Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Hangt er ook vanaf wat je all-in noemt natuurlijk. Als we kijken naar het contract waar hij het over had (Engie Direct), zitten er 3 vaste kosten in. De vraag is of je die meerekent of niet... Ik zou die ook niet meerekenen als je kijkt voor de impact van een batterij, want zowel met als zonder betaal je die. Je kan misschien beperkt peak shaving doen met de plug-in batterij al zal dat weinig verschil maken. De kosten die ik dus niet zou meerekenen, zijn:
Vaste vergoeding (€30)
Tarief databeheer (€18,56 per jaar)
Capaciteitstarief (afhankelijk van de piek en waar je woont)

Als je die vaste componenten niet meerekent, zit de prijs momenteel voor juni (volgens V-test) op €0,26485/kWh incl BTW (Energiecomponent + Kosten voor groene stroom + Kosten voor WKK + Nettarief Afname + Bijdrage op de energie + Bijdrage Energiefonds + Bijzondere accijns). Dus hoger dan de €0.2 die blacky aankaart maar ook lager dan wat anderen als prijs opgeven. Is natuurlijk een maandelijks variabel contract, dus zal ook wel schommelen.

Voor mei zaten wij met onze 115 kWh afname aan 32,7. Dit is Engie Flow met de oktoberkorting (dus energieprijs 6,3c€/kWh, incl kortingen, dus €7,24 voor de energie). Piek was 3,25, kost me zomaar €14,70.
Kleine verbruikers zijn echt gesjareld met de andere elektriciteitskosten.
Voor een nul verbruik als particulier betaal je een kleine 15 euro per maand (minimum capaciteitstarief + databeheer). Ik vind dat nu niet echt gesjareld zijn, voor de gigantische infrastructuur die een elektriciteitsnet is? Relatief gezien weegt dat zwaar door als je verbruik laag is, maar je betaalt ook voor de mogelijkheid de infrastructuur te gebruiken.

Dat is als emand zou klagen die 10 nummers per maand op Spotify luistert, dat dat toch 1 euro per liedje is. :)

Hier ook een gezin met laag verbruik trouwens. En voor de aparte meter van de gemeenschappelijke delen mogen we als "bedrijf" 1 euro per kWh betalen (600 euro voor 600kWh) als ik het mij goed herinner.

Laatst bewerkt:
Hangt er ook vanaf wat je all-in noemt natuurlijk. Als we kijken naar het contract waar hij het over had (Engie Direct), zitten er 3 vaste kosten in. De vraag is of je die meerekent of niet... Ik zou die ook niet meerekenen als je kijkt voor de impact van een batterij, want zowel met als zonder betaal je die. Je kan misschien beperkt peak shaving doen met de plug-in batterij al zal dat weinig verschil maken. De kosten die ik dus niet zou meerekenen, zijn:
Vaste vergoeding (€30)
Tarief databeheer (€18,56 per jaar)
Capaciteitstarief (afhankelijk van de piek en waar je woont)

Als je die vaste componenten niet meerekent, zit de prijs momenteel voor juni (volgens V-test) op €0,26485/kWh incl BTW (Energiecomponent + Kosten voor groene stroom + Kosten voor WKK + Nettarief Afname + Bijdrage op de energie + Bijdrage Energiefonds + Bijzondere accijns). Dus hoger dan de €0.2 die blacky aankaart maar ook lager dan wat anderen als prijs opgeven. Is natuurlijk een maandelijks variabel contract, dus zal ook wel schommelen.

Ik snap ook niet dat mensen vaste kosten blijven meerekenen in hun berekening.

Vb Engie toont op hun 'je energieprijs' (voor variabel contract) ook de prijs per kWh waar geen enkele vaste component in zit. Nogal logisch, want een prijs per kWh veronderstelt dat die vast is per kWh. Al de vaste kosten zijn niet per kWh en dus niet uit te drukken in een prijs per kWh. Andere providers gaan wsch hetzelfde doen.

Enige wat je moet doen om je batterij rendement te berekenen is rekenen met de delta tussen injectie en afname, inclusief alle kosten die per kWh uitgedrukt worden. energieprijs, btw, netkosten, WKK, taxen, speciale taxen, extra taxen, federale specialiteiten tax, tax 17, heffing 13, ...

In mijn geval momenteel ~4 cent en ~20 cent.

Ik ga hier niemand proberen te overtuigen een batterij te nemen, elk doet zijn goesting uiteraard. Enkel lijkt me rekenen met 4 en 20 cent een nogal heel korte termijn inschatting. De kans dat we de komende 10-15y aan 4cent injectie en 20 cent afname prijzen staan, lijken me 0. Injectie zet ik in al mijn simulaties op 0 (wat me nog een optimistische inschatting lijkt). 20 cent afname lijkt me ook optimistisch. BTW naar 21% lijkt me op termijn een no-brainer gegeven de budgetaire situatie. En het net lijkt me nog altijd brak, het energie eiland valt wat duur uit, net stabilisatie is een issue, ... De kans dat de nettarieven op termijn niet stijgen, lijken me ook aan de beperkte kant.

Er zijn weinig zekerheden, maar dat de put gevuld moet blijven, is een zekerheid. Als iedereen panelen legt en batterijen heeft, zal de afname van het net verminderen. De opbrengsten uit heffing * #kWh zal dus zakken. Enige manier om dat te compenseren is de heffing verhogen om de inkomsten stabiel te houden. Dat scenario wordt gehedged door de situatie waar door elektrificatie de grid afname sterker stijgt dan de afname door eigen PV en batterijen. In dat geval zal er nog extra investeringen in netverbetering/stabilisatie nodig zijn. Kort samengevat, ik zie weinig paden naar structureel lagere netheffingen in de toekomst.

De overheid/intercommunales/nutsbedrijven zijn nogal goed in het stabiel houden wat ze uit je zak kloppen, ook al stijgen/zakken onderliggende prijzen en/of verbruiksvolumes. Kijk naar het cliquetsysteem, omgekeerde cliquetsysteem en andere vrolijkheden dat ze in het verleden gedaan hebben. Hetzelfde zie je ook bij leidingwater. Meer en meer waterputten, minder en minder verbruik (niet dramatisch, maar wel een structureel licht dalende trend van ~0.5% per jaar), meer regenwater verbruik waar ze niks op verdienen. Dat gecombineerd met strengere zuiveringsnormen en de push om 100% op riolering te zitten, zorgt ervoor dat de water prijs sterk stijgt (al dan niet rechtstreeks of via de 'zuivering' of 'lozing' component op je factuur). In beste geval ben je evenveel kwijt met een lager volume. In de meeste gevallen ben je meer kwijt met dalende volumes.

Om dan nog te zwijgen over het "publieke geheim" (denk dat de meeste dat al weten ondertussen) dat de gemeentelijke holding de gemeentelijke putten vult met grote dividenden uit de intercommunales te trekken. De intercommunales zijn eigenaar van fluvius, waterbedrijven, afvalverwerking. Jarenlange structurele onderinvestering omdat ze al het geld eruit trokken. Eens er investeringen moeten gedaan worden, bleiten en de prijs verhogen.

Afvalverwerking is nog zo'n geval. Ik betaal hier 2.5 euro per vuilzak. Je betaalt je blauw in het container park (10 euro per kuub hout dat je vb dumpt. Ondertussen bijna 1 euro per kg grof afval met een minimum van 10 euro. En dan komen er nog aanslagbiljetten van de intercommunale voor 'afvalheffing dit', 'afvalheffing dat'. Je mag nog je PMD perfect sorteren, je groenafval zelf verwerken, je keukenafval aan je kippen voederen, ondanks je inspanningen ben je evenveel kwijt want de inkomsten dat ze verliezen door minder containerpark en zakken, moeten ze toch hebben en dus verhogen ze gewoon de prijzen overal. En dat staat ook gewoon zo in de begeleidende brieven die ze sturen "Om de kwaliteit te blijven garanderen blabalbalabl en dalende volumes over de jaren heen blabalblalba. Prijzen per zak naar boven, containerpark duurder, ...".

Ik hou al mijn hart vast voor de aanpassing van de werkloosheid. Veel kosten gaan bij OCMW/gemeentes terecht komen. Ze hebben al structureel geld tekort. De oplossing weet ik al. Best case is het wat rommelen met intercommunales/nettarieven (dat kan je nog semi mitigeren). Worst case gewoon een lineaire belastingverhoging via de gemeentelijke belastingen (iets moeilijker te mitigeren)...

Laatst bewerkt:
Ik snap ook niet dat mensen vaste kosten blijven meerekenen in hun berekening.
Fair enough. Ik zal ermee stoppen vanaf nu 😅.
Om dan nog te zwijgen over het "publieke geheim" (denk dat de meeste dat al weten ondertussen) dat de gemeentelijke holding de gemeentelijke putten vult met grote dividenden uit de intercommunales te trekken. De intercommunales zijn eigenaar van fluvius, waterbedrijven, afvalverwerking. Jarenlange structurele onderinvestering omdat ze al het geld eruit trokken. Eens er investeringen moeten gedaan worden, bleiten en de prijs verhogen.
Ik snap eigenlijk niet dat dit mag. Da's een overduidelijk conflict of interest IMHO.
Heel gemakkelijk om zo belastinginkomsten via alternatieve wegen te verwezenlijken.

@HLN if you're listening, misschien een dossierke over opentrekken :smurf:

Laatst bewerkt:
Fair enough. Ik zal ermee stoppen vanaf nu 😅.

Ik snap eigenlijk niet dat dit mag. Da's een overduidelijk conflict of interest IMHO.
Heel gemakkelijk om zo belastinginkomsten via alternatieve wegen te verwezenlijken.

@HLN if you're listening, misschien een dossierke over opentrekken :smurf:

Ooit een werk over moeten maken toen ik nog economie studeerde. In het kader van "Publieke economie" of een soortgelijk vak. Alles is publiek en transparant, niks geheim aan. Alleen vreemd dat het kan en dat iedereen dat aanvaardt. We zijn 15y verder en niet veel is veranderd.

Zo goed als alle winst loopt naar de gemeenten. Als er moet geinvesteerd worden, staan ze te bleiten, doen ze beroep op federaal/vlaams niveau, doen ze kapitaalsverhogingen bij het brede publiek, schrijven ze obligaties uit, ... Het zou beter zijn om de inkomsten te gebruiken om te investeren in de infstrastructuur ipv die kost af te wentelen op je bevolking... Het zijn namelijk intercommunales die (semi-)overheid zijn en die als enige doel hebben infrastructuur te voorzien voor de bevolking. Niet elke euro die binnenkomt uitdelen aan gemeenten en mandatarissen en elke investering aan bodemvergoeding bij de bevolking gaan halen aub.

Bepaalde gemeenten met eerder linkse signatuur waren in het verleden nogal verlekkerd op het dividendeninfuus. Het is niet dat de gemeentes vb de intercommunale zeggen (ale, dat denk ik toch en mag ik toch hopen) 'verhoog taxen zodat we meer kunnen uitsleuren'. Maar de gemeentes zijn aandeelhouder van de intercommunales en zien daar miljoenen binnenklotsen. De gemeentes hebben geld tekort. Ze stemmen voor verhogen van de uitkeringen. Wie stemt tegen, ja niemand. Jaar nadien hebben de intercommunales te weinig geld. Wat doen ze ? Verhogen waar ze kunnen. En ja, de CREG en zo reguleren dat wel beetje. Maar die intercommunales verhogen zo goed als altijd onmiddellijk het maximum dat ze mogen verhogen. En in geval van twijfel, onderinvesteren. Rinse and repeat en je zit waar we nu zitten.

De distributienetbeheerders voor elektriciteit en gas realiseerden tussen 2019 en 2022 jaarlijks 510 miljoen euro nettowinst. Daarvan keerden ze 79 procent uit aan hun aandeelhouders, de gemeenten.

Leegzuigen die handel

Binnen Finiwo is de financiële situatie van de Stad Gent (als grootste deelnemer in Finiwo)verschillend van de andere gemeenten. De Stad Gent heeft een pay-out ratio (van de winsten uitFiniwo) van 90%, terwijl de andere gemeenten een pay-out ratio hebben van 66% à 70%.Hierdoor zijn de andere gemeenten in staat om door reservering van een deel van hun winsten,een reserve bij Finiwo op te bouwen waarmee de bullet-lening op termijn kan terugbetaaldworden. Door de veel hogere pay-out ratio van de Stad Gent, bouwt de stad Gent amper reservesop om de bullet-lening van Finiwo op termijn terug te betalen.

Nog meer leegzuigen die handel, *ween ween*

Have fun
- https://www.efin.be/nl/jaarverslagen (kleine gemeentes sleuren miljoenen eruit)
- https://stad.gent/sites/default/files/media/documents/JRR 2023 - digitale leesversie (1)_0.pdf (Gent krijgt zijn dividenden uit Publilec - publipart schandaal, weet je wel en Finiwo)

Gewoon eens googlen op 'intercommunales financiering gemeentes' en je vindt zakken vol met ofwel jaarverslagen die obvious zijn of artikels die de kritiek al oplijsten.

Laatst bewerkt:
Batterij 25/05 besteld en vandaag zou deze geleverd worden. Kwam goed uit want ben vandaag heel de dag vrij.

Ik kreeg maar geen ETA time, dus dacht zal maar eens bellen.
Ze zijn blijkbaar tijdens het inladen mijn batterij vergeten. De chauffeur was al weg.
Staat dus nog in een magazijn van de transporteur.

Ze konden nu nog niet zeggen wanneer deze dan wel zou geleverd worden.

Synergrid lijst heeft een update gehad, geen plug-in batterij of inverter/zonnepaneel erbij. Laatste plug-in toevoeging was op 16/05/2025. En dat waren zonnepanelen/inverters; laatste batterij is van 11/04/2025.

Tot dusver dat gerucht van "wordt in de tweede week van juli goedgekeurd voor gebruik in België".
Nu, de week is nog jong maar zou me verbazen dat er plots meerdere updates volgen van een regulator in één en dezelfde week.

Hangt er ook vanaf wat je all-in noemt natuurlijk. Als we kijken naar het contract waar hij het over had (Engie Direct), zitten er 3 vaste kosten in. De vraag is of je die meerekent of niet...
Neen, het antwoord is neen.
Die vaste kost moet je sowieso toch wel betalen, met of zonder batterij. Of je nu 2500kWh of 3500kWh van het net slurpt. Het enige wat je wel in rekening moet brengen is distributietarieven, taxen etc.

Ik heb vorige week gerekend voor Engie Flow en ik dacht dat ik op ~23c/kWh afname en 4c injectie kwam oid. Terugverdientijd: 6,5 jaar. Een paar cent +/- gaat daar misschien wat maanden bij of af doen, maar uiteindelijk zijn dit toch maar moment opnames. De kans dat de delta tussen afname & injectie de komende 5 jaar stijgt is imo 99%.

Tot dusver dat gerucht van "wordt in de tweede week van juli goedgekeurd voor gebruik in België".
Nu, de week is nog jong maar zou me verbazen dat er plots meerdere updates volgen van een regulator in één en dezelfde week.
JuLi of juNi?

Ah, nu is het opeens een gerucht? Toen men dat hiervoor postte was het gewoon een update... :p

[edit]Wat je dus ook al gepost hebt ;)

Ik heb een recente offerte voor pylontech stuff te installeren van 6-7kwh en dat was 6000 euro.

De realiteit is de realiteit: Ik heb geen hybride omvormer, ik heb zelfs 2 gewone omvormers en ze staan buiten dichtbij de panelen. En mijn panelen kunnen niet deftig communiceren met sturing devices. Er zou dus een extra omvormer specifiek voor de batterij geinstalleerd moeten worden, batterij zou in de kelder komen ver van de omvormers, er zou wat gepruts moeten zijn met de kabels, herkeuring nodig en geen fancy stuff met sturing van de batterij door rechtstreeks de panelen uit te lezen.

Je kunt je de vraag stellen waarom dat zo geinstalleerd is in het verleden, maar dat is irrelevant. Het verleden kan ik niet veranderen, de toekomst wel. Ik zie weinig redenen om 4x zoveel te betalen voor iets wat zo goed als hetzelfde kan als de Pylontech (de Marstek 5kwh dus) en voor mijn noden perfect doet wat het moet doen (nachtverbruik en overdag/s avonds wat pieken opvangen). Misschien gaat het maar 15 y mee ipv 20 of zelsf maar 10 ipv 20. Maar dat verantwoordt nog altijd geen 4x cost.
Dat was gewoon een schandalig dure offerte . Ik heb 5.3k betaald voor 10kwh+ extra batterij omvormer + flexio box + keuring + wallmount en heen de reutemeteut.

Don't shoot the messenger eh mannen! ;-)

Draait hier voorlopig als een zonnetje. Nu nog automatiseren dat de EV enkel laadt als de batterij ook vol zit.

Dat was gewoon een schandalig dure offerte . Ik heb 5.3k betaald voor 10kwh+ extra batterij omvormer + flexio box + keuring + wallmount en heen de reutemeteut.
Blijft nog steeds prijs x3.59, of ~x1,84 als we de bijna dubbele capaciteit rekening houden, except het rendement van die 2de 5kWh ligt aanzienlijk lager dan het rendement op de eerste 5kWh. Je terugverdientijd gaat in praktijk dus gewoon x2... dan gaan we in de meeste geval heel snel naar 12-15 jaar.

Als hobbyist: laat je niet afschrikken. Maar 98% van alle users zoeken naar een KISS oplossing hé: install & forget. Die willen niet liggen prullen en minimaxen met allerhande parameters.

Blijft nog steeds prijs x3.59, of ~x1,84 als we de bijna dubbele capaciteit rekening houden, except het rendement van die 2de 5kWh ligt aanzienlijk lager dan het rendement op de eerste 5kWh. Je terugverdientijd gaat in praktijk dus gewoon x2... dan gaan we in de meeste geval heel snel naar 12-15 jaar.

Als hobbyist: laat je niet afschrikken. Maar 98% van alle users zoeken naar een KISS oplossing hé: install & forget. Die willen niet liggen prullen en minimaxen met allerhande parameters.

Op welke installatie heb je het?
Als je enkel zonnepanelen hebt is een stekkerbatterij wel een ideale oplossing, dat is plug, setup and forget. Bij zonnig weer zal de batterij 's avonds vol zijn, bij bewolkt weer zal ze de schommelingen opvangen en in de winter is elke batterij leeg.

Zowel bij een stekkerbatterij als batterij op een hybride omvormer ga je een BMS moeten hebben in bepaalde gevallen. Of je moet toestaan dat bvb een EV de batterij ook leegtrekt.

ik draai er elke nacht bijna 10 kwh door dus bij mij rendeert die wel goed ;)

vrouw kruipt tegen half 10 in haar bed en dan game ik nog wat op de playstation tot 1 a 2 uur in de home cinema of wat op de pc. zo een 77 inch en 9 speakers + subwoofer verbruiken wel wat. + hoopje passieve verbruikers. als ik game met passive gebruikers zoals aquarium en server rack durft die wel een kwh trekken. Meestal eindigd mijn batterij netjes rond de 20%. Als ik eens vroeg ga slapen en ik zit met meer dan injecteert flexio dat op het duurste moment in de ochtend. Batterij wordt altijd leeggetrokken tegen dat de prijzen negatief of 0 zijn rond de middag. heb een gemiddelde injectieprijs van rond de 6-7 cent, wat zeker niet slecht is denk ik :p

verdien ook maandelijks 30-40 euro met netbalancering. dat is ook 400 euro extra profit op jaarbasis tov die plugin batterijen. Men flexio box was gratis en abbo is de eerste 2j gratis ( omdat ik dubbele promo heb gekregen) dus dat tel ik nu nog niet mee.

soit ik ben dan ook niet het standaard gebruikersprofiel. maar bij mij rendeert het wel goed.

Batterij bespaart me hier gemiddeld 49,90 euro per maand in combinatie met dynamisch contract + en met netbalanceren zit ik gemiddeld aan 38 euro.

= 1064 euro per jaar en een terugverdientijd van net geen 6 jaar. Neem nu 7 jaar vanaf af ik die 9,99 euro per maand moet leggen voor mijn abbo bij jaar 3.

Laatst bewerkt:
die flexio winsten zijn mooi meegenomen, maar ik zou daar niet long term op rekenen. Voort tzelfde geld ist gedaan over 2 jaar net zoals we die hoge injectie tarieven hadden tijdens COVID. Straks komen de kwartiertarieven en gaat die onbalans misschien als wat gecountered worden.

die flexio winsten zijn mooi meegenomen, maar ik zou daar niet long term op rekenen. Voort tzelfde geld ist gedaan over 2 jaar net zoals we die hoge injectie tarieven hadden tijdens COVID. Straks komen de kwartiertarieven en gaat die onbalans misschien als wat gecountered worden.
kwartier waarden gaan het in het eerste opzicht nog rendabeler maken om met dynamische contracten te sturen. voor netbalancering zal het idd wss iets kortere windows van onbalans veroorzaken.

In ieder geval, zoals altijd in belgie, spring je best zo snel mogelijk mee op de kar voor ze iets afschaffen zodat je er zo lang mogelijk van kunt profiteren :p. Moest ik die box en abbo zelf moeten neerleggen zou ik er ook wel meer over nagedacht hebben, maar in mijn geval nu een nobrainer als je een gewone batterij hebt. Als je die te pakken kunt krijgen met één of andere mooie promo kan ik het wel iedereen aanraden.

Batterij 25/05 besteld en vandaag zou deze geleverd worden. Kwam goed uit want ben vandaag heel de dag vrij.

Ik kreeg maar geen ETA time, dus dacht zal maar eens bellen.
Ze zijn blijkbaar tijdens het inladen mijn batterij vergeten. De chauffeur was al weg.
Staat dus nog in een magazijn van de transporteur.

Ze konden nu nog niet zeggen wanneer deze dan wel zou geleverd worden.

Vandaag toch geleverd, ondanks dat er geen ETA was opgegeven.

De installatie verliep vlot:

• Uitpakken en de wieltjes eronder zetten
  • Op zijn plaats zetten en in het stopcontact steken
  • Marstek-app downloaden
  • Instellen: de P1-meter werd eerst niet direct gevonden. Ik had gelukkig al gelezen dat je best eerst de batterij-update uitvoert, daarna alles even uit- en terug aanzetten en dat het dan wel lukt. Zo gedaan, en inderdaad — alles in orde.

Klaar!

Ik denk dat ik er in totaal maar 10 minuten mee bezig ben geweest, om het in te stellen..

In Loxone had ik de batterij al klaargezet, werkte direct.

bx5qI.gif

20cent lijkt me niet mogelijk, maar ik zit toch wel rond de 30cent/kwh all in. Krijg normaal deze week mijn afrekening dus dan kan ik het met zekerheid zeggen.
Als ik mijn afrekening van vorig jaar bekijk zit ik toch knal op die 20cent. incl. kosten.
In juli ontvang ik een nieuwe afrekening. We zullen zien.

Terug
Bovenaan