En sinds wanneer kan je het uurtarief van een zelfstandige 1 op 1 vergelijken met dat van een werknemer?
Dat kan je ook niet doen.
Maar het geeft wel het immense verschil in verloning aan tussen een gelijkaardige job in loondienst en eentje op zelfstandige basis.
En voor alle duidelijkheid is dit een vast uitgekeerd uurtarief gefinancierd door de sociale zekerheid en waar er geen marktwerking is.
Een ingenieur of IT’er die niet voldoet gooi je buiten. Die twee profielen nemen nog iets van risico om te ondernemen.
Dit ontbreekt voor mij volledig bij de thuisverpleegkundigen. En surplus krijgen ze ook nog een vergoeding voor hun verplaatsingen bovenop die 60€/u.
Dus die 60€ is zuiver voor de prestaties. Sta me toe dat als een gelijkaardig profiel in loondienst driemaal minder verdient dit een serieuze overwaardering is.
En wat is de relevantie van het uurloon van een hoofdverpleegkundige in loondienst ?
Mijn uurloon als ambtenaar is 47€ (afgerond). Ik heb nog nooit gehoord dat je een zelfstandige ingenieur kan inhuren aan een loon van pak dan nog afgerond 50€/u. Daar zit meestal nog een bepaalde factor bij. En je mag blij zijn indien dat factor 2 is, meestal eerder korter bij factor 3
De relevantie zit hem in het gegeven van de overwaardering van dat loon.
De vergoeding tegenover de prestaties die je levert en het beperkte ondernemersrisico is gewoon vele malen te hoog.
Gecombineerd met zero marktwerking.
Er zijn sociale lasten. Er zijn onkosten, al zijn ze beperkt. Het is toch nog altijd een iets ander systeem dan dat van de verpleegkundige of hoofdverpleegkundige die gewoon haar/zijn shift komt doen. En dat mag en moet nog altijd vergoed worden.
En die verpleegkundige in loondienst betaalt geen sociale lasten? Bij haar gaat het automatisch van het loon af ja.
Maar uw sociale lasten deftig betalen is nu ook geen rocket science. Die onkosten zijn laat ons ook zeggen eerder beperkt.
De grootste zorg lijkt me te zijn hoe de wagen, smartphone, laptop en allerlei andere folietjes in de boekhouding te brengen.
En wat doet een thuisverpleegkundige volgens u? Die rijdt naar een klant en doet ook maar wat een dokter vraagt en voert extra zorgen uit naar het beeld dat ze ziet.
Of zoals de functiewijzer het beschrijf “volgens medisch voorschrift”.
Het is niet dat de eisen die er gesteld worden ineens hoger zijn, lees daarom zij ze ook gewoon IFIC 14 of 15.
Dat je deze personen ook niet idioot moet betalen. Daar heb ik alle begrip voor. En daar deel ik uw mening. Net zoals je ambtenaren nu ook niet ineens moet over gaan zeggen van kijk we betalen die als zelfstandige uit.
Maar als je een test wil doen slagen moet je eerst wel de test kunnen uitvoeren natuurlijk. En dan moet je mensen nu eenmaal incentiveren.
Ik heb ook geen enkel fricking idee in welke mate dit beter of slechter is dan hetgeen ze, al dan niet met een stuk creatief boekhouden, nu al hebben of kunnen verdienen.
Zeker als je dan ook nog eens een verpleegster of verpleger bent die hyperefficiënt is. Net zoals in loondienst heb je nu eenmaal trage en snelle verplegers/verpleegsters.
Ligt de essentie bij het probleem dan niet dat de huidige toestand de deur te ver openzet voor fraude en gesjoemel waardoor het tarief zo hoog moet zijn?
Met alle respect maar 60€ per uur met de riziv-tarieven die er gelden. Maak de berekening is hoeveel patiënten je daarvoor moet doen en hoeveel van heb zware zorgen nodig hebben.
Hou er rekening mee dat je u ook nog moet verplaatsen naar de patiënten.