Je weet goed genoeg dat er bij degenen die nu ontsnappen net hele vette vissen zitten, die betalen zichzelf wel terug als we de capaciteit zouden moeten uitbreiden...
Plus met meer digitalisering kunnen zo'n zaken met sneller verwerkt worden.
Als het knelpunt bij Justitie ligt: verjaartermijnen optrekken.
Plus er blijft het aspect eerlijkheid: als mijn volledige inkomen en dat van anderen die gewone jobs uitoefenen, gekend moet zijn bij de fiscus, dan mag dat voor anderen en hun potentieel verdoken inkomsten ook gelden. Zeker boven bepaalde thresholds die eruit zullen springen wanneer je bankrekeningstanden met vastgoeddatabanken met ingeschreven voertuigen, etc.
In een ideale wereld was dit systeem niet nodig, en hadden we bijvoorbeeld evengoed geen ANPR camera's, maar aangezien er steevast zowel criminelen als vrijbuiters zijn waarvoor anderen het gelag betalen, is controle helaas nodig, en controle achteraf is vaak gewoon onvoldoende gericht en ontoereikend om bepaalde zaken te bewijzen.
Ik kan het aantal mensen die ik ken met vastgoed verworven uit zwarte inkomsten niet meer op één hand tellen denk ik (en neen, het is geen familie van mij, wel kennissen via via).
Verjaringstermijnen optrekken verbetert de knelpunt niet. Au contraire, alles gaat nog langer duren. De knelpunt wordt nog zwaarder en je begeeft je op juridisch glad ijs want Europa tikt al soms op de vingers wegens "te lange termijnen".
Omdat ik fiscaliteit beetje ken.
Fiscale verjaringsperiodes zijn 7 tot 10 jaar (afhangende van het jaar.)
31.12.2025 is bijvoorbeeld einde van de 7 jarige periode voor aanslagjaar 2019 (Dus aangifte moest ingediend worden in 2019 over het algemeen gezien.) *
Om die 31.12 te halen, moet je brieven sturen. Brieven hebben een antwoordtermijn èn negatieve beslissingen moeten gemotiveerd worden. Dus in werkelijkheid moet je waarschijnlijk ten allerlaatste 31.08.2025 beginnen aan je controleacties om op tijd resultaat te halen.
* Belangrijk om te noteren, fraudetermijnen voor de fiscus zijn iets anders dan de fraudetermijn voor het parket. strafrechterlijke fraude is niet hetzelfde als fiscale fraude maar ze hebben dat recent gewijzigd en ik weet niet meer hoe het in mekaar steekt

.
Stel negatieve beslissing op 18.12.2025
De benadeelde kan in "administratief beroep" gaan. 6 maand de tijd om in te dienen -> Overheid moet beroep analyseren en beantwoorden in een termijn van 6 maanden (*) na indiening administratief beroep. We zijn nu al 2026. Stel beroep ingediend op 18.02.2026 (zodat het bedrag te betalen op tijd wordt stilgeled.

). Negatieve beslissing op zijn beroep op 01.09.2026
* in principe.
Stel negatieve beslissing op het beroep
Benadeelde kan naar de rechtbank stappen. 3 maand de tijd na ontvangst negatieve beslissing. Die doet dat op 01.12.2026.
Rechtbank van eerste aanleg duurt het tot drie jaar tegen dat je zaak voorkomt

. We zijn dus al 01.12.2029, nog altijd niks betaald trouwens

Weer negatieve beslissing.
-> En dan gaan we naar het Hof van Beroep
En we zijn weer vertrokken. Hof van Beroep ken ik hun snelheid niet. Ik denk dat het iets rapper is dan de REA. Zal wel pakweg twee jaar duren voor fiscale zaken bij sommigen.
Dat zal allemaal niet zoveel anders zijn bij het RIZIV, sociale inspectie,... Tegen dat je al die termijnen hebt afgelegd en alles uitgespit wordt. Voedselinspectie moeten het makkelijkst hebben gezien die een zaak direct kunnen sluiten wegens voedselveiligheid

. Dat is efficiëntie

.
Termijnen verlengen is toegeven aan de verslaving

. De duurtijd moet sterk verlaagd worden. En duurtijd verlagen is oftewel meer personeel of minder rechtszaken. Ofwel moet je van die "directe maatregelen" kunnen nemen zoals voedselveiligheid.
- Zwart werk op café -> Café direct verzegeld voor 1 maand.
- Fraude met ziektefonds - RIZIV-nummer onmiddelijk geschorst voor 1 maand (Maar dan zit je met andere consequenties.)
- fiscale fraude vastgesteld? -> Zaak sluiten of verplichten dat iedere toekomstige binnenkomende betaling direct aan de fiscus wordt gestort in plaats van de "beschuldigde".
Maar dat is dan ook wel heel ingrijpend en wat doe je met de "false positieves"?
Maar meer personeel, dat zit er niet in.
Dus het moeten minder rechtszaken worden. En minder rechtszaken is eigenlijk meer pragmatiek toepassen. (Akkoorden sluiten, minnelijke schikkingen,...) Lief zijn voor de stouterikken.