Thuisverpleegkundige & gemeenteraadslid Houthulst grootschalige fraude

Voor mij is dat nog wel iets anders.
Daar zit je met een marktwerking en is het ook deels een zeepbel die zichzelf in stand houdt, ik zie dat de komende jaren toch wel voor een stuk ineenstorten.

Los daarvan spreken we hier over een door de overheid betaalde job. Marktwerking 0,0.
Je zou bijna gek zijn om nog in eens ziekenhuis te gaan werken. Shiften draaien en een net zo zware job voor een fractie van het loon.
Hoe je dit kan zien als een positief iets, of zelfs maar kan voorstellen ontgaat mij volledig.
Waar zeg ik dat het een positief iets is?
In mijn ogen mag er wel aan beide "nepzelfstandigen" iets gedaan worden. Maar je kan niet zeggen dat beroepen als verpleegkundige niet zelfstandig mogen werken maar de freelance it er die 5 jaar aan een stuk elke maand zijn factuur stuurt naar hetzelfde bedrijf dat gewoon zou moeten kunnen. Ofwel laat je ieder beroep toe om zijn inkomen te optimaliseren door gebruik te maken van de legale middelen ofwel ben je veel strenger. Maar niet voor de een wel en de ander niet. En er zijn genoeg consultants die door de overheid betaald worden hoor.

Wie van de 2 liegt?
Ik heb het eerder over een uitbuitbaar systeem, en zowel in Frankrijk (reportage van frauderende kinesisten en huisartsen) als Zwitserland ( maanden geleden ook een reportage gezien over het overmatig controleren door de verzekeringsmaatschappijen en dokters die patiënten teveel aanrekenen, zoals prestaties die nooit gebeurd zijn), het geval.

60€ per uur en surplus nog verplaatsingskosten.
Mooi lucratief op die manier. Je vraagt je dan af waarom mensen nog in loondienst gaan werken of in een ziekenhuis.
De drempel om dan eens wat langer te blijven hangen voor een koffie of wat meer tijd neemt om medicijnen klaar te leggen is dan klein.
Dayrate van 480€ per dag zonder enige verplichtingen qua afgeleverd werk, enig risico of investering, sterk.

Zoals ik gezegd heb. Dit is een piloot project. Je moet dus mensen meekrijgen en doen overstappen.
Je gaat dan altijd overbetalen lijkt mij. In functie van de resultaten van hoe dit meevalt kan je dan dat loon gaan zetten op 45€/u. Inclusief de rest waardoor ipv 120k je vb aan 90k uitkomt. Dat gaat ook nog mooi kunnen zijn. Of zelfs minder aangezien je met die prijszetting ook niet wil zorgen dat al uw ziekenhuisverpleegsters weglopen.

Al stel ik mij wel de vraag wat de consequentie zou zijn dat die hele groep die momenteel gebruik maakt van vennootschappen (die randje schijnvennootschap zit of waar men de gedachte over heeft) indien men die allemaal verplicht als zijnde eenmanszaak zou definiëren. Dat je vb een vennootschap enkel zou mogelijk maken indien er meerdere belanghebbenden zijn die ook effectief hetzelfde doen (dus vb minstens 2 advocaten die ook actief practiseren) en als je er daarnaast ook nog eens een minimum omzet zou aan koppelen (vb 500k op jaarbasis) voordat je die vorm zou kunnen en mogen gebruiken.

Waar zeg ik dat het een positief iets is?
In mijn ogen mag er wel aan beide "nepzelfstandigen" iets gedaan worden. Maar je kan niet zeggen dat beroepen als verpleegkundige niet zelfstandig mogen werken maar de freelance it er die 5 jaar aan een stuk elke maand zijn factuur stuurt naar hetzelfde bedrijf dat gewoon zou moeten kunnen. Ofwel laat je ieder beroep toe om zijn inkomen te optimaliseren door gebruik te maken van de legale middelen ofwel ben je veel strenger. Maar niet voor de een wel en de ander niet. En er zijn genoeg consultants die door de overheid betaald worden hoor.

Daar heb je voor een stuk gelijk in. Al lijkt er mij nog altijd wel een significant verschil te zijn tussen als je een aanbesteding moet winnen of gekozen worden via zo'n procedure voordat je overheidsgeld kan krijgen. Of dat je gewoon uit de pot kan graaien, al is de uitdrukking overdreven, zoals een notaris om eerlijk te zijn.

Waarbij ik mij soms nu al de vraag gesteld heb waarom men de functie van de notaris niet gewoon bij het takenpakket van de ambtenaren steekt. Ik heb voor een stuk toch ook wel een boon voor overheidsgeneeskunde. Al is ons systeem ook niet noodzakelijk slecht op voorwaarde dat we de excessen er kunnen uithalen.
Dus het lijkt mij wel dat als je zo'n systeem voorziet, dat je wel zorgt dat het een correcte verloning is zonder dat het een verloning is waarvan je achterover valt.
En om eerlijk te zijn als ik 120k hoor dan is mijn eerste gedachte toch ook van er van achterover te vallen. Niet dat ze niet deftig mogen verdienen. Ze moeten zeker geen hondenloon krijgen. Ze moeten correct vergoed worden voor hun opdrachten.

En om eerlijk te zijn als ik 120k hoor dan is mijn eerste gedachte toch ook van er van achterover te vallen. Niet dat ze niet deftig mogen verdienen. Ze moeten zeker geen hondenloon krijgen. Ze moeten correct vergoed worden voor hun opdrachten.

Ze moeten correct vergoed worden oké.
Maar 60€ per uur is echt wel heel veel hoor.
Even ter info, een hoofdverpleegkundige in een ziekenhuis schaalt men in op IFIC 17, dat is na een anciënniteit van 20 jaar gelijk aan 36,54€.
Ben je een diensthoofd en dus het hoogste profiel in een verpleegkundig kader en dus ook belast met serieus wat verantwoordelijkheid dan zit je op IFIC 19 met 20 jaar anciënniteit zit je daar op 43,78€.

Ga je mij dan komen vertellen dat iemand die thuisverpleegkundige is 60€ per uur betalen vanuit de sociale zekerheid gerechtvaardigd is?
Het staat daar ook, een thuisverpleegkundige is categorie 14. Laat ze dan allemaal hoofdverpleegkundige zijn op papier, dan kom je nog bijlange niet in de buurt van die 60€. En dat bedrag is dan nog een ongedekte cheque want er staat voor zover we weten geen verplichting op per verrichte zorg of het aantal klanten per uur.

Even ter info, een hoofdverpleegkundige in een ziekenhuis schaalt men in op IFIC 17, dat is na een anciënniteit van 20 jaar gelijk aan 36,54€.
Ben je een diensthoofd en dus het hoogste profiel in een verpleegkundig kader en dus ook belast met serieus wat verantwoordelijkheid dan zit je op IFIC 19 met 20 jaar anciënniteit zit je daar op 43,78€.

Ga je mij dan komen vertellen dat iemand die thuisverpleegkundige is 60€ per uur betalen vanuit de sociale zekerheid gerechtvaardigd is?
Het staat daar ook, een thuisverpleegkundige is categorie 14. Laat ze dan allemaal hoofdverpleegkundige zijn op papier, dan kom je nog bijlange niet in de buurt van die 60€. En dat bedrag is dan nog een ongedekte cheque want er staat voor zover we weten geen verplichting op per verrichte zorg of het aantal klanten per uur.
En sinds wanneer kan je het uurtarief van een zelfstandige 1 op 1 vergelijken met dat van een werknemer?

En wat is de relevantie van het uurloon van een hoofdverpleegkundige in loondienst ?
Mijn uurloon als ambtenaar is 47€ (afgerond). Ik heb nog nooit gehoord dat je een zelfstandige ingenieur kan inhuren aan een loon van pak dan nog afgerond 50€/u. Daar zit meestal nog een bepaalde factor bij. En je mag blij zijn indien dat factor 2 is, meestal eerder korter bij factor 3

Er zijn sociale lasten. Er zijn onkosten, al zijn ze beperkt. Het is toch nog altijd een iets ander systeem dan dat van de verpleegkundige of hoofdverpleegkundige die gewoon haar/zijn shift komt doen. En dat mag en moet nog altijd vergoed worden.
Dat je deze personen ook niet idioot moet betalen. Daar heb ik alle begrip voor. En daar deel ik uw mening. Net zoals je ambtenaren nu ook niet ineens moet over gaan zeggen van kijk we betalen die als zelfstandige uit.

Maar als je een test wil doen slagen moet je eerst wel de test kunnen uitvoeren natuurlijk. En dan moet je mensen nu eenmaal incentiveren.
Ik heb ook geen enkel fricking idee in welke mate dit beter of slechter is dan hetgeen ze, al dan niet met een stuk creatief boekhouden, nu al hebben of kunnen verdienen.
Zeker als je dan ook nog eens een verpleegster of verpleger bent die hyperefficiënt is. Net zoals in loondienst heb je nu eenmaal trage en snelle verplegers/verpleegsters.

Echter nu al afkomen dat het een ongedekte cheque is om x of y. Is nonsens. Aangezien het een testcase is juist om al die parameters te kunnen bekijken en herevalueren met in mijn ogen nog altijd de intentie om een diepgaandere hervorming te kunnen doen om enerzijds de uitgaven uit de overheidskas voor gezondheidszorg transparanter en hopelijk ook simpeler te maken en anderzijds om besparingen te realiseren in de kosten.

Van een bruto jaarinkomen van €120.000 als zelfstandige in België hou je netto ongeveer €50.000 à €55.000 over. Dat betekent dat bijna de helft verdwijnt naar sociale bijdragen, personenbelasting en aanvullende gemeentebelasting.

Stap-voor-stap berekening

1. Sociale bijdragen
- Zelfstandigen betalen ongeveer 20,5% sociale bijdragen op hun netto belastbaar inkomen.
- Bij €120.000 komt dit neer op ± €24.600.

2. Belastbare basis
- Bruto inkomen: €120.000
- Na sociale bijdragen: €120.000 – €24.600 = €95.400 belastbaar inkomen

3. Personenbelasting (progressieve schijven 2025, aanslagjaar 2026)
- 0 – €10.910: belastingvrij (belastingvrije som)
- €10.910 – €16.320: 25% → ± €1.352
- €16.320 – €28.800: 40% → ± €5.000
- €28.800 – €49.840: 45% → ± €9.450
- Vanaf €49.840 tot €95.400: 50% → ± €22.780

Totaal personenbelasting: ± €38.600

4. Gemeentebelasting
- Gemiddeld 7% van de verschuldigde personenbelasting
- 7% van €38.600 ≈ €2.700

5. Totaal belastingen en bijdragen
- Sociale bijdragen: €24.600
- Personenbelasting: €38.600
- Gemeentebelasting: €2.700
- Totaal: ± €65.900

6. Netto overblijvend
- Bruto: €120.000
- Belastingen + bijdragen: €65.900
- Netto: ± €54.100

Van een bruto jaarinkomen van €120.000 als zelfstandige in België hou je netto ongeveer €50.000 à €55.000 over. Dat betekent dat bijna de helft verdwijnt naar sociale bijdragen, personenbelasting en aanvullende gemeentebelasting.

Stap-voor-stap berekening

1. Sociale bijdragen
- Zelfstandigen betalen ongeveer 20,5% sociale bijdragen op hun netto belastbaar inkomen.
- Bij €120.000 komt dit neer op ± €24.600.

2. Belastbare basis
- Bruto inkomen: €120.000
- Na sociale bijdragen: €120.000 – €24.600 = €95.400 belastbaar inkomen

3. Personenbelasting (progressieve schijven 2025, aanslagjaar 2026)
- 0 – €10.910: belastingvrij (belastingvrije som)
- €10.910 – €16.320: 25% → ± €1.352
- €16.320 – €28.800: 40% → ± €5.000
- €28.800 – €49.840: 45% → ± €9.450
- Vanaf €49.840 tot €95.400: 50% → ± €22.780

Totaal personenbelasting: ± €38.600

4. Gemeentebelasting
- Gemiddeld 7% van de verschuldigde personenbelasting
- 7% van €38.600 ≈ €2.700

5. Totaal belastingen en bijdragen
- Sociale bijdragen: €24.600
- Personenbelasting: €38.600
- Gemeentebelasting: €2.700
- Totaal: ± €65.900

6. Netto overblijvend
- Bruto: €120.000
- Belastingen + bijdragen: €65.900
- Netto: ± €54.100
Je berekening klopt langs geen kanten* en met zo eenvomzet zouden ze met een vennootschap werken.

*er wordt geen rekening gehouden met kosten
*sociale bijdragen worden inderdaad berekend op netto beroepsberoepsinkomen = omzet - kosten - betaalde sociale bijdragen. Jij rekent die op omzet...

Zoals ik gezegd heb. Dit is een piloot project. Je moet dus mensen meekrijgen en doen overstappen.
Je gaat dan altijd overbetalen lijkt mij. In functie van de resultaten van hoe dit meevalt kan je dan dat loon gaan zetten op 45€/u.
60€ per uur en surplus nog verplaatsingskosten.
Mooi lucratief op die manier.(..)
Dayrate van 480€ per dag zonder enige verplichtingen qua afgeleverd werk, enig risico of investering, sterk.

Huh wat lees je hier toch allemaal? Een IT'er met een dayrate van 360€, zelfs 480€, wordt weggelachen, "niet de moeite om op jezelf te beginnen", "je houdt niet genoeg over", "het is de moeite niet", maar de thuisverpleger zou dit wel moeten aanvaarden?

Grote delen van de zorg worden chronisch onderbetaald - op de gekende uitzonderingen na. Het is een goed debat waard waar de focus op moet liggen. Zorg-aan-huis of focus in zorgcentra/ziekenhuizen? Preventief of curatief? Mensenzorg of prestaties/machines? Onderzoek na onderzoek blijkt dat zorg-aan-huis, preventief, mensenzorg zowel kwalitatief als financieel de beste optie is. Dan moeten we die opties ook durven correct te ondersteunen.

(als voorbeeld, één enkele MRI kost zowat de dayrate van de thuisverpleger)

Je berekening klopt langs geen kanten* en met zo eenvomzet zouden ze met een vennootschap werken.

*er wordt geen rekening gehouden met kosten
*sociale bijdragen worden inderdaad berekend op netto beroepsberoepsinkomen = omzet - kosten - betaalde sociale bijdragen. Jij rekent die op omzet...
1) Inderdaad, men spreekt hier over zelfstandigen, of het nu als eenmanszaak of vennootschap is, gemakkelijkheidshalve eens voor een simpele zelfstandige zonder vennootschap snel berekend op vereenvoudigde wijze. Het verschil is nu ook niet immens groot tenzij je zwaar gaat optimaliseren.

2) En dan? Ga er dan vanuit dat ze al afgetrokken zijn eh. Ipv te zeggen dat het langs geen kanten klopt, wat wel het geval kan zijn, stel dan eerder de nodige vragen of zeg wat er niet klopt.
Of kom af met een gedetailleerde berekening als voorbeeld, met alle details en aftrekposten die je maar kan bedenken... BG dankt u.

Neen, net niet, als zelfstandige trekken ze nu de porsche/mercedes af van het belastbaar inkomen en daalt het belastbare winst enorm. Voor het vb in Hulsthout mocht je er al een aantal porsches/zakenreisjes/vastgoedinvesteringen/... ervan aftrekken vooraleer je bij een belastbare basis kwam.

Neen, net niet, als zelfstandige trekken ze nu de porsche/mercedes af van het belastbaar inkomen en daalt het belastbare winst enorm. Voor het vb in Hulsthout mocht je er al een aantal porsches/zakenreisjes/vastgoedinvesteringen/... ervan aftrekken vooraleer je bij een belastbare basis kwam.
Van waar haal je dit?

1) Inderdaad, men spreekt hier over zelfstandigen, of het nu als eenmanszaak of vennootschap is, gemakkelijkheidshalve eens voor een simpele zelfstandige zonder vennootschap snel berekend op vereenvoudigde wijze. Het verschil is nu ook niet immens groot tenzij je zwaar gaat optimaliseren.

2) En dan? Ga er dan vanuit dat ze al afgetrokken zijn eh. Ipv te zeggen dat het langs geen kanten klopt, wat wel het geval kan zijn, stel dan eerder de nodige vragen of zeg wat er niet klopt.
Of kom af met een gedetailleerde berekening als voorbeeld, met alle details en aftrekposten die je maar kan bedenken... BG dankt u.
120k omzet
-20k kosten (Taycan, boekhouder, provinciebelasting, verzekering BA, VAPZ, studiekosten, ...)
-17k sociale bijdragen)
-34k personenbelasting
= 49k -> 4K netto

Belastingen + bijdragen: 51000 ipv 65.900
Al brengt die taycan dan wel wat BTW op voor de schatkist :)

En sinds wanneer kan je het uurtarief van een zelfstandige 1 op 1 vergelijken met dat van een werknemer?

Dat kan je ook niet doen.
Maar het geeft wel het immense verschil in verloning aan tussen een gelijkaardige job in loondienst en eentje op zelfstandige basis.
En voor alle duidelijkheid is dit een vast uitgekeerd uurtarief gefinancierd door de sociale zekerheid en waar er geen marktwerking is.
Een ingenieur of IT’er die niet voldoet gooi je buiten. Die twee profielen nemen nog iets van risico om te ondernemen.
Dit ontbreekt voor mij volledig bij de thuisverpleegkundigen. En surplus krijgen ze ook nog een vergoeding voor hun verplaatsingen bovenop die 60€/u.
Dus die 60€ is zuiver voor de prestaties. Sta me toe dat als een gelijkaardig profiel in loondienst driemaal minder verdient dit een serieuze overwaardering is.

En wat is de relevantie van het uurloon van een hoofdverpleegkundige in loondienst ?
Mijn uurloon als ambtenaar is 47€ (afgerond). Ik heb nog nooit gehoord dat je een zelfstandige ingenieur kan inhuren aan een loon van pak dan nog afgerond 50€/u. Daar zit meestal nog een bepaalde factor bij. En je mag blij zijn indien dat factor 2 is, meestal eerder korter bij factor 3

De relevantie zit hem in het gegeven van de overwaardering van dat loon.
De vergoeding tegenover de prestaties die je levert en het beperkte ondernemersrisico is gewoon vele malen te hoog.
Gecombineerd met zero marktwerking.

Er zijn sociale lasten. Er zijn onkosten, al zijn ze beperkt. Het is toch nog altijd een iets ander systeem dan dat van de verpleegkundige of hoofdverpleegkundige die gewoon haar/zijn shift komt doen. En dat mag en moet nog altijd vergoed worden.

En die verpleegkundige in loondienst betaalt geen sociale lasten? Bij haar gaat het automatisch van het loon af ja.
Maar uw sociale lasten deftig betalen is nu ook geen rocket science. Die onkosten zijn laat ons ook zeggen eerder beperkt.
De grootste zorg lijkt me te zijn hoe de wagen, smartphone, laptop en allerlei andere folietjes in de boekhouding te brengen.

En wat doet een thuisverpleegkundige volgens u? Die rijdt naar een klant en doet ook maar wat een dokter vraagt en voert extra zorgen uit naar het beeld dat ze ziet.
Of zoals de functiewijzer het beschrijf “volgens medisch voorschrift”.
Het is niet dat de eisen die er gesteld worden ineens hoger zijn, lees daarom zij ze ook gewoon IFIC 14 of 15.

Dat je deze personen ook niet idioot moet betalen. Daar heb ik alle begrip voor. En daar deel ik uw mening. Net zoals je ambtenaren nu ook niet ineens moet over gaan zeggen van kijk we betalen die als zelfstandige uit.

Maar als je een test wil doen slagen moet je eerst wel de test kunnen uitvoeren natuurlijk. En dan moet je mensen nu eenmaal incentiveren.
Ik heb ook geen enkel fricking idee in welke mate dit beter of slechter is dan hetgeen ze, al dan niet met een stuk creatief boekhouden, nu al hebben of kunnen verdienen.
Zeker als je dan ook nog eens een verpleegster of verpleger bent die hyperefficiënt is. Net zoals in loondienst heb je nu eenmaal trage en snelle verplegers/verpleegsters.

Ligt de essentie bij het probleem dan niet dat de huidige toestand de deur te ver openzet voor fraude en gesjoemel waardoor het tarief zo hoog moet zijn?
Met alle respect maar 60€ per uur met de riziv-tarieven die er gelden. Maak de berekening is hoeveel patiënten je daarvoor moet doen en hoeveel van heb zware zorgen nodig hebben.

Hou er rekening mee dat je u ook nog moet verplaatsen naar de patiënten.

*reeds getekend plannetje van andere klant er bij nemen en afmetingen aanpassen.

Maar @Hans88 zal waarschijnlijk in loondienst bij een bureau werken.
Die tijden zijn al lang voorbij. 10k om 600 uur te presteren ja. Of denk je dat een ingenieur, epb verslaggever, ventilatieinstallateur, loodgieter, aannemer, electricien, ramenman, chapper, .. vanzelf beginnen? Dan ben je nog niet aan het papierwerk voor de gemeentes of diensten begonnen.
Wij krijgen met moeite 4% van een constructie. Veel architecten zitten onder het minimumloon. Een notaris krijgt 3% bij een openbare bieding op 2 uur inclusief grondwaarde. Wat moet ik dan zeggen over makelaars?

Ik ben gisteren nog bij iemand langsgeweest die het zo goed als zonder architect had gedaan. Voor zijn boete van 10.320 euro omdat hij niets van epb wist (ik ben ook epb-verslaggever).

Die mag ook in de gazet gaan staan.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...dienen-petitie-in-bij-orde-van-architecten-w/ hier is niets overdreven.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan