Thuisverpleegkundige & gemeenteraadslid Houthulst grootschalige fraude

"Geef 1000 euro of ik ga missen van spuitje". Dan bel je toch de dag erna een andere thuisverpleging ?
Daar ben ik mee akkoord, maar uit eigen ervaring weet ik dat het in de praktijk minder makkelijk is om iemand te vinden. Ik heb niet de indruk dat die zo dik bezaaid liggen. Mijn zoontje heeft op school 's middags en om 16u specifieke zorg nodig waarvoor er thuisverpleging langs komt. 2 jaar terug heeft de school de uren van de middagpauze aangepast en 45 minuten later gemaakt. Toen heeft de thuisverpleging die dat al enkele jaren deed ons laten weten: sorry, wij kunnen in dat geval niet meer langs komen.
Maar wij hebben dan 3 weken mogen zoeken om er een te vinden die terug kon langskomen: geen nieuwe patiënten meer, we woonden niet in de regio, wel in de regio maar te ver uit koers van de rondes van de verpleegkundigen op dat uur, niet mogelijk om dat uur, enkel op dinsdag en niet de andere dagen, etc... Maar de zorg kan wel geen weken wachten. Hetzelfde als ze dan weer op bos- of zeeklas gaan en je iemand nodig hebt. Ontelbare telefoontjes gedaan om iemand te vinden aan de kust of in de Ardennen voor een weekje.

Heb ik al paar keer gedaan. Je ziet toch meestal enkel wat RIZIV codes. Die "nogal cryptisch" zijn, om het eufemistisch te zeggen.

En zolang je factuur 80 cent of 2 euro is, ga je dan beginnen rondneuzen om die riziv codes vertaald te zien ? Nope.

Het is anderzijds wel heel gemakkelijk om te zien dat er iets is aangerekend op een dag dat je niet bij die zorgverlener bent gegaan.
(voor nomenclatuurcodes na te kijken: https://webappsa.riziv-inami.fgov.be/Nomen/nl/search, ze zijn niet allemaal even begrijpbaar maar de mensen die hier zitten kunnen daar meestal wel mee weg lijkt mij)

Vind je ?

Ik vind dat niet aannemelijk. Voor alles is er 3e betaler regeling.

En dan ga je plots een zak geld krijgen op je rekening dat je moet doorstorten naar je verpleger because of ?? Ja, waarom ?

Waarom zou de grote sloef niet automatisch kunnen gaan ?

maar jij bent een (vrij) jonge intelligente man die al een of andere basiskennis heeft van zo'n zaken. De wereld loopt niet vol met mensen zoals jij

Laatst bewerkt:
Kijk, op zich ben ik niet tegen al die 3de betalersysteem bij huisarts en tandarts etc, hoe minder van die onnozele paperassen hoe beter. Maar het zorgt ervoor dat mensen niet meer beseffen hoe duur al die bezoeken zijn. Vroeger betaalde je ~€25 bij de huisarts en moest je soms een paar weken wachten tot je dat geld terug had (langer als je de briefjes liet liggen tot het de moeite was om naar de postbus te rijden :unsure:), dan beseften mensen dat een dokter niet gratis is. Nu betaal je €4 en in veel gevallen zelfs maar €1... hoe krijg je op den duur nog uitgelegd aan mensen dat gezondheidszorg een dure aangelegenheid is???
Ik vind dat dat net toont hoeveel supplementen sommige zorgverleners durven vragen - maar ik weet hoe het in elkaar zit met het stukje via de VI's, remgeld en supplementen

Mijn tandarts heeft een tijdje derdebetaler gedaan maar dat weer afgeschaft - ik vermoed omdat het wel voor meer mensen pijnlijk duidellijk was hoeveel supplementen er werden gevraagd - of hij vond dat hij te lang moest wachten op de betaling van de VI's? (al zou me dat verbazen want dat gaat naar mij toe toch redelijk snel)

derdebetaler is heel goed voor de drempel weg te halen voor arme mensen om naar een zorgverlener te gaan. Maar hiervoor moesten ze dat zelf vragen aan de zorgverlener (als ze geen verhoogde tegemoetkoming hadden). Ik snap de beslissing wel maar ideaal is het niet (ivm fraude, maar ook overconsumptie van patiënten zelf)

Het is anderzijds wel heel gemakkelijk om te zien dat er iets is aangerekend op een dag dat je niet bij die zorgverlener bent gegaan.
(voor nomenclatuurcodes na te kijken: https://webappsa.riziv-inami.fgov.be/Nomen/nl/search, ze zijn niet allemaal even begrijpbaar maar de mensen die hier zitten kunnen daar meestal wel mee weg lijkt mij)

Ik weet uit ervaring dat dat bijna nooit klopt. Zelfs voor wie niet foefelt.

Met mijn kettingzaag accident kwam de thuisverpleging elke ochtend rond 10h de wonde opkuisen. Elke dag om 10h. Bijna elke dag was dat een andere. Bijna elke dag was er een ander systeem om de prestatie te confirmeren. Als ik goed herinner, kreeg ik een automatisch telefoontje en moest ik niks doen voor approval en op een knopje duwen als het niet klopte.

De ene gaf dat direct door, de andere op het einde van de dag, de andere op het einde van de week. Ik ben niet dom en het waren maar 5 bezoekjes per week. Ik wist op den duur ook niet meer welk bezoek al in het systeem zat en welk niet.

Ik weet wel dat ik na 1 week dacht 'djeezes, dit systeem is zo lek als een zeef'.

Ivm de codes. Die codes zijn zo goed als onbegrijpbaar. Ik heb 1x bij een bezoekje aan de spoed met baby een factuur gekregen van 100 euro of zo. Dat was veel. Bleek dat er een RIZIV code opstond die zelf betaald moest worden. Bij nazicht van de RIZIV code bleek dat XYZ te zijn. Na wat gegoogle bleek dat een intubatie balon voor babies te zijn. Kind ging binnen omdat ze mogelijks een batterij opgefret had, ze hebben een foto van de buik genomen en dat was het. Gebeld naar ziekenhuis en *poef* die code was van de factuur.

1) Had dat 2 euro geweest, ik had het nooit opgezocht en gewoon betaald
2) Als je niet snugger bent, dan vind je nooit wat het is

Again, systeem zo lek als een zeef

maar jij bent een (vrij) jonge intelligente man die al een of andere basiskennis heeft van zo'n zaken. De wereld loopt niet vol met mensen zoals jij

Thanks dat je me snugger noemt om niet zomaar paar keer 1000+ euro per maand over te schrijven naar een thuisverpleegster. :rolleyes:

Ik vind dat dat net toont hoeveel supplementen sommige zorgverleners durven vragen - maar ik weet hoe het in elkaar zit met het stukje via de VI's, remgeld en supplementen

Mijn tandarts heeft een tijdje derdebetaler gedaan maar dat weer afgeschaft - ik vermoed omdat het wel voor meer mensen pijnlijk duidellijk was hoeveel supplementen er werden gevraagd - of hij vond dat hij te lang moest wachten op de betaling van de VI's? (al zou me dat verbazen want dat gaat naar mij toe toch redelijk snel)

derdebetaler is heel goed voor de drempel weg te halen voor arme mensen om naar een zorgverlener te gaan. Maar hiervoor moesten ze dat zelf vragen aan de zorgverlener (als ze geen verhoogde tegemoetkoming hadden). Ik snap de beslissing wel maar ideaal is het niet (ivm fraude, maar ook overconsumptie van patiënten zelf)

Ik vermoed dat het is omdat tandartsen die met derdebetaler regeling werken veel margi's aantrekken die niet komen opdagen of hun remgeld niet betalen en gezever.

Mijn tandarts vriend heeft zijn 3e betaler regeling weer afgeschaft, ook al verdiende hij initieel 30% meer geld wegens directe inning via mutualiteit. Op den duur trek je volk aan dat niks betaald (zelfs het remgeld niet), komen er velen niet opdagen want ze moeten toch niks betalen en is het veel miserie.

Als je supplementen hoog legt en geen 3e betaler, krijg je enkel deftig volk binnen. En als ze 1x niet betalen, smijt je ze buiten wegens 'je betaalt niet'. Wat een pak moeilijker is als ze maar 1 of 5 euro moeten betalen.

Is dat niet lastig - in mijn geval (en ik denk vrijwel altijd) moest ik weldegelijk nog een bijdrage betalen per beurt - of betaalt de kinesist dan zelf die bijdrage?
maar ik heb het even nagekeken en op zijn minst bij de CM kan je nakijken dat er prestaties zijn gebeurd die aan de zorgverlener werden betaald. Misschien dat er wat mensen met het nieuws nu die dingen wel gaan nakijken.
Lijkt mij nogal naief.
Waarom zoden mensen iets nakijken waar ze zelf niets voor betaald hebben; of over klagen zelfs als ze het al zien? Ik zou het al niet nakijken om te beginnen. En zelfs als ik al eens vluchtig zou kijken, ga ik de codes niet opzoeken om in detail te zien waarom mij 20cent meer aangerekend is.

De grootste fraude is tussen zorgverlener en ziekenfondsen hé; niet de patiënt.

Ik vermoed dat het is omdat tandartsen die met derdebetaler regeling werken veel margi's aantrekken die niet komen opdagen of hun remgeld niet betalen en gezever.

Mijn tandarts vriend heeft zijn 3e betaler regeling weer afgeschaft, ook al verdiende hij initieel 30% meer geld wegens directe inning via mutualiteit. Op den duur trek je volk aan dat niks betaald (zelfs het remgeld niet), komen er velen niet opdagen want ze moeten toch niks betalen en is het veel miserie.

Als je supplementen hoog legt en geen 3e betaler, krijg je enkel deftig volk binnen. En als ze 1x niet betalen, smijt je ze buiten wegens 'je betaalt niet'. Wat een pak moeilijker is als ze maar 1 of 5 euro moeten betalen.
nee, ge krijgt volk binnen dat het kan betalen. Je kan prima iemand buitensmijten wegens niet opdagen. daar hoeft helemaal geen betaal argument bij. Dat staat vaak genoeg te lezen in wachtzalen: niet opdagen is toch betalen en na x keer moet ge geen moeite doen om nog een afspraak te proberen maken

hoge supplementen vergoelijken omdat dat de 'foute' mensen afschrikt, speciaal argument dat

nee, ge krijgt volk binnen dat het kan betalen. Je kan prima iemand buitensmijten wegens niet opdagen. daar hoeft helemaal geen betaal argument bij. Dat staat vaak genoeg te lezen in wachtzalen: niet opdagen is toch betalen en na x keer moet ge geen moeite doen om nog een afspraak te proberen maken

hoge supplementen vergoelijken omdat dat de 'foute' mensen afschrikt, speciaal argument dat

Ik neem nergens een positie in ivm goed of slecht. Ik zeg enkel dat dat de realiteit is van waarom zorgverleners dat doen.

Ik neem nergens een positie in ivm goed of slecht. Ik zeg enkel dat dat de realiteit is van waarom zorgverleners dat doen.
Maar echt niet om de mensen af te schrikken die gij zegt. Wanneer merkt ge dat er een hoog supplement is? Bij het afrekenen. Wie gaat ge dus verliezen; de mensen die het door dat supplement niet meer kunnen betalen. Niet de mensen die niet van plan waren te betalen of op te dagen.

Maar echt niet om de mensen af te schrikken die gij zegt. Wanneer merkt ge dat er een hoog supplement is? Bij het afrekenen. Wie gaat ge dus verliezen; de mensen die het door dat supplement niet meer kunnen betalen. Niet de mensen die niet van plan waren te betalen of op te dagen.

Errrr, ja hoor.

Zelfs de gynaecoloog in een niet nader genoemd ziekenhuis had gewoon in de wachtzaal 10 blaadjes omhoog hangen met supplementen regelingen. Kwestie van goed aan te geven dat er supplementen zijn.

Vroeger was ze nog semi-geconventioneerd (9-5 conventioneerd en lang wachten, ervoor of erna veel dokken en nooit moeten wachten). Maar de laatste keren dat we gingen was het gewoon altijd supplementen. Als je niet wou wachten, kon je naar de prive kliniek met nog wat extra supplementen. En dat hing allemaal mooi naar boven in de wachtzaal.

Iedereen kent toch de zorgverleners die wel of geen supplementen vragen ? De realiteit is de realiteit, he.

Zelfs de gynaecoloog in een niet nader genoemd ziekenhuis had gewoon in de wachtzaal 10 blaadjes omhoog hangen met supplementen regelingen. Kwestie van goed aan te geven dat er supplementen zijn.
niet verplicht voor artsen (en laat ons eerlijk zijn, zo duidelijk hangen die vaak ook niet omhoog, al zou dat wel moeten)

het gaat hem niet over wel of geen supplementen vragen hé, het gaat om over de reden waarom. Zoals je zei: op de uren dat ze niet geconventioneerd was moest je nooit wachten. Dat is niet omdat in de geconventioneerde uren er meer mensen een afspraak maken die dan niet komen opdagen of niet betalen. Dat is omdat er mensen zijn die de hogere supplementen niet kunnen (of willen) betalen. Nu zullen die naar een andere arts gaan (of niet meer gaan)

dat is haar goed recht hé, geen probleem. Ik heb gewoon een probleem met het idee dat hoge supplementen vragen, gebeurd doordat die arme zorgverlener anders alleen maar wanbetalers en niet-opdagers heeft

(er zijn trouwens beroepsgroepen waar het al moelijk wordt om een geconventioneerde zorgverlener te vinden, laat staan dat er dan plaats is)

Nu moeten we ook eerlijk zijn.
De vergoeding opgenomen door het RIZIV voor thuisverpleging, logopedie, kinesitherapie etc. zijn ook vaak te laag (Als voorbeeld, kinesist, universitair diploma, 62€ per uur voor kosten, begin maar). 't Is dan makkelijk om het 'volgens de regeltjes' te doen als je arts bent ;)

Ik begrijp niet direct hoe €62 per uur te laag kan zijn, je absolute basisomzet is meer dan €9000 per maand. Serieuze vraag, waarschijnlijk mis ik één en ander.

Mijn 'sport' kinesist (ik kom wel niet voor sportgerelateerde zaken), doet er altijd twee per uur, vraagt ook 12 euro remgeld of zo (weet het niet meer exact), en om eerlijk te zijn werkt dat wel. Ik verwacht nu ook geen perfecte gepersonaliseerde hulp.

Laatst bewerkt:
Trouwens nog een leuke passage in artikel.

Ze stond dan wel bekend als hardwerkend, maar haar werkregime van 90 patiënten per dag wordt als ‘bovenmenselijk’ omschreven. “Dat lukt zelfs niet met een helikopter”, stelt Erik Rossignol, woordvoerder van de inspectiedienst van het RIZIV. Een ‘gewone’ thuisverpleger ziet dagelijks gemiddeld 25 patiënten. Bij het RIZIV gaat dan ook een alarmbel af als een verpleegkundige jaarlijks meer dan 225.000 euro aanrekent.

Als ik dat bedrag zie en ik probeer dat te linken aan de kostentabel die hier gepost is - hoe zit dat dan precies in elkaar? Mss kan @Jipser dat eens toelichten?

Heb ik al paar keer gedaan. Je ziet toch meestal enkel wat RIZIV codes. Die "nogal cryptisch" zijn, om het eufemistisch te zeggen.

En zolang je factuur 80 cent of 2 euro is, ga je dan beginnen rondneuzen om die riziv codes vertaald te zien ? Nope.

Vind je ?

Ik vind dat niet aannemelijk. Voor alles is er 3e betaler regeling.

En dan ga je plots een zak geld krijgen op je rekening dat je moet doorstorten naar je verpleger because of ?? Ja, waarom ?

Waarom zou de grote sloef niet automatisch kunnen gaan ?

Dat vind ik het strafste van al.
1) Hoe kan iemand 10y blijven doordoen terwijl ze 2-3x gepakt en veroordeeld is
2) Hoe dom/arrogant moet je zijn om te blijven doordoen na gepakt te zijn. I mean, de kans dat je er mee wegraakt is - euhm - 0%

That being said. Het is wel duidelijk als je gewoon fraudeert, niet TE excessief, je er wsch jaaaaaaaaren mee wegraakt en wsch nooit gepakt zult worden...
Idd 3x gepakt en je nog niet in regel willen stellen, en als beloning krijg je een zetel in de gemeenteraad.
Natuurlijk kan je zulke zaken met een goede advocaat wel betwisten. Dus misschien krijgen we niet het hele verhaal :)

Swindle hard, play hard zal wel wat accurater zijn.

Als een thuisverpleegster of poetsvrouw met een Q7 langskomt zou ik toch ook wel even fronsen. Dit is een vorm van fraude die men even hard mag aanpakken als werkonwilligen die teren op ondersteuning of miljonairs die de achterpoortjes zoeken om zo weinig mogelijk belastingen te betalen.
En als een dakwerker met een Q7 langskomt?

En als een dakwerker met een Q7 langskomt?
Dat is een domme parallel, aangezien een dakwerker zich niet te houden heeft aan prijsafspraken en niet betaald wordt met overheidsgeld.

Algemeen: ik vind het bizar dat men geen middelen of tijd heeft om dit soort fraudeurs sneller aan te pakken. Ze wisten het allemaal al veel langer, maar het duurde nog 8 jaar. Tegelijk is het problematisch dat VDB elke keer opnieuw één of andere drastische ideologische maatregel aankondigt op basis van enkele excessen. Ik heb wel wat persoonlijke ervaringen met thuisverpleging in mijn omgeving en ik moet verdomd veel geluk gehad hebben dat die mensen gewoon hun werk deden en netjes de identiteitskaarten bij de patiënt lieten. Ongetwijfeld is er nog veel fraude, maar hoezo is er geen verontwaardiging over de werking van het RIZIV? :/

Laatst bewerkt:
Dat is een domme parallel, aangezien een dakwerker zich niet te houden heeft aan prijsafspraken en niet betaald wordt met overheidsgeld.

Algemeen: ik vind het bizar dat men geen middelen of tijd heeft om dit soort fraudeurs sneller aan te pakken. Ze wisten het allemaal al veel langer, maar het duurde nog 8 jaar. Tegelijk is het problematisch dat VDB elke keer opnieuw één of andere drastische ideologische maatregel aankondigt op basis van enkele excessen. Ik heb wel wat persoonlijke ervaringen met thuisverpleging in mijn omgeving en ik moet verdomd veel geluk gehad hebben dat die mensen gewoon hun werk deden en netjes de identiteitskaarten bij de patiënt lieten. Ongetwijfeld is er nog veel fraude, maar hoezo is er geen verontwaardiging over de werking van het RIZIV? :/
3.5 miljoen in de laatste 3 jaar dan nog.
Het merendeel of zelfs alles passeerde via het riziv denk ik.

Maar weet je wat het resultaat zal zijn?
Jambon sneller groen licht geven om ALLE bankrekeningen (ook van brave huisvaders en huismoeders) te scannen.

3.5 miljoen in de laatste 3 jaar dan nog.
Het merendeel of zelfs alles passeerde via het riziv denk ik.

Maar weet je wat het resultaat zal zijn?
Jambon sneller groen licht geven om ALLE bankrekeningen (ook van brave huisvaders) te scannen.

Sowieso is dat gepasseerd via het RIZIV. Die mogen toch ook eens in de spiegel en kijken waar het fout is gelopen bij hun.
Als je al die jaren zo kan frauderen, is dat systeem inderdaad zo lek als een zeef.
Jammer natuurlijk voor degene die het wel conform de regels doen.

Dat is geen domme parallel - genoeg aannemers in de bouwsector die rondrijden met een wagen die totaal niet in lijn ligt met de bedrijfsomzet volgens de jaarrekeningen.

Wel een beetje ironisch dat op een forum waarop een groot deel een salariswagen onder z'n gat heeft, dat men stelt dat een thuisverpleegster geen dure wagen mag hebben...

Een (thuis)verpleegkundige mag ook gerust goed verdienen, ze mag gewoon geen fraude plegen.
De tekorten in de sector geven aan dat er te weinig mensen geroepen zijn tot die job, in andere sectoren lost men zoiets al eens op met een loonsverhoging, maar als het uit de pot der algemene middelen moet komen is dat natuurlijk vaak moeilijk en dan krijg je de supplementen die je nu ziet in de zorg, waardoor je én hoge belastingen mag/moet betalen voor je (basis)zorg en vervolgens privé nog een klets erbovenop.

Mijn (sport)kiné rekent ook door bovenop de conventietarieven, nochtans gaat er genoeg geld af van mijn loon voor zorg denk ik dan.

Dat is geen domme parallel - genoeg aannemers in de bouwsector die rondrijden met een wagen die totaal niet in lijn ligt met de bedrijfsomzet volgens de jaarrekeningen.

Klopt, maar daar is dat "aanvaard" natuurlijk.

Terug
Bovenaan