Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Als het u enkel om geld gaat is die marstek batterij ook waardeloos, steekt uw geld van die batterij beter in een ETF op de beurs dan. gaat u beter renderen. En dat telt zowat voor praktisch alle energiebesparende maatregelen die je kan doen voor een huis. energie is gewoon te goedkoop in belgie.
Deel u mening ook.
Alleen gaat de energie niet zo goedkoop blijven.
Ben geen doom denker, maar wil vooral deels kunnen indekken tegen potentiële verdere escalatie met Rusland & EU.
Of Amerika & EU.
We leven helaas in een gekke tijd & de geschiedenis herhaalt zich vaak.
En als de batterij leeg is ga je niet koken? Dat zijn de momenten dat wij hier boven de 3,5kW piek gaan, alle andere momenten (incl auto laden) blijven we daar ruim onder.
Nee maar met dynamische tarieven merk ik wel dat ik bij tekort aan zonnestroom hem wel kan laden tijdens de middag.
Zoals bvb. vandaag is de prijs 0euro tijdens de namiddag uren en om 19:00 rond de 7cent.
Kan ik beter nu rustig de batterij opladen om hem dan te ontladen voor mijn kookverbruik en avondverbruik te dekken.
En zo de dure uren te vermijden.

Nee maar met dynamische tarieven merk ik wel dat ik bij tekort aan zonnestroom hem wel kan laden tijdens de middag.
Zoals bvb. vandaag is de prijs 0euro tijdens de namiddag uren en om 19:00 rond de 7cent.
Kan ik beter nu rustig de batterij opladen om hem dan te ontladen voor mijn kookverbruik en avondverbruik te dekken.
En zo de dure uren te vermijden.
Miskijk u niet op die dynamische tarieven. Een Victron setup heeft ongeveer een RTE van 68-78% als ik de fora mag geloven van mensen die het gemeten hebben.

Dat wil dus zeggen dat je +- 1.25kWh moet inkopen om 1kWh te kunnen leveren op die dure uren.
De energie component mag dan wel 0cent zijn, maar de netkosten en alle andere shit betaal je wel. Dat is +- 15cent? Dus voor 1.25kWh betaal je dan 1.25*15cent = 18,75cent om 1 kWh uit te sparen.

Doe je niks en neem je die kWh zo van het net, dan betaal je daar voor 15+7cent = 22cent/kWh. Je netto winst is dan nog 3,25cent i.p.v. 7 cent. Je moet dus al erg goedkoop gaan inkopen om winst te maken.

Miskijk u niet op die dynamische tarieven. Een Victron setup heeft ongeveer een RTE van 68-78% als ik de fora mag geloven van mensen die het gemeten hebben.

Dat wil dus zeggen dat je +- 1.25kWh moet inkopen om 1kWh te kunnen leveren op die dure uren.
De energie component mag dan wel 0cent zijn, maar de netkosten en alle andere shit betaal je wel. Dat is +- 15cent? Dus voor 1.25kWh betaal je dan 1.25*15cent = 18,75cent om 1 kWh uit te sparen.

Doe je niks en neem je die kWh zo van het net, dan betaal je daar voor 15+7cent = 22cent/kWh. Je netto winst is dan nog 3,25cent i.p.v. 7 cent. Je moet dus al erg goedkoop gaan inkopen om winst te maken.

duurste en goedkoopste moment op een dag kan 400% of meer verschil zitten bij dynamisch

maar wat maakt het uit? met een variabele aan 10-11 cent opladen is nog steeds duurder dan 0 OF 9.

wat die batterij doet staat los van de prijzen van die energie. met een variabel contract kom je altijd duurder uit. RTE van 100% of 75% maakt niet uit.

afnemen om daarna te gaan injecteren dat is iets anders. daar heb je idd 16 cent marge nodig om winst te maken. Gebeurt ook weinig. Mijn batterij staat er sinds maart en ik denk dat we hier spreken over 50 kwh ofzo waar die dat mee gedaan heeft, dus peanuts :p

maar dat doet hij ook niet hé, hij kookt er mee.

endex 101 staat aan 8,1 cent. energieleverancier neemt nog 2 cent marge. dus 10,1 cent per kwh voor variabel.

sgCC02R.png

zelf al reken jij 25% verlies aan, dynamisch blijft een pak goedkoper. 3 uur per dag waar variabel mogelijks beter zou uitkomen,( te lui om de wiskunde te doen)

Laatst bewerkt:

Niet alle merken over dezelfde kam scheren.
Geen fanboyisme maar andere merken halen wel hogere efficiëntie dan 68-78%
Voorbeeld van deze studie:
Fronius primo met 7,4 BYD HVM opslag.
Haalt bij AC opladen batterij een efficiëntie van 95,6% ; SMA bvb. 96%
AC ontladen efficiëntie van 95,8% of 96,2% .

Er zal verlies en als trager laadt zal verlies groter zijn volledig mee akkoord.
Maar als ik kijk naar de EV's is het niet zo dat je onder de 80% gaat uitkomen.

En heel het dynamisch laden en ontladen zal je geen 100'den euro's besparen.
Het is foefelen in de marge, volledig akkoord.
Maar in putteke winter is dit wel een strategie die kan lonen.
De rest ga je vooral moeten overleven op u overschot van de zon.

Maar bij mij was de druppel de laatste keer dat ik eind afrekening had van 6maand met variabel contract.
Jan-Juni.
Van Jan - maart teruglevering van 4euro gekregen voor 114kWh injectie.
Van maart - juni +1800kWh injectie en ook 4euro gekregen.
Besef wel dat injectie peanuts was, maar vind dat te scheef.
Om dan 's avonds van het net af te nemen, dan kan ik beter die stroom deels opslagen in klein batterij en dat ik 's avonds grotendeels hierop leef.
Binnenkort nog voor betalen ook wrs in variabel contracten.

Energy Knights for the win. :)

duurste en goedkoopste moment op een dag kan 400% verschil zitten bij dynamisch

maar wat maakt het uit? met een variabele aan 12 cent opladen is nog steeds duurder dan 0 OF 9.

wat die batterij doet staat los van de prijzen van die energie. met een variabel contract kom je altijd duurder uit. RTE van 100% of 75% maakt niet uit.

afnemen om daarna te gaan injecteren dat is iets anders. daar heb je idd 16 cent marge nodig om winst te maken. Gebeurt ook weinig. Mijn batterij staat er sinds maart en ik denk dat we hier spreken over 50 kwh ofzo waar die dat mee gedaan heeft, dus peanuts :p

maar dat doet hij ook niet hé, hij kookt er mee.
Met een variabel tarief moet je uw batterij niet laden he. Het tarief is namelijk altijd hetzelfde. Geen extra slijtage aan de batterij en geen verliezen.
Mijn prijs voor augustus was 7,65cent/kWh. En voor injectie was het 4.8cent/kWh.
Ik heb 40kWh afgenomen en 600kWh geïnjecteerd in augustus.

Had ik een dynamisch tarief gehad, dan mocht ik het grootste deel van de tijd betalen voor mijn injectie. Ik ben er vrij zeker van dat mijn variabel tarief met deftige injectievergoeding voordeliger was dan een dynamisch tarief.
Enkel in de 4 wintermaanden zou ik voordeel uit dynamisch halen omdat mijn 2 grootste verbruikers dan 's nachts vooral verbruiken (warmtepomp en EV)

Met een variabel tarief moet je uw batterij niet laden he. Het tarief is namelijk altijd hetzelfde. Geen extra slijtage aan de batterij en geen verliezen.
Mijn prijs voor augustus was 7,65cent/kWh. En voor injectie was het 4.8cent/kWh.
Ik heb 40kWh afgenomen en 600kWh geïnjecteerd in augustus.

Had ik een dynamisch tarief gehad, dan mocht ik het grootste deel van de tijd betalen voor mijn injectie. Ik ben er vrij zeker van dat mijn variabel tarief met deftige injectievergoeding voordeliger was dan een dynamisch tarief.
Enkel in de 4 wintermaanden zou ik voordeel uit dynamisch halen omdat mijn 2 grootste verbruikers dan 's nachts vooral verbruiken (warmtepomp en EV)
239kwh geinjecteerd in augustus en 11,64 euro voor gekregen.

gemiddeld 4,87 cent dus.

en dat is met net balancering bij, waar die dus nog soms injecteert als de prijs negatief is.

Dus met dynamisch liggen ook de injectie vergoedingen hoger...

proof ^

afname 46,4 kwh aan 2,89 euro. dat is aan 6,2 cent gemiddeld

Niet alle merken over dezelfde kam scheren.
Geen fanboyisme maar andere merken halen wel hogere efficiëntie dan 68-78%
Voorbeeld van deze studie:
Fronius primo met 7,4 BYD HVM opslag.
Haalt bij AC opladen batterij een efficiëntie van 95,6% ; SMA bvb. 96%
AC ontladen efficiëntie van 95,8% of 96,2% .

Er zal verlies en als trager laadt zal verlies groter zijn volledig mee akkoord.
Maar als ik kijk naar de EV's is het niet zo dat je onder de 80% gaat uitkomen.

En heel het dynamisch laden en ontladen zal je geen 100'den euro's besparen.
Het is foefelen in de marge, volledig akkoord.
Maar in putteke winter is dit wel een strategie die kan lonen.
De rest ga je vooral moeten overleven op u overschot van de zon.

Maar bij mij was de druppel de laatste keer dat ik eind afrekening had van 6maand met variabel contract.
Jan-Juni.
Van Jan - maart teruglevering van 4euro gekregen voor 114kWh injectie.
Besef wel dat injectie peanuts was, maar vind dat te scheef.
Om dan 's avonds van het net af te nemen, dan kan ik beter die stroom deels opslagen in klein batterij en dat ik 's avonds grotendeels hierop leef.
Binnenkort nog voor betalen ook wrs in variabel contracten.

Energy Knights for the win. :)
Volledig akkoord je beter uw overproductie voor 's nachts en 's avonds kunt opslaan. Daarom heb ik hier ook een klein batterij'tje geplaatst. Na een jaartje realtime te simuleren, kwam ik er achter dat het vooral de eerste kWh's zijn die een grote besparing opleveren.

En die dure omvormers halen inderdaad mooie RTE's, maar dan zit je natuurlijk met een dure investering.

Ik weet niet waar je zat, maar zo'n injectie tarief is om te lachten natuurlijk. Dat kan veel beter met een ander contract.

Wat krijg je nu zo maandelijks van energy nights voor jouw injectie? Want de grootste reden voor mij om niet dynamisch te gaan, is omdat ik zoveel injecteer in de zomer en pakt nadelig uit bij dynamisch.

Wat krijg je nu zo maandelijks van energy nights voor jouw injectie? Want de grootste reden voor mij om niet dynamisch te gaan, is omdat ik zoveel injecteer in de zomer en pakt nadelig uit bij dynamisch.
zie mijn post hierboven, injectievergoeding liggen net iets hoger dan bij variabel, en afname prijzen net iets lager.

ik heb wel die slimme sturing van flexio. als je ergens slim stuurt Zonder netbalancering, kan je waarschijnlijk betere rendementen halen. om te balanceren ga je nu eenmaal vaak het omgekeerde doen. injecteren bij negatieve prijzen en afnemen als het duur is.

239kwh geinjecteerd in augustus en 11,64 euro voor gekregen.

gemiddeld 4,87 cent dus.

en dat is met net balancering bij, waar die dus nog soms injecteert als de prijs negatief is.

Dus met dynamisch liggen ook de injectie vergoedingen hoger...

proof ^

afname 46,4 kwh aan 2,89 euro. dat is aan 6,2 cent gemiddeld
Dus als jij een RTE zou hebben van 77%, hebben we dezelfde afname prijs. Is jouw RTE hoger, ben je iets goedkoper af. Is jouw RTE lager, ben je duurder af.

Injectie is nagenoeg gelijk.

Dat is dus de reden dat ik voorlopig variabel blijf aanhouden. Het is mij al het gedoe niet waard om +- break even te draaien tegenover een goedkoop variabel contract.

Dus als jij een RTE zou hebben van 77%, hebben we dezelfde afname prijs. Is jouw RTE hoger, ben je iets goedkoper af. Is jouw RTE lager, ben je duurder af.

Injectie is nagenoeg gelijk.

Dat is dus de reden dat ik voorlopig variabel blijf aanhouden. Het is mij al het gedoe niet waard om +- break even te draaien tegenover een goedkoop variabel contract.
yup, maar ik heb daarboven op nog 30-40 euro per maand aan inkomsten van net balancering :). wat niet gaat met een variabele. Wel al vernomen dat die inkomsten traag aan het zakken zijn, omdat er steeds meer batterijcapaciteit bijkomt.

Volledig akkoord je beter uw overproductie voor 's nachts en 's avonds kunt opslaan. Daarom heb ik hier ook een klein batterij'tje geplaatst. Na een jaartje realtime te simuleren, kwam ik er achter dat het vooral de eerste kWh's zijn die een grote besparing opleveren.

En die dure omvormers halen inderdaad mooie RTE's, maar dan zit je natuurlijk met een dure investering.

Ik weet niet waar je zat, maar zo'n injectie tarief is om te lachten natuurlijk. Dat kan veel beter met een ander contract.

Zat toen bij energie.be, waarbij mei 0 euro was omdat ja teveel zon was en lage prijzen.
Nu ik weet niet welke leverancier jij hebt, maar 4,8cent voor injectie is vrij hoog.

ik heb wel die slimme sturing van flexio. als je ergens slim stuurt Zonder netbalancering, kan je waarschijnlijk betere rendementen halen. om te balanceren ga je nu eenmaal vaak het omgekeerde doen. injecteren bij negatieve prijzen en afnemen als het duur is.
content van die Flexio?
Want twijfel soms, ben volledig mee in hun visie.
Alleen hun uitvoering en inzicht is te beperkt in mijn gevoel.
En wat ik er over lees, is niet vaak positief. :)
Dacht anders zelf logisch te knutselen.

content van die Flexio?
Dacht anders zelf logisch te

Zat toen bij energie.be, waarbij mei 0 euro was omdat ja teveel zon was en lage prijzen.
Nu ik weet niet welke leverancier jij hebt, maar 4,8cent voor injectie is vrij hoog.

content van die Flexio?
Dacht anders zelf logisch te knutselen.

Die fb groep moet je vermijden , zit vol azijnpissers. Werkt perfect hier.

Enige negatieve dat ik er over kan zeggen is dat het wat een zwarte doos is op sommige vlakken en dat het lang duurde voor ik in een groep zat voor netbalanceren.

Ik denk dat het grootste probleem is dat er nog veel installateurs rondlopen die die dingen plaatsen en geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Als die dingen niet goed opgezet worden , kan dat algoritme niet goed werken uiteraard.

De laadpaal intergratie was blijkbaar ook niet al dat, maar dat hebben ze gratis gemaakt nu. Vroeger was dat bijbetalen.

Zelf geen ervaring mee. Ev is nog op komst :)

Ben er uiteraard niet mee getrouwd. Als er betere/goedkopere alternatieven komen ben ik er weg. Maar voor zover ik weet zijn ze wel nog steeds de beste optie als je wil meedoen aan die fcr balanceren. Als je gewoon een goed ems wilt zijn er genoeg gratis alternatieven.

Ik heb het ook 2j gratis gekregen, dus blijf er sowieso nog bij tot dan :)

met victron hoef je je omvormer niet te vervangen, gewoon apparte batterij omvormer bijkopen. is beter ook. ( kan je tot 12 batterijen aanhangen)

je initiele setup is wat duurder met victron, maar uitbreiden met pylontech batterijen is minder dan 1k per extra 5kw.

uiteindelijk you get what you pay for zeker :)

Snap niet dat mensen 500+k aan hun huis hangen en dan ergens een paar 100 euro willen besparen door chinese rommel in hun stopcontacten te duwen.

Kans is klein idd dat er iets misgaat, maar t feit is dat de kans kleiner is met een vaste installatie. Hier in de vriendengroep ook zo ene, voor zijn baby alles het duurste, aerosleep matrasjes en andere scams die zogezegd veiliger zijn. maar heel zijn solar setup en batterijen is made in ching chong. Rijd ook met de moto en kocht helm op aliexpress. lmao.

dat zijn kot eens mogelijks afbrand als zijn kind ligt te slapen is precies minder erg :p

Vanaf mensen bepaalde zaken louter en alleen maar als een investering beginnen bekijken telt veiligheid en comfort precies niet meer.

Als het u enkel om geld gaat is die marstek batterij ook waardeloos, steekt uw geld van die batterij beter in een ETF op de beurs dan. gaat u beter renderen. En dat telt zowat voor praktisch alle energiebesparende maatregelen die je kan doen voor een huis. energie is gewoon te goedkoop in belgie.
Duuuuus... geen Marstek want dat is Chinese rommel maar Victron is ok want ondanks productie in China is het design wel gedaan in Europa? :crazy:Alleen zit je dan nog met Pylontech dat evengoed Chinees is. Neem het mij niet kwalijk maar, you lost me.

Het is hier ook al gezegd dat het risico met een plug-in batterij ook relatief is. Dat ding staat op wieltjes... als er iets verkeerd gaat is het: stroom af, deur open, batterij buiten. De handvaten staan erop en een oud paar oven handschoenen ligt ernaast just in case.
En wat bedoel je zelfs met "comfort"??? Je pakt dat ding uit, steekt het in het stopcontact en vergeet dat het er staat. Comfort Score? A+ in my book. Een batterij is toch helemaal geen user item dat je actief gebruikt? Hoe de factor comfort dan relevant is... beats me.

En dat de batterij puur financieel waardeloos is klopt ook gewoon niet. Suboptimaal misschien maar er bestaat zoiets als diversificatie. Die batterij geeft een de facto vaste minimum besparing per jaar, de delta tussen injectie en afname gaat niet kleiner worden dan hij nu is. Moest de delta vergroten wordt het enkel rendabeler.

Het FEIT is: dat als die Marstek hier 10 jaar staat ze ~2 maal terugverdiend is. Als een vaste installatie hier 10 jaar staat is ze met héél véél chance hakken over de sloot break-even. Als we het dan toch over veiligheid hebben: waarom zou je überhaupt iets in huis halen dat geen duidelijk voordeel heeft maar wel een verhoogd risico voor brandveiligheid geeft?

yup, maar ik heb daarboven op nog 30-40 euro per maand aan inkomsten van net balancering :). wat niet gaat met een variabele. Wel al vernomen dat die inkomsten traag aan het zakken zijn, omdat er steeds meer batterijcapaciteit bijkomt.
Die inkomsten gaan steeds verder zakken de komende jaren... ik heb het hier een paar pagina's geleden al gezegd: er zijn verschillende bedrijven momenteel op groten schaal BESS projecten aan het uitrollen. De komende 2-3 jaar komt er een PAK batterij capaciteit bij.

Laatst bewerkt:
Duuuuus... geen Marstek want dat is Chinese rommel maar Victron is ok want ondanks productie in China is het design wel gedaan in Europa? :crazy:Alleen zit je dan nog met Pylontech dat evengoed Chinees is. Neem het mij niet kwalijk maar, you lost me.
Er is een verschil met chinees en chinese rommel.

over marstek is niets te vinden. van victron is geweten dat het military grade gerief is dat off grid gebruikt wordt. Ook in de marine en scheepsvaart is dat één van de grootste namen.

Pylontech is wereldleider op vlak van batterijen en in onafhankelijk tests één van de enige 2 merken die volledig foutvrij de testing procedure uitkomen.

Certifications: Marstek advertises products like Venus X / Venus E / Mars lines, and we can find a VDE‑AR‑N 4105 unit certificate for some battery‑inverter models (a German grid interconnection requirement). But their public sites don’t clearly present UL 1973/IEC 62619 pack certificates or a UL 9540 system listing for residential use.

Mainstream safety certifications on the battery modules.
Pylontech’s US‑series modules (e.g., US3000C, US5000) carry UL 1973 certification (CSA Group certificates), and Pylontech also holds IEC 62619 certifications on other series. These are the standards AHJs/insurers actually look for in residential ESS—UL 1973 for battery packs; IEC 62619 for industrial stationary cells/modules. (UL 9540A is a fire‑propagation test method often used as part of system approval; UL 9540 is the system listing.)

en dat is maar één van de zovele verschillen.

ook is victron hun bms en cloudportaal van een heel ander kaliber in vs die tuya level dingen die je in die plugin batterijen kan vinden.

Nuja, wat maakt het uit. iedereen gaat toch eindeloos zijn eigen aankoop verdedigen. We zijn wel binnen enkele jaren zeker? :) wie weet bestaat marstek dan nog.

Laatst bewerkt:
Ik dacht net dat België één van de duurdere landen was op gebied van energie...
Energie zelf is over het algemeen helemaal niet duur, het zijn de transport/distributiekosten (=Fluvius en Elia monopolie, waarvan een deel verder vloeit naar de gemeente/provincie) en de federale taksen (🇧🇪) die bij een competitief energiecontract 2/3 van de kosten maken.

Met dynamisch tarief een thuisbatterij gaan laden op goedkope momenten met de bedoeling die nadien terug te leveren op dure momenten is dan ook amper rendabel (zeker wanneer je slijtage en omzettingsverliezen meetelt) tenzij er écht grote prijsverschillen zijn (of op die onbalansmarkt werkt). In een NL waar ze momenteel nog kunnen salderen ligt dat toch nog wat anders.

Dat ligt zuiver aan uw keuze van een energiecontract waarbij injectie waardeloos tot zelfs betalend (negatieve prijs) wordt. Bij een Engie Flow zat je per maand gemiddeld aan 4 a 5c/kWh injectievergoeding. Breekt ook helemaal geen potten, maar levert toch nog effectief iets op.

1. Ik vind het een beetje vreemd dat die Marstek v2 nu overal aan dumpingprijzen worden buiten gegooid. Ik weet dat de v3 er is, maar die is een pak duurder voor weinig meerwaarde
2. welke webshop is momenteel de goedkoopste richting Belgie?
1299 hier, wie kan lager?

(Ik heb ondertussen de HomeWizard plug-in batterij hier ook draaien, is een mooi product; weinig over te zeggen, net zoals de rest van hun producten: het werkt gewoon, goede looks)

1. Ik vind het een beetje vreemd dat die Marstek v2 nu overal aan dumpingprijzen worden buiten gegooid. Ik weet dat de v3 er is, maar die is een pak duurder voor weinig meerwaarde
2. welke webshop is momenteel de goedkoopste richting Belgie?
1299 hier, wie kan lager?

(Ik heb ondertussen de HomeWizard plug-in batterij hier ook draaien, is een mooi product; weinig over te zeggen, net zoals de rest van hun producten: het werkt gewoon, goede looks)

Denk dat ze gewoon overal van die v2 afwillen zodat ze de 3 duurder kunnen verkopen en prijs optrekken. 2 en 3 zijn zo goed als hetzelfde. Zolang de 2 in de markt blijft competen met de 3, lukt het niet uiteraard.

Denk dat ze gewoon overal van die v2 afwillen zodat ze de 3 duurder kunnen verkopen en prijs optrekken. 2 en 3 zijn zo goed als hetzelfde. Zolang de 2 in de markt blijft competen met de 3, lukt het niet uiteraard.

Zolang de V3 niet gehomologeerd is, is die eigenlijk geen concurrent in België.

De vormfactor is kleiner en dat is wel leuk, maarja, die staat bij mij een lichtshow te geven in mijn berging, de batterij had nog dubbel zo groot in volume kunnen zijn, had niets uitgemaakt.
De LAN poort is dan wel weer nice, De marstek jumped hier tussen 2 devices, waarvan eentje hem volle ontvangst geeft (staat er een 3-tal meter en 1 deur vanaf) en eentje die in de meterkast beneden staat (10 meter, deur, trappenhal, hal ertussen) die dan 3/4 streepjes laat zien. Ik ondervind daar geen last van en de Marstek blijft werken, maar moet er dus altijd achter zoeken.

De EW11 die eraan hangt, de homewizard plug en de goodwe omvormer doen dat bvb niet.

Terug
Bovenaan