Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

• Mijn volledige gebruik gisteren gedekt
  • De Marstek na de nacht nog 40% resterend
  • Het is buiten grijs en aan het miezeren
  • De zonnepanelen leveren vanaf 7h rond de 1100W
  • De Marstek is aan het bijladen met 5-800W
  • Tegen de middag is de batterij terug vol
Wat een zaligheid! Ik had het rooskleurig ingeschat maar niet zo.
Misschien op termijn nog iets regelen voor ontladen aan 2400W.

Ik overweeg om een airco te laten plaatsen beneden zodat ik kan verwarmen met de resterende zonnestroom ipv met gas.
Hou er wel rekening mee dat de nachten langer gaan zijn als je die verwarming nodig hebt. En de batterij zal wellicht snel leeg gaan als die airco aan het verwarmen is. Maar als je ook al airco wou om de zomer te koelen, is het een andere situatie.

Iemand al in geslaagd om de Marstek batterij in de HomeWizard app te krijgen ?

Ik volg 'batterij toevoegen' > 'Is het een ander merk dan Homewizard - ja'. Maar kom uiteindelijk op een homewizard batterij schermpje uit.

Niet dat het er veel toe doet, de Marstek app staat naast.

Ik ga niet te veel prutsen met de Marstek. Hij lijkt te werken, don't touch it :laugh:
Is het uiteindelijk gelukt om de batterij in de homewizard app te krijgen?

De batterij is nog biet leeg geweest, maar als het zo kwakkelend is, dan gaat het toch hard eens je aan het koken bent.

Dan nog wat TV, PC aan en ze zal al goed leeg zijn voor de nacht begint. Maar leeg is leeg natuurlijk. Dan hebben we er toch dik 6kW uitgehaald over 24h door op te laden als we slapen, bij te springen met 2x vaatwas en wasmachine en weer bijladen etc.

De batterij is nog biet leeg geweest, maar als het zo kwakkelend is, dan gaat het toch hard eens je aan het koken bent.

Dan nog wat TV, PC aan en ze zal al goed leeg zijn voor de nacht begint. Maar leeg is leeg natuurlijk. Dan hebben we er toch dik 6kW uitgehaald over 24h door op te laden als we slapen, bij te springen met 2x vaatwas en wasmachine en weer bijladen etc.
De eerste anderhalve euro van je investering is al terugverdiend! :hakkuh:

Als het aan anderhalve euro per dag is dan telt dat wel stevig door na een jaar!
Gaat natuurlijk niet elke dag zo zijn. Alles hangt van je gebruik en installatie af natuurlijk.

Als we kijken naar het afgelopen jaar bij mij. Heb de treshold op 5kWh opbrengst gezet, wat de capaciteit van de batterij is. Dat is natuurlijk niet 100% juist, want een deel van die stroom gaat direct verbruikt worden en niet in de batterij vloeien. Maar het is een treshold, als je hem hoger zet, zijn het natuurlijk nog minder dagen dat het gehaald wordt. Maar zoals met alle simulaties moet je iets kiezen om op vast te pinnen.
33Znvnn.png

115 dagen <5kWh opbrengst. Maar in vergelijking met sommige mensen hier, heb ik maar een beperkte installatie.
Wat misschien een betere indicatie is: 29/05/2025 had ik 7,42kWh opbrengst. Dat is plaats nummer 144 van de afgelopen 365 dagen. Dus zelfs met het kwakkelweer zoals nu, is er nog ~40% van het jaar slechtere opbrengst :p

Gaat natuurlijk niet elke dag zo zijn. Alles hangt van je gebruik en installatie af natuurlijk.

Als we kijken naar het afgelopen jaar bij mij. Heb de treshold op 5kWh opbrengst gezet, wat de capaciteit van de batterij is. Dat is natuurlijk niet 100% juist, want een deel van die stroom gaat direct verbruikt worden en niet in de batterij vloeien. Maar het is een treshold, als je hem hoger zet, zijn het natuurlijk nog minder dagen dat het gehaald wordt. Maar zoals met alle simulaties moet je iets kiezen om op vast te pinnen.
33Znvnn.png

115 dagen <5kWh opbrengst. Maar in vergelijking met sommige mensen hier, heb ik maar een beperkte installatie.
Wat misschien een betere indicatie is: 29/05/2025 had ik 7,42kWh opbrengst. Dat is plaats nummer 144 van de afgelopen 365 dagen. Dus zelfs met het kwakkelweer zoals nu, is er nog ~40% van het jaar slechtere opbrengst :p

Het zal zeker niet elke dag zo zijn. Nog zijn we niet altijd thuis om machines op te zetten voor
de batterij vol is, waardoor je nooit zoveel kan recuperen.

Op 29/05:
- 14.2kWh opgewekt
- 4,1kWh in de batterij
- 3,62kWh uit de batterij
- 0,93kWh uit het net (koken + auto laden)
- 1,4kWh in het net (batterij 100%)
- SOC om middernacht was 65%

Over de 3 dagen dat de batterij er staat:
- 75% zonne-energie gebruikt
- 94% zelfvoorzienend

Mijn vrouw begrijpt het concept nog altijd niet...
Ze laat eerst de batterij vol lopen, dan gaat die standby en de auto begint te laden en DAN gaat ze de machines opzetten. Dat is natuurlijk te laat.

Laatst bewerkt:
Na enkele dagen gebruik van de Marstek grotendeels positieve bevindingen. Het opladen aan 2500W is zeker een groot voordeel tegenover pakweg de HomeWizard batterij. Heb wel al gemerkt dat WiFi een zwakte is, dochter had de WiFi repeater uitgetrokken en daarna toch wel wat last gehad om het weer in orde te krijgen. Jammer dat er geen ethernet poort op het toestel zit.

Ontladen aan 800W is ook net wat te weinig merk ik. De afgelopen dagen toch telkens tot 0.5kWh verbruik die te vermijden is door de 2500W modus.

Voor de rest werkt de NOM modus best wel goed. Er zit altijd wat vertraging op dus perfect rond de nul zit het niet. Je ziet 's nachts wel een beetje verbruik of helaas injectie.

Elke batterij heeft wat vertraging hoor.
Ik ga de batterij boven zetten, zal dus maar een repeater voorzien precies. Snap ook niet goed dat er geen ethernetpoort opzit.

Ik heb ook nog verbruik wat, maar dat komt door de auto. Laat die liever nemen van het net dan uit de batterij.

Heb op 5 dagen dat hij er staat 4kWh iit het net getrokken, waarvan 2kWh gisteren met het laden van de auto (bewolkt weer). Maar die kWh’s reken ik met winst door aan de werkgever.

Na enkele dagen gebruik van de Marstek grotendeels positieve bevindingen. Het opladen aan 2500W is zeker een groot voordeel tegenover pakweg de HomeWizard batterij. Heb wel al gemerkt dat WiFi een zwakte is, dochter had de WiFi repeater uitgetrokken en daarna toch wel wat last gehad om het weer in orde te krijgen. Jammer dat er geen ethernet poort op het toestel zit.

Ontladen aan 800W is ook net wat te weinig merk ik. De afgelopen dagen toch telkens tot 0.5kWh verbruik die te vermijden is door de 2500W modus.

Voor de rest werkt de NOM modus best wel goed. Er zit altijd wat vertraging op dus perfect rond de nul zit het niet. Je ziet 's nachts wel een beetje verbruik of helaas injectie.
De kost van die 0.5 kWh is zo miniem dat we ons de vraag moeten stellen of we de installatie van een extra kring / keuring terugverdienen. Het is ook nog niet echt wettelijk dus ik breek mijn hoofd er niet over. Sinds de batterij hier insteekt krijg ik volgens homewizard zelfs geld terug door het injectietarief.

Ik heb mijn eendraadsschema eens nagekeken, ik heb een paar kringen met 1 stopcontact. Zelfs een kring met 1 stopcontact in de hal, terwijl ik altijd max 5 stopcontacten op 1 kring heb.

Ik heb de ventilatie op de kring ingestoken van de 2 achterste slaapkamers en de marstek krijgt de kring van de ventilatie (dat is een aparte lijn).
Echter heb ik deuren die volledig afsluiten op de wettelijke spleet vanonder na en wifi is daar momenteel echt slecht (-60 a -70dBm). Ik ga dus mogelijks een repeater moeten bijzetten. Zal testen worden.

Momenteel staat hij in mijn bureau, samen met de hele bureau behalve mijn SIM rig. Dat is een apart circuit.

Ik heb mijn eendraadsschema eens nagekeken, ik heb een paar kringen met 1 stopcontact. Zelfs een kring met 1 stopcontact in de hal, terwijl ik altijd max 5 stopcontacten op 1 kring heb.

Ik heb de ventilatie op de kring ingestoken van de 2 achterste slaapkamers en de marstek krijgt de kring van de ventilatie (dat is een aparte lijn).
Echter heb ik deuren die volledig afsluiten op de wettelijke spleet vanonder na en wifi is daar momenteel echt slecht (-60 a -70dBm). Ik ga dus mogelijks een repeater moeten bijzetten. Zal testen worden.

Momenteel staat hij in mijn bureau, samen met de hele bureau behalve mijn SIM rig. Dat is een apart circuit.
Bureau is ook anders wel handig. Dan zijn de warmteverliezen in de winter ook gerecupereerd als besparing op uw verwarming.

Bureau is ook anders wel handig. Dan zijn de warmteverliezen in de winter ook gerecupereerd als besparing op uw verwarming.

In de winter zal die niet veel moeten doen wegens gebrek aan zon 😅.
Ik verschiet wel van de hitte, de bureau is niet de grootstw (4,2x2,9m) en de deur staat open en toch is het daar gevoelig warmer.

Dus ga hem niet in de kast steken zoals ik initieel van plan was.

Ik veronderstel dat de meeste deze thuisbatterij hebben besteld?

Ik veronderstel dat de meeste deze thuisbatterij hebben besteld?
Inderdaad, kortingscode twe@kers5kwh

Thnx. Denken jullie dat deze nog gehomologeerd zal geraken voor België?
Ik zal mijn glazen bol eens bovenhalen...

Enige dat ik kan zeggen, is dat niemand het weet. Sommigen gaan af op wat random mensen op Tweakers zeggen. Maar daar is in deze thread al het volgende gepasseerd:
  • Mijn leverancier heeft mij gezegd dat Marstek zelf een aanvraag tot homologatie heeft ingediend. -vs- Marstek zelf wijst naar de verkopers op de Belgische markt, zelf hebben ze geen actie genomen.
  • Op 22 april: "Goedemorgen, door de vele aanvragen bij Synergrid is het wat vertraagd en zullen de venus modellen volgend maan er op staan" Met een korreltje zout nemen want volgend diezelfde leverancier gingen ze er op 17/03 en 17/04 ook al opstaan.
  • Ook 24 april: Binnen een paar weken staat de Marstek in de lijst, daar moet ge niet aan twijfelen.
  • Op 20mei: Vanuit Duramotion/Duravolt kreeg ik vandaag deze bewering: "Hierbij kan ik u laten weten dat wij de terugkoppeling hebben ontvangen dat 2e week Juni deze batterij is toegelaten door Synergrid."
  • 22mei iemand anders: Nu nog die goedkeuring van de marstek batterij op synergrid volgens die verkoper 2 juni
  • ...
Kies maar wat je wilt horen maar ik zou daar niet veel van geloven. Niks dat daar gezegd wordt is officiëel. En veel van de dingen kloppen gewoon 100% niet gezien het enige officiële dit persbericht is:
Dus "ze zijn ermee bezig" van begin mei. Marstek zelf, van dan pas.

Maar ik zou er niet op rekenen. Momenteel mag je de P1 meter nog niet gebruiken voor sturing volgens synergrid. Er zijn ministers dat dit willen veranderen, maar is nog niet zo. Dus ik zie niet in hoe die gehomologeerd gaan geraken met P1 sturing... De andere plug-in batterijen die via P1 werken (homewizard, zendure, ...) staan ook nog niet in de lijst terwijl die de aanvraag al langer geleden ingediend hebben dan begin mei.

Ik zal mijn glazen bol eens bovenhalen...

Enige dat ik kan zeggen, is dat niemand het weet. Sommigen gaan af op wat random mensen op Tweakers zeggen. Maar daar is in deze thread al het volgende gepasseerd:
  • Mijn leverancier heeft mij gezegd dat Marstek zelf een aanvraag tot homologatie heeft ingediend. -vs- Marstek zelf wijst naar de verkopers op de Belgische markt, zelf hebben ze geen actie genomen.
  • Op 22 april: "Goedemorgen, door de vele aanvragen bij Synergrid is het wat vertraagd en zullen de venus modellen volgend maan er op staan" Met een korreltje zout nemen want volgend diezelfde leverancier gingen ze er op 17/03 en 17/04 ook al opstaan.
  • Ook 24 april: Binnen een paar weken staat de Marstek in de lijst, daar moet ge niet aan twijfelen.
  • Op 20mei: Vanuit Duramotion/Duravolt kreeg ik vandaag deze bewering: "Hierbij kan ik u laten weten dat wij de terugkoppeling hebben ontvangen dat 2e week Juni deze batterij is toegelaten door Synergrid."
  • 22mei iemand anders: Nu nog die goedkeuring van de marstek batterij op synergrid volgens die verkoper 2 juni
  • ...
Kies maar wat je wilt horen maar ik zou daar niet veel van geloven. Niks dat daar gezegd wordt is officiëel. En veel van de dingen kloppen gewoon 100% niet gezien het enige officiële dit persbericht is:
Dus "ze zijn ermee bezig" van begin mei. Marstek zelf, van dan pas.

Maar ik zou er niet op rekenen. Momenteel mag je de P1 meter nog niet gebruiken voor sturing volgens synergrid. Er zijn ministers dat dit willen veranderen, maar is nog niet zo. Dus ik zie niet in hoe die gehomologeerd gaan geraken met P1 sturing... De andere plug-in batterijen die via P1 werken (homewizard, zendure, ...) staan ook nog niet in de lijst terwijl die de aanvraag al langer geleden ingediend hebben dan begin mei.
Er zijn ook discussies over wat ze nu precies bedoelen met die aansturing. Er is namelijk geen rechtstreekse verbinding met de batterij zoals ze suggereren. De P1-poort geeft data door aan een P1-meter en die geeft het door aan een EMS die dan die data interpreteert en daarmee de batterij aanstuurt.

• De P1-poort van uw digitale meter is bedoeld om energiegegevens uit te lezen en slimme toepassingen aan te sturen, zoals uw energiemanagementsysteem.
  • Men mag deze poort niet gebruiken voor veiligheidstoepassingen waarbij injectie van batterijen rechtstreeks aangestuurd wordt. Volgens de huidige regelgeving (voorschrift C10/11) is het niet toegelaten om een batterij-eenheid aan te sluiten op de P1-poort.

Terug
Bovenaan