Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Wie zegt dat de fabrikant bezig is met de homologatie?
Het kunnen evengoed de dealers/importeurs zijn die dat op zich nemen...
Marstek zelf... Zie mijn post van zaterdag.
Kies maar wat je wilt horen maar ik zou daar niet veel van geloven. Niks dat daar gezegd wordt is officiëel. En veel van de dingen kloppen gewoon 100% niet gezien het enige officiële dit persbericht is:
Dus "ze zijn ermee bezig" van begin mei. Marstek zelf, van dan pas.

Wie zegt dat de fabrikant bezig is met de homologatie?
Het kunnen evengoed de dealers/importeurs zijn die dat op zich nemen...

Het gaat sowieso ook niet zoals het in 99% van de gevallen gaat aangesloten zijn, op die lijst komen (i.e. P1 meter sturing vs enfluri)

Maar ja, we zullen zien :)

Dat maakt niet uit, want Fluvius kan nooit weten of je met de P1 poort stuurt of een enfluri.

En wat bepaald die sturing?
Als je in HA de B2500 meter simuleert van data afkomende van de P1 en deze manupulieert (je kan bvb laden van de auto aftrekken oid), is het dan nog een P1 sturing of is het dan een HA en externe sturing? Wie gaat dat komen controleren?

Dat maakt niet uit, want Fluvius kan nooit weten of je met de P1 poort stuurt of een enfluri.

En wat bepaald die sturing?
Als je in HA de B2500 meter simuleert van data afkomende van de P1 en deze manupulieert (je kan bvb laden van de auto aftrekken oid), is het dan nog een P1 sturing of is het dan een HA en externe sturing? Wie gaat dat komen controleren?
Volledig mee eens, en als ik de teksten op de overheidswebsites en op de fluvius website lees lijkt het alsof ze zeggen dat de beveiliging niet mag lopen via de P1 meter, maar dat is in deze gevallen toch helemaal niet?
Als het grid eruitgaat, zet de batterij zich gewoon uit.

Dus ik snap heel die storm in een glas water eerlijk gezegd echt echt echt maar dan ook echt niet.

Lijkt me eerder de installateurs- en keurdersbond die per se langs de kassa willen bij iedere thuisbatterij installatie...

Volledig mee eens, en als ik de teksten op de overheidswebsites en op de fluvius website lees lijkt het alsof ze zeggen dat de beveiliging niet mag lopen via de P1 meter, maar dat is in deze gevallen toch helemaal niet?
Als het grid eruitgaat, zet de batterij zich gewoon uit.

Dus ik snap heel die storm in een glas water eerlijk gezegd echt echt echt maar dan ook echt niet.

Lijkt me eerder de installateurs- en keurdersbond die per se langs de kassa willen bij iedere thuisbatterij installatie...

Om de obvious deur in te trappen.

Waarom zit er een P1 poort in de digitale meters ? Om dan bij elk ding dat kan sturen via de P1 poort een extra aparte meter overal op te zetten ipv de P1 te gebruiken ? Hadden ze beter op voorhand eens over nagedacht....

Lijkt me echt zo een principiele pee, jos met de snor die daar al 40y rondloopt, die een very very very unlikely scenario bedacht heeft waar er iets kan mislopen en dus kind met badwater weggooit. Fluvius/overheid zal toch eens moeten kiezen: ofwel zelf het net balanceren/versterken en nog meer geld uit nettarieven tappen om dat te bereiken. Ofwel de consument die wil, laten helpen en dan accepteren dat ze niet alles 100% onder controle hebben.

By the way. Alsof 'een gekeurde batterij' foolproof is. Al die dingen kunnen ook allemaal gestuurd worden via P1 of whatever custom configuraties. Alsof er iets of iemand herkeurt nadat ze ergens wat code aanpassen in HA of of of of. Mijn EV paal is ook gekeurd. Die is nadien ook al 10x aangepast qua configuratie. Geen hond die het weet.

Ik heb er vertrouwen in dat het in orde komt. Voor het alternatief (net zelf beter balanceren) is momenteel geen geld, meer geld tappen uit nettarieven krijgen ze politiek niet verkocht (warmtepomp moer komen, we moeten van gas af, de BTW verhogen terug naar 21% is al politieke zelfmoord) en puur technisch kan niemand een sluitende reden bedenken waarom de P1 verbannen is.

Ik heb er vertrouwen in dat het in orde komt. Voor het alternatief (net zelf beter balanceren) is momenteel geen geld, meer geld tappen uit nettarieven krijgen ze politiek niet verkocht (warmtepomp moer komen, we moeten van gas af, de BTW verhogen terug naar 21% is al politieke zelfmoord) en puur technisch kan niemand een sluitende reden bedenken waarom de P1 verbannen is.
Sterker nog, in de buurlanden (NL, DE toch zeker) die gewoon aan hetzelfde intergeconnecteerde stroomnet hangen is daar geen enkel issue mee.

Ik hoop alleen dat ze ook het "2,5kW op aparte kring" mogelijkheid behouden... Zou toch zeer triestig zijn moest je op een max van 800W plug-in vermogen blijven zitten per aansluiting.

Uw laadpaal levert geen stroom terug natuurlijk, daar gaat het over. Uw laadpaal is gewoon een vaste (driefase) verbruiker die op een aparte zekering moet --> keuring. Niet meer, niet minder. Paal niet gekeurd kan je die niet aangeven wat eigenlijk moet.

Voor de batterij mag je officieel de P1 meter niet gebruiken, dat is idd een achterlijke regeling. Zeker omdat het met een laadpaal blijkbaar wel mag.
Maar voor zover ik zie is er niets op de P1 poort waar je vandaag een batterij mee kan sturen (als in, geforceerd uit oid). Aangezien je een thuisbatterij vandaag niet mag sturen met een P1 zou dat ook onzinnig zijn.
Zolang een omvormer in de batterij net zoals elke andere omvormer uitvalt als de netspanning wegvalt is er geen veiligheidsissue. Dat dat getest/gecontroleerd moet worden door een officiële (liefst europese) instantie kan ik aannemen.

Kijk eens naar die contact gegevens. Dat is niet Marstek zelf maar een importeur in NL.
Marstek Power (de site waar het opstaat) is inderdaad een Nederlands importeur.
Zij delen echter het bericht van Marstek Energy (de fabrikant) dat zij (de fabrikant dus) bezig zijn met de homologatie.

Als een verdeler van het product dat deelt, zonder loze beloftes met specifieke datum wanneer het in orde gaat zijn maar gewoon "ze zijn ermee bezig", dan ga ik er inderdaad van uit dat dat correct is. Zeker omdat ze het als officiëel persbericht op hun site zetten. En omdat het iets waar onzekerheid was of het nu door de importeurs of fabrikant moest geregeld worden.

Als een andere importeur/verkoper wel (meermaals) met een specifieke datum afkomt dat uit de lucht gegrepen is, en meestal zelfs nog via-via anoniem op een forum geplaatst wordt (in tegenstelling tot een persbericht), hecht ik daar veel minder waarde aan.
Zeker als die importeur/verkoper ook gewoon vlakaf liegt op de website tussen de veelgestelde vragen:
TcQ292J.png

Uw laadpaal levert geen stroom terug natuurlijk, daar gaat het over. Uw laadpaal is gewoon een vaste (driefase) verbruiker die op een aparte zekering moet --> keuring. Niet meer, niet minder. Paal niet gekeurd kan je die niet aangeven wat eigenlijk moet.

Maar wat is het verschil met de paal aansturen via de P1 ? Als ik 8 kW produceer op de panelen en de P1 bepaalt of die naar de auto loopt of ergens anders, dan zorgt die paal via p1 onrechtstreeks ook voor 8kW injectie naar ergens anders. Ik zie niet in hoe dat fundamenteel anders is dan een batterij die levert. Zeker als het om 800W gaat.

De discussie gaat niet over keuring of over levering of over zekering. Dat is blijkbaar allemaal geen probleem. Dat de P1 dat stuurt blijkbaar wel.

Voor de batterij mag je officieel de P1 meter niet gebruiken, dat is idd een achterlijke regeling. Zeker omdat het met een laadpaal blijkbaar wel mag.
Maar voor zover ik zie is er niets op de P1 poort waar je vandaag een batterij mee kan sturen (als in, geforceerd uit oid). Aangezien je een thuisbatterij vandaag niet mag sturen met een P1 zou dat ook onzinnig zijn.
Zolang een omvormer in de batterij net zoals elke andere omvormer uitvalt als de netspanning wegvalt is er geen veiligheidsissue. Dat dat getest/gecontroleerd moet worden door een officiële (liefst europese) instantie kan ik aannemen.

Ik kan me niet inbeelden dat er iemand de P1 poort zou gebruiken om een batterij aan of af te zetten. Lijkt me nogal een obvious failure mode bonanza te zijn (P1 kapot, geen connectie P1 dongle en wifi, P1 signaal dat niet goed doorgegeven wordt, ...) terwijl het meten van de spanning aan het stopcontact net ietsje gemakkelijker is om de batterij aan of af te zetten...

Nee niets over gekend
Ook op Tweakers sprak iemand over dat die code deze week nog geldig zou zijn, volgens de mensen van Duravolt dan.

Wat er van waar is, is natuurlijk de vraag.

Mogelijk weten zij meer van de homologatie en is het volgende week groen licht en kan de prijs terug naar de originele waarde.

Ik ben wel benieuwd naar terugverdientijd van jouw installatie, heb je die oefening ook al gemaakt? Dergelijke vaste installaties zie ik toch vooral bij mensen die financieel niet zo onderlegd zijn of waarvoor niet-financiële beweegredenen zoals zelfvoorzienend zijn meer doorwegen.

Natuurlijk de oefening gemaakt. De thuisbatterij is al actief sinds de periode dat de prijzen door het dak gingen in 2022.
2021: winst +- 650€
2022: winst +- 1400€
2023: winst +- 800€
2024: winst +- 600€

En over financieel niet onderlegd: geef me het soort rekening en tal van mutaties en ik geef je het bedrag van de getrouwheidspremie tot op de cent nauwkeurig ;)

Maar wat is het verschil met de paal aansturen via de P1 ? Als ik 8 kW produceer op de panelen en de P1 bepaalt of die naar de auto loopt of ergens anders, dan zorgt die paal via p1 onrechtstreeks ook voor 8kW injectie naar ergens anders. Ik zie niet in hoe dat fundamenteel anders is dan een batterij die levert. Zeker als het om 800W gaat.

De discussie gaat niet over keuring of over levering of over zekering. Dat is blijkbaar allemaal geen probleem. Dat de P1 dat stuurt blijkbaar wel.

Ik kan me niet inbeelden dat er iemand de P1 poort zou gebruiken om een batterij aan of af te zetten. Lijkt me nogal een obvious failure mode bonanza te zijn (P1 kapot, geen connectie P1 dongle en wifi, P1 signaal dat niet goed doorgegeven wordt, ...) terwijl het meten van de spanning aan het stopcontact net ietsje gemakkelijker is om de batterij aan of af te zetten...

1) Nogmaals, uw paal produceert niet, dat is uw door synergrid goedgekeurde invertor(s) van uw zonne-installatie. Een laadpaal is een verbruiker zoals een ander.
2) Het zou thans goed zijn moest Fluvius batterijen kunnen sturen als massa opslag. Als beveiliging is spanning meten idd simpeler en aangeraden.

Ook op Tweakers sprak iemand over dat die code deze week nog geldig zou zijn, volgens de mensen van Duravolt dan.

Wat er van waar is, is natuurlijk de vraag.

Mogelijk weten zij meer van de homologatie en is het volgende week groen licht en kan de prijs terug naar de originele waarde.
Damm, dan komt er druk bij qua deadline...

Zo'n marstek batterij zetten.
Of binnen paar jaar een batterij systeem laten zetten...

Damm, dan komt er druk bij qua deadline...

Zo'n marstek batterij zetten.
Of binnen paar jaar een batterij systeem laten zetten...
Of, wachten tot er nog een promotie komt. Op de marstek of een andere plugin batterij. Die tegen dan misschien wel al gehomologeerd is...

Als je over paar jaar spreekt, is de kans zeer groot dat er wel nog een goeie promotie gaat passeren. En tegen dan is er al wat meer (en langere) ervaring met de bestaande plugin batterijen. Of is er iets nieuw/intressanter op de markt.

Als je niet zeker bent en toch kijkt over enkele jaren heen, zie ik niet in waarom je nu zo hard zou opspringen gewoon omdat het in promo staat. Het is een mooie promo, dat wel.

Of, wachten tot er nog een promotie komt. Op de marstek of een andere plugin batterij. Die tegen dan misschien wel al gehomologeerd is...

Als je over paar jaar spreekt, is de kans zeer groot dat er wel nog een goeie promotie gaat passeren. En tegen dan is er al wat meer (en langere) ervaring met de bestaande plugin batterijen. Of is er iets nieuw/intressanter op de markt.

Als je niet zeker bent en toch kijkt over enkele jaren heen, zie ik niet in waarom je nu zo hard zou opspringen gewoon omdat het in promo staat. Het is een mooie promo, dat wel.
Kgoh de reden dat ik er nu mee bezig is, is omdat we anderhalf jaar bezig zijn geweest met een totaalrenovatie.
We nu 2 weken in ons huis wonen en ik nog enorm moet wennen aan "modern energieverbruik"
Zonnepanelen, airco's, ....
Voor ons verbouwingen was het leven simpel.
Gebruiken wanneer nodig.

Nu is het overdag als de zonnepanelen opbrengen de airco's aanzetten, de vaatwasser aanzetten, wasmachine aanzetten.
Ergens heb ik het idee dat er met een batterij minder gedoe zou zijn?

Nu is het overdag als de zonnepanelen opbrengen de airco's aanzetten, de vaatwasser aanzetten, wasmachine aanzetten.
Ergens heb ik het idee dat er met een batterij minder gedoe zou zijn?
Ja en nee. Als ge alles 's avonds wilt opzetten, dan moete al grote batterijen hebben. En die krijgt ge moeilijk terug verdiend.
Met een 5kWh kan een normaal gezin perfect een nacht overbruggen, maar dan moet je zoveel mogelijk uw huishouden tijdens zonne uren te doen.

Vergeet niet dat bijna alle toestellen uitstel timers hebben. Stel ze 's morgens in laat ze 's middags werken

Terug
Bovenaan