Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Er zijn ook discussies over wat ze nu precies bedoelen met die aansturing. Er is namelijk geen rechtstreekse verbinding met de batterij zoals ze suggereren. De P1-poort geeft data door aan een P1-meter en die geeft het door aan een EMS die dan die data interpreteert en daarmee de batterij aanstuurt.
Maar dat klopt toch niet. Welke EMS? De EMS van marstek/duravolt is die JULLIX en die is extern en optioneel (via modbus koppeling met de batterij). Wat betekent dat de batterij ook zonder kan werken. En de versies die nu verkocht zijn dus onder puntje 2 vallen. Want die werken gewoon via sturing via P1.

Er zijn veel discussie hier en op Tweakers en op andere plekken over wat ze al dan niet bedoelen. Maar dat doet er uiteindelijk niet toe. Ik kijk enkel naar de feiten. En ik heb gelinked naar het standpunt van synergrid.

Zie ook het persbericht van HomeWizard van 15 april (dat hier ook meermaals gedeeld was toen iedereen nog een HW wou voor die marstek zo goedkoop was :p ): https://www.homewizard.com/nl-be/blog/update-stekkerbatterij-belgie/
Met als belangrijkste:
In België mag een thuisbatterij volgens de huidige regels, en na 17 april, nog niet worden aangestuurd via de P1-poort van de digitale meter. Dit betekent dat de Plug-In Battery in België op dit moment helaas niet door de P1 Meter van HomeWizard (of soortgelijke producten) mag worden aangestuurd. Dat is de reden dat de Plug-In Battery nu nog niet op de lijst van gehomologeerde toestellen staat. Om de Plug-In Battery conform de technische voorschriften van Synergrid in België te laten opereren, moet een extra meting op de hoofdaansluiting plaatsvinden door een zogenaamde EnFluRi-sensor.
Lijkt mij vrij duidelijk als uitleg van een fabrikant van batterijen dit erover te zeggen heeft waarom hun batterij niet conform is, een fabrikant die toen het homologatieproces aan het doorlopen was. Men mag nog zoveel discussies voeren over wat ze al dan niet precies bedoelen.

Disclaimer die bij al mijn posts hoort en wat ik hiervoor al meermaals gezegd heb: dat is volgens de huidige situatie en huidige regels. Het is niet dat deze nog kunnen veranderen maar zullen veranderen. De enige vraag is enkel wanneer en hoe. En ja, de timing en de regels zijn momenteel een shitshow.

Hogere capaciteit
Sneller laden en ontladen
Rechtstreeks aan de omvormer verbonden zorgt voor meer mogelijkheden en interactiviteit.

Je gaat vooral in de winter merken dat een vaste installatie meer kan opleveren.

Hogere capaciteit
Rechtstreeks aan de omvormer verbonden zorgt voor meer mogelijkheden en interactiviteit.

Je gaat vooral in de winter merken dat een vaste installatie meer kan opleveren.
Ik zou gerust een aparte zekering kunnen voorzien, dus aan 2500w ontladen.

Die 4500€ verschil is wel veel natuurlijk...

Mijn digitale meter komt pas binnen paar maand, dus ik weet nog niet wat voor ons het interessantste is (nu we een totaalverbouwing hebben gedaan)

Hogere capaciteit

Hogere capaciteit -> prijs / kWh zijn die Marstek plug in batterijen drastisch goedkoper dan SMA, Huawei en konsoorten. Een (al dan niet professioneel geplaatste) DIY-achtige Victron setup met Pylontech batterijen zit bij meerdere batterijen rond dezelfde prijsklasse, maar dan zit je nog met kosten voor installatie, klein materiaal en keuring.

Sneller laden en ontladen -> Valt te zien of het wettelijk gaat zijn om met een plug in batterij op 2500W te ontladen. Technisch gezien kan het alleszins met die Marstek... Ter referentie: een enkele Huawei Luna2000 5kWh batterij kan ook 'slechts' aan 2500W ontladen dus dat ligt gewoon in lijn met die plug in batterij. Bij nood aan hogere stromen kunnen er ook gewoon meerdere plug in batterijen (op aparte circuits) toegevoegd worden.

Rechtstreeks aan de omvormer -> Maakt het eenvoudiger om te beheren maar biedt niet noodzakelijk meer mogelijkheden. Valt te zien wat de omvormer allemaal kan.

Efficiëntie van een plug in batterij ligt inderdaad wat lager dan eentje die direct op de hybride PV omvormer zit, maar een prijsverschil van 1000 euro's of meer (voor dezelfde capaciteit) haal je er op die levensduur nooit financieel uit door extra rendement.

Ik blijf toch nog op goedkeuring wachten voor gebruik in België. Als die snel volgt dan koop ik er nog eentje.
Volgt die pas in het najaar dan wacht ik wel tot volgende lente zodat de prijs hopelijk nog wat verder zakt. In de winter hebben wij toch weinig meerwaarde aan een batterij (amper injectie en geen zin om te prutsen met dynamisch tarief) en er zit nog een pak marge ten opzichte van de groothandelsprijs op LFP om de prijs nog wat verder omlaag te halen.

Ik vergelijk vooral met een BYD thuisbatterij gekoppeld aan een Solaredge omvormer. Enkele verschillen:
- gemakkelijk uitbreidbaar of vervangbaar bij een defecte batterijmodule terwijl het BMS niet vervangen moet worden.
- laden en ontladen aan 5kW.
- de omvormer is gelimiteerd op 10kWp thuisgebruik en injectie op het net. Maar er ligt meer Wp aan zonnepanelen. Elke productie boven 10kW is niet verloren en gaat rechtstreeks in de batterij. Soms zie je productiepieken van 14 tot 15 kW. Zolang de omvormer maximaal 10 kW op je elektrische installatie uitstuurt, is dat legaal.
- de verliezen zijn lager door DC zonnepanelen naar DC batterij.

Edit:
Nog vergeten, maar je kunt heel gemakkelijk prioriteiten stellen. Wat eerst vult, wat wel en niet gebruik mag maken van de thuisbatterij. De laadpaal wordt bijvoorbeeld ook door de omvormer aangestuurd

Laatst bewerkt:
Wat is nu het verschil tussen deze marstek van 1495€ en een installatie van 5-6000€?
Hogere capaciteit

Je vergeet het belangrijkste nog, zeker omdat de persoon die de vraag stelt duidelijk nog niet veel opgezocht heeft/erover weet (wat geen kritiek is, je moet ergens beginnen):
De Marstek mag je momenteel niet plaatsen, deze is niet gehomologeerd. Zie ook mijn vorige posts op deze pagina, momenteel gaat die waarschijnlijk niet gehomologeerd raken. Maar de regelgeving gaat wijzigen. Er is momenteel een ontwerp op Vlaams niveau maar ook federaal/van synergrid uit staan er wijzigingen op de planning (zie disclaimer op mijn synergrid link in mijn vorige post).

En dat kan impact hebben hierop:
Ik zou gerust een aparte zekering kunnen voorzien, dus aan 2500w ontladen.
Het voorstel bij federale overheid zou zijn om max 800W max in te voeren (heel vaag, maar ze weten zelf nog niet hoe ze het gaan implementeren).

Iedereen maakt zelf uit hoe legaal ze het willen het houden, maar als iemand raad komt vragen zou je het wel moeten vermelden...

Mja ieder zijn use case is ook anders natuurlijk. Hier heb ik ongeveer 5kWp aan zonnepanelen en zit ik doorheen het jaar zelden ver boven de 2500-3000W aan injectie. Hetzelfde met verbruik, momenteel nog geen EV of warmtepomp, met 800W dek ik al een groot deel van de dag af en als 2500W kan en mag dan dekt dat quasi al mijn verbruikspieken.

Capaciteit valt uit te breiden door er een extra plug-in batterij naast te zetten maar als ik de mogelijke besparing simuleer via de gekende tools dan geeft 10kWh capaciteit vs 5kWh capaciteit een extra jaarlijkse besparing van nog geen 15EUR. Totaal de moeite niet dus voor mij.

Maar dat klopt toch niet. Welke EMS? De EMS van marstek/duravolt is die JULLIX en die is extern en optioneel (via modbus koppeling met de batterij). Wat betekent dat de batterij ook zonder kan werken. En de versies die nu verkocht zijn dus onder puntje 2 vallen. Want die werken gewoon via sturing via P1.

Er zijn veel discussie hier en op Tweakers en op andere plekken over wat ze al dan niet bedoelen. Maar dat doet er uiteindelijk niet toe. Ik kijk enkel naar de feiten. En ik heb gelinked naar het standpunt van synergrid.

Zie ook het persbericht van HomeWizard van 15 april (dat hier ook meermaals gedeeld was toen iedereen nog een HW wou voor die marstek zo goedkoop was :p ): https://www.homewizard.com/nl-be/blog/update-stekkerbatterij-belgie/
Met als belangrijkste:

Lijkt mij vrij duidelijk als uitleg van een fabrikant van batterijen dit erover te zeggen heeft waarom hun batterij niet conform is, een fabrikant die toen het homologatieproces aan het doorlopen was. Men mag nog zoveel discussies voeren over wat ze al dan niet precies bedoelen.

Disclaimer die bij al mijn posts hoort en wat ik hiervoor al meermaals gezegd heb: dat is volgens de huidige situatie en huidige regels. Het is niet dat deze nog kunnen veranderen maar zullen veranderen. De enige vraag is enkel wanneer en hoe. En ja, de timing en de regels zijn momenteel een shitshow.
De Marstek werkt ook met de Shelly 3EM Pro welke bij verschillende batterijen op de plugin lijst als Enfluri sensor opgegeven is. Dus de Shelly is al gehomologeerde meter, wat wil zeggen dat enkel nog de batterij een homolagatie nodig heeft als ze hun batterij met de Shelly indienen.

Maar voorlopig ist koffiedik kijken tot er effectief in de lijst staat.

De Marstek werkt ook met de Shelly 3EM Pro welke bij verschillende batterijen op de plugin lijst als Enfluri sensor opgegeven is. Dus de Shelly is al gehomologeerde meter, wat wil zeggen dat enkel nog de batterij een homolagatie nodig heeft als ze hun batterij met de Shelly indienen.

Maar voorlopig ist koffiedik kijken tot er effectief in de lijst staat.
Het probleem daar is het woordje ook voor zover ik het begrepen heb. Homewizard heeft ook de mogelijkheid om hun kWh meter (wat een enfluri sensor is) te gebruiken maar zie de homewizard update in de post die je linked:
Wij willen dit iets eenvoudiger maken door de HomeWizard kWh Meter hiervoor in te zetten, echter ook hier is installatie noodzakelijk.
We hopen dat het in België binnenkort ook mogelijk wordt om thuisbatterijen via een P1 Meter aan te sturen. Technisch gezien staat niets dat in de weg, maar de huidige regelgeving verbiedt het helaas nog.
Zelfs met de kWh met geraakt het niet gehomologeerd omdat het ook via de P1 meter kan.

Want de plug-in batterijen met een shelly 3EM die wel gehomologeerd zijn (zoals de APStorage batterijen), kunnen enkel daarmee gestuurd worden. De Anker SOLIX reeks werkt ook enkel met hun eigen enfluri sensor. Die hebben geen mogelijkheid om via de P1 poort gestuurd te worden.

Het probleem daar is het woordje ook voor zover ik het begrepen heb. Homewizard heeft ook de mogelijkheid om hun kWh meter (wat een enfluri sensor is) te gebruiken maar zie de homewizard update in de post die je linked:

Zelfs met de kWh met geraakt het niet gehomologeerd omdat het ook via de P1 meter kan.

Want de plug-in batterijen met een shelly 3EM die wel gehomologeerd zijn (zoals de APStorage batterijen), kunnen enkel daarmee gestuurd worden. De Anker SOLIX reeks werkt ook enkel met hun eigen enfluri sensor. Die hebben geen mogelijkheid om via de P1 poort gestuurd te worden.
Het probleem is dat de HomeWizard kWh niet gehomologeerd is. Dus ze moeten die ook laten homologeren alvorens de batterij opnieuw in te dienen.

Victron omvormers kun je ook gewoon via de P1 poort sturen ipv hun eigen meter. Toch staan ze op de synergrid lijst.

Mja ieder zijn use case is ook anders natuurlijk.

Klopt. Bij een klein jaarlijks energieverbruik is een stekkerbatterij interessant. Vanaf een groter verbruik of als je de integratie wilt optimaliseren stap je beter over naar een gekeurde thuisbatterij.

Wij zijn hier 99% zelfvoorzienend van maart tem oktober. Inclusief warmtepomp en 2 EVs.

Het probleem is dat de HomeWizard kWh niet gehomologeerd is. Dus ze moeten die ook laten homologeren alvorens de batterij opnieuw in te dienen.

Victron omvormers kun je ook gewoon via de P1 poort sturen ipv hun eigen meter. Toch staan ze op de synergrid lijst.
En dat is net de hele klucht van het systeem.
Die lijst bepaalt echt niet hoe die dingen in de praktijk gebruikt worden.
Hell, die houdt klaarblijkelijk zelfs de verkoop van iets tegen...

Klopt. Bij een klein jaarlijks energieverbruik is een stekkerbatterij interessant. Vanaf een groter verbruik of als je de integratie wilt optimaliseren stap je beter over naar een gekeurde thuisbatterij.

Wij zijn hier 99% zelfvoorzienend van maart tem oktober. Inclusief warmtepomp en 2 EVs.
Das een beetje kort door de bocht. Die Marstek kun je ook via modbus gaan sturen met externe systemen.
Er zijn genoeg “professionele” retrofit oplossingen met dezelfde verliezen.

Een hybride omvormer met batterij zal inderdaad de minste verliezen hebben. Maar bij het ontladen van DC naar AC treden dezelfde verliezen op. Misschien zelfs meer als je met een 10kW omvormer 200w sluimerverbruik wil afdekken. En verlies langs de oplaad kant is minder erg.

Een van voordelen met hybride setup is dat je inderdaad met en overgedimesioneerd systeem 10kW kunt injecteren.
En makkelijker om naar zero injectie te gaan.

Ik heb even jullie advies nodig.
Ik heb thuis een gewone SMA omvormer de SB 4000TL, geen hybride model dus.
Kan ik de Duravolt plug in battery by Marstek batterij gebruiken of heb ik hiervoor toch een hybride omvormer nodig.
Is het de moeite om deze te kopen, ik heb op een zonnige dag max 30kwh opbrengst en s’avonds heb ik een sluimerverbruik van ongeveer 300w.

Ik ben nogal op m'n hoede dat je de app nodig hebt om alles in te stellen. Want het scenario is niet onwaarschijnlijk dat dit bedrijf binnen een paar jaar niet meer bestaat (en de app verdwijnt), en als je dan het WiFi netwerk wilt aanpassen zit je vast..
Shelly staat er nu wel bekend om dat je alles lokaal kan doen en je dus niet afhankelijk bent van hun cloud.

Nog wat gelezen en het toch maar zelf gedaan, uiteindelijk is het even makkelijk als een stopcontact of schakelaar installeren. De Shelly Pro 3EM (90eur op Amazon) deze ochtend geïnstalleerd. Werkt goed en dus een bijna plug en play alternatief voor wie de digitale meter te ver staat: vier schroeven losdraaien, gestripte kabeltjes erin, terug vastschroeven, vastzetten op de DIN, en de klem om de hoofdfasekabel klikken.
Als ik die opzoek op Amazon krijg ik een heleboel verschillende producten te zien. Zou je kunnen aangeven welke je precies gekocht hebt?
Ik ga voorlopig nog geen batterij zetten, maar ik zou die klemmen wel willen gebruiken om het verbruik te monitoren zodat we kunnen zien of een batterij interessant is.
Mijn digitale teller zit jammer genoeg ook op een vervelende plaats.

Als ik die opzoek op Amazon krijg ik een heleboel verschillende producten te zien. Zou je kunnen aangeven welke je precies gekocht hebt?
Ik ga voorlopig nog geen batterij zetten, maar ik zou die klemmen wel willen gebruiken om het verbruik te monitoren zodat we kunnen zien of een batterij interessant is.
Mijn digitale teller zit jammer genoeg ook op een vervelende plaats.
Deze, toen ik die kocht was er wel 10 euro amzn korting en nog wat goedkoper.

Terug
Bovenaan