Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

interessante ontwikkeling. Binnenkort mainstream? Linkje
10k voor de batterij. Al is het 20kwh. Versie van 3kwh die modulair uitbreidbaar is tot 9kwh door gewoon batterijen er te kunnen inloggen. Of kleinere versies te voorzien

Maar blijft nog te duur. Geef het 5 tot 10 jaar om zich te bewijzen en dan mogelijk. In principe zou het nog significant goedkoper moeten worden, zoals ook voor de gewone thuisbatterijen, om maunstream te worden.

Thuisbatterijen zijn nu ook niet mainstream. Zelfs de plug in versies zijn dit nog niet.

Misschien in de toekomst een plug in versie op deze technologie. Maar dan moet er nog significant gesneden worden in het kostenplaatje.

Voor mij geen tegenvoorbeeld van mijn situatie, maar gewoon een totaal andere situatie.
Het was dan ook geen tegenvoorbeeld op jouw situatie :wtf:

Dit was je antwoord in de discussie:
Imo is het gewoon een no brainer als je een volledig "nieuwe" installatie aanlegt dat je gewoon voor een vaste installatie gaat voor batterijen, je kan gewoon perfect alles op elkaar afstemmen wat minder verliezen heeft en ook wel goedkoper zal uitkomen om het eind van de rit.
Niet dus.
Een praktijkvoorbeeld:
...
Dat was de stelling waarvoor je een voorbeeld gaf. Ik gaf voor diezelfde stelling een tegenvoorbeeld dat het geen nobrainer is...

Laatste post, ik ben het beu om steeds "tegenvoorbeelden" te moeten aanhoren bij een eenvoudig omschreven real life voorbeeld.
Lees de gehele discussie. Jouw situatie is niet de enige die van tel is als er algemene stellingen gemaakt worden. Ik zei het toch letterlijk, het hangt van de situatie af.

Maar je kan toch niet verwachten dat mensen die 4 jaar terug zonnepanelen geïnstalleerd hebben zonder hybride omvormer nu nog eens terug hun ganse installatie zouden aanpassen om weer een volledig op elkaar ingestelde installatie te hebben. Je kan dan gewoon ook je geld in brand steken.
Ik deel je mening hierin niet volledig.
De kost van de omvormer zelf is niet de grootste kost bij het plaatsen van zonnepanelen.
Dit is eerder de werkuren en het voorzien van kabels, fysiek plaatsen zonnepanelen.
Inderdaad het zou beter geweest zijn om in het begin al hybride te hebben.
Het opnieuw keuren kost bij Vincotte 148 euro.

De strings van zonnepanelen kom je niet aan en zonnepanelen zelf ook niet.
Het is letterlijk oude omvormer afhalen nieuwe erop zetten en dan batterijen enz... is allemaal nieuw werk.
Je had kunnen besparen op voorrijkosten.
Dus in totaal zou je denk ik +-2000euro verlies hebben.
In mijn geval heb ik die 2000 euro al toe gereden met de zelfconsumptie van +50% ieder jaar.

Bij de batterij hoef je minder zorgen te maken over u pieken en als techneut kan je spelen op dynamische markt.
Wat ervoor kan zorgen dat je u gemiddelde energieprijs per kWh kan dalen bij slim plannen en laden.

Hier meteen een hybride SMA omvormer geïnstalleerd, maar helaas niet zoveel panelen liggen (4.3kWp).
De niet plug-in batterijen moeten al zeer voordelig worden om een deftig rendement te halen met ~€320 netto opbrengst voor een 5kw batterij.

Het werd hier al eens gepost door iemand anders, maar heel handig om impact te zien bij onveranderd gedrag: https://thuisbatterij-simulator.be/

Probleem is/was dat niet elke hybride omvormer alle batterijen ondersteunt, en dat die wel eens willen ongelijk lopen (i.e. nieuwe batterijen werken niet op een oude omvormer of vice versa).

Dat is toch wel een reden dat ik vijf jaar geleden geen hybride omvormer heb gezet. Het ging allemaal heel snel en toekomstbestendige compatibiliteit was een pipe dream. Misschien dat de situatie nu wat beter/stabieler is, maar het blijft een risico en/of een beperkende factor.

De kost van de omvormer zelf is niet de grootste kost bij het plaatsen van zonnepanelen.
Dit is eerder de werkuren en het voorzien van kabels, fysiek plaatsen zonnepanelen.

Het is letterlijk oude omvormer afhalen nieuwe erop zetten en dan batterijen enz... is allemaal nieuw werk.
In mijn geval heb ik die 2000 euro al toe gereden met de zelfconsumptie van +50% ieder jaar.

Bij de batterij hoef je minder zorgen te maken over u pieken en als techneut kan je spelen op dynamische markt.
Wat ervoor kan zorgen dat je u gemiddelde energieprijs per kWh kan dalen bij slim plannen en laden.
Om die 2000euro van de omvormer terug te verdienen verdienen boven de batterijen, ga je al serieus uw best moeten doen hoor. De zelf consumptie stijgt met 10-15% met een batterij. In de meeste huishoudens zorgt een batterij voor een besparing van 200-400euro/jaar.
In mijn geval zou een 10kWh met hybride omvormer mij 360euro per jaar besparen en ik heb een jaarlijks verbruik van 10000kWh. Mijn afname zou zakken van 5000 naar 3500kWh.
Mijn capaciteitstarief is zonder batterij maar 3.8kW, dus daar is niet veel meer te winnen.

Dus mijn setup mag niet meer dan 3600euro kosten om die in 10 jaar terugverdiend te krijgen. Dat lukt dus niet als ik een nieuwe omvormer van 2000euro moet plaatsen.

Het gaat niet over wel of geen batterij maar over stekkerbatterij vs vaste installatie. Als je daar het prijsverschil tussen rekent snap ik perfect dat mensen gaan voor die thuisbatterij. Edit: stekkerbatterij bedoel ik.

Laatst bewerkt:
Om die 2000euro van de omvormer terug te verdienen verdienen boven de batterijen, ga je al serieus uw best moeten doen hoor. De zelf consumptie stijgt met 10-15% met een batterij. In de meeste huishoudens zorgt een batterij voor een besparing van 200-400euro/jaar.
In mijn geval zou een 10kWh met hybride omvormer mij 360euro per jaar besparen en ik heb een jaarlijks verbruik van 10000kWh. Mijn afname zou zakken van 5000 naar 3500kWh.
Mijn capaciteitstarief is zonder batterij maar 3.8kW, dus daar is niet veel meer te winnen.

Dus mijn setup mag niet meer dan 3600euro kosten om die in 10 jaar terugverdiend te krijgen. Dat lukt dus niet als ik een nieuwe omvormer van 2000euro moet plaatsen.
Ik kijk even naar mijn eigen.
Totaal verbruik jaarlijks is 14 614 kWh (vorige jaar). Alles is elektrische bij ons.
Auto's, verwarming, koken.

Mijn eigen verbruik van panelen is 5384,41kWh en injecteer 4340 kWh.
Neem nog 9724 kWh van het net.
Als ik kijk naar de data zou ik in de zomer maanden vaak die 10kWh vol krijgen en mijn nacht verbruik is ongeveer 7-11kWh in deze maanden.
Dus dan zou ik NoM kunnen behalen.

Als ik die thuisbatterij vergelijking neem en mijn fluvius kwartier data erin knal van 1 jaar zou mij DC batterij op jaarbasis 636 euro winst opleveren.
Ik zou ook zelf slim sturen die batterij op dynamisch tarief wat ik naar 700 euro winst kan afronden.
Thuis batterij plaatsen kost me 8000 euro.
In acht nemen dat elektriciteit duurder gaat worden in de tijd zal ik wel iets van winst hebben. (mijn persoonlijke veronderstelling)
Daarnaast dat injectie tarief ook zal dalen.
Is het in mijn visie wel slimme investering voor mij.
Is het voor iedereen en passe-partout zeker niet!

Heb je weinig verbruik of te weinig opbrengst van zonnepanelen dan is thuisbatterij NOOIT interessant.
Ik zou het mijn ouders en schoonouders niet aanraden. Verwarmen nog op gas/mazout.
En rijden nog diesel/naft.
Dus kunnen ze beter dit allemaal elektricifieren of 'vergroenen' voor ze aan thuisbatterij beginnen.

Ik kijk even naar mijn eigen.
Totaal verbruik jaarlijks is 14 614 kWh (vorige jaar). Alles is elektrische bij ons.
Auto's, verwarming, koken.

Mijn eigen verbruik van panelen is 5384,41kWh en injecteer 4340 kWh.
Neem nog 9724 kWh van het net.
Als ik kijk naar de data zou ik in de zomer maanden vaak die 10kWh vol krijgen en mijn nacht verbruik is ongeveer 7-11kWh in deze maanden.
Dus dan zou ik NoM kunnen behalen.

Als ik die thuisbatterij vergelijking neem en mijn fluvius kwartier data erin knal van 1 jaar zou mij DC batterij op jaarbasis 636 euro winst opleveren.
Ik zou ook zelf slim sturen die batterij op dynamisch tarief wat ik naar 700 euro winst kan afronden.
Thuis batterij plaatsen kost me 8000 euro.
In acht nemen dat elektriciteit duurder gaat worden in de tijd zal ik wel iets van winst hebben. (mijn persoonlijke veronderstelling)
Daarnaast dat injectie tarief ook zal dalen.
Is het in mijn visie wel slimme investering voor mij.
Is het voor iedereen en passe-partout zeker niet!

Heb je weinig verbruik of te weinig opbrengst van zonnepanelen dan is thuisbatterij NOOIT interessant.
Ik zou het mijn ouders en schoonouders niet aanraden. Verwarmen nog op gas/mazout.
En rijden nog diesel/naft.
Dus kunnen ze beter dit allemaal elektricifieren of 'vergroenen' voor ze aan thuisbatterij beginnen.
Dus terugverdientijd 11j en minder dan 4 maand. Met daarnaast supposities

8 tot zelfs 9 jaar vind ik veel tijd om break even te komen met iets dat stuk kan gaan of...

Maar iedereen moet die keuze voor zichzelf maken.

Dus terugverdientijd 11j en minder dan 4 maand. Met daarnaast supposities

8 tot zelfs 9 jaar vind ik veel tijd om break even te komen met iets dat stuk kan gaan of...

Maar iedereen moet die keuze voor zichzelf maken.
Het is een beetje de standaard geworden om klanten 10 jaar garantie op batterij en inverter te geven.
Als je investeert ben je best break even voordat de garantie voorbij is en liefst binnen de 6-7 jaar...

Dat is tegenwoordig wel iets gemakkelijker te behalen want de prijzen voor batterijopslag blijven dalen, traagjes wel, maar ze blijven dalen.

Net deze offertes uitgestuurd om je een gedacht te geven:
3x400+N 8kW vermogen, 25,6kWh opslag, all incl. €8200
3x400+N 9000VA vermogen, 28.8kWh opslag, all incl. €9080
3x400+N 9000VA vermogen, 38,4kWh opslag, all incl. €11058

2-3 jaar geleden kost bovenstaande gemakkelijk het dubbele.

Het is een beetje de standaard geworden om klanten 10 jaar garantie op batterij en inverter te geven.
Als je investeert ben je best break even voordat de garantie voorbij is en liefst binnen de 6-7 jaar...

Dat is tegenwoordig wel iets gemakkelijker te behalen want de prijzen voor batterijopslag blijven dalen, traagjes wel, maar ze blijven dalen.

Dat zijn mooie prijzen! Met welke omvormers werk je als ik vragen mag?
Als ze prijzen nog wat zakken, zou ik hier toch ook eens graag 10 of 15kWh installeren.

Probleem is dat voor de meeste particuliere gebruikers 25kwh overkill is. Maar de kostprijs van de installatie slaat door op kleinere installaties waardoor de kost niet significant lager is.
5 - 10kwh en de meeste komen daarmee toe om te focussen op het nachtverbruik en het peak shaving. Waar het grootste voordeel kan gehaald worden. Grootste voordeel

De delta in kostprijs op elektriciteit is gewoon te klein voor een mediaan particulier. Om daar een significant voordeel uit te halen. En de mediaan particulier voor mij is niet iemand die 10 k kwh verbruikt op jaarbasis. Maar eerder rond de 3.5k kwh. Zonder verbruik van warmtepomp of elektrisch laden gerekend. En bij die laatste 2 is dat de bluts met de buil. Als ik het koud heb dan wil ik dat het warm is. Als ik moet rijden en mijn batterij is leeg dan moet ik kunnen laden. Al zou je nog rekening kunnen houden met de frequentie dat dit zou voorvallen... maar toekomst voorspellen daar krijg ik de wubbes van om daar afhankelijk van te zijn van een terugverdientermijn.

Als je 700€/ jaar kan besparen op een investeringskost van 1500€ -> no brainer.
Maar zelfs bij een investeringskost van 4.5k is dit nog altijd meer dan 6 jaar.
En je bent zo afhankelijk van de prijszetting in de toekomst dat het gewoon niet interessant is voor de persoon die er niet mee bezig is. Of die niet graag zit te prullen met de technische kant. Moment dat er iets misgaat in de synchronisatie tussen de day ahead prijzen en uw sturing moet je dat liever nu weten en dat nu kunnen aanpakken dan dat je dat pas merkt na een paar maanden. Want anders daar gaat uw voordeel voor dat jaar, indien niet meer als je pech hebt. Vooral omdat je daarnaast ook geen prijszet kracht hebt maar de markt moet ondergaan. Goed wetende dat op termijn grote batterijparken die verschillen in prijszetting gaan beïnvloeden waar jij gewoon niet mee kan concurreren.

Kortom wil je dit vooral vanuit een ideologisch perspectief of omdat je gewoon niet wil nadenken over wanneer je gebruikt (wat ik nu eigenlijk ook doe door het gewoon te betalen zonder batterij) dan is dit een piste. Als je het echter doet om op lange termijn er winst op te maken en je rekent daarop. Doe dit niet. Als dat een extraatje is bovenop het andere voordeel, meh waarom dan niet. En je leeft met de consequenties als je ernaast zit.

Het moment dat uw omvormer stuk is. En je kan de omvormer vervangen door een versie met een geïntegreerde batterijmodule van 5kwh. En dat kost u wat 500€, 800€, 1500 meer. Ja potentieel, waarom niet. Zeker als het dan ook nog batterijen zijn die je in de toekomst makkelijk (beperkt) kan uitbreiden of nieuwe batterijen indien die stuk zijn er kan inglijden (dus userfriendly - geen installateur nodig). Als er dan ook nog een batterij kan gebruikt worden die een lagere kans brandgevaar heeft of er immuun voor is. Dan zie ik ook nog een mogelijke boost. Al is het niet strikt noodzakelijk voor de mediaan gebruiker. Al zijn er wel waar dit het geval is of waar de VME (vereniging der medeeigenaren) tgv het potentiële brandgevaar dit verbiedt om dit te laten installeren.

En als laatste punt is die garantie iets dat helpt. Maar dan hoop ik dat die garantie ook de installateurskost dekt. En dat de installateur of leverancier niet failliet is. Natuurlijk bij grotere firma's al iets simpelers om te garanderen. Bij kleinere leveranciers is dat een risico.
Niet de eerste firma in de bouw die met grote woorden en garanties afkomt. Waar op termijn niet op gebouwd kan worden.

Probleem is dat voor de meeste particuliere gebruikers 25kwh overkill is. Maar de kostprijs van de installatie slaat door op kleinere installaties waardoor de kost niet significant lager is.
5 - 10kwh en de meeste komen daarmee toe om te focussen op het nachtverbruik en het peak shaving. Waar het grootste voordeel kan gehaald worden. Grootste voordeel
25kWh is voor velen overkill inderdaad.
Als je wat respect hebt voor je klant dan reken je telkens de sweet spot uit (minimum investering voor max rendement) en stel je dat voor.
De offertes voor de stevige installaties hierboven zijn voor een klant met jacuzzi, verwarmd zwembad en serverkast in garage.
Die trekt 25 tot wel 45kWh per nacht uit het net en heeft stevige overproductie van zijn panelen.
De delta in kostprijs op elektriciteit is gewoon te klein voor een mediaan particulier. Om daar een significant voordeel uit te halen. En de mediaan particulier voor mij is niet iemand die 10 k kwh verbruikt op jaarbasis. Maar eerder rond de 3.5k kwh. Zonder verbruik van warmtepomp of elektrisch laden gerekend. En bij die laatste 2 is dat de bluts met de buil. Als ik het koud heb dan wil ik dat het warm is. Als ik moet rijden en mijn batterij is leeg dan moet ik kunnen laden. Al zou je nog rekening kunnen houden met de frequentie dat dit zou voorvallen... maar toekomst voorspellen daar krijg ik de wubbes van om daar afhankelijk van te zijn van een terugverdientermijn.
Dynamische contracten en EMS trading blijf ik ver van weg en raad ik niemand aan.
Ik zie het voordeel niet van je installatie versneld te doen slijten voor de luttele euro's meer.
Hangt er vanaf, een duurdere installatie heeft normaal gezien ook meer opslag en een hoger rendement.
Het moment dat uw omvormer stuk is. En je kan de omvormer vervangen door een versie met een geïntegreerde batterijmodule van 5kwh.
Bij mijn weten bestaan zo'n dingen niet. Geen enkele hybride inverter heeft ingebouwde batterij.
En dat kost u wat 500€, 800€, 1500 meer. Ja potentieel, waarom niet. Zeker als het dan ook nog batterijen zijn die je in de toekomst makkelijk (beperkt) kan uitbreiden of nieuwe batterijen indien die stuk zijn er kan inglijden (dus userfriendly - geen installateur nodig). Als er dan ook nog een batterij kan gebruikt worden die een lagere kans brandgevaar heeft of er immuun voor is.
Daarom geef ik de voorkeur aan hyride inverters die een open communicatie standaard hebben met batterij BMS systemen.
Zo ben je niet vendorlocked zoals bij Huawei die enkel compatibel is met absurd dure Huawei batterijen.
En als laatste punt is die garantie iets dat helpt. Maar dan hoop ik dat die garantie ook de installateurskost dekt. En dat de installateur of leverancier niet failliet is. Natuurlijk bij grotere firma's al iets simpelers om te garanderen. Bij kleinere leveranciers is dat een risico.
Niet de eerste firma in de bouw die met grote woorden en garanties afkomt. Waar op termijn niet op gebouwd kan worden.
Klopt, het vertaalt zich soms ook in de meerprijs die grotere bedrijven kunnen aanrekenen.

En je bent zo afhankelijk van de prijszetting in de toekomst dat het gewoon niet interessant is voor de persoon die er niet mee bezig is. Of die niet graag zit te prullen met de technische kant. Moment dat er iets misgaat in de synchronisatie tussen de day ahead prijzen en uw sturing moet je dat liever nu weten en dat nu kunnen aanpakken dan dat je dat pas merkt na een paar maanden. Want anders daar gaat uw voordeel voor dat jaar, indien niet meer als je pech hebt. Vooral omdat je daarnaast ook geen prijszet kracht hebt maar de markt moet ondergaan. Goed wetende dat op termijn grote batterijparken die verschillen in prijszetting gaan beïnvloeden waar jij gewoon niet mee kan concurreren.

Kortom wil je dit vooral vanuit een ideologisch perspectief of omdat je gewoon niet wil nadenken over wanneer je gebruikt (wat ik nu eigenlijk ook doe door het gewoon te betalen zonder batterij) dan is dit een piste. Als je het echter doet om op lange termijn er winst op te maken en je rekent daarop. Doe dit niet. Als dat een extraatje is bovenop het andere voordeel, meh waarom dan niet. En je leeft met de consequenties als je ernaast zit.

Het moment dat uw omvormer stuk is. En je kan de omvormer vervangen door een versie met een geïntegreerde batterijmodule van 5kwh. En dat kost u wat 500€, 800€, 1500 meer. Ja potentieel, waarom niet. Zeker als het dan ook nog batterijen zijn die je in de toekomst makkelijk (beperkt) kan uitbreiden of nieuwe batterijen indien die stuk zijn er kan inglijden (dus userfriendly - geen installateur nodig). Als er dan ook nog een batterij kan gebruikt worden die een lagere kans brandgevaar heeft of er immuun voor is. Dan zie ik ook nog een mogelijke boost. Al is het niet strikt noodzakelijk voor de mediaan gebruiker. Al zijn er wel waar dit het geval is of waar de VME (vereniging der medeeigenaren) tgv het potentiële brandgevaar dit verbiedt om dit te laten installeren.

Wat je vermeld dat het niet voor iedereen weg gelegd is ben ik akkoord en melde ik eerder ook al.
Laag verbruik dus onder de 10 000 kWh blijft weg van batterij.
Die use case krijgde nooit rendabel in de huidige situatie.
Die kan beter investeren in het isoleren van woning, warmtepomp etc...

Toekomst voorspellen is niet zo moeilijk helaas.
Elektriciteit zal duurder worden, hoeveel dat weten we niet. Maar het zal duurder worden dat is een zekerheid.
Het kan grote sprongen nemen als we in oorlog leven of de spanning met Rusland nog harder oplopen.
Daarnaast zijn we volop aan het elektrificeren, dus meer vraag naar elektriciteit en het aanbod blijft gelijk of is soms te schaars.
Wat leidt tot duurdere prijzen.

Daarnaast gaat 9/10 ook het captar in Vlaanderen aangepast worden.
Wallonie werkt al met een dynamisch captar, genaamd 'aanmoedingstarief' of tarif incitatif.
Waar u piek nog zal afhangen wanneer die voorvalt. 's avonds tussen 17:00 - 22:00 gaat het vele duurdere zijn dan midden in de nacht.
Fluvius had dit al aangevraagd voor dit jaar, maar de VREG heeft njet gezegd, maar dat komt er zeer binnenkort wel aan.
Dan is het super interessant om u batterij in te zetten tijdens de "rode uren" om zo goedkoper af te zijn.

En als je wat verder kijkt hinten ze ook op een capiciteitstarief op injectie.

Als je dit allemaal tezamen gooit en je weet dat op 11jaar zonder slimme sturing break-even draait.
Want als ik wat slimme sturing bijdoe dan zakt mijn rendement onder de 10jaar.
Dan durf ik die sprong nemen.

Iemand met een jacuzzi en verwarmd zwembad dat is een voorbeeld van een outlier, zoals @Tomski (al dacht ik niet dat die een jacuzzi had) ;), en daar is zo iets potentieel makkelijker terug te verdienen dan bij de mediaan verbruiker.

Het klopt dat op dit moment de omvormers nog geen ingebouwde batterij hebben. Voor mij zit DAAR het gat in de markt. Niet in een mobiele versie. Maar in een simpele omvormer met ingebouwd BMS en geïntegreerde batterij. Dan heb je iets dat met die plug in batterijen gaat kunnen concurreren voor de installateur. Zolang dat echter niet bestaat blijft het zoals we al gezegd hebben eerder voor de niche gebruiker. En is het echt niet main stream.
Voorlopig wacht ik dan ook nog even af. En ik heb geen probleem met vendorlock. Een omvormer heeft nu toch eenmaal een bepaalde levensduur. Als de levensduur van de batterij is afgestemd op de levensduur van de omvormer. En zelfs is er capaciteitsdegradatie. Daar geef ik dan niet echt om. Het belangrijkste is iets dat robuust is of iets dat je zelf kan vervangen zonder technische know how. Juist om enerzijds die voorrijkosten te voorkomen maar ook de analyse en werkkosten. Dat ik dan 20€ of 50€ meer betaal... dat boeit niet. Zolang het maar robuust werkt, niet flipt en doet wat het moet doen (dus plug en play).
Dat gaat een gat in de markt zijn voor kleine batterijen. Al ga je er geen groot geld mee verdienen, omdat voor massa adoptatie moeten de marges erop klein zijn. En dat is in onze omgeving, met onze mindset, gewoon niet evident.
Dat is ook de aantrekkingskracht van die plug in batterijen. De mindere kwaliteit tov de vaste thuisbatterij is voor een gemiddelde particulier geen meerwaarde. Dat is er enkel voor de niche particulier.

Wat je vermeld dat het niet voor iedereen weg gelegd is ben ik akkoord en melde ik eerder ook al.
Laag verbruik dus onder de 10 000 kWh blijft weg van batterij.
Die use case krijgde nooit rendabel in de huidige situatie.
Die kan beter investeren in het isoleren van woning, warmtepomp etc...

Toekomst voorspellen is niet zo moeilijk helaas.
Elektriciteit zal duurder worden, hoeveel dat weten we niet. Maar het zal duurder worden dat is een zekerheid.
Het kan grote sprongen nemen als we in oorlog leven of de spanning met Rusland nog harder oplopen.
Daarnaast zijn we volop aan het elektrificeren, dus meer vraag naar elektriciteit en het aanbod blijft gelijk of is soms te schaars.
Wat leidt tot duurdere prijzen.

Daarnaast gaat 9/10 ook het captar in Vlaanderen aangepast worden.
Wallonie werkt al met een dynamisch captar, genaamd 'aanmoedingstarief' of tarif incitatif.
Waar u piek nog zal afhangen wanneer die voorvalt. 's avonds tussen 17:00 - 22:00 gaat het vele duurdere zijn dan midden in de nacht.
Fluvius had dit al aangevraagd voor dit jaar, maar de VREG heeft njet gezegd, maar dat komt er zeer binnenkort wel aan.
Dan is het super interessant om u batterij in te zetten tijdens de "rode uren" om zo goedkoper af te zijn.

En als je wat verder kijkt hinten ze ook op een capiciteitstarief op injectie.

Als je dit allemaal tezamen gooit en je weet dat op 11jaar zonder slimme sturing break-even draait.
Want als ik wat slimme sturing bijdoe dan zakt mijn rendement onder de 10jaar.
Dan durf ik die sprong nemen.

En dat is uw goed recht ;).
De sprong die ik dan neem is :
1) ik koppel panelen af
2) ik slik die kost
3) de hierbovenvermelde plug en play oplossing.
4) ik zet een plug in thuisbatterij.
-> 3 en 4 worden tgv vernieuwingen op termijn ook relatief goedkoper. En er zijn nog vernieuwingen mogelijk. Dus voor mij is er op dit moment niets dat dringt of dit dringend maakt om te stappen in een zo een investering.

Ik heb geen zin om binnen dit en 12 jaar technieker Jos te laten komen om te laten dubbelchecken wat er scheelt met mijn systeem waarna die mij een analysefactuur voorschotelt ten bedrage van het voordeel van de laatste 2 of 3 jaar. Omdat ik er niets van ken en het niet gewoon zoals bij een plug in batterij kan zeggen na 10 jaar, terwijl dat ding na 3 jaar is terugbetaald. Dat ding doet moeilijk. ik plug het uit. Ik koop een nieuwe met terugverdientijd 2 jaar (verhoogde kost elektriciteit). En ik kan er weer tegen voor 10 jaar.
Voor mij, maar iedereen is daar anders in en dat is uw goed recht, is dat het voor mij gewoon niet waard om mij er kopzorgen in te maken. Dat fluvius doet wat ze niet laten kunnen.
Laat ons eerlijk zijn. Zolang als mijn elektriciteitsrekening onder de 4k blijft voor het gemak dat er tegenover staat schrap ik wel eerder iets anders in mijn uitgavepatroon voordat ik mij ga bezighouden met de nickelen en te dimen en met moeilijke systemen te gaan plaatsen. Die ook nog eens een investering betreffen.
Is dat iets dat snel terug te verdienen is. Een beperkte investeringskost is. En gemakkelijk in gebruik is, allez ja ok. Maar dat is de vaste thuisbatterij op dit moment nog niet. er zijn nog wel wat issues.

. En ik heb geen probleem met vendorlock. Een omvormer heeft nu toch eenmaal een bepaalde levensduur. Als de levensduur van de batterij is afgestemd op de levensduur van de omvormer. En zelfs is er capaciteitsdegradatie. Daar geef ik dan niet echt om. Het belangrijkste is iets dat robuust is of iets dat je zelf kan vervangen zonder technische know how. Juist om enerzijds die voorrijkosten te voorkomen maar ook de analyse en werkkosten. Dat ik dan 20€ of 50€ meer betaal... dat boeit niet. Zolang het maar robuust werkt, niet flipt en doet wat het moet doen (dus plug en play).
€20 of €50? Oh wat het dat maar...
De Huawei batterijen zijn meerdere honderden euro duurder per batterij dan de alternatieven.
Systemen die je kan installeren met 0 technische knowhow bestaan niet.
Daarbij dien je ook je elektrische schema's aan te passen, je extra/vervangen batterijen aangeven bij fluvius en als je echt met alles in orde te zijn heb je een herkeuring nodig denk ik want je hebt je elektrische schema's/installatie aangepast.

Als je weet hoe de gemiddelde burger als sukkelt met basis technische zaken dan weet je ook dat dit niet bijzonder haalbaar is.

Eens het het zout op de patatten waard is, dan gaat iedereen die kan toch investeren in maatregelen.

Ik betaal om en bij de 800 euro/jaar elektriciteit (incl EV laden), daarmee kan ik geen stevige investeringen verantwoorden. De techniek qua batterijen verbeterd daarbij nog steeds en het wordt steeds goedkoper.

Moesten ze capaciteits- en injectievergoeding aanrekenen in de toekomst, dan kan mijn goodwe omvormer mits de locale API wel curltailen, dus daar ben ik al gecoverd.
Mijn 5kWh plug-in batterij kan ik desnoods inzetten voor capaciteitspeakshaving, de kans dat ik daarvan de beperkte kosten aan terugverdien lijken mij eigenlijk steeds kleiner, mijn verbruik is gewoon niet hoog genoeg (6000kWh/jaar in totaliteit).

Ik heb op 4 maand tijd 505kWh (20 euro verlies injectie) erin gestoken en 365kWh eruit getrokken (90 euro winst). Mijn winst is dus op 4 maanden 70 euro, laat ik het nog naar 100 kunnen optrekken en 20 euro capaciteitspiek besparen. Dan kijk ik met 120 euro/jaar tegen een terugverdientijd van 12 jaar aan. Gelukkig heb ik ze niet gekocht met het oogmerk er veel winst uit te halen, gewoon om te kijken wat het nu effectief doet. Met wat geluk zal ik breakeven kunnen draaien binnen de garantieperiode. Is dat niet, geen man overboord natuurlijk.

€20 of €50? Oh wat het dat maar...
De Huawei batterijen zijn meerdere honderden euro duurder per batterij dan de alternatieven.
Systemen die je kan installeren met 0 technische knowhow bestaan niet.
Daarbij dien je ook je elektrische schema's aan te passen, je extra/vervangen batterijen aangeven bij fluvius en als je echt met alles in orde te zijn heb je een herkeuring nodig denk ik want je hebt je elektrische schema's/installatie aangepast.

Als je weet hoe de gemiddelde burger als sukkelt met basis technische zaken dan weet je ook dat dit niet bijzonder haalbaar is.

Zolang je de omvormer kan laten hangen moet je niets keuren volgens mij. Want je elektrische installatie wijzigt niets. Hetzelfde als je een overhaul doet met bvb 24V DC LED verlichting. Dat hoeft niet eens gekeurd te worden.

Terug
Bovenaan