Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

De Marstek genereert wel wat hitte, maar dat is maar even. Of de batterij is op 2 uur vol en het koelt terug af, of ze is op 2 uur leeg en koelt terug af.
Op een dag zoals gisteren zag ik dat hem bij mij met wasmachines, vaatwas en koken toch regelmatig een paar tiende van een kWh aan het ontladen was om dan direct daarna als de grote verbruiker klaar was weer op te laden. Vraag me toch af wat dat zal geven in een kast.

Wie heeft die Marstek al met modbus kunnen aansturen? Heb je dan zo een Lilygo nodig? Voorlopig alles nog op IP kunnen connecteren. Langs HA-zijde heb je die ESPHome, maar moet dus nog de interface zelf opbouwen zie ik.
Ik heb hem draaiende via modbus en de Elfin EW11. De tutorial staat op Tweakers.
Werkt perfect hier.

Op een dag zoals gisteren zag ik dat hem bij mij met wasmachines, vaatwas en koken toch regelmatig een paar tiende van een kWh aan het ontladen was om dan direct daarna als de grote verbruiker klaar was weer op te laden. Vraag me toch af wat dat zal geven in een kast.

Dat is wel een kast van 1,8m breed en 2,7m hoog. Kan maar proberen en monitoren zeker. desnoods laat ik de batterij uitvallen als het te heet wordt. Kan hem nog altijd verplaatsen naar de technische berging.

Hier is de totaalrenovatie aan de gang. De elektricien begint vandaag.

Aangezien hier voor 10.000wp aan zonnepanelen op het dak ligt.. zou het zinvol zijn als ik nu gewoon vraag aan die elektricien om in de zekeringkast 2 extra kringen met telkens direct aan de kast een extra stopcontact te voorzien?

De zekeringkast gaat in de kelder hangen tegen de muur, ik heb daar onder massa’s plaats om in principe 1 of meerdere van die plug in batterijen neer te zetten op termijn.

Of zou ik gezien het hoge aantal zonnepanelen misschien toch nog even de kat uit de boom kijken en op termijn voor een vaste installatie gaan, zodat er bij hoge injectiemomenten meer naar de batterij gaat, en dat ik bv de laadpaal niet toesta om de batterij te gebruiken..
Ik zou voor een vaste installatie gaan.

- Sneller laden en ontladen.
- Gemakkelijker uitbreidbaar of vervangbaar bij defecte modules.
- Zekerheid dat alles conform is.
- Minder verliezen als de batterij rechtstreeks aan de omvormer hangt. De gelijkstroom van de zonnepanelen gaat rechtstreeks in de batterijen.
- Rechtstreekse integratie en voorkeursinstellingen zonder tussenoplossing.

Zoek meerdere installateurs. Ik ben er zeker van dat je voor 3 keer de prijs van een Marstek dubbel zoveel kWh krijgt. Maar je krijgt veel voordelen.

Bij veel zonnepanelen zal je vooral in de zonnige peioden blij zijn dat je snel kunt laden. In de winter dat je een installatie hebt dat meer reserve heeft en vlotter kan ontladen.

Voorbeeld vaste installatie hier over een jaar: juni '24 tem mei '25:
- Geladen: 2.41 MWh - gemiddeld 6,6 kWh/dag
- Ontladen: 2,16 MWh - gemiddeld 5,92 kWh/dag
Rendement: 89,62%

Laatst bewerkt:
Dat is wel een kast van 1,8m breed en 2,7m hoog. Kan maar proberen en monitoren zeker. desnoods laat ik de batterij uitvallen als het te heet wordt. Kan hem nog altijd verplaatsen naar de technische berging.
Je kan er altijd een paar roostertjes insteken zodanig dat die warmte wat makkelijker uit die kast kan.

Ik zou voor een vaste installatie gaan.

- Sneller laden en ontladen.
Hangt er vanaf. Vele 5kWh batterijen zijn gelimiteerd tot 2.5kW laden/ontladen zoals de Marstek. Met 10kWh ga je zonder problemen 5kW kunnen doen en met de high end batterijen 10kW mits de omvormer ook 10kW is.
- Gemakkelijker uitbreidbaar of vervangbaar bij defecte modules.
Marstek wordt gewoon aan de deur gewisseld. Stekker opnieuw inpluggen, wifi koppelen en je bent vertrokken.
Een installateur te pakken krijgen voor een gevalletje garantie is soms weken wachten... Als ge geluk hebt komt em binnen een maand. Met wat pech moete 3-4 maand wachten.
- Zekerheid dat alles conform is.
True
- Minder verliezen als de batterij rechtstreeks aan de omvormer hangt. De gelijkstroom van de zonnepanelen gaat rechtstreeks in de batterijen.
Klopt, maar wat extra verlies aan de oplaadt kant is niet zo heel erg. In de winter voordeliger ja, maar gaat die 5 of 10% extra zoveel opleveren op een minimale productie? Als die 10000kWp 300kWh produceert in december, dan is dat 9euro winst int beste geval.
- Rechtstreekse integratie en voorkeursinstellingen zonder tussenoplossing.
Mijn collega met zijn hybride oplossing is anders wel jaloers als wat mijn HA oplossing met Marstek ondertussen doet.
Zijn systeem heeft wel wat voordelen hoor, maar voor de meer advanced stuff moet je toch met HA gaan knutselen.
Zoek meerdere installateurs. Ik ben er zeker van dat je voor 3 keer de prijs van een Marstek dubbel zoveel kWh krijgt. Maar je krijgt veel voordelen.

Bij veel zonnepanelen zal je vooral in de zonnige peioden blij zijn dat je snel kunt laden. In de winter dat je een installatie hebt dat meer reserve heeft en vlotter kan ontladen.

Voorbeeld vaste installatie hier over een jaar: juni '24 tem mei '25:
- Geladen: 2.41 MWh - gemiddeld 6,6 kWh/dag
- Ontladen: 2,16 MWh - gemiddeld 5,92 kWh/dag
Rendement: 89,62%
Succes om voor 4425euro all-in 10kWh geïnstalleerd te krijgen met een 10kWp hybride omvormer.

Maar ik heb zelf lang geroepen, die Huawei moet er uit en er moet een SMA of GoodWE 10kW hybride omvormer komen met een 10kWh HV batterij want das de beste oplossing. Maar financieel gezien is dat niet altijd het beste. Want de terugverdientijd van die setup is 20-25 jaar. Die Marstek die ge int stopcontact duwt kwam op 4.5 jaar terugverdientijd, dus dan is de keuze snel gemaakt.

Is het een rondje "maak alles wat je niet hebt met de grond gelijk"? :)

Zo extreem het meest negatieve gaan zoeken...

Een installateur te pakken krijgen voor een gevalletje garantie is soms weken wachten... Als ge geluk hebt komt em binnen een maand. Met wat pech moete 3-4 maand wachten.

Hoe snel je het verhaal zo hard kunt opkloppen en van room slagroom maakt :D

Laatst bewerkt:
Hier is de totaalrenovatie aan de gang. De elektricien begint vandaag.

Aangezien hier voor 10.000wp aan zonnepanelen op het dak ligt.. zou het zinvol zijn als ik nu gewoon vraag aan die elektricien om in de zekeringkast 2 extra kringen met telkens direct aan de kast een extra stopcontact te voorzien?

De zekeringkast gaat in de kelder hangen tegen de muur, ik heb daar onder massa’s plaats om in principe 1 of meerdere van die plug in batterijen neer te zetten op termijn.

Of zou ik gezien het hoge aantal zonnepanelen misschien toch nog even de kat uit de boom kijken en op termijn voor een vaste installatie gaan, zodat er bij hoge injectiemomenten meer naar de batterij gaat, en dat ik bv de laadpaal niet toesta om de batterij te gebruiken..

Je moet goed onthouden dat elke situatie anders is.

Ikzelf heb 2-3 jaar geleden gekozen om kat uit de boom te kijken, bij onze nieuwbouw.
Wij hebben 9.480Wp en verwarmen/koelen met een warmtepomp.
Het was op dat moment gissen hoe de "elektriciteit flow" zal zijn en had dus besloten dat ik zo'n 2 jaar in de woning wil wonen om daar een goed zicht op te hebben.

Nu we 2 jaar verder zijn, heb ik redelijk wat "data" en heb ik een beter zicht wat ik echt nodig heb. Nu kan ik ook betere simulatie doen.
Ik verwacht dat er binnen de 2 jaar wel een EV op de oprit zal staan, dus daar hou ik wel rekening mee. Maar een EV is wel iets dat je makkelijk kunt aansturen.

Laatst bewerkt:
Ik heb mij alvast een homewizard energy socket aangekocht maar nu zie ik dat deze geen penaarde heeft in de plug zelf. Hoe werkt die aarding dan juist als je die gebruikt ivm de batterij?

Edit: laat maar. Eerste keer dat ik opmerk dat stekkers zowel penaarding als de NL versie van aarding ondersteunen…

Is het een rondje "maak alles wat je niet hebt met de grond gelijk"? :)

Zo extreem het meest negatieve gaan zoeken...

Hoe snel je het verhaal zo hard kunt opkloppen en van room slagroom maakt :D
Das wat hij ook doet? Of hebt ge ook een Marstek geleverd gekregen? :)

Niet alle installateurs zijn gelijk, maar ik heb met onze nieuwbouw er toch een paar serieus aan hun been moeten trekken eer ze kwamen. 3-4 maand was geen uitzondering ze.
Ik heb mij alvast een homewizard energy socket aangekocht maar nu zie ik dat deze geen penaarde heeft in de plug zelf. Hoe werkt die aarding dan juist als je die gebruikt ivm de batterij?
Randaarde. Neem eens gelijk wel stopcontact in uw huis vast. Ge zult zien dat er een aan de rand ook een stukje van de aarding bloot zit.

Das wat hij ook doet? Of hebt ge ook een Marstek geleverd gekregen? :)

Niet alle installateurs zijn gelijk, maar ik heb met onze nieuwbouw er toch een paar serieus aan hun been moeten trekken eer ze kwamen. 3-4 maand was geen uitzondering ze.

Je probeert je in alle bochten te wringen, maar de conclusie is objectief gezien
- dat je gemiddeld met een vaste batterij sneller kunt laden en ontladen.
- dat vervangen of uitbreiden net dat tikkeltje eenvoudiger is. Hetzelfde BMS dus geen herconfiguratie nodig.
- dat die systemen gekeurd en Synergrid compatibel zijn.
- dat niet elke installateur je 3-4 maanden in de kou laat staan. Zelf heel goede ervaringen met onze elektricien en de lokale zelfstandigen.
- dat het rendement over het jaar heen gemiddeld hoger ligt is.
- dat sommige merken een totaaloplossing aanbieden dat feilloos geintegreerd kan worden en begrijpbaar is voor elke mens zonder aparte systemen.
- dat elke situatie anders is, en mensen ook andere eisen aan hun aankoop stellen. De focus kan liggen op elke euro tot het rosse centje omdraaien, maar het kan ook zijn dat je zo zelfvoorzienend wenst te leven.

Ons gezin heeft goede ervaringen met een vast systeem met voldoende buffer.
Ik heb het al gezegd, wij zijn voor bijna 100% zelfvoorzienend vanaf maart tem oktober, met elektrisch verwarmen en 2 EV's. Als dat de keuze is, dat kan ook. En het rendement is er ook wel ;)

Ons gezin heeft goede ervaringen met een vast systeem met voldoende buffer.
Ik heb het al gezegd, wij zijn voor bijna 100% zelfvoorzienend vanaf maart tem oktober, met elektrisch verwarmen en 2 EV's. Als dat de keuze is, dat kan ook. En het rendement is er ook wel ;)

Ik ben wel benieuwd naar terugverdientijd van jouw installatie, heb je die oefening ook al gemaakt? Dergelijke vaste installaties zie ik toch vooral bij mensen die financieel niet zo onderlegd zijn of waarvoor niet-financiële beweegredenen zoals zelfvoorzienend zijn meer doorwegen.

Ik ben wel benieuwd naar terugverdientijd van jouw installatie, heb je die oefening ook al gemaakt? Dergelijke vaste installaties zie ik toch vooral bij mensen die financieel niet zo onderlegd zijn of waarvoor niet-financiële beweegredenen zoals zelfvoorzienend zijn meer doorwegen.
Hij bespaarde 2,16 MWh op een jaar. Das zo'n 540euro per jaar met een delta van 0.25euro/kWh tussen injectie en afname. Dat zo'n beetje de gemiddelde delta momenteel. Geen idee wat hij betaald heeft, maar een beetje deftige setup met 10kWh hybride zit toch snel aan 6000euro met installatie en keuring.
2160kWh uit de batterij verbruiken is vrij veel.
Ik zou zelf niet boven de 1400kWh komen met 10kWh, dus ik krijg zoiets ook niet terug verdiend.

Ik heb een recente offerte voor pylontech stuff te installeren van 6-7kwh en dat was 6000 euro.

De realiteit is de realiteit: Ik heb geen hybride omvormer, ik heb zelfs 2 gewone omvormers en ze staan buiten dichtbij de panelen. En mijn panelen kunnen niet deftig communiceren met sturing devices. Er zou dus een extra omvormer specifiek voor de batterij geinstalleerd moeten worden, batterij zou in de kelder komen ver van de omvormers, er zou wat gepruts moeten zijn met de kabels, herkeuring nodig en geen fancy stuff met sturing van de batterij door rechtstreeks de panelen uit te lezen.

Je kunt je de vraag stellen waarom dat zo geinstalleerd is in het verleden, maar dat is irrelevant. Het verleden kan ik niet veranderen, de toekomst wel. Ik zie weinig redenen om 4x zoveel te betalen voor iets wat zo goed als hetzelfde kan als de Pylontech (de Marstek 5kwh dus) en voor mijn noden perfect doet wat het moet doen (nachtverbruik en overdag/s avonds wat pieken opvangen). Misschien gaat het maar 15 y mee ipv 20 of zelsf maar 10 ipv 20. Maar dat verantwoordt nog altijd geen 4x cost.

Is gewoon zo. De kostprijs alleen maakt de nadelen meer dan goed.
Aangezien het niet managed is, trekt de EV de batterij leeg als ik niet oplet (zoals gisteren 15% ontladen eer ik het door had). Maar dat gaat de HA moeten oplossen, ik moet de batterij gewoon mee managen. En dan heb ik voor mijn noden voor 1600 euro gewoon een goede setup. Ik zou niet weten hoe ik die andere 4400 euro ooit zou goedmaken. Dat is voor mij al 3-4 jaar elektriciteitsverbruik (met EV).

Momenteel geef ik de batterij voorrang, omdat de auto over verschillende zonnige dagen toch volgeraakt. In de winter ga ik mogelijks de auto voorrang verlenen, laat die batterij maar slijten ipv mijn thuisbatterij.

Is gewoon zo. De kostprijs alleen maakt de nadelen meer dan goed.
Aangezien het niet managed is, trekt de EV de batterij leeg als ik niet oplet (zoals gisteren 15% ontladen eer ik het door had). Maar dat gaat de HA moeten oplossen, ik moet de batterij gewoon mee managen. En dan heb ik voor mijn noden voor 1600 euro gewoon een goede setup. Ik zou niet weten hoe ik die andere 4400 euro ooit zou goedmaken. Dat is voor mij al 3-4 jaar elektriciteitsverbruik (met EV).

Momenteel geef ik de batterij voorrang, omdat de auto over verschillende zonnige dagen toch volgeraakt. In de winter ga ik mogelijks de auto voorrang verlenen, laat die batterij maar slijten ipv mijn thuisbatterij.
Dat probleem ga je met een hybride setup even goed hebben. Die gaat ook uit de batterij leveren als de auto aan het laden is.
Enige manier om uw batterij op een eenvoudige manier niet leeg te trekken, is door uw solarmodus niet op 0 injectie te laten mikken, maar op minimaal 100W injectie. Mijn Smappee kan dat, maar 't is direct 500W injectie, wat toch wel 7kWh verlies is op een dag.

De realiteit is de realiteit: Ik heb geen hybride omvormer, ik heb zelfs 2 gewone omvormers en ze staan buiten dichtbij de panelen. En mijn panelen kunnen niet deftig communiceren met sturing devices.
Dan is in uw situatie een plug-in inderdaad logischer.
Maar de vraag waarop geantwoord werd, ging over een totaalrenovatie waarbij de elektriciteitswerken nog moesten beginnen. En daar kan een vaste installatie natuurlijk wel beter/handiger zijn. Maar alles hangt van de concrete situatie af natuurlijk. Als da PV installatie al over een hybride omvormer beschikt (of dat de installatie al zo oud is dat de omvormer toch vervangen moet worden) en deze wel op een toegankelijke plaats staat bij de vraagsteller, is het natuurlijk compleet anders.

Beide opties kunnen nuttig of beter zijn, allemaal afhankelijk van de situatie. De meeste retro-fits zijn zonder elektriciteitswerken dus daar zal plug-in handiger en goedkoper zijn.

Update over de status bij Synergid gevonden op Tweakers:

"
k had ze gisteren wel al gemaild met vraag of deze in BE toegelaten zijn en daar heb ik wel al antwoord op ontvangen:
-----
Vanaf 2e week Juni is deze batterij toegestaan in België door Synergrid.
-----"

Update over de status bij Synergid gevonden op Tweakers:
Eentje om toe te voegen aan het lijstje. Om de 2 weken ongeveer wordt er wel een nieuwe datum uit de mouw geschud op tweakers. Dit is een quote van iemand die het van Duravolt te horen kreeg. En het valt vooral op dat het altijd iemand is die info krijgt via leverancier/verkoper maar niet via fabrikant die met het homologatieproces bezig is. Je zou bijna denken dat ze gewoon hun product willen verkopen :p

Ochja, een kapotte klok is ook 2x per dag correct dus wie weet klopt het deze keer wel!

Eentje om toe te voegen aan het lijstje. Om de 2 weken ongeveer wordt er wel een nieuwe datum uit de mouw geschud op tweakers. Dit is een quote van iemand die het van Duravolt te horen kreeg. En het valt vooral op dat het altijd iemand is die info krijgt via leverancier/verkoper maar niet via fabrikant die met het homologatieproces bezig is. Je zou bijna denken dat ze gewoon hun product willen verkopen :p

Ochja, een kapotte klok is ook 2x per dag correct dus wie weet klopt het deze keer wel!
Wie zegt dat de fabrikant bezig is met de homologatie?
Het kunnen evengoed de dealers/importeurs zijn die dat op zich nemen...

Het gaat sowieso ook niet zoals het in 99% van de gevallen gaat aangesloten zijn, op die lijst komen (i.e. P1 meter sturing vs enfluri)

Maar ja, we zullen zien :)

Terug
Bovenaan