Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Neen, geen enkele stekkerbatterij mag vandaag via een p1-meter aangestuurd worden.

Er was een tijd geleden een bevraging hierover en daaruit komt dan een aanbeveling en kan de wet aangepast worden. Allicht ergens eind van dit jaar.
Best rot... Ik veronderstel dat het niet zo is dat je brandverzekering lastig kan doen als je het wel al via een P1 meter doet?

Sowieso is de zekeringskast en gebruikt stopcontact eens opendoen om te controleren of de kabels goed aangesloten zijn wel een goed idee, je jaagt daar toch veelvuldig grote stromen door. Buiten die van de laadpaal zal dat de automaat zijn die het meeste verzet in huis, zeker in de zomer.
Bij mij thuis was ik dat sowieso van zin omdat ik die op 2500W in wil stellen. Maar bij anderen zou ik die maar op 800W instellen, want ben geen elektricien dus alles gaan liggen uitpluizen is iets te veel werk en wil ook geen brand veroorzaken bij iemand anders. Bij mijn ouders bijvoorbeeld is de elektriciteit gedaan door een prutser 20j geleden. Daar is ook totaal geen schema meer van en elke keer we iets aan de elektriciteit moeten doen is het een hele tijd uitzoeken welke automaat we juist moeten uitzetten. 800W lijkt me geen probleem gezien ze vroeger met de terugdraaiende teller ook elektrische vuurtjes gebruikten van 2000W.

Best rot... Ik veronderstel dat het niet zo is dat je brandverzekering lastig kan doen als je het wel al via een P1 meter doet?

Ik kan en mag hier niet op antwoorden, anders krijg ik nog eens onterecht een infraction wegens aanzetten tot illegale praktijken zonder enige duidelijke reden 🤣.
Ik blijf dus bij mijn eerdere post.

PS.: Ik geef alle veranderingen altijd door aan de woningverzekering, van laadpaal, batterij, plaatsen (vrij kostelijke) deur in veiligheidsglas etc. Dat heeft nog nooit tot een verhoging geleid (want dat is op basis van kamers), maar dan is er ook geen discussie wat er in huis staat of wanneer iets bijgekomen is.

Bij mij thuis was ik dat sowieso van zin omdat ik die op 2500W in wil stellen. Maar bij anderen zou ik die maar op 800W instellen, want ben geen elektricien dus alles gaan liggen uitpluizen is iets te veel werk en wil ook geen brand veroorzaken bij iemand anders. Bij mijn ouders bijvoorbeeld is de elektriciteit gedaan door een prutser 20j geleden. Daar is ook totaal geen schema meer van en elke keer we iets aan de elektriciteit moeten doen is het een hele tijd uitzoeken welke automaat we juist moeten uitzetten. 800W lijkt me geen probleem gezien ze vroeger met de terugdraaiende teller ook elektrische vuurtjes gebruikten van 2000W.

2000W afname van een groep is niet hetzelfde als 2500W injectie op diezelfde groep.
Als je thuisbatterij niet alleen staat op een groep is dat weldegeljjk een risico op brand aangezien je 4600W via de automaat + 2500W van je batterij op de elektriciteitsdraden kan zetten en die zijn daar niet op berekend. 4600 + 800W gaat afhankelijk van de lengte al op de rand zijn.

Als je niet zeker bent van lengtes en aparte groep, dan zou ik dat gewoon nergens gaan aansluiten en hoogstens advies geven met bovenstaande commentaar. Vrienden van mij wilden ook dat ik de elektriciteit op zolder bij hun deed (wat ik perfect kan), maar ze gingen het niet (onmiddelijk) laten keuren. Dan doe ik niet mee.

Semi side note. Mijn pa heeft sinds kort digitale meter, P1 meter en binnenkort een batterij.

Hij heeft ook de capaciteitspiek ontdekt en wil mijn moeder aanzetten tot verantwoord gedrag (lees: Geen wasmachine+droogkast+vaatwas+auto s nachts opzetten).

Ik heb hem getoond hoe hij de max piek van de maand kan uitlezen uit de API response van zijn P1 meter. Maar zou uiteraard logischer zijn moest je geen IP moeten opsnorren en naar een API surfen. Heeft iemand weet van een app of website (niet fluvius, want die komt met wat vertraging) waar je die waarde deftig en snel uit de meter kunt uitlezen ? Het gaat dus om de 2 veldjes

"montly_power_peak_w": 2766,
"montly_power_peak_timestamp": 250909080000,

Heb je hen dat dan gevraagd?

Vlaanderen staat vol huizen met afgekeurde elektrische installaties en daar kan de verzekeraar er zich ook niet zo maar van af maken.

Semi side note. Mijn pa heeft sinds kort digitale meter, P1 meter en binnenkort een batterij.

Hij heeft ook de capaciteitspiek ontdekt en wil mijn moeder aanzetten tot verantwoord gedrag (lees: Geen wasmachine+droogkast+vaatwas+auto s nachts opzetten).

Ik heb hem getoond hoe hij de max piek van de maand kan uitlezen uit de API response van zijn P1 meter. Maar zou uiteraard logischer zijn moest je geen IP moeten opsnorren en naar een API surfen. Heeft iemand weet van een app of website (niet fluvius, want die komt met wat vertraging) waar je die waarde deftig en snel uit de meter kunt uitlezen ? Het gaat dus om de 2 veldjes

Welke p1 meter? Want die werken natuurlijk allemaal niet hetzelfde...

PS: Dat zijn niet de pieken die fluvius gebruikt. Dus die uitlezen, is ook maar een indicatie. Zie ook hier en 2 posts erna.

Home Assistant... Die kan alle P1 meters uitlezen en nog veel meer. Er is volgens mij niet echt een app om enkel de waardes van de P1 uit te lezen.
Je kan ook de data uitlezen op de meter zelf (1.6.0 dacht ik).
54791116111_9a4f0523a6_c.jpg

Ik ging HA alleen gebruiken om uit te lezen, ondertussen moet ik de lampen al niet zelf meer aan- en uit doen, berekend die live hoeveel mijn werkgever mij terugmoet van het laden ed. Zelfs mijn vrouw gebruikt HA voor vanalles en nog wat.

Misschien stoppen met veralgemenen en beslissingen maken voor anderen? Dat is een start :cool:
Misschien stoppen met random en com-pleet arbitraire sub categorieën te maken die nergens op slaan? Dat is een start. "Champions League"... aub zeg.

Kunnen we nu eindelijk stoppen met deze nutteloze non-discussie? Iedereen koopt voor mijn part de batterij die hij of zij zelf wilt. Als hier iemand morgen eentje wil kopen met groen en rode LEDs zodat dat ding dubbel dienst kan doen als kerstboom en daarvoor een premium wil betalen, by all means. Maar daarom hoeven hier nog geen pertinente leugens verspreid te worden zoals:

"Die marstek mist praktisch alle belangrijke certificering,...": liar liar, pants on fire. Het enige certificaat dat nodig is om een toestel te mogen gebruiken in de EU is een CE-markering, dat en de Synergrid goedkeuring in dit geval. Aan beide zaken is gewoon voldaan, punt andere lijn.
Ik heb de post in kwestie ondertussen gerapporteerd. Iedereen mag hier meningen en eigen inzichten verkondigen maar leugens is iets waar we hier een duidelijk grens mogen trekken denk ik.

Stop met die leugens en fearmongering.

De neutrale lezers die hier meelezen om een geïnformeerde en genuanceerde beslissing te kunnen nemen danken u. (Net als men ogen die dit soort onzin niet meer hoeven te trotseren).

Home Assistant... Die kan alle P1 meters uitlezen en nog veel meer. Er is volgens mij niet echt een app om enkel de waardes van de P1 uit te lezen.
Je kan ook de data uitlezen op de meter zelf (1.6.0 dacht ik).
54791116111_9a4f0523a6_c.jpg

Ik ging HA alleen gebruiken om uit te lezen, ondertussen moet ik de lampen al niet zelf meer aan- en uit doen, berekend die live hoeveel mijn werkgever mij terugmoet van het laden ed. Zelfs mijn vrouw gebruikt HA voor vanalles en nog wat.

Ik vrees dat mijn pa geen HA kan installeren en/of wil onderhouden. Draait op een raspberry vermoedelijk ?

Ik vrees dat mijn pa geen HA kan installeren en/of wil onderhouden. Draait op een raspberry vermoedelijk ?

Eens dat draait, dan draait dat. Je moet dat niet onderhouden. Ik heb dat op een rPi 5 8Gb met 256Gb ssd draaien, maar er zijn ook andere en goedkopere oplossingen. Zeker als het maar voor een paar entiteiten is.

Moest er een nas staan kan je het ook in een docker draaien ofzo.

Vertel hem: "Knopje duwen op meter tot je 1.6.0 ziet. Dan zie je je piek voor die maand."
Lekker simpel, kan iedereen, werkt altijd.

Bijlagen

• piek.jpg
    piek.jpg
    48,8 KB · Weergaven: 15
Eens dat draait, dan draait dat. Je moet dat niet onderhouden. Ik heb dat op een rPi 5 8Gb met 256Gb ssd draaien, maar er zijn ook andere en goedkopere oplossingen. Zeker als het maar voor een paar entiteiten is.

Moest er een nas staan kan je het ook in een docker draaien ofzo.

Mijn pa is 70+, he. Die kan geen docker draaien op een NAS. En ik ga dat niet installeren of ik mag om de 2d naar daar rijden omdat moeder de stekker uitgetrokken heeft... -_-

Ik zal wel een html paginatje op zijn computer zetten die de waarde in het lettertype 50 op een pagina zet. Moet hij enkel op zijn bookmarkje klikken :-D

Ik kan en mag hier niet op antwoorden, anders krijg ik nog eens onterecht een infraction wegens aanzetten tot illegale praktijken zonder enige duidelijke reden 🤣.

Ik blijf dus bij mijn eerdere post.
I know the feeling. :)

PS.: Ik geef alle veranderingen altijd door aan de woningverzekering, van laadpaal, batterij, plaatsen (vrij kostelijke) deur in veiligheidsglas etc. Dat heeft nog nooit tot een verhoging geleid (want dat is op basis van kamers), maar dan is er ook geen discussie wat er in huis staat of wanneer iets bijgekomen is.
Ik heb toevallig ook een afspraak gepland om m'n brandverzekering te herzien, dus zal dan eens navragen hoe ik verzekerd ben.

2000W afname van een groep is niet hetzelfde als 2500W injectie op diezelfde groep.
Als je thuisbatterij niet alleen staat op een groep is dat weldegeljjk een risico op brand aangezien je 4600W via de automaat + 2500W van je batterij op de elektriciteitsdraden kan zetten en die zijn daar niet op berekend. 4600 + 800W gaat afhankelijk van de lengte al op de rand zijn.

Als je niet zeker bent van lengtes en aparte groep, dan zou ik dat gewoon nergens gaan aansluiten en hoogstens advies geven met bovenstaande commentaar. Vrienden van mij wilden ook dat ik de elektriciteit op zolder bij hun deed (wat ik perfect kan), maar ze gingen het niet (onmiddelijk) laten keuren. Dan doe ik niet mee.
Als ik iets in m'n hoofd haal moet het snel gaan, dus ben daarstraks maar twee V2s gaan halen, één voor ons en één voor m'n ouders. De verkoper zei me om ze rechtstreeks op de zekeringkast aan te sluiten om geen verlies te hebben, maar dat ga ik toch maar niet doen. 😅 Hij zei me dat dat een groot verschil zou geven, maar ik vraag me af of dat verschil echt groot kan zijn?

Nu nog een meter bestellen en dan kan ik 'm in gebruik nemen.

Heb je hen dat dan gevraagd?

Vlaanderen staat vol huizen met afgekeurde elektrische installaties en daar kan de verzekeraar er zich ook niet zo maar van af maken.
Nee, niets gevraagd, maar lijkt me ook een rare vraag om te gaan stellen aan een verzekeraar. :p Daarom veronderstel ik dat de brandverzekering niet kan weigeren uit te betalen. Een niet-gekeurde gasketel is ook geen reden om niet te moeten uitbetalen.

Iemand die de Marstek al buiten heeft geïnstalleerd? Het is nu toch niet het meest esthetische ding, dus zou 'm graag ergens wegsteken (ook uit lichte dwang van m'n vriendin). Ofwel steek ik 'm bij de gasketel naast een lavabo (dient om verfborstels uit te wassen etc dus wordt niet vaak gebruikt en in principe kan de V2 toch tegen water), ofwel zet ik 'm naast een kast onder een afdak buiten (staat daar nooit in de zon) en dan is die altijd onzichtbaar. Laatste optie is ook het makkelijkste om een aparte kring te voorzien (vlak tegen de zekeringkast van het tuinhuis), in het eerste geval zal hij de kring delen met de gasketel (wat volgens mij ook niet per se een issue hoeft te zijn?).

Ik heb maar schrik wat de temperatuurverschillen buiten gaan doen met de levensduur van de batterij. Langs de andere kant hebben elektrische auto's dezelfde temperatuurswings en daar lijkt het ook niet zo'n probleem te zijn (of is dat type batterij compleet anders?). Iemand die me daar meer over kan vertellen? Het vriest amper tot nooit waar de V2 onder het afdak zou komen te staan want zelfs onze niet-vriesvaste planten overleven de winter daar zonder verdere afdekking. En qua hitte zal het ook meevallen gezien er nooit zon op zal vallen. Qua brandveiligheid vind ik het ook een fijner gevoel om geen grote batterij binnen te hebben staan.

Een EV heeft een actief BMS denkk. Die koelt zijn batterij als het te warm wordt of verwarmt die als het te koud wordt. Een Marstek stekkeraccu doet dit niet. Dus er zijn enkel koelvinnen.
Het prijsverschil moet ergens zitten.

Ik ben ook zeker geïnteresseerd gezien de prijssetting. Mijn probleem is vooral dat ik nogal argwanend ben van nature en schrik heb voor addertjes.

Ik wacht nog even af.

Een EV heeft een actief BMS denkk. Die koelt zijn batterij als het te warm wordt of verwarmt die als het te koud wordt. Een Marstek stekkeraccu doet dit niet. Dus er zijn enkel koelvinnen.
Het prijsverschil moet ergens zitten.

Ik ben ook zeker geïnteresseerd gezien de prijssetting. Mijn probleem is vooral dat ik nogal argwanend ben van nature en schrik heb voor addertjes.

Ik wacht nog even af.
In dit filmpje vermeldt men dat een thuisbatterij wel kan gaan verwarmen bij koude temperaturen (en daardoor wel minder efficiënt wordt natuurlijk). Maar liever een minder efficiënte batterij dan een batterij die achteruit gaat door de temperatuurschommelingen.

En uiteindelijk geeft Marstek 10 jaar garantie en garanderen ze een goede werking tussen -20 en +55gr. Ik vraag me alleen of of die efficiëntiedaling op die paar koude dagen over een volledig jaar hard te merken zal zijn, gezien een thuisbatterij in de winter toch sowieso niet veel zal kunnen opslaan van de zonnepanelen gezien de beperkte opwek van zonne-energie. Ik zie hier en daar toch foto's van installaties buiten, dus er zijn alleszins mensen die het riskeren. :p

Ik lees dan ook weer dat LiFePo4 batterijen zo goed als onbrandbaar zijn. Dus voor brandgevaar hoef ik ze blijkbaar niet buiten te zetten, voor de ruimte en het zicht misschien nog wel.

De V2 is aan het uitverkopen trouwens, dus binnen enkele weken zal het enkel nog de V3 zijn volgens mij. Daardoor zijn er waarschijnlijk ook zo'n goede prijzen voor de V2 te vinden.

Laatst bewerkt:
De verkoper zei me om ze rechtstreeks op de zekeringkast aan te sluiten om geen verlies te hebben, maar dat ga ik toch maar niet doen. 😅 Hij zei me dat dat een groot verschil zou geven, maar ik vraag me af of dat verschil echt groot kan zijn?
Wat is rechtstreeks? Als hij bedoelt stekker afknippen en kabel vast aansluiten recht op de automaat => niet doen. De stekker maakt integraal deel uit van het toestel, als je de stekker afknipt vervalt de CE-markering.
Als hij bedoelt: stopcontact net onder/naast u verdeelkast zetten: dan heeft hij puur theoretisch gezien gelijk omdat de spanningsval stijgt naarmate de tussenliggende leiding langer wordt, maar in een gemiddelde huisinstallatie zijn die waardes te verwaarlozen (we spreken waarschijnlijk over max 2V naar het verste punt in u huis). Dit wordt eigenlijk enkel relevant als je een tuinhuis hebt staan 50m achter u woning en je wil de batterij daar zetten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan