the_fox
Well-known member
Maar dat klopt toch niet. Welke EMS? De EMS van marstek/duravolt is die JULLIX en die is extern en optioneel (via modbus koppeling met de batterij). Wat betekent dat de batterij ook zonder kan werken. En de versies die nu verkocht zijn dus onder puntje 2 vallen. Want die werken gewoon via sturing via P1.Er zijn ook discussies over wat ze nu precies bedoelen met die aansturing. Er is namelijk geen rechtstreekse verbinding met de batterij zoals ze suggereren. De P1-poort geeft data door aan een P1-meter en die geeft het door aan een EMS die dan die data interpreteert en daarmee de batterij aanstuurt.
Er zijn veel discussie hier en op Tweakers en op andere plekken over wat ze al dan niet bedoelen. Maar dat doet er uiteindelijk niet toe. Ik kijk enkel naar de feiten. En ik heb gelinked naar het standpunt van synergrid.
Zie ook het persbericht van HomeWizard van 15 april (dat hier ook meermaals gedeeld was toen iedereen nog een HW wou voor die marstek zo goedkoop was
): https://www.homewizard.com/nl-be/blog/update-stekkerbatterij-belgie/Met als belangrijkste:
Lijkt mij vrij duidelijk als uitleg van een fabrikant van batterijen dit erover te zeggen heeft waarom hun batterij niet conform is, een fabrikant die toen het homologatieproces aan het doorlopen was. Men mag nog zoveel discussies voeren over wat ze al dan niet precies bedoelen.In België mag een thuisbatterij volgens de huidige regels, en na 17 april, nog niet worden aangestuurd via de P1-poort van de digitale meter. Dit betekent dat de Plug-In Battery in België op dit moment helaas niet door de P1 Meter van HomeWizard (of soortgelijke producten) mag worden aangestuurd. Dat is de reden dat de Plug-In Battery nu nog niet op de lijst van gehomologeerde toestellen staat. Om de Plug-In Battery conform de technische voorschriften van Synergrid in België te laten opereren, moet een extra meting op de hoofdaansluiting plaatsvinden door een zogenaamde EnFluRi-sensor.
Disclaimer die bij al mijn posts hoort en wat ik hiervoor al meermaals gezegd heb: dat is volgens de huidige situatie en huidige regels. Het is niet dat deze nog kunnen veranderen maar zullen veranderen. De enige vraag is enkel wanneer en hoe. En ja, de timing en de regels zijn momenteel een shitshow.