Wat weet jij eigenlijk over die job? Als ik in de koffers van de zelfstandig verpleegkundigen ga kijken (althans degene in mijn dichte kring) zitten die bomvol met medisch spul.
En investering in materiaal is toch geen vereiste om zelfstandig te mogen zijn?
Net zoals meerdere mensen ken ik de job vooral uit persoonlijke ervaring. Zowel mijn als mijn vrouw haar grootouders werden of worden verzorgd door thuisverpleging.
Mijn moeder en ikzelf zijn verzorgd geweest door thuisverpleging. Ervaring met zelfstandige alsook wit-gele kruis.
Bomvol met medisch materiaal zal ook wel sterk afhangen van wat je daar juist mee bedoelt. Courant materiaal zoals een pleister, kompres of medisch plakband hebben ze zelf bij ja. Maar vanaf het specifiek medisch materiaal is mag je dat gewoon zelf voorzien.
En alles wat ze meebrengen en gebruiken dat wordt gewoon volledig aangerekend.
Investering in materiaal is geen vereiste om zelfstandige te zijn. Maar er werd gedaan precies alsof thuisverpleegkundigen moesten investeren in materiaal. Wat dus gewoon niet het geval is.
De investering in materiaal is eerder beperkt.
Een heel vreemd argument. Verpleegkundigen zijn medisch geschoold; het is niet of er staat een arts elke dag naast om alles in detail na te gaan uiteindelijk. En als "uitvoeren voor anderen" een argument is, ja dan moeten we toch eens dringend naar de verloning van radiologen kijken.
Er is wel nog een groot verschil tussen medisch geschoold zijn zoals een verpleegkundige en geneeskunde mogen beoefenen. Ja een verpleegkundige is medisch geschoold, maar beoefent geen geneeskunde.
Een verpleegkundige kan en mag maar in een beperkte mate een anamnese doen, en is maar bevoegd voor een beperkte zelfstandige medische besluitvorming. In veel gevallen is het voorschrift van de persoon die wel geneeskunde mag beoefenen leidend.
Men wou een tandarts in hetzelfde rijtje plaatsen als verpleegkundigen. Sorry maar dat is gewoon niet correct.
Dat er daar ook is van gesjoemel dat is een andere discussie. Maar daar heb je nog altijd zoiets al niet-geconventioneerd, wat zeer veel tandartsen zijn.
Voor vaak terechte redenen, maar ook dat is een andere discussie.
Er is toch iets grondig mis met onze maatschappij als we een verpleegkundige te duur vinden van zodra die het uurtarief van loodgieter of garagist aanrekent.
Het gaat het er vooral over dat de verpleegkundige betaald wordt door de sociale zekerheid. En die staat al onder immense druk.
De vraag is dan of we massaal profielen moeten sponsoren die diensten verlenen die voor veel mensen onmisbaar zijn. Waar er geen marktwerking op speelt.
En die ook zeer weinig verantwoording moeten afleggen voor het werk dat ze verzetten. Je betaalt die mensen gewoon voor elk uur dat ze werken. Want als je gaat vragen wat ze gaan doen, dan krijg je hetzelfde als nu dat hetgeen er gezegd wordt van verleende zorg niet overeenstemt met de realiteit.
Wat wel anders is bij pakweg hetzelfde profiel bij het wit-gele kruis. Die moeten hun vastgelegde ronde doen tijdens hun arbeidstijd, en worden ook gemonitord hoeveel minuten ze per patiënt krijgen. Daar weet men zeer goed welke zorgen er nodig zijn en hoeveel tijd dit in beslag neemt.
Correct vergoeden is in deze belangrijk. Als het verschil met een gelijkaardig profiel in loondienst zeer groot is, dan lijkt er mij gewoon een probleem te zijn met die verloning van die zelfstandigen.