Thuisverpleegkundige & gemeenteraadslid Houthulst grootschalige fraude

Wat een geleuter over dat uurtarief van zelfstandige verpleegkundigen. Wie werkt er nu zelfstandig aan minder dan €50 per uur? Mijn kapper en ruitenkuiser vragen meer. Mijn pedicure vraagt €45 voor 45 minuten. Of laat maar eens een loodgieter of een elektricien komen.

Mensen met een hoger diploma, zoals een verpleegkundige? Een IT of HR consultant vraagt al gauw €80 per uur.

Of misschien eens kijken naar de medische vrije beroepers. Mijn tandarts vroeg vorige dinsdag €526 voor 45 minuten (enkele gaatjes vullen + wijsheidstand trekken), waarvan €244 terugbetaald door het RIZIV. Mijn tanden vielen bijna uit mijn mond toen ik dat bedrag hoorde.

Maar hey, een zelfstandig verpleegkundige zou moeten werken aan het tarief van een zelfstandige handcarwash-poetser.

Je zal maar ziek vallen, zwanger of net bevallen zijn, 4/5e willen werken (je hebt geen ouderschapsverlof of zo), gaten in je agenda hebben, ... . Iedereen rekent hier maar lekker aan 8 uur werktijd per dag x 220 dagen per jaar. Geen tijd nodig voor administratie, klantenwerving, opleiding en bijscholing, ... en ook geen geld nodig voor materiaal, opleiding, vervoer, marketing, ... . Allemaal niet nodig. Gewoon 100% van de tijd, jaar in jaar uit billable zonder enige kost.

Wat een geleuter over dat uurtarief van zelfstandige verpleegkundigen. Wie werkt er nu zelfstandig aan minder dan €50 per uur? Mijn kapper en ruitenkuiser vragen meer. Mijn pedicure vraagt €45 voor 45 minuten. Of laat maar eens een loodgieter of een elektricien komen.

Die mensen hebben dan ook nog kosten. Uw kapper zijn pand is niet gratis, zijn water is niet gratis en zijn licht ook niet.
En nogmaals dit is niet gefinancierd door de overheid en hier is marktwerking.
Het is dus van de pot gerukt om dat te gaan vergelijken.
Of misschien eens kijken naar de medische vrije beroepers. Mijn tandarts vroeg vorige dinsdag €526 voor 45 minuten (enkele gaatjes vullen + wijsheidstand trekken), waarvan €244 terugbetaald door het RIZIV. Mijn tanden vielen bijna uit mijn mond toen ik dat bedrag hoorde.

Laten we vooral gaan vergelijken met een medisch geschoold persoon. Die voor uw info ook kosten heeft. Of denk je dat alles wat er in zijn praktijk staat en rondloopt gratis is?
Met iemand die uitvoerend doet wat een medisch voorschrift opdraagt.
Die vergelijking houdt vooral steek ja.
Maar het klopt dat tandartsen inderdaad goed geld verdienen, en dat de sociale zekerheid veel te veel tussenkomt. Dat medische zorgen in België te goedkoop zijn voor diegene die ze ontvangt.
Je zal maar ziek vallen, zwanger of net bevallen zijn, 4/5e willen werken (je hebt geen ouderschapsverlof of zo), gaten in je agenda hebben, ... . Iedereen rekent hier maar lekker aan 8 uur werktijd per dag x 220 dagen per jaar. Geen tijd nodig voor administratie, klantenwerving, opleiding en bijscholing, ... en ook geen geld nodig voor materiaal, opleiding, vervoer, marketing, ... . Allemaal niet nodig. Gewoon 100% van de tijd, jaar in jaar uit billable zonder enige kost.

Administratie doe je in je uren dat billable bent natuurlijk. Tijdens je bezoeken, of wat dacht je nu zelf?
De investering voor het materiaal is minimaal. De klant voorziet quasi alles. Als jij geen materiaal hebt zal de verpleging weinig kunnen doen. Marketing? Serieus?
En vervoer krijgen ze vergoed surplus. Hun wagen is gewoon zoals elke andere zelfstandige.
En is zo een beetje hun enige echte reële kost die ze hebben.

De investering voor het materiaal is minimaal. De klant voorziet quasi alles. Als jij geen materiaal hebt zal de verpleging weinig kunnen doen.
Wat weet jij eigenlijk over die job? Als ik in de koffers van de zelfstandig verpleegkundigen ga kijken (althans degene in mijn dichte kring) zitten die bomvol met medisch spul.
En investering in materiaal is toch geen vereiste om zelfstandig te mogen zijn?

Wat weet jij eigenlijk over die job? Als ik in de koffers van de zelfstandig verpleegkundigen ga kijken (althans degene in mijn dichte kring) zitten die bomvol met medisch spul.
En investering in materiaal is toch geen vereiste om zelfstandig te mogen zijn?
Medisch spul dat ze (zeer) goedkoop aankopen en duur aanrekenen.
Die hebben amper iets bij hun dat (wettelijk) herbruikbaar is en hun rechtstreeks geld kost.

Mijn vrouw heeft hier een zware wondzorg gehad na de bevalling (wonde van keizersnede terug opengegaan, wonde van +- 15 cm breed en 10 cm diep) en dat voor 6 maanden. Amper hebben wij hier materiaal moeten voorzien en er was redelijk wat nodig om de wonde te verzorgen. Enkel werd er gevraagd om een een doos wondpleisters te voorzien voor't geval dat ze eens geen meer bijhadden als ze langs kwamen.

Medisch spul dat ze (zeer) goedkoop aankopen en duur aanrekenen.
Die hebben amper iets bij hun dat (wettelijk) herbruikbaar is en hun rechtstreeks geld kost.

Medisch materiaal zit in de forfaitaire vergoeding die per wondzorg/handeling aangerekend word, dus enorm veel winnen ze hier niet op.

Laatst bewerkt:
Neen, net niet, als zelfstandige trekken ze nu de porsche/mercedes af van het belastbaar inkomen en daalt het belastbare winst enorm. Voor het vb in Hulsthout mocht je er al een aantal porsches/zakenreisjes/vastgoedinvesteringen/... ervan aftrekken vooraleer je bij een belastbare basis kwam.
Nu zag ik in het geval waar het over ging wel vooral auto's die niet aftrekbaar zijn hoor. Dus dat heeft die gewoon privé betaald.

Laten we vooral gaan vergelijken met een medisch geschoold persoon. Die voor uw info ook kosten heeft. Of denk je dat alles wat er in zijn praktijk staat en rondloopt gratis is?
Met iemand die uitvoerend doet wat een medisch voorschrift opdraagt.
Die vergelijking houdt vooral steek ja.
Maar het klopt dat tandartsen inderdaad goed geld verdienen, en dat de sociale zekerheid veel te veel tussenkomt. Dat medische zorgen in België te goedkoop zijn voor diegene die ze ontvangt.
Een heel vreemd argument. Verpleegkundigen zijn medisch geschoold; het is niet of er staat een arts elke dag naast om alles in detail na te gaan uiteindelijk. En als "uitvoeren voor anderen" een argument is, ja dan moeten we toch eens dringend naar de verloning van radiologen kijken.

Medisch materiaal zit in de forfaitaire vergoeding die per wondzorg/handeling aangerekend word, dus enorm veel winnen ze hier niet op.
Anekdotisch en dus amper meerwaarde.
De (zelfstandige) thuisverplegers die ik ken vinden het alles behalve erg materiaal aan te kopen, mee te zeulen en te ´verkopen´. Wees gerust, ze verdienen hier voldoende op om het transport hiervan te doen.

Nu zag ik in het geval waar het over ging wel vooral auto's die niet aftrekbaar zijn hoor. Dus dat heeft die gewoon privé betaald.
Zou me ook verbazen moesten die allemaal op de zaak staan.
Ze zullen natuurlijk wel gekocht zijn met fiscaal vriendelijk geld.

Zo een vraagje tussenin: is het kunnen bepalen van je prijs voor een geleverde dienst eigenlijk een vereiste om zelfstandige te zijn?
Enkel de arbeidsrelatie telt. Vrijheid van organisatie, vrijheid van werktijd en gezag.
Het bepaalt wel of een vennootschap profijtelijk is of niet. Je moet een minimum omzet draaien wat een zelfstandige statuut is ook niet gratis.

Ik snap heel die discussie rond uurtarieven niet. Waar hebben jullie het zelfs over.

De waaier aan investeringen en risico's is toch enorm. Een thuisverpleegkundige die factureert aan de sociale zekerheid heeft een heel ander risicoprofiel als een bakker, of IT'er, of...

Dat zit allemaal verwerkt in dat ene cijfer.

Ik snap heel die discussie rond uurtarieven niet. Waar hebben jullie het zelfs over.

De waaier aan investeringen en risico's is toch enorm. Een thuisverpleegkundige die factureert aan de sociale zekerheid heeft een heel ander risicoprofiel als een bakker, of IT'er, of...

Dat zit allemaal verwerkt in dat ene cijfer.
Kadert voor mij in de bestaande discussie waarin de vraag wordt gesteld of bepaalde profielen nu werkelijk onder het statuur van zelfstandige dienen te vallen.

Mijn vrouw heeft hier een zware wondzorg gehad na de bevalling (wonde van keizersnede terug opengegaan, wonde van +- 15 cm breed en 10 cm diep) en dat voor 6 maanden. Amper hebben wij hier materiaal moeten voorzien en er was redelijk wat nodig om de wonde te verzorgen. Enkel werd er gevraagd om een een doos wondpleisters te voorzien voor't geval dat ze eens geen meer bijhadden als ze langs kwamen.

na mijn motorongeluk heb ik alle materiaal zelf moeten voorzien. (ongeveer voor 150€ pleisters en dergelijke per week) Had ook gedurende 3 maand elke dag iemand anders, ze konden nooit zeggen wanneer ze gingen toekomen, dat was van 8 u tot 22u dat ze konden komen. Elke dag is wassen aangerekend terwijl dit 0x gebeurd is.
Heeft 0,0 % van hun eigen materiaal gebruikt.
De grote kost voor hen zal ongetwijfeld wel de parking zijn.

opgepast, ik ben heel dankbaar dat die mensen hier elke dag stonden. Het is toch maar een heel raar en moeilijk beroep.
Die mensen staan onder immense druk om alles af te werken
Achteraf ben ik toch de codes gaan opzoeken en blijkt dat al de verschillende personen volle bak hebben aangerekend.
Sommige stonden hier op 4 minuten buiten , sommigen op 20 minuten.
Er was ook een immens groot verschil in kwaliteit.
Bij sommigen had ik zoiets van, damn dit had ik beter zelf gedaan. (beide polsen en schouders gebroken, + open wondes)
Ik kan mij voorstellen dat in een kleine gemeente ipv van Antwerpen de kwaliteit/tijd beter is.

Laatst bewerkt:
Toch simpel eigenlijk als ik de laatste pagina’s lees over wat ze mogen verdienen.
Of iedere thuisverpleegkundige is een ambtenaar en wordt door de overheid betaald. Probleem zal zijn dat er een tekort aan personeel gaat zijn.
Of je laat iedereen minder sociale zekerheid en belastingen betalen en thuisverpleging wordt privaat en niet door de overheid betaald.
Dan kan je als patient zelf maar offertes opvragen en beslissen met wie je wil werken aan welke rate dan kunnen de thuisverplegers wel kiezen wat ze vragen en komt er een markt van vraag en aanbod.

Ze moeten correct vergoed worden oké.
Maar 60€ per uur is echt wel heel veel hoor.
Even ter info, een hoofdverpleegkundige in een ziekenhuis schaalt men in op IFIC 17, dat is na een anciënniteit van 20 jaar gelijk aan 36,54€.
Ben je een diensthoofd en dus het hoogste profiel in een verpleegkundig kader en dus ook belast met serieus wat verantwoordelijkheid dan zit je op IFIC 19 met 20 jaar anciënniteit zit je daar op 43,78€.

Ga je mij dan komen vertellen dat iemand die thuisverpleegkundige is 60€ per uur betalen vanuit de sociale zekerheid gerechtvaardigd is?
Het staat daar ook, een thuisverpleegkundige is categorie 14. Laat ze dan allemaal hoofdverpleegkundige zijn op papier, dan kom je nog bijlange niet in de buurt van die 60€. En dat bedrag is dan nog een ongedekte cheque want er staat voor zover we weten geen verplichting op per verrichte zorg of het aantal klanten per uur.

Er is toch iets grondig mis met onze maatschappij als we een verpleegkundige te duur vinden van zodra die het uurtarief van loodgieter of garagist aanrekent.

De discussie is precies wat verschoven waarbij wordt vergeten dat we hier te maken hebben met gemiddeld gezien niets meer of minder dan een verzameling van oplichters - even los van het feit of het voorstel van VDB, dat meer gericht is op schadebeperking dan op een oplossing voor de vele achterliggende problemen.

De lobby is snel aan het werk gezet in elk geval:

Al moet het gezegd worden - hier wordt letterlijk vermeld wat ik een paar pagina's terug vermelde: bij het RIZIZ gaat het alarmbelletje rinkelen vanaf 229.000 €/jaar - en blijkbaar niemand die zich daar vragen bij stelt. Dat zegt voldoende over de kwaliteit van de controles - en let op hé: dan gaan er blijkbaar toch nogal wat bellen af - stel u eens voor wat het zou zijn met doortastende controles. Bij dat bedrag werd ook onze minister Frank Vandenbroucke betrokken waarmee hij nogmaals zijn status bevestigd - MR is er niets tegen.

Eender wel voorstel er wordt geformuleerd - de eerste stappen zou in dit geval ALTIJD moeten zijn:
  1. Meer EN grondigere controles
  2. Veel strengere sancties

dat kan je natuurlijk voor élke zelfstandige zeggen die met een lichaam van mensen werkt. Een personal coach bvb.
Dat kan je voor elke zelfstandige tout court zeggen... Vrijheid in organisatie maar als jij je frietkot enkel tussen 8 en 10 u. 's morgens wilt openhouden dan zal je ook niet veel klanten zien.

Terug
Bovenaan