Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

In principe stuurt bij Marstek het EMS van Marstek zelf (met behulp van de data van de P1-meter) de batterij aan, dus dan lijkt dat (los van de homologatie, discussie hoeven we hier niet weer open te trekken) wel afgevinkt vooralsnog. #VlaamseOplossing
Maar voor zo'n dingen moet je dus wel dieper in de technische specificaties & homologatieprocedure gaan duiken (zoals eerder al gelinked). Want dan is duidelijk dat het systeem van Marstek niet valt onder de definitie van Synergrid van een EMS.
Het is dan ook geen EMS in zelfs bredere definities ervan, maar je kan het altijd wel doen passen om je punt te proberen maken; maar uiteindelijk doet het er enkel toe wat Synergrid denkt.

De homologatie van synergrid ivm batterijen doet dit, momenteel dan toch, altijd in combinatie met die enfluri sensor.
In geval van marstek is het deze denk ik: https://eu.marstekenergy.com/products/marstek-ct002-3-phase-smart-meter
-- ik vind van synergrid zelf hier niet direct de exacte data van, dus ik baseer mij op thuisbatterij.nl
-- update: zie the_fox' antwoord hieronder

Je moet dus van synergrid in principe de Marstek (venus) met deze sensor tesamen gebruiken om legaal te zijn.

Laatst bewerkt:
De homologatie van synergrid ivm batterijen doet dit, momenteel dan toch, altijd in combinatie met die enfluri sensor.
In geval van marstek is het deze denk ik: https://eu.marstekenergy.com/products/marstek-ct002-3-phase-smart-meter
-- ik vind van synergrid zelf hier niet direct de exacte data van, dus ik baseer mij op thuisbatterij.nl

Je moet dus van synergrid in principe de Marstek (venus) met deze sensor tesamen gebruiken om legaal te zijn.
Nenee, Marstek moet met die 2 producten de homologatieprocedure opstarten. En laatste info die voorhanden is, is dat Marstek niet alle nodige informatie aan Synergrid overgemaakt heeft waardoor de homologatie nog niet in orde is.

Nenee, Marstek moet met die 2 producten de homologatieprocedure opstarten. En laatste info die voorhanden is, is dat Marstek niet alle nodige informatie aan Synergrid overgemaakt heeft waardoor de homologatie nog niet in orde is.
aha, misschien daarom dat ik bij synergrid niets vond.

Synergrid heeft blijkbaar hun kar gekeerd over de methode waarop we stroom mogen meten.
Waar je vroeger nog DIN rail gemonteerde meters zoals de ET112 of EM340 moesten gebruiken mogen/moeten we nu een simpele CT klem gebruiken.
Soit mij niet gelaten, die dingen zijn goedkoper maar ik vraag me af hoe precies die zijn en wat de polling rate is want dat hang nu af van de inverter zelf.

Wederom, dat is maar een voorbeeld van wat ik tegengekomen was in de documentatie toen ik deze vluchtig bekeken heb omdat mensen aan het klagen waren dat het niet duidelijk was voor producenten dat een enfluri-sensor verplicht was. Dat zijn 2 segmenten uit de technische voorschriften waar iets instond en waar ik in de eerder gelinkte post letterlijk naar verwees.

Ga gerust zelf eens door de technische voorschriften. En de site van synergrid waar ook nog andere van hun standpunten staan met wat uitleg. Want afgaand op hoe je toon hier veranderd is, ga ik er vanuit dat je al blazend en beschuldigend de discussie binnen kwam vallen zonder eigenlijk de discussie gevolgd te hebben of de moeite gedaan te hebben om eens te lezen wat er nu eigenlijk door synergrid wel gezegd werd...

Maar snap wel het een en ander beter, een thuisbatterij met stekker past idd niet zomaar in de bestaande regels en het 1 en ander zal idd moeten herbekeken worden.

Vind het evenwel nog altijd een traag en log process, veel te veel bureaucratie.
Eerst een bevraging, dan documenteren en nog wat talmen, dan moet het naar de 3 gewesten,... Mag er niet aan denken om in zo een setup te werken. Daar gaan doden vallen vrees ik :D.

Maar snap wel het een en ander beter, een thuisbatterij met stekker past idd niet zomaar in de bestaande regels en het 1 en ander zal idd moeten herbekeken worden.

Vind het evenwel nog altijd een traag en log process, veel te veel bureaucratie.
Eerst een bevraging, dan documenteren en nog wat talmen, dan moet het naar de 3 gewesten,... Mag er niet aan denken om in zo een setup te werken. Daar gaan doden vallen vrees ik :D.

Ik ken weinig grote entiteiten waar dit niet zo werkt. In kleine entiteiten kan je nog agile en wendbaar zijn. In grote entiteiten zijn er procedures en moeten die gevolgd worden om te voorkomen dat er mensen solo slim spelen.

Het feit dat we werken met confederalisme of een vorm ervan is niet echt bevorderlijk voor de efficiëntie. Maar dat is een keuze geweest omdat tegenwoordig iedereen en zijn kat inspraak wil en moet hebben. Het logische gevolg is dan ook dat wijzigen langer duren.
Dat heeft voordelen... maar ook nadelen.
Die bureaucratie hoort voor een stuk ook bij een overheid, tgv de transparantie en de extra controle die je wenst doordat men bezig is met geld van belastingbetalers.

Als je bij een multinational werkt of voor een overheid dan word je dit gewoon.

Ik vind het ook log en traag, maar zo werkt het nu éénmaal. En zo goed als alle klagers hier doen niet de moeite om info in te winnen (of weten het wel maar verdraaien het bewust) alvorens ze beginnen klagen en met de vinger wijzen...

En uiteindelijk heb ik het liever log en traag maar correct dan wat de Vlaamse Overheid al meermaals voorgehad heeft. Namelijk dat ze hun boekje te buiten gaan en dat hun regelgeving dan teruggefloten wordt door het grondwettelijk hof of de raad van state. Zoals dus gebeurd is bij Demir met de terugdraaiende teller en waar Depraetere zelf op tijd het teruggetrokken heeft voor de vermogensbeperking van plug-in toestellen (wel pas nadat er dreiging van een klacht was bij de RvS).

En uiteindelijk heb ik het liever log en traag maar correct dan wat de Vlaamse Overheid al meermaals voorgehad heeft. Namelijk dat ze hun boekje te buiten gaan en dat hun regelgeving dan teruggefloten wordt door het grondwettelijk hof of de raad van state. Zoals dus gebeurd is bij Demir met de terugdraaiende teller en waar Depraetere zelf op tijd het teruggetrokken heeft voor de vermogensbeperking van plug-in toestellen (wel pas nadat er dreiging van een klacht was bij de RvS).
[offtopic]
Boekje te buiten is natuurlijk een manier om het te zeggen. Gezien de terugdraaiende teller nog steeds bestaat in Wallonië* lijkt me een correctere beoordeling dat Demir (en haar kabinet) gewoon haar (hun) job niet goed hebben gedaan en de wet zo verkloot hebben, om vervolgens het gewoon finaal op te geven met veel theater alsof er geen andere optie was dan cash vergoedingen uitbetalen aan de "gedupeerden". Ik zou eerder zeggen dat het gezichtsverlies en het theater in the end goedkoper uitdraait voor de Vlaamse begroting dan het Waalse model en het allemaal daarom zo gegaan is. Maar nu zal ik mijn alu hoedje maar terug af zetten.

Ik wil hiermee maar zeggen dat er een verschil is tussen (heel kostelijke) onkunde en openbaarheid van bestuur (waar onze overheden over het algemeen nog steeds vrij hard in falen op verschillende vlakken).

* sure het is een overgangsregeling, maar wel een die veel langer duurt (2030) en vroeger op voorhand is aangekondigd dan het Vlaams geklungel
[/offtopic]

Boekje te buiten is natuurlijk een manier om het te zeggen.
In het arrest van het grondwettelijk hof staat letterlijk dat in het Vlaamse Decreet iets staat dat buiten hun bevoegdheid valt omdat het federale bevoegdheid is, en daardoot in strijd is met artikel 170 van de grondwet.
Ik weet niet wat er allemaal staat in het decreet in Wallonië, maar het zal allemaal van de details afhangen. En natuurlijk of iemand er een zaak tegen aanspant. En zelfs als ze ook in fout zijn, is dat nog altijd geen reden om te zeggen dat Vlaanderen hun bevoegdheid niet overschreden heeft.
En ja, ik vind ook dat daar nog veel andere zaken verkeerd aangepakt zijn in dat dossier. Maar gezien ik ook naar het voorval van Depraetere verwijs, dacht ik dat het wel duidelijk was dat ik het over de bevoegdheidskwestie had.

Want zoals eerder ook al aangekaart, heeft VEKA (wat onder Depraetere valt) op 13 maart hetvolgende gezegd:
Wel leggen VEKA en Fluvius een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen.
Op 5 april krabbelde Depraetere al terug (nadat er gedreigd werd met klacht bij RvS):
Depraetere komt ook nog eens terug op de vermogensbeperking van 800 watt, wat grosso modo overeenkomt met twee stekkerpanelen. Het VEKA legde die beperking op, maar nu laat de minister weten dat het aan de federale overheid is om die in te voeren. ‘Ik spoor ze daartoe aan’, zegt Depraetere.

2 gevallen waar de Vlaamse Overheid een regelgeving invoert of wilt invoeren voor iets waar ze niet bevoegd voor zijn. En ja, voor mij is dat zeer zeker het boekje te buiten gaan. Hoe zou ik het anders moeten verwoorden?

Dit zijn toch echt de dagen waarop batterijen echt kunnen shinen:

Auto zit in en de batterij speelt al heel de dag buffer, als er effe zon is de overschot van de zonepanelen opvangen en als de zon achter de wolken verdwijnt terug geven zodat de auto de stroom niet uit het net trekt. Juist een paar kleine piekjes waar het verbruik niet 100% gedekt wordt.

En 't is voor deze week. De Marstek staat in de Synergrid lijst (de volledige, de plug-in lijst is nog niet aangepast) met goedkeuringsdatum 8/8/2025 ;) Goedgekeurd in combinatie met de TPM-100CTW.

Laatst bewerkt:
En 't is voor deze week. De Marstek staat in de Synergrid lijst (de volledige, de plug-in lijst is nog niet aangepast) met goedkeuringsdatum 8/8/2025 ;) Goedgekeurd in combinatie met de TPM-100CTW.

Maar hoe moet je dat lezen, er zijn per model 2 lijnen, eentje waar rated power op 800W staat en eentje waar 2500W op staat. Dus je mag ontladen aan 2500W (op een aparte lijn).

Enige dat ik in de voorschriften (en waar de Marstek aan voldoet want goedgekeurd) vind is:
Kort samengevat is de eis in de norm als volgt:
Bij modules met een vermogen > 800 W is een logische interface (ingangspoort) om actief
vermogen te stoppen binnen 5 seconden na het ontvangst van een instructie op de ingangspoort
vereist.
Afstandsbediening is optioneel
En het feit dat ze zeggen dat een plug&play onder de 2600W moet blijven.

Hier staat hij al die tijd al op 2500W, niet op een aparte lijn, maar een lijn waar alleen een laptop en 2 monitoren opstaan. Dit weekend verhuisd hij eindelijk naar de technische berging boven en zal de batterij in een eigen afgezekerd stopcontact zitten. Ik hergebruik de kring die bedoelt was voor de ventilatie, die naar de kring van slaapkamer 4+5 verhuisd.
Een ventilatie-unit moet namelijk niet apart afgezekerd zijn, itt mijn gas CV-ketel, al begrijp ik niet waarom, dat ding verbruikt max 200W incl alle pompen.

Nu de P1 poort nog toelaten en we zijn helemaal in regel.

Laatst bewerkt:
Simulatiecijfers van de batterijen via Home Assistant na een half jaartje.

1x HomeWizard 2.7 batterij: 467kWh input / 339 kWh output / 174 cycles

2x HomeWizard 2.7 batterij: 949 kWh input / 689 kWh output / 176 cycles

Huawei 5kW batt aan omvormer: 770 kWh input / 630 kWh output / 154 cycles

Huawei 10kW aan omvormer: 1039 kWh input / 848 kWh output / 104 cycles

Maar hoe moet je dat lezen, er zijn per model 2 lijnen, eentje waar rated power op 800W staat en eentje waar 2500W op staat. Dus je mag ontladen aan 2500W (op een aparte lijn).
Er is per model 1 lijn. Er zijn 2 verschillende E-cubes gehomologeerd, zie naar de serienummers. Jij zult de MST-BIE5-2500 hebben.

Enige dat ik in de voorschriften (en waar de Marstek aan voldoet want goedgekeurd) vind is:

En het feit dat ze zeggen dat een plug&play onder de 2600W moet blijven.

Hier staat hij al die tijd al op 2500W, niet op een aparte lijn, maar een lijn waar alleen een laptop en 2 monitoren opstaan. Dit weekend verhuisd hij eindelijk naar de technische berging boven en zal de batterij in een eigen afgezekerd stopcontact zitten. Ik hergebruik de kring die bedoelt was voor de ventilatie, die naar de kring van slaapkamer 4+5 verhuisd.
Een ventilatie-unit moet namelijk niet apart afgezekerd zijn, itt mijn gas CV-ketel, al begrijp ik niet waarom, dat ding verbruikt max 200W incl alle pompen.

Nu de P1 poort nog toelaten en we zijn helemaal in regel.
We kunnen binnenkort dan toch gewoon vrij spreken over die batterij, zolang we niks zeggen over hoe ze aangestuurd wordt. @cege zal in zijn nopjes zijn :laugh:

Simulatiecijfers van de batterijen via Home Assistant na een half jaartje.

1x HomeWizard 2.7 batterij: 467kWh input / 339 kWh output / 174 cycles

2x HomeWizard 2.7 batterij: 949 kWh input / 689 kWh output / 176 cycles

Huawei 5kW batt aan omvormer: 770 kWh input / 630 kWh output / 154 cycles

Huawei 10kW aan omvormer: 1039 kWh input / 848 kWh output / 104 cycles
Dus in feite moet je rekenen dat er gemiddeld een 20% verlies op zit

We kunnen binnenkort dan toch gewoon vrij spreken over die batterij, zolang we niks zeggen over hoe ze aangestuurd wordt. @cege zal in zijn nopjes zijn :laugh:
Er valt eigenlijk nog weinig over te zeggen. Dat ding staat en doet alles wat het moet doen. Het presteert volgens verwachtingen en blijkt nu met de goedkeuring een perfecte deal te zijn.

Er valt eigenlijk nog weinig over te zeggen. Dat ding staat en doet alles wat het moet doen. Het presteert volgens verwachtingen en blijkt nu met de goedkeuring een perfecte deal te zijn.
De huidige v2 is wel aan het uitgefaseerd worden, ze willen natuurlijk hun v3 model verder pushen, wat significant duurder verkocht wordt...

Ik wacht nog op de vrijgave van de lokale open API (er circuleert al een beta app waarbij je die kan openzetten op tweakers), zodat ze beter aangestuurd kan worden samen met de laadkabel van de auto.
Als ik ooit eens toe geraak aan dat helemaal programmeren...

Terug
Bovenaan