Thuisverpleegkundige & gemeenteraadslid Houthulst grootschalige fraude

Maar weet je wat het resultaat zal zijn?
Jambon sneller groen licht geven om ALLE bankrekeningen (ook van brave huisvaders en huismoeders) te scannen.

Die brave huisvaders en moeders moeten geen schrik hebben, het is ook niet dat ambtenaar X snel eens gaat kijken naar de rekeningen van buurman of kennis hé (daar ga ik vanuit) - tis de bedoeling software op cijfers los te laten op zoek naar onregelmatigheden, pas als die opduiken kan men verder dacht ik - en ja, daar zal mss wel eens een brave huisvader tussen zitten, so what?

De regering zou eigenlijk moeten buitenkomen met de resultaten van zoiets en dan ook eens toelichten wat men met die inkomsten dan gedaan heeft - maar dan beter dan met de saga rond de trajectcontroles waar vooral blijft hangen dat men die inkomsten voor 30-50% gebruikt om hoofdzakelijk één privé bedrijf rijk te maken, zelf nog wat onkosten dekt en met den overschot mss toch iets extra doet om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Relevantie van deze post: de parallel met verstandelijk vermogen van onze overheden: zowel met thuisverpleging als met die controles ziet letterlijk elk iet of wat logisch denkend mens dat het systeem van geen kanten deugd - en toch past men het toe - wat moet je dan doen met de beleidsvoerders die dit ondersteunen? Opsluiten? Ophangen? Persoonlijk financieel volledig ruineren?

Edit: het is mss nog een idee voor de betrokkene - ze kan de staat dagvaarden wegens uitlokking en vervolgens een schadevergoeding eisen.

Denk trouwens dat men mss moeite gaat hebben om nog meer getuigenissen te vinden - de mensen die zieker/slechter werden voorgesteld dan ze echt waren om één of andere extra uitkering te krijgen zijn immers medeplichtig vrees ik.

Dat brengt ons bij een volgend pijnpunt: hoe worden die statuten toegekend, daar zijn ook artsen bij betrokken - een mens zou al snel geneigd zijn te zeggen dat gans de sector rot is.

Die brave huisvaders en moeders moeten geen schrik hebben, het is ook niet dat ambtenaar X snel eens gaat kijken naar de rekeningen van buurman of kennis hé (daar ga ik vanuit) - tis de bedoeling software op cijfers los te laten op zoek naar onregelmatigheden, pas als die opduiken kan men verder dacht ik - en ja, daar zal mss wel eens een brave huisvader tussen zitten, so what?

De regering zou eigenlijk moeten buitenkomen met de resultaten van zoiets en dan ook eens toelichten wat men met die inkomsten dan gedaan heeft - maar dan beter dan met de saga rond de trajectcontroles waar vooral blijft hangen dat men die inkomsten voor 30-50% gebruikt om hoofdzakelijk één privé bedrijf rijk te maken, zelf nog wat onkosten dekt en met den overschot mss toch iets extra doet om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Relevantie van deze post: de parallel met verstandelijk vermogen van onze overheden: zowel met thuisverpleging als met die controles ziet letterlijk elk iet of wat logisch denkend mens dat het systeem van geen kanten deugd - en toch past men het toe - wat moet je dan doen met de beleidsvoerders die dit ondersteunen? Opsluiten? Ophangen? Persoonlijk financieel volledig ruineren?

Edit: het is mss nog een idee voor de betrokkene - ze kan de staat dagvaarden wegens uitlokking en vervolgens een schadevergoeding eisen.
Als het algoritme enkel gaat kijken naar bepaalde triggers okay. Zo lang men maar geen vermogensdatabank gaat aanleggen van iedereen, want daar staat de deur dan ook voor open. Is ook de reden dat de privacy waakhond het afschiet denk ik.
Wie braaf is moet zich idd geen zorgen maken.

Je lijkt ervan uit te gaan, net als de huidige wetgeving, dat enkel mensen die veel prestaties doen frauderen, terwijl het incentive om te frauderen net groter is als je praktijk niet goed draait.
Neen ik ga er vanuit dat de fraudeurs eerder te vinden zijn onder diegenen die bovengemiddeld veel vergoedingen aanvragen.
En zoals ik zij is dat slechts een 1e indicatie, een 1e filter die je moet gebruiken om gerichter te kunnen werken bij opsporing van fraude.
Natuurlijk is bovengemiddeld veel prestaties doen niet altijd automatisch frauderen. Maar als je zoals in dit geval 4 á 6 maal zoveel patiënten zegt te doen dan wat fysiek kan, tja dan duidelijk wel. 1u codeerwerk en dit geval had men jaren geleden al kunnen detecteren zonder te moeten vertrouwen op meldingen van fraude van omstaanders - waar je duidelijk niet op kan vertrouwen, men kan blijkbaar dikwijls jaren lang frauderen zonder dat er een haan naar kraait terwijl heel het dorp het weet.
Dit is nu een heel extreem geval maar er zullen er genoeg zijn die elke dag 25 patiënten opgeven terwijl ze er maar 20 doen. Zulke zaken zijn moeilijker te detecteren maar zeker niet onmogelijk als je de databank van heel België hebt om statistieken uit te trekken. Daarbij zullen harde werkers die effectief 25 patiënten doen per dag ook gevlagd worden ja maar na verder onderzoek zal hun vlag gecleared worden.
Dus ja werk eens aan wat detectie logica om zulke zaken veel sneller op te sporen.

Sowieso is dat gepasseerd via het RIZIV. Die mogen toch ook eens in de spiegel en kijken waar het fout is gelopen bij hun.
Als je al die jaren zo kan frauderen, is dat systeem inderdaad zo lek als een zeef.
Jammer natuurlijk voor degene die het wel conform de regels doen.

Het staat toch duidelijk in de artikels

Het riziv kan enkel waarschuwingen geven, bedragen terug eisen, boetes opleggen - wat ook de gedaan, maar kan geen riziv nummer intrekken.

Ik begrijp niet direct hoe €62 per uur te laag kan zijn, je absolute basisomzet is meer dan €9000 per maand. Serieuze vraag, waarschijnlijk mis ik één en ander.

Mijn 'sport' kinesist (ik kom wel niet voor sportgerelateerde zaken), doet er altijd twee per uur, vraagt ook 12 euro remgeld of zo (weet het niet meer exact), en om eerlijk te zijn werkt dat wel. Ik verwacht nu ook geen perfecte gepersonaliseerde hulp.
Een kine die als zelfstandige 62 euro/uur verdient, gaat beter in loondienst in een ziekenhuis of WZC werken voor 2,5 - 3k netto denk ik.
Als zelfstandig kine zijn er toch heel wat kosten te dragen alleen al qua ruimte en materiaal.
Zelfs een zelfstandige zonder te veel kosten die net geen 500 euro per dag binnehaalt, kijkt toch beter even of die niet beter als werknemer aan de slag blijft.

Wel een beetje ironisch dat op een forum waarop een groot deel een salariswagen onder z'n gat heeft, dat men stelt dat een thuisverpleegster geen dure wagen mag hebben...

Een (thuis)verpleegkundige mag ook gerust goed verdienen, ze mag gewoon geen fraude plegen.
De tekorten in de sector geven aan dat er te weinig mensen geroepen zijn tot die job, in andere sectoren lost men zoiets al eens op met een loonsverhoging, maar als het uit de pot der algemene middelen moet komen is dat natuurlijk vaak moeilijk en dan krijg je de supplementen die je nu ziet in de zorg, waardoor je én hoge belastingen mag/moet betalen voor je (basis)zorg en vervolgens privé nog een klets erbovenop.

Mijn (sport)kiné rekent ook door bovenop de conventietarieven, nochtans gaat er genoeg geld af van mijn loon voor zorg denk ik dan.

Klopt, maar daar is dat "aanvaard" natuurlijk.
Dat is geen domme parallel - genoeg aannemers in de bouwsector die rondrijden met een wagen die totaal niet in lijn ligt met de bedrijfsomzet volgens de jaarrekeningen.
Het is wel een domme parallel, want een aannemer kan vragen wat hij wilt en een verpleegkundige niet. De voornaamste reden waarom dit bestaat is omdat de overheid een beperking wilt op de uitgaven. Je kan enkel veel meer verdienen door te frauderen, of door ongezonde keuzes te maken en al je geld in een luxegoed te steken, itt een aannemer die geen beperkingen heeft.

Wat mij betreft heb ik geen probleem met supplementen die thuisverpleegkundigen zouden vragen, maar daar zal deze minister nooit mee akkoord gaan. Daar is de vergelijking met je sportkinesist ook verkeerd. De conventie van de kinesisten is onvoldoende om een kwalitatieve praktijk aan te bieden. Als ik zie welke uitrusting mijn kinesist heeft staan, dan kom je er niet met €30.8 per half uur. Als je vindt dat het conventietarief voldoet voor de zorg en faciliteiten die je kinesist biedt, waarom geef je er dan dat extra geld aan?

Het is wel een domme parallel, want een aannemer kan vragen wat hij wilt en een verpleegkundige niet.

Tot tweemaal toe een parallel dom noemen en geen enkele keer de schijn geven dat ge hem überhaupt begrijpt.

Ik verwijs toch overduidelijk naar een sector waar zwartwerk schering en inslag is. Genoeg verrijking op kap van het niet naleven van de regels en de belastingbetaler. Het is niet omdat het andere vorm is, dat de parallel dom is.

De bouwsector kost ons meer aan fraude dan die thuisverzorgers.

Tot tweemaal toe een parallel dom noemen en geen enkele keer de schijn geven dat ge hem überhaupt begrijpt.

Ik verwijs toch overduidelijk naar een sector waar zwartwerk schering en inslag is. Genoeg verrijking op kap van het niet naleven van de regels en de belastingbetaler. Het is niet omdat het andere vorm is, dat de parallel dom is.

Maar er is wel nog een verschil tussen echt geld pakken en je bijdrage niet betalen. Da's ook bvb waarom we iemand die zwartrijdt op de trein een pak minder zwaar bestraffen dan iemand die geld uit de kassa van het stationsloket steelt.

Het is wel een domme parallel, want een aannemer kan vragen wat hij wilt en een verpleegkundige niet. De voornaamste reden waarom dit bestaat is omdat de overheid een beperking wilt op de uitgaven. Je kan enkel veel meer verdienen door te frauderen, of door ongezonde keuzes te maken en al je geld in een luxegoed te steken, itt een aannemer die geen beperkingen heeft.

Bij verpleegkundigen is er inderdaad een beperking omdat de overheid een harde onderhandeling drijft, en inderdaad ook niet onbeperkt kan betalen, zelfs al zou ze willen.

Laten we echter wel wezen, véél aannemers, om niet te zeggen tientallen percenten van de totale groep, fraudeert gewoon via een zwarte enveloppe, ook dat is fraude.

Wat mij betreft heb ik geen probleem met supplementen die thuisverpleegkundigen zouden vragen, maar daar zal deze minister nooit mee akkoord gaan. Daar is de vergelijking met je sportkinesist ook verkeerd. De conventie van de kinesisten is onvoldoende om een kwalitatieve praktijk aan te bieden. Als ik zie welke uitrusting mijn kinesist heeft staan, dan kom je er niet met €30.8 per half uur. Als je vindt dat het conventietarief voldoet voor de zorg en faciliteiten die je kinesist biedt, waarom geef je er dan dat extra geld aan?

Misschien omdat er in de buurt géén kiné meer is die wél de conventies naleeft?
Aangezien ik niet vaak ziek ben vind ik dat eigenlijk wel storend, dat net wanneer ik wél ziek ben dat ik veel minder bij de zorgverzekering terecht kan, maar soit, hopelijk dan wel als ik nog erger ziek ben/wordt.

Bij verpleegkundigen is er inderdaad een beperking omdat de overheid een harde onderhandeling drijft, en inderdaad ook niet onbeperkt kan betalen, zelfs al zou ze willen.

Laten we echter wel wezen, véél aannemers, om niet te zeggen tientallen percenten van de totale groep, fraudeert gewoon via een zwarte enveloppe, ook dat is fraude.

Aangezien ik niet vaak ziek ben vind ik dat eigenlijk wel storend, dat net wanneer ik wél ziek ben dat ik veel minder bij de zorgverzekering terecht kan, maar soit, hopelijk dan wel als ik nog erger ziek ben/wordt.
Het is een goed moment om je eens af te vragen waarom.

Fraude blijft fraude, maar een aannemer kan ook veel verdienen zonder fraude. Ik begreep zeker wat je zegt over het aanwezige percentage van fraude, maar 1. dat weten we niet van de thuisverpleegkundigen (er zouden nog veel meer dossiers zijn) en 2. er is een fundamenteel verschil van kostenplafond. Het is niet omdat ik het niet eens ben met je punt dat ik je punt niet begrepen heb.

Om dan nog te zwijgen over alle mensen hier die foutieve kosten aftrekken van hun belastingen..

Het is een goed moment om je eens af te vragen waarom.

Eén van de redenen is alvast eenvoudig: omdat ze daar nog meer mee verdienen, en bij bepaalde beroepen in de sector nog eens actief gesteund door overheid om de aantallen beperkt te houden.

Daarmee zeg ik niets specifiek over de kinesisten maar tandartsen en diverse andere medische beroepen doen weinig moeite om te verhullen dat ze gewoon 3-4-500k/jaar moeten verdienen en dat 200k onvoldoende is.

Maar dat is een andere discussie, maar het is vrij duidelijk dat men in die sector niet kijkt op een miljard meer of minder.

Klopt, maar daar is dat "aanvaard" natuurlijk.
Aanvaard? Een autokrediet of leasing op 2, 3 of 5 jaar is (misschien) peanuts tegenover omzet van 1 jaar, en perfect te verantwoorden als je de kost zo kan spreiden en afschrijven om dit dan opnieuw te herhalen...
Denk trouwens dat men mss moeite gaat hebben om nog meer getuigenissen te vinden - de mensen die zieker/slechter werden voorgesteld dan ze echt waren om één of andere extra uitkering te krijgen zijn immers medeplichtig vrees ik.

Dat brengt ons bij een volgend pijnpunt: hoe worden die statuten toegekend, daar zijn ook artsen bij betrokken - een mens zou al snel geneigd zijn te zeggen dat gans de sector rot is.
Inderdaad, artsen kunnen er ook bij betrokken zijn, net als rusthuizen e.d.

Onlangs een Franse reportage gezien over een zwaar fraudedossier bij een kinesistenpraktijk.

Net als die thuisverpleegster gingen ze bij mensen thuis en vooral, en opvallend, naar rusthuizen, om vollen bak te factureren. Ze kwamen overeen met de rusthuis directie om hen een procentje te geven, en zelfs met huisartsen die hen zwakke patiënten doorgaven om telkens opnieuw teveel te gaan factureren. Jawel, patiënten die valselijk kinésithérapie voorgeschreven kregen van huisartsen, waarbij die kinesisten dus valselijk prestaties aanrekenden.

Talvolle patiënten (en dus rusthuizen) die soms honderden kilometers van elkaar waren, en zo deden ze er 40-50 of meer per dag met 3 kinesisten.

Er werden privé detectives ingeschakeld om enkele steekproeven te doen en jawel, die kinesisten waren nooit bij die patienten op bezoek geweest over meerdere weken.
De hoofdzetel van hun praktijkvennootschap was zelfs een bureautje in een rusthuis van een familielid van één van de kinesisten.

Zorgwekkend dat er geen evolutie is om al die fraude makkelijker te detecteren...

Laatst bewerkt:
Het nieuwe staat hier net even op - tis allemaal een storm in een glas water, betrokkene heeft gewoon hard gewerkt, startend om 4h30 en stoppend om 23h00.

Wat zeggen jullie daarvan, bende luilakken - neem daar eens een voorbeeld aan, al wie hier zit is gewoon te lui terwijl het gewoon een kwestie van willen is.

Zorgwekkend dat er geen evolutie is om al die fraude makkelijker te detecteren...

Maar is het net niet omdat het zo moeilijk te controleren valt, en het zo poepsimpel is om te frauderen dat het gewoon ook gebeurt?
Ik denk dat je ook veel andere voorbeelden dan enkel maar kinesisten en thuisverpleging kan vinden.
Het is een beetje eigen aan de belg, en bij uitbreiding de mens, om elk achterpoortje te benutten. En velen zien er ook geen graten in, want het maar links en rechts wat extra.
Of sommige fraude zit zo diep geworteld in bepaalde jobs en arbeidsgroepen dat het als "nomaal" wordt beschouwd. Elke zelfstandige die creatief omgaat met zijn boekhouding en aftrekposten pleegt op een bepaalde hoogte en manier fraude.

Het nieuwe staat hier net even op - tis allemaal een storm in een glas water, betrokkene heeft gewoon hard gewerkt, startend om 4h30 en stoppend om 23h00.

Wat zeggen jullie daarvan, bende luilakken - neem daar eens een voorbeeld aan, al wie hier zit is gewoon te lui terwijl het gewoon een kwestie van willen is.
Welk nieuwszender verkoopt die propaganda?

Mijn tante was vroeger ook zelfstandig verpleegkundige, was bezig van 5u30 tot 22u, maar zat meestal wel thuis van 13u tot 16u30/17u.

Er is gewoon amper iets te doen over de middag, ook de reden waarom het wgk enkel ochtend en avond shifts aanbied.

Toch ook benieuwd bij welke klanten die om 04u30 of 23u00 nog moest binnen komen

Terug
Bovenaan