hele populatie serieus graaien terwijl dit volledig onder de radar blijft, net omdat het zo simpel is en de controles zo onbestaand zijn.

Als je voor zolang zo extreem hard kan frauderen dan lijkt mij er nog wel wat marge te zijn.

Terug
Bovenaan