Natuurlijk kan je limieten opleggen in #patienten per dag en #behandelingen per dag. Zo moeilijk is dat toch niet? Ja, niet elke behandeling duurt even lang. Dus maak je een tabelletje aan met gemiddelde tijdsduur per specifieke behandeling waar kousen aantrekken misschien 2 minuten duurt en volledig wassen 15 minuten, whatever. Per patient reken je x tijd voor verplaatsing, binnen te geraken (niet altijd even simpel), even goedendag zeggen, ...
Zo wordt het wel steeds complexer naarmate je correcter wilt rekenen maar het is toch geen rocket science om hier een model voor op te stellen en te gebruiken als 1e controlemiddel. Ik zou het absoluut niet implementeren daar waar de zorgkundigen het zien - ik bedoel dat de RIZIV site waar verpleegkundigen hun prestaties moeten ingeven gewoon alles wat ingegeven wordt moet slikken. Niets blokkeren in deze stap, ook al geeft iemand 3000 patiënten in op een dag.
Laat gewoon uw controlemodel draaien op alle input zodat de extremen gevlagd worden. Deze extremen controleer je dan dieper. 40 patiënten doen op een dag terwijl het gemiddelde 20 is is bijvoorbeeld best mogelijk als al die patiënten in 1 appartementsblok wonen waardoor je verplaatsingstijd quasi 0 is. Hell een ouder koppel met inwonende gehandicapt kind kan bijvoorbeeld al 3 patiënten in 1 huis zijn.
Dit kan je eenvoudig controleren want ik veronderstel dat de woonplaats van elke patiënt gekend is.
En 1x een overschrijding van de limiet, ok dat kan als je eens goed doorwerkt. Overschrijf je elke week of elke dag de limiet dan zal er wel meer aan de hand zijn. Lijkt me een goede use case voor AI om de abnormaliteiten te detecteren.
Punt is, laat niet weten aan de fraudeurs wat jou limieten zijn om verdere controle te triggeren. 90 patiënten op een dag zoals dat kalf met 17 wagens is duidelijk te veel maar als je hen laat weten dat ze max 30 patiënten per dag kunnen ingeven, dan beginnen ze wel op andere manieren te foefelen. Manieren die je misschien NIET eenvoudig kan detecteren.