Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Er is per model 1 lijn. Er zijn 2 verschillende E-cubes gehomologeerd, zie naar de serienummers. Jij zult de MST-BIE5-2500 hebben.

Klopt, heb de sticker met gegevens nooit bekeken, maar heb idd die. Wist niet dat ze ook een 800W versie hadden.

De huidige v2 is wel aan het uitgefaseerd worden, ze willen natuurlijk hun v3 model verder pushen, wat significant duurder verkocht wordt...

Ik wacht nog op de vrijgave van de lokale open API (er circuleert al een beta app waarbij je die kan openzetten op tweakers), zodat ze beter aangestuurd kan worden samen met de laadkabel van de auto.
Als ik ooit eens toe geraak aan dat helemaal programmeren...

De interne omvormer van de V2 en V3 lijken hetzelfde (en als dat is, dan is die V3 ook zo gehomologeerd) en de API zal dus allicht hetzelfde worden.
Ik stuur de batterij aan via modbus (als de auto start met laden gaat de batterij naar standby en als de auto stopt met laden gaat de batterij terug naar NOM bvb). Ik stuur de Alfen aan via de API en daar is modbus bvb veel sneller, de API faalt nogal eens en dan moet HA het commando nog eens sturen, een zeldzame keer zelfs een 3de keer.

Verschil tussen injectie en aankoop kwh zit gelukkig daarboven.

RTE ligt met de Marstek hier op 72% en niet 80%. Ik heb een zeer laag standby verbruik (110W gemiddeld) en mss is de efficiëntie dan slechter. Maar Morgoth had ongeveer een gelijke RTE als mij toen we vergeleken hebben.

Het presteert volgens verwachtingen en blijkt nu met de goedkeuring een perfecte deal te zijn.
Toch voor de mensen die het hun niet aantrekken of het zien zitten om de CT-klem meter te installeren.
Diegene die in orde willen zijn en echt plug-and-play (dus sturing via P1-meter) willen, zullen nog even moeten wachten tot sturing via p1-meter toegelaten is ;)

Toch voor de mensen die het hun niet aantrekken of het zien zitten om de CT-klem meter te installeren.
Diegene die in orde willen zijn en echt plug-and-play (dus sturing via P1-meter) willen, zullen nog even moeten wachten tot sturing via p1-meter toegelaten is ;)
Gerommel in de marge noem ik dat 😉

Wettelijk mag het wel niet, maar dat valt toch niet te controleren.

Ik mocht wettelijk mijn zekeringskast wss ook niet wijzigen, maar heb wat automaten van fase moeten wisselen wegens over- en ondervoltage.
Nu er een nieuw distributiestation is in de straat zijn alle problemen van de baan. Binnenkort dus de kast eens heraansluiten zoals het eendraadsschema...

Voor u en alle anderen dat hiervoor er ook geen probleem mee hadden en al maanden één aangesloten hebben, sure.
Voor mensen die het echt in orde willen hebben, is dat vrij essentieel...

De regels zijn de regels hé, of ge ze nu een beetje breekt of veel breekt doet er ni toe; ge zijt ofwel in orde of niet.
Ik mocht wettelijk mijn zekeringskast wss ook niet wijzigen, maar heb wat automaten van fase moeten wisselen wegens over- en ondervoltage.
Nu er een nieuw distributiestation is in de straat zijn alle problemen van de baan. Binnenkort dus de kast eens heraansluiten zoals het eendraadsschema...
Ge moogt da perfect doen, maar dan moest ge laten herkeuren (met dus ook nieuw eendraadsschema) als ik mij niet vergis; want valt onder een belangrijke wijziging ;)

Ge moogt da perfect doen, maar dan moest ge laten herkeuren (met dus ook nieuw eendraadsschema) als ik mij niet vergis; want valt onder een belangrijke wijziging ;)

Daarmee is het wisselen van 2 zekeringen op de rail makkelijker om te doen dan herkeuren. Mijn elektriciteitskast is onderhand 3x gekeurd op 5 jaar, het zal wel goed zijn.

Aan die prijzen begin ik nog te twijfelen voor een tweede.. maar dat mag wettelijk waarschijnlijk helemaal niet?

Ik kom nu met de warme dagen niet toe als de airco in de avond/nacht blijft bollen. Terugverdientijd zal erg lang zijn maar het is dan eerder om wat gemoedsrust af te kopen.

Aan die prijzen begin ik nog te twijfelen voor een tweede.. maar dat mag wettelijk waarschijnlijk helemaal niet?

Ik kom nu met de warme dagen niet toe als de airco in de avond/nacht blijft bollen. Terugverdientijd zal erg lang zijn maar het is dan eerder om wat gemoedsrust af te kopen.

Je mag een batterij per fase hangen volgens mij, zolang je omvormers van batterijen niet het vermogen van je zonnepanelen omvormers overschrijdt.

Staat de faseverdeling in u verdeelbord uberhaupt op uw eendraadsschema? Je hebt in principe gelijk maar als er nergens op je schema staat welke automaat F1+N, F2+N, F3+N is wat maakt het wisselen van fase dan uit. In de meeste gevallen wordt er waarschijnlijk wel met verdeelrails gewerkt dus kunnen mensen sowieso niet zomaar effe de fase wisselen, enkel een kring versteken van de ene naar de andere automaat en dan moet je natuurlijk wel laten herkeuren.

Aan dit tempo moeten ze oppassen dat de aankoopprijs niet sneller zakt dan de terugverdientijd. :tongue:
Das nu al het geval, al die diegenen die hier de voorbij maanden één gekocht hebben die hebben nu echt nog geen €175 terugverdiend met die batterij.

Mag dat effectief niet? Zolang je niet terug injecteert in het net maakt dat toch weinig uit? Zolang je geen 2x2500W aansluit op 1 kring ga je weinig problemen krijgen tbh.

Ik begrijp het "gemoedsrust" ding niet helemaal. Als je tekort komt haal je de rest toch gewoon van het net? Het is niet dat we hier met rolling blackouts zitten ofzo.
Ik kom bijna nooit toe, ik ben content als mijn batterij het trekt tot we om 22:00 naar nachttarief gaan, wat er dan nog over is gaat meestal mijn auto in. Ik ga het boeltje nu eerst een jaar laten draaien en dan de simulaties opnieuw laten lopen, als daaruit komt dat een 2de batterij snel genoeg terugbetaald geraakt dan kan ik dat volgend jaar nog overwegen. Ik laad ook nog maar een half jaar mijn PHEV thuis frequent op dus dat kan de cijfers ook nog beïnvloeden.
Vergeet niet dat je nu in het piekseizoen zit waar er "altijd" zon genoeg is. De maanden waar je je batterij moeilijk gaat volkrijgen moeten nog komen...

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het "gemoedsrust" ding niet helemaal. Als je tekort komt haal je de rest toch gewoon van het net?
Ik kom bijna nooit toe, ik ben content als mijn batterij het trekt tot we om 22:00 naar nachttarief gaan, wat er dan nog over is gaat meestal mijn auto in.
Die 72% zelfvoorzieningsgraad van de afgelopen 31 dagen doet mij snel de aankoopprijs van de batterij vergeten. Dagen van 90%+ des te meer. Het gevoel quasi netneutraal te zijn ondanks airco / ev / zwembad met warmtepomp overtreft de investeringskosten.

Die 72% zelfvoorzieningsgraad van de afgelopen 31 dagen doet mij snel de aankoopprijs van de batterij vergeten. Dagen van 90%+ des te meer. Het gevoel quasi netneutraal te zijn ondanks airco / ev / zwembad met warmtepomp overtreft de investeringskosten.
Als het eerder een principekwestie is dan een rationele ROI kwestie dan is €1300 zeker wel het overwegen waard. Afhankelijk van je situatie zou het wel kunnen dat je de terugverdientijd op die batterij richting de 10-15 jaar duwt ipv de 5-7 jaar die de meeste uit de simulatie halen voor de eerste 5kWh.

Als het eerder een principekwestie is dan een rationele ROI kwestie dan is €1300 zeker wel het overwegen waard. Afhankelijk van je situatie zou het wel kunnen dat je de terugverdientijd op die batterij richting de 10-15 jaar duwt ipv de 5-7 jaar die de meeste uit de simulatie halen voor de eerste 5kWh.

Snap niet waarom iedereen altijd in terugverdientijd rekent. Dat is toch een irrelevante investeringsparameter?

Het is niet dat de jaarlijkse interne return berekenen zo moeilijk is...

Hier is in november een EV binnengekomen. In februari een laadpaal. In april de laadpaal op solar charging gezet en in mei de batterij. Denk dat ik het ook tot voorjaar volgend jaar laat lopen om dan nog eens een simulatie te lopen. Tegen dan smijten ze de 5kwh batterijen naar je kop voor 1000 euro wsch. EN hopelijk ietsje snuggerdere sturing mogelijk (vb dynamische laadschema's of iets meer gedetailleerde sturing)

Snap niet waarom iedereen altijd in terugverdientijd rekent. Dat is toch een irrelevante investeringsparameter?

Het is niet dat de jaarlijkse interne return berekenen zo moeilijk is...

Hier is in november een EV binnengekomen. In februari een laadpaal. In april de laadpaal op solar charging gezet en in mei de batterij. Denk dat ik het ook tot voorjaar volgend jaar laat lopen om dan nog eens een simulatie te lopen. Tegen dan smijten ze de 5kwh batterijen naar je kop voor 1000 euro wsch. EN hopelijk ietsje snuggerdere sturing mogelijk (vb dynamische laadschema's of iets meer gedetailleerde sturing)

Bij een batterij en omvormer die slijt is dat een zeer relevante parameter.
ROI is in een landschap met constant veranderende regels al wat flou, maar als je initiële berekening al slecht is, dan laat je het beter en koop je wat ETF oid in de plaats.

Met en zonder batterij heb je in Vlaanderen evengoed stroom. Het is niet zo dat je extra comfort hebt zoals bvb bij doorgedreven isolatie.

Duravolt lijkt mij wel niet de TPM-100CTW module aan te bieden maar een van shelly. Iemand een idee waar de TPM-100CTW te koop zou zijn.

Duravolt lijkt mij wel niet de TPM-100CTW module aan te bieden maar een van shelly. Iemand een idee waar de TPM-100CTW te koop zou zijn.
Dat is gewoon de CT002:

Je vindt hem o.a. hier:
€69,95: https://thuisbatterij.nl/winkel/marstek-ct-meter-ct002/
€73: https://www.bol.com/be/nl/p/marstek-ct-klem-ct002/9300000232705600

Haha Duravolt rekent €50 verzending aan voor hun CT002 aan €75 te koop. Da's gewoon absurd.

Terug
Bovenaan