Renegadexxripxx
Well-known member
€20 of €50? Oh wat het dat maar...
De Huawei batterijen zijn meerdere honderden euro duurder per batterij dan de alternatieven.
Systemen die je kan installeren met 0 technische knowhow bestaan niet.
Daarbij dien je ook je elektrische schema's aan te passen, je extra/vervangen batterijen aangeven bij fluvius en als je echt met alles in orde te zijn heb je een herkeuring nodig denk ik want je hebt je elektrische schema's/installatie aangepast.
Als je weet hoe de gemiddelde burger als sukkelt met basis technische zaken dan weet je ook dat dit niet bijzonder haalbaar is.
Ja, ik weet dat het er nu niet is. Dat is 1 van de redenen waarom het eerder een niche blijft in mijn ogen.
Het spreekt voor zich dat op dit moment die systemen niet bestaan. Maar bij andere systemen bestaan die wel. We gebruiken ondertussen elektrische apparatuur waarbij we de batterij er gewoon in swappen en waarbij het product daarrond geëngineerd is. We hebben zelfs UPS'en waarbij je batterijen er in een modulaire structuur kan bijschuiven om op die manier de autonomie van die UPS te verhogen. Het spreekt dan wel voor zich dat de BMS en de structuur daarvoor al voorzien is om die uitbreiding mogelijk te maken.
Het voorbeeld van 20/50€ was maar een voorbeeld. Als het mij 100 - 150€ meer kost en ik kan simpelweg de batterij swappen. En ik moet die aanpassingen niet doen of melden. Dan zie ik de gewone mens dat nog doen. Als de batterij dan ook swappable is en dat is zo geëngineerd en door fluvius / synergrid / whatever ik kon niet op de naam komen dit heeft gehomologiseerd dan moet je dat niet opnieuw keuren.
Al moet ik eerlijk zijn dat ik niet weet als je nu een batterijpack hebt staan op een omvormer en die batterijpack gaat stuk of je vervangt de omvormer met een gelijkaadige omvormer dan zou ik denken dat je dat niet opnieuw moet keuren aangezien de installatie gekeurd is en was en je er enkel gekeurde componenten op zet. Lijkt mij geen grote aanpassing van de installatie. Equivalent aan het vervangen van een automaat. Als je echter eerst een monofase omvormer voorzien hebt en dan een 3 fase omvormer of er een extra monofase omvormer bij zet dan kan ik mij inbeelden dat je dat opnieuw moet laten keuren.
Vervangen van de omvormer of vervangen van de batterij lijkt mij raar. Maar ik geef toe dat ik het niet van kortbij opvolg omdat het mij ook niet echt interesseert omdat het potentiële monetaire voordeel bij mij het sop van het gedoe niet waard maakt.
De oplossing hierboven moet je bekijken als een accupakket dat je door het wegnemen van een frontplaatje er kan inplaatsen of fool proof er kan inglijden. Ik weet dat het gewicht niet hetzelfde is. Maar je kan er wel rond engineeren. Net zoals we ondertussen ook voor verschillende consumenten oplossingen op batterijen oplossing hebben voorzien waarbij het enige dat je moet doen is gewoon een batterij van Makita of een OEM knock off model moet aankopen en waarna je die dan in de oplader van uw Makita kan steken of die op uw makita Boor, grasmachine, whatever er kan op vast klikken met het geëngineerde principe ervoor. Is die batterij stuk, dan steek je er een nieuwe in.
Maar dan nog was dat gewoon een mooi meerwaarde. En was de voornaamste boodschap voor het hebben van een geïntegreerde omvormer met batterij in. Voor de meerprijs van een marstek of lager. Dat was vooral de boodschap. DAT gaat de eerste stap zijn om dat meer mainstream te krijgen. Zolang dat niet het geval is, gaat dat eerder aan de toplaag van verbruik of nichemarkt van gebruiker zijn dat dit een succes zal zijn. In mijn ogen.