Nope, kon gewoon verder doen met haar thuisverpleging
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Oef, ja dat is inderdaad wel een andere vorm van fraude.Volgens HLN liep ze rond met een etuitje vol identiteitskaarten van patiënten. Toch wel een bijzonder verzwarend element.
Klopt, de ene patiënt ben je een kwartier binnen, de andere patiënt nog geen 5 minuten. De patiënt waar je maar 5 minuten binnen bent zorgt ervoor dat je bij een andere patiënt die misschien wat meer nood heeft aan sociaal contact eens wat langer kunt blijven zitten om een praatje te doen. Praatjes doen hoort ook tot het takenpakket van thuisverpleegkundigen, aangezien je bij veel patiënten vaak de enige persoon bent die ze zien gedurende de dag.Er zijn ook taken die minder dan 1 minuut duren - alleenstaande die steunkousen draagt maar die niet alleen kan aantrekken bvb.
FVDB moet vooral ver weg blijven van de gezondheidszorg, diene mens heeft nog maar weinig goed gedaan. Er valt maar moeilijk een limiet op te zetten omdat je echt geen tijdsslot kunt plakken op elke patiënt. Bij de ene patiënt is 'wassen' gewoon zijn voeten gaan wassen en zalf smeren, bij de andere patiënt is het wassen van kop tot teen en dan nog is zien dat zijn kleren allemaal klaar liggen om naar de wasserij te brengen etc.Ja allemaal goed hoor, ik zeg gewoon dat volgens FVDB er "harde werkers" aan 20+ per dag geraken en de limiet dus hoger zal liggen, gewogen met de zwaarte van de zorg.
Opnieuw, ik vermoed dat de gemiddelde thuisverpleegkundige ook niet rondrijdt om een hele dag steunkousen op te trekken en er dus wel een variatie zit op hoe lang ze bezig zijn per patiënt. Overigens: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/1...zelfstandige-thuisverpleegkundigen-houthulst/
Zo zot lijkt me een limiet nu niet eigenlijk, hoe ze het gaan uitwerken zullen we wel zien zeker. Nadat de nodige lobbyverenigingen hun zeg hebben gedaan zal die wel meer dan hoog genoeg liggen vermoed ik.
Klopt, hier valt heel moeilijk op te controleren. Maar ja, langs de andere kant... Als je naar de huisarts gaat betaal je toch ook even veel voor een voorschrift als voor een bloedname en onderzoek en voorschrift en begeleidend gesprek? Je kunt de zorgzwaarte proberen te bepalen maar dit lukt ook maar tot op een zekere hoogte.En zullen de fraudeurs ook gewoon bij het max. aantal patiënten elke dag én wassen én aankleden én verzorgen én.... Terwijl dit in de praktijk niet zo zal zijn. Nieuw probleem gecreëerd.
Gemiddelde kostprijs van Audi Q7 Hybride ligt tussen 81 en 100k.Maar om een dure wagen in te brengen, moet de omzet toch ook al navenant zijn, niet?
Klopt, als je alleen maar een wondzorg hebt verdien je hier bijna niet aan. Het grote geld zit 'm in de patiënten die je dagelijks (liefst 2 keer) uit hun bed moet gaan halen en moet gaan wassen en aankleden. Nu, je zit natuurlijk wel met het feit dat een wondzorg 10 minuten duurt en het wassen en aankleden een half uur, maar dan nog is dit totaal niet in verhouding. Efficiënte vpk's hebben dus het liefst een ronde met veel wassen op een kleine afstand.Hoe zie jij dan praktisch zo'n controle? Zonder dat er veel impact of extra belasting voor 1 van beide partijen komt?
Heb je weet wat een thuisverpleegster kan aanrekenen aan mutualiteit voor toiletzorg, wondzorg, etc?
Het bedrag die je daarvoor krijgt (enkel wondzorg), is NIETS in vergelijking met de kost (brandstof, materiaal, tijd)
Het beperken van het aantal patienten per dag of prestaties per dag met uitzonderingen kan maar dan moeten de tarieven opgetrokken worden van het RIZIV. Die zijn al HEEL lang niet meer geindexeerd, en al zeker niet in verhouding als je bekijkt wat de WN van indexatie kreeg n.a.v. de allerlei verhoogde prijzen (brandstof, voedsel, etc). Daarnaast zijn de aantal bezoeken die ze uitvoerde, echt wel uitzonderlijk hoog en onmogelijk uit te voeren.
Met welke wagen een thuisverpleegster langskomst, doet er eigenlijk weinig toe. Hun wagen is hun grootste kost om ietswat hun belastingen ook te kunnen drukken. Van de kosten van materiaal, licenties voor het inlezen zal het niet komen, er gaat gewoon meer naar de staat.
En is dat niet wat iedere mens wil vermijden? Om zo weinig mogelijk aan de staat te moeten geven (WN of zelfstandige statuut).
Het zijn dan ook alleen maar de privé praktijken die met het grote geld gaan lopen, ik ken er die toch gemakkelijk 4500 a 5000 euro netto hebben op het einde van de maand.Het staat iedereen uiteraard vrij om in rond te rijden waar hij in wilt, van mijn part mag je met de Pagani Zonda naar de Colruyt gaan als je dat wil. Het staat me dan ook vrij te fronsen wanneer een thuisverpleegster met een dikke directeurswagen de oprit oprijdt. De vergelijking met een poetshulp is inderdaad niet juist, al kan een poetshulp een rijke vent hebben die haar een Ferrari cadeau doet en daarmee haar visites doet maar iets zegt me dat vrouwen in zo'n relatie waar liefde wordt afgekocht met dure luxecadeau's zelden gaan poetsen op een ander.
Maar wat zijn we nu eigenlijk aan het bediscussiëren? Er komt "een limiet" op het aantal facturen, die rekening houdt met hoe zwaar de zorg daarvoor is. Jij zegt "ah dan gaan ze meer handelingen factureren p.p.", maar dat is toch net die zwaarte van de zorg? Allez, corrigeer me hé, maar ik interpreteer het alsof men een bepaalde duur gaat koppelen aan handelingen, en het dus best wel kan dat je 30-40 paar steunkousen optrekt per dag maar niet 30-40 keer handelingen kan uitvoeren die een uur zouden moeten duren.Dit is wel zeer optimistisch/simplistisch gesteld. Als er een limiet is, zou ik denk dat dat deze per definitie gewoon niet overschreden kán worden... Maw, max. 20 patiënten per dag, vergeet het dan maar als je eens wilt knallen van 6u 's morgens tot 22u 's avonds. En ik herhaal, als je max. 20 patiënten mag doen, wat is de kans dat de verplegers die voorheen 30 patiënten per dag deden er opeens 20 doen, maar de gemiddelde kost van die 20 per dag wel met 50% stijgt door allerhande "extra" acties die ze ineens doen? Of ga je daar ook een limiet op leggen?
En het bij voorbaat afschieten van "een limiet" ten voordele van "deftige controle" zonder iets van uitwerking is niet simplistisch? Bij die controle moet dan toch wel een pak meer afgewogen worden dan gewoon cijfers zoals in de financiële sector? Allez, ik vind het vreemd dat een limiet compleet onmogelijk zou zijn maar dan ga je vergelijken met de financiële sector alsof het wel allemaal kwantitatief is. Het lijkt me trouwens niet het een of het ander, je kan inzetten op controle maar ook gewoon zorgen dat mensen het beest niet kunnen uithangen bij voorbaat.Neen, deftige controle lijkt me gewoon veel beter dan limieten te gaan opleggen. Als bvb. de financiële sector zeer nauwlettend en streng kan opgevolgd worden, waarom kan dit dan niet in de zorgsector? Lijkt me minstens even belangrijk... Net zoals het FSMA zouden ze dan beter geld steken in het creëren van een controle-organisme voor de zorg die deze praktijken in't oog houdt en tackelt. Dan kunnen de verplegers die nu eenmaal gewoon zeer hard werken hun ding blijven doen en zullen ze al eens gecontroleerd worden (en indien alles OK is, het nodige bewijs kunnen voorleggen).
Diene mens is nu eenmaal bevoegd voor de gezondheidszorg, ik weet dat hij niet populair is bij een groot deel van het personeel, maar ik zie niet echt in waar die grote negativiteit vandaan komt rond die limiet. Het is ook niet de enige maatregel die wordt voorgesteld trouwens. Als het wassen van voeten en zalf smeren eenzelfde code is als helemaal wassen en kleren klaarleggen dan lijkt me daar al een fout te zitten. "Er valt moeilijk een limiet op te zetten" is toch ook maar een half argument hé, ik denk dat iedereen wel kon zien dat in het geval hier besproken het compleet onrealistisch was dat er 90 zaken per dag zouden gebeuren.FVDB moet vooral ver weg blijven van de gezondheidszorg, diene mens heeft nog maar weinig goed gedaan. Er valt maar moeilijk een limiet op te zetten omdat je echt geen tijdsslot kunt plakken op elke patiënt. Bij de ene patiënt is 'wassen' gewoon zijn voeten gaan wassen en zalf smeren, bij de andere patiënt is het wassen van kop tot teen en dan nog is zien dat zijn kleren allemaal klaar liggen om naar de wasserij te brengen etc.
Zoals...een soort limiet?Ik denk dat het grootste probleem is dat er niet sneller een belletje is gaan rinkelen/controle is geweest als er 90 patiënten per dag zijn. Er zou al een alarm moeten afgaan als je boven de pakweg 30 of 35 patiënten op een dag gaat zitten.
Lijkt me op zich nog wel logisch dat die haar job kon verder zetten want het riziv kan volgens mij geen beroepsverbod opleggen.
Van zodra die klacht(en) binnen komen zal men alles van gegevens moeten verzamelen en dan patiënten gaan bezoeken/verhoren/verklaringen afnemen en in kaart brengen wat effectief is uitgevoerd en wat foutief is gefactureerd want je moet wel aantonen wat je gaat terugeisen, niet alles is frauduleus of onterecht.
Dan zal er wss een terugvordering gevraagd worden en/of een Pro justitia worden opgesteld naar het parket dat de zaak verder in handen neemt.
Die speurders die zijn binnengevallen zullen ook wel speurders gerechtelijke politie zijn want een inspecteur van het riziv kan (denk ik) geen auto in beslag nemen
Zoals...een soort limiet?
Niemand zegt dan ook dat het de enige, zaligmakende maatregel is of dat er een waterdicht systeem bestaat. Maar ik vind het ook wat gemakkelijk hoe alles hier kennelijk wordt afgeschoten want "moeilijk, moeilijk". Na pensioenen is gezondheidszorg onze grootste uitgavepost, ik zou liever hebben dat de fraude wordt aangepakt dan dat men gewoon voor iedereen de terugbetalingen vermindert.En dan foefelen we lustig verder werken we halftijds of minder (al dan niet in combo met flexi -job of een andere job - hier is er zelfs eentje die verpleegkundige in loondienst is bij OLV en dan nog zelfstandig thuisverpleegkundige).
Ik denk dat er dus best meerdere aanpassingen gebeuren.
Hoe groot is volgens jou de kans dat dit alsnog een gouden zaak voor de betrokkene wordt, op netto basis berekend?
Akkoord, het moet een combinatie zijn van dan én de zotte zaken beperken én controle. Maar dat je niet zou kunnen controleren op cijfers.... Op wat moet je anders controleren, dat is toch het enige waar je een beetje een selectie op kan maken, data?!Maar wat zijn we nu eigenlijk aan het bediscussiëren? Er komt "een limiet" op het aantal facturen, die rekening houdt met hoe zwaar de zorg daarvoor is. Jij zegt "ah dan gaan ze meer handelingen factureren p.p.", maar dat is toch net die zwaarte van de zorg? Allez, corrigeer me hé, maar ik interpreteer het alsof men een bepaalde duur gaat koppelen aan handelingen, en het dus best wel kan dat je 30-40 paar steunkousen optrekt per dag maar niet 30-40 keer handelingen kan uitvoeren die een uur zouden moeten duren.
Verder weten we toch helemaal niets over hoe hoog die limiet gaan liggen? Misschien kunnen mensen wel "knallen" hé? Misschien is het net goed dat ze niet te hard kunnen "knallen", zodat de nadruk meer ligt op kwaliteit en minder op kwantiteit? Ik vind het meteen zaken framen om te doen alsof we "harde werkers" gaan viseren, terwijl het misschien gewoon compleet onrealistiche zaken onmogelijk maakt zoals 90 handelingen per dag.
En het bij voorbaat afschieten van "een limiet" ten voordele van "deftige controle" zonder iets van uitwerking is niet simplistisch? Bij die controle moet dan toch wel een pak meer afgewogen worden dan gewoon cijfers zoals in de financiële sector? Allez, ik vind het vreemd dat een limiet compleet onmogelijk zou zijn maar dan ga je vergelijken met de financiële sector alsof het wel allemaal kwantitatief is. Het lijkt me trouwens niet het een of het ander, je kan inzetten op controle maar ook gewoon zorgen dat mensen het beest niet kunnen uithangen bij voorbaat.
Dit... 100% dit. Ik vind het waanzinnig hoe sommigen hier direct weeral in een kramp lijken te schieten bij het idee van een controlesysteem. Dat toont voor mij toch aan dat mensen echt to-taal niet snappen wat voor percentage van het belastinggeld naar gezondheidszorg gaat... de maatschappij wordt gewoon bestolen waar we bijstaan en de eerste reactie op mogelijke traceerbaarheid van dit soort fraude is: wééral extra regeltjes???Niemand zegt dan ook dat het de enige, zaligmakende maatregel is of dat er een waterdicht systeem bestaat. Maar ik vind het ook wat gemakkelijk hoe alles hier kennelijk wordt afgeschoten want "moeilijk, moeilijk". Na pensioenen is gezondheidszorg onze grootste uitgavepost, ik zou liever hebben dat de fraude wordt aangepakt dan dat men gewoon voor iedereen de terugbetalingen vermindert.

Hier ga je beetje kort door de bocht. Iemand die een dikke auto heeft, is daarom niet aan het foefelen met prestaties.Solidaris keek naar het mediaan inkomen van zo een thuisverpleger, ook bij ander ziekenfondsen. Toen m'n al snel merkte dat het niet klopte en er ver boven lag.
Kijk naar de mediaan wagen en je weet ook wel al veel volgens mij. Dikke auto? Even extra controleren dan.
Kwa patienten per dag verzorgen is er ook zo iets als een mediaan, en dan bvb x3 over die mediaan gaan. Verdacht dan. @contextbinder haalt het net aan.
@Silence Ja, idd. Daarom dat ik erbij schreef dat 1 jaar tot er juridische actie kwam, dan nog misschien meeviel. Triest gewoon dat ze nog een jaar kon doordoen.
Als verpleegster(s) een keuze moeten maken tussen statuten, dan heb je sowieso problemen aan 1 van de 2 kanten.En dan foefelen we lustig verder werken we halftijds of minder (al dan niet in combo met flexi -job of een andere job - hier is er zelfs eentje die verpleegkundige in loondienst is bij OLV en dan nog zelfstandig thuisverpleegkundige).
Ik denk dat er dus best meerdere aanpassingen gebeuren.
Als verpleegster(s) een keuze moeten maken tussen statuten, dan heb je sowieso problemen aan 1 van de 2 kanten.
Ofwel heb je een nog groter tekort aan mensen in de ziekenhuizen, rusthuizen etc ofwel heb je een tekort aan thuisverpleegsters.
Ze proberen mensen na een operatie zo snel mogelijk naar huis te sturen om daar verder te revalideren. Als je dan hulp nodig hebt, voor gelijk wat, en je hebt geen mensen beschikbaar die het kunnen doen? Wie ga je dan weer belasten?
Q7 = X5 = GLEGemiddelde kostprijs van Audi Q7 Hybride ligt tussen 81 en 100k.
Als je dat via leasing doet en gespreid over 4-5 jaar, lijkt me dat toch niet zo absurd? +-2.000 EUR per maand aflossing als ik wat snel reken.
Daarbij vind ik een Q7 misschien wat overkill maar een bmw x5 of audi Q3/5 zijn toch geen uitzondering voor thuisvpk?
De mens klaagt graag en vele zullen van zichzelf vinden dat ze het zwaarste beroep hebben. Vroeger nog verpleegkunde gestudeerd en genoeg stages gedaan, 1/2 van de stageplaatsen was voor de vaste, koffie drinken, roddelen, koffie drinken en de stagiairs alles laten doen. Een degou heb ik er aan overgehouden.Er zijn tal van beroepen waar grote tekorten zijn - dus zeker niet uniek, hoe die tekorten tot stand komen is een andere discussie maar door het feit dat het in de witte sector allemaal zware jobs zijn is er ook behoorlijk wat uitval en ook veel vakantie - maar je krijgt soms wel de indruk dat die job plots veel minder zwaar wordt eenmaal men betaald wordt per prestatie, dan kunnen bepaalde mensen 25h/dag werken, zonder vakantie, zonder ziek te zijn.
Mijn punt was dat als zo'n limiet onmogelijk te bepalen is want alles is variabel, cfr @Jipser, gewoon cijfers controleren ook niet gaat lukken. Zaken zijn te kwantificeren of ze zijn het niet uiteindelijk.Akkoord, het moet een combinatie zijn van dan én de zotte zaken beperken én controle. Maar dat je niet zou kunnen controleren op cijfers.... Op wat moet je anders controleren, dat is toch het enige waar je een beetje een selectie op kan maken, data?!
Die is idd niet altijd schuldig, niemand tot schuldig bewezen, maar waar rook is is soms vuur en controleren doet geen pijn.Hier ga je beetje kort door de bocht. Iemand die een dikke auto heeft, is daarom niet aan het foefelen met prestaties.
Iemand met extreem veel bezoeken op 1 dag lijkt me meer een reden om die te controleren (limiet dus). Controleren op basis van uw type wagen lijkt me absurd.
Zeg je daarmee dan dat het onmogelijk is om als thuisverpleegkundige goed je brood te verdienen zonder te frauderen? Indien dat het geval is kan heel het systeem toch gewoon de vuilbak in?
Je geeft aan - "vaak te laag", is er dan ook een deel "soms veel te hoog"? Anderzijds ben ik voor het eerst in m'n leven een aantal keer bij de kinesist geweest en het valt ook op dat ik daar nooit alleen ben - telkens met 3 - ik vermoed dan ook dat het mogelijks ook gewoon 3x62 = 186 €/h kan zijn.
Hoe zie jij dan praktisch zo'n controle? Zonder dat er veel impact of extra belasting voor 1 van beide partijen komt?
Heb je weet wat een thuisverpleegster kan aanrekenen aan mutualiteit voor toiletzorg, wondzorg, etc?
Het bedrag die je daarvoor krijgt (enkel wondzorg), is NIETS in vergelijking met de kost (brandstof, materiaal, tijd)
Het beperken van het aantal patienten per dag of prestaties per dag met uitzonderingen kan maar dan moeten de tarieven opgetrokken worden van het RIZIV. Die zijn al HEEL lang niet meer geindexeerd, en al zeker niet in verhouding als je bekijkt wat de WN van indexatie kreeg n.a.v. de allerlei verhoogde prijzen (brandstof, voedsel, etc). Daarnaast zijn de aantal bezoeken die ze uitvoerde, echt wel uitzonderlijk hoog en onmogelijk uit te voeren.
Met welke wagen een thuisverpleegster langskomst, doet er eigenlijk weinig toe. Hun wagen is hun grootste kost om ietswat hun belastingen ook te kunnen drukken. Van de kosten van materiaal, licenties voor het inlezen zal het niet komen, er gaat gewoon meer naar de staat.
En is dat niet wat iedere mens wil vermijden? Om zo weinig mogelijk aan de staat te moeten geven (WN of zelfstandige statuut).