Thuisverpleegkundige & gemeenteraadslid Houthulst grootschalige fraude

Schijnzelfstandigheid is een vorm van sociale fraude in België en dus niet gelegaliseerd.
Al die thuisverpleegkundigen, zijn dat eigenlijk ook geen schijnzelfstandigen als die enkel en alleen maar betaald worden door het RIZIV voor geleverde prestaties, ongeacht voor hoeveel individuele patienten die werken?
schijnzelfstandigheid is in België gelegaliseerd.

Al die thuisverpleegkundigen, zijn dat eigenlijk ook geen schijnzelfstandigen als die enkel en alleen maar betaald worden door het RIZIV voor geleverde prestaties, ongeacht voor hoeveel individuele patienten die werken?

Loon
Arbeid
Gezag

Als zij hun werk doen in opdracht van de patiënten die hen vragen om te komen, dan kan je niet zeggen dat het riziv hun zegt waar en wanneer ze moeten gaan. (Is mijn redenering hè 😊)

Dat is idd een fail safe systeem dat absoluut niet fraudegevoelig is. Of gaan we dat deftig controleren, met trackers en registratie van taken, uiteraard terugkoppelen naar prestaties in het verleden wanneer van toepassing en met vergelijkende data, een aparte dienst voor inschaling en uitgebreide steekproeven?

Geef die man aub een Nobelprijs

Of nee, ik ben verkeerd - dat is een andere z*t die daar op aast.

Ik denk dat het fraudebestendiger, transparanter en eerlijker is dan een systeem waarbij men mensen moet scoren op basis van een ziektepatroon waarbij de achterliggende vergoeding voor een stuk gebaseerd is op de tijd dat die persoon daaraan bezig is.
En waar de realiteit daar het niet noodzakelijk mee eens is.

Ik denk dat het makkelijker is om daarnaast ook via statistiek om uitschieters hierin te controleren om te zien of dit kan. Dan als je een controle moet voorzien op basis van of die persoon een wonde, stoma, behandeld heeft of een spuitje gezet of iemand gewassen heeft of zelfs wat sokken aangedaan heeft. Naast het feit dat, door het feit dat de kritiek is en was, dat mensen foefelen omdat de prijs die staat tegenover een taak niet correct of marktconform is dat men om die reden daar iets anders stelt of kiest om mensen met bepaalde behoeften gewoon niet te doen. Als je 2€ krijgt voor een spuitje te zetten en die persoon bevindt zich niet op uw route en je hebt daar niets anders bij dan is de kans klein dat je die gaat doen.

Als je zo vb de pas moet inscannen van de personen dan heb je duidelijk info over wanneer iemand gestart is en de laatste gedaan heeft. Heck je zou dit zelfs kunnen koppelen aan inlezen pas, start, inlezen zelfde pas die dag, einde patiënt. En dat zijn dan de uren die je hebt. Al dan niet met een beperkte afronding naar boven/onder naar de/het kortstbijzijnde 5minuten / 10 minuten/ kwartier / half uur / uur.
Je kan dan statistieken trekken tussen wanneer heeft men de eerste patiënt ingelezen en wanneer de 2de. Is dat haalbaar tussen elkaar heen. De tijd over de route heen -> via een km/vergoeding. De tijd dat men bezig is -> via het uurtarief. Dat lijkt mij een pak eenvoudiger om te interpreteren, controleren maar ook om ergens een correct tarief tegenover te zetten dan het huidige systeem met ik weet niet hoeveel artikelen en waar iedereen erkent dat die niet realistisch zijn en dus gefoefel aanmoedigt om enerzijds al een correcte verloning te krijgen voor het werk dat ze effectief doen.

Ik snap ook niet dat ze dat toelaten voor thuisverpleegkundigen, dat zijn toch geen zelfstandige ondernemers? Echt belachelijk dat ze dat toestaan met aparte vergoedingen / behandeling, ze hadden gewoon met een uurloon moeten werken daarvoor. Bij mijn in de familie zitten er 2 zelfstandige verpleegsters, ook allebei al jaren een dikke auto (1 een porsche) en geld bij de vleet. Het contrast met verpleegkundigen in loondienst is wel heel groot geworden.

Ik snap ook niet dat ze dat toelaten voor thuisverpleegkundigen, dat zijn toch geen zelfstandige ondernemers? Echt belachelijk dat ze dat toestaan met aparte vergoedingen / behandeling, ze hadden gewoon met een uurloon moeten werken daarvoor. Bij mijn in de familie zitten er 2 zelfstandige verpleegsters, ook allebei al jaren een dikke auto (1 een porsche) en geld bij de vleet. Het contrast met verpleegkundigen in loondienst is wel heel groot geworden.
Waarom zouden dat geen zelfstandigen zijn?
  • de vrije wil van de partijen in de keuze van hun samenwerkingsvorm
  • de vrijheid van de zelfstandige om de arbeidstijd te organiseren
  • de vrijheid van de zelfstandige om zelf het werk te organiseren
  • de mogelijkheid om hiërarchische controle uit te oefenen: de zelfstandige wordt niet gecontroleerd door de opdrachtgever.
Als Vandenbroucke de thuisverpleging aan 60eur per uur wilt laten werken dan komen ze uit op een jaar omzet van 120k, daarmee kan je toch een Porsche of andere dikke EV afbetalen.

• de mogelijkheid om hiërarchische controle uit te oefenen: de zelfstandige wordt niet gecontroleerd door de opdrachtgever.
Als Vandenbroucke de thuisverpleging aan 60eur per uur wilt laten werken dan komen ze uit op een jaar omzet van 120k, daarmee kan je toch een Porsche of andere dikke EV afbetalen.

Daarom dat hij dat standpunt heeft. Doordat je een thuisverpleging 120k laat verdienen met overheidsgeld.
Beeld u in dat je dit zou doen voor elke ambtenaar. In plaats van standaard verloning. Een marktconforme verloning die betaald wordt via geld dat rechtstreeks vanwege de overheid komt. En niet van een particulier. Eigenlijk creëer je daarmee een soort van notarisfunctie voor de gezondheidszorg.

Ik kan vanuit dat standpunt het ook wel een beetje wrang vinden. Ook omdat je het niet te interessant wil maken zodanig dat men aan ziekenhuizen ook nog personeel heeft en vindt. Waar de druk soms toch wel een pak hoger kan liggen dan bij sommige thuisverplegers en dit voor een potentieel veel minder aantrekkelijk loon.
Je mag het ook niet te aantrekkelijk maken. Maar ik denk wel dat je het moet bekijken als een eerste stap om mensen te vinden om die stap te zetten. Ze moeten het ook zien zitten. Waarna je in de toekomst die prijszetting na die testfase ook nog kan herbekijken of verlagen dus. Maar om de testfase te doen moet je wel eerst kandidaten hebben die willen meestappen. En dan kan je ook niet zeggen van we bieden u 40€/u. Het moment dat ze het uitrollen als verplicht dan is dat iets helemaal anders.

Net zoals die consultants komen ze dan af met "maar mijn klant is niet mijn baas dus".
Dit is het soort onderneming dat gewoon niet aan 20% belast moet worden en toe te laten alle fiscale uitwegen te gebruiken.
Hier zitten geen investeringen of herverdelingen naar werknemers. Dit is een puur bijberoep dat in de personenbelasting moet zitten.
De begroting zou er veel beter uitzien als we al dat soort zelfstandigen aan het normaal belastingtarief zouden kunnen belasten.

Los van de fraude, ik zou niet weten waarom twijfelaars m.b.t. studie niet zouden gaan voor verpleegkunde, 120k per jaar als +/- starter met, no offence, voor velen haalbare studies en taken en beperkte verantwoordelijkheden voor het gros van de taken, veelal dicht bij huis, geen investeringen, beperkte ervaring nodig.

60€ per uur en surplus nog verplaatsingskosten.
Mooi lucratief op die manier. Je vraagt je dan af waarom mensen nog in loondienst gaan werken of in een ziekenhuis.
De drempel om dan eens wat langer te blijven hangen voor een koffie of wat meer tijd neemt om medicijnen klaar te leggen is dan klein.
Dayrate van 480€ per dag zonder enige verplichtingen qua afgeleverd werk, enig risico of investering, sterk.

Waarom hoor ik hier niets over sancties en controles, daar ligt een deel van de oplossing. Het gaat over zuivere fraude - laat diegenen die tegen de lamp lopen fors betalen en stel daarmee controleurs aan het werk, dat kost niets meer en je gaat je systeem aanzuiveren. Dit zijn geen drugsdealers waar je niet aan hun geld kan - dit publiek heeft geld en het zit hier in ons land. Koppel daar deftig beroepsverbod aan en we staan opnieuw een stap verder.

Onze politici zijn zo dom als lood - maar dat klopt niet, ze zijn slim en werken actief mee aan verspilling en het creëren van jobs met belastinggeld dat later als kiesvee wordt ingezet.

Vrijheid om zelf te organiseren, in de mate dat het ook past voor de patiënt natuurlijk.

Maar vooral op organisatie van het werk en hiërarchische controle vind ik dat geen evidente. Uiteindelijk voeren die gewoon uit wat de dokter gezegd heeft dat er gedaan moet worden. Het is niet dat die opeens zelf bepaalde andere behandelingen kunnen gaan voorschrijven lijkt me. Dus zo vrij in werk organisatie/toezicht vind ik dat nu niet.

Het is zeker niet de helderste vorm van zelfstandigheid wat mij betreft.

Vrijheid om zelf te organiseren, in de mate dat het ook past voor de patiënt natuurlijk.

Maar vooral op organisatie van het werk en hiërarchische controle vind ik dat geen evidente. Uiteindelijk voeren die gewoon uit wat de dokter gezegd heeft dat er gedaan moet worden. Het is niet dat die opeens zelf bepaalde andere behandelingen kunnen gaan voorschrijven lijkt me. Dus zo vrij in werk organisatie/toezicht vind ik dat nu niet.

Het is zeker niet de helderste vorm van zelfstandigheid wat mij betreft.
ze zijn wel quasi volledig vrij hoeveel patiënten ze aannemen, wanneer ze die helpen (de klant moet dan in overleg met huisarts bepalen of dat ok us), en jawel, ook soms op welke manier (een behandeling kan soms op verschillende manieren gebeuren).

Dit lijkt me absoluut geen schijnzelfstandigheid, ZOLANG dit zelf allemaal gedaan wordt. Iets anders is als ze de klanten krijgen van een overkoepelende vennootschap, nooit zelf klanten zoeken en van die vennootschap geen klanten kunnen weigeren en met vaste uren moet worden.

Ik vind het een heel moeilijke om op te reageren.

Denk inderdaad dat we nu niet elke thuisverpleegkundige van "fraude" moeten beschouwen, maar ook "kleine zorg" moet rendabel zijn als die vrouw/man zich daarvoor moet verplaatsen. Zoals @contextbinder terecht zegt, geef die mensen een deftig loon met normale prestaties.
Of je daar nu 2500 controleurs moet voor aanwerven, dat is meer personeel dan men momenteel bij heel het RIZIV heeft is een andere vraag denk ik dan...

Ze een vast loon geven klinkt dan wel een beter systeem, met minder neiging tot misbruik en mogelijks ook gewoon meer "ademruimte" voor de kleine zorg, alleen € 120k is idd al bijna een halve notaris voor de gezondheidszorg... maar wie ben ik om anderen hun loon te misgunnen, ik zou die job (en niet alleen omdat ik niet even dat diploma kan gaan bijhalen), niet kunnen (elke dag moeilijke mensen verzorgen, thanks but no thanks).
Het zal alleen dan moeilijk zijn om geen verpleegkundigen, een beroep dat al onder druk staat, niet zo weg te trekken uit ziekenhuizen...

60€ per uur en surplus nog verplaatsingskosten.
Mooi lucratief op die manier. Je vraagt je dan af waarom mensen nog in loondienst gaan werken of in een ziekenhuis.
De drempel om dan eens wat langer te blijven hangen voor een koffie of wat meer tijd neemt om medicijnen klaar te leggen is dan klein.
Dayrate van 480€ per dag zonder enige verplichtingen qua afgeleverd werk, enig risico of investering, sterk.
Nog net geen IT.

Los van de fraude, ik zou niet weten waarom twijfelaars m.b.t. studie niet zouden gaan voor verpleegkunde, 120k per jaar als +/- starter met, no offence, voor velen haalbare studies en taken en beperkte verantwoordelijkheden voor het gros van de taken, veelal dicht bij huis, geen investeringen, beperkte ervaring nodig.

Maat van mij is zelfstandig thuisverpleegkundige. De laatste week stuur ik hem continue op de middag: "komaan, nog 45 te gaan, you can do it!!!"

Omdat het verpleegkundigen zijn en geen zelfstandige ondernemers? Ik heb net via ChatGPT even nagevraagd of dit zelfstandigenstatuut nog voorkomt in andere Europese landen en hij bevestigt dat dit enkel in België zo prominent gebeurt. Dit zou ondenkbaar zijn in een land als Zwitserland bijv.
Verpleegkundigen zitten niet op een uurloon van 60€, het zal eerder rond 27€ a 32€ zijn.
Laat ze daartegen overuren kloppen en belast het dan als een gewone werknemer, zoals ze het overal in Europa doen. Geen Belgische nepzelfstandige fratsen.

Nog net geen IT.
Voor mij is dat nog wel iets anders.
Daar zit je met een marktwerking en is het ook deels een zeepbel die zichzelf in stand houdt, ik zie dat de komende jaren toch wel voor een stuk ineenstorten.

Los daarvan spreken we hier over een door de overheid betaalde job. Marktwerking 0,0.
Je zou bijna gek zijn om nog in eens ziekenhuis te gaan werken. Shiften draaien en een net zo zware job voor een fractie van het loon.
Hoe je dit kan zien als een positief iets, of zelfs maar kan voorstellen ontgaat mij volledig.

In Zwitserland en Frankrijk juist hetzelfde gelijkaardig systeem incl. beerput. Ongelooflijk allemaal, en wij maar belastingen betalen.

Omdat het verpleegkundigen zijn en geen zelfstandige ondernemers? Ik heb net via ChatGPT even nagevraagd of dit zelfstandigenstatuut nog voorkomt in andere Europese landen en hij bevestigt dat dit enkel in België zo prominent gebeurt. Dit zou ondenkbaar zijn in een land als Zwitserland bijv.

Verpleegkundigen zitten niet op een uurloon van 60€, het zal eerder rond 27€ a 32€ zijn.
Laat ze daartegen overuren kloppen en belast het dan als een gewone werknemer, zoals ze het overal in Europa doen. Geen Belgische nepzelfstandige fratsen.

Wie van de 2 liegt?

Of het prominent gebeurt in andere landen weet ik niet, maar het gebeurt alleszins in Nederland ook.

Trouwens Chatgpt is op zich geen betrouwbare bron, je kan beter checken waar chatgpt z'n data vandaan haalt en dat als bron gebruiken.

Terug
Bovenaan