Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Die batterij werkt automatisch eens gekoppeld aan de P1? Niets zelf in te stellen? Dan misschien toch ook maar 1 bestellen.

Die batterij werkt automatisch eens gekoppeld aan de P1? Niets zelf in te stellen? Dan misschien toch ook maar 1 bestellen.
Da's een van de instellingen.
De twee andere zijn "AI" (wat precies nog niet goed werkt) en manueel (als je het zelf wil gaan regelen met bvb een home assistant of evcc ofzo wil aanhangen). De manuele optie heeft (denk ik) ook tijdschema's die je kan instellen.
Hier vind je allerlei informatie waarvan je de helft waarschijnlijk nooit wilde weten:

Maar de nul-op-de-meter optie is volgens mij voor de meesten het logische om te gebruiken.
Of je moet een dynamisch contract hebben en op de onbalansmarkt handelen (via bvb je leverancier of andere bedrijven die dat aanbieden aan consumenten).

Sinds gisteren hangt mijn HW socket er ook tussen. Volgens de socket is de RTE van gisteren 71.6%.

Volgens de Marstek app is de RTE de voorbije 5 dagen... 71.6%

Bespaar je de socket maar en gebruik gewoon de info van de Marstek app :laugh:

Very nice, integratie in hassio moeilijk? Je mag me altijd DMen met wat info als je dat ziet zitten
Eigenlijk viel dat goed mee, al heb ik ook wat hulp ingeroepen.
Ik heb een Elfin EW11A gebruikt en dan de integratie van superduper op tweakers genomen. Ik stuur momenteel nog niets aan, ik capteer en observeer alleen.

Mocht je er niet uitgeraken kan je altijd een PM sturen, ik ken de stappen ondertussen :).

Sinds gisteren hangt mijn HW socket er ook tussen. Volgens de socket is de RTE van gisteren 71.6%.

Heb die eigenlijk meer om het realtime verbruik te zien, anders moet je de hele tijd pollen op de modbus.

Hoe gaat die gaan reageren met het laden van een elektrische wagen?
Stel dat ik de batterij opgeladen heb, dan steek ik de wagen in, maar die energie wordt door het werk terug betaald dus wil ik niet dat die batterij er in gaat, pas als wagen uit de stekker gaat of stopt met laden wil ik mijn eigen verbruik coveren door de geladen batterij.

Heb er een HW socket tussen hangen omdat ik er nog één had liggen. Zou hem niet speciaal kopen maar voor de overhitting bescherming van stopcontact en stekker kan hem ook handig zijn.

Voor de duizendste keer: die redenering slaat op niets.
Verklaar u dan?

Stel mooie zonnige dag, ik laad smorgens met de eerste zon de batterij op.
Ik steek dan mijn auto in die er enkel het zonnetje insteekt, als het dan 6-7uur wordt is er misschien niet meer voldoende zon en neemt de laadpaal van het net of van de batterij. dan zit ik savonds met een lege batterij en kan ik mijn nacht niet overbruggen met eigen opgeslagen zonneenergie die niet wordt terugbetaald.

Natuurlijk wel.
In een klassieke installatie heb je
- digitale meter
- laadpaal
- extra kWh-meter voor verbruik huis
- Batterij die kijkt naar de kWh-meter van het huis, zodat die niets weet van de auto en de energie niet daarheen gaat leveren. Je wil toch niet 3x die verliezen oplopen.

Als je dat met enkel de digitale meter wil, dan moet je handmatig regelen, of aan een sturing zoals HA, Jullix...

Stel dat ik de batterij opgeladen heb, dan steek ik de wagen in, maar die energie wordt door het werk terug betaald dus wil ik niet dat die batterij er in gaat, pas als wagen uit de stekker gaat of stopt met laden wil ik mijn eigen verbruik coveren door de geladen batterij.
Verklaar u dan?

Stel mooie zonnige dag, ik laad smorgens met de eerste zon de batterij op.
Ik steek dan mijn auto in die er enkel het zonnetje insteekt, als het dan 6-7uur wordt is er misschien niet meer voldoende zon en neemt de laadpaal van het net of van de batterij. dan zit ik savonds met een lege batterij en kan ik mijn nacht niet overbruggen met eigen opgeslagen zonneenergie die niet wordt terugbetaald.
Maar dat maakt toch niet uit?

Stel scenario 1:
Ochtend batterij opladen, 5kWh, rest van de dag injecteren tot je de auto insteekt. Nog 10kWh uit het net halen. Nacht 5kWh sluimerverbruik gecovered met de batterij.
=> 10kWh afname van het net & 10kWh terugbetaald door je werk van je auto te laden.

Scenario2:
Ochtend batterij opladen, 5kWh, rest van de dag injecteren tot je de auto insteekt. Eerst 5kWh uit je batterij halen tot die leeg is en dan nog 5kWh uit het net halen om in totaal 10kWh in je auto te pompen. Nacht 5kWh sluimerverbruik van het net halen.
=> 10kWh afname van het net & 10kWh terugbetaald door je werk van je auto te laden.

Je laadpaal weet toch niet van waar die stroom komt? Het maakt toch ook niet uit voor wat je de stroom in de batterij gebruikt zolang ze gebruikt wordt?
Op het einde van de rit zit je met hetzelfde resultaat hoor... Als je batterij een grotere capaciteit heeft dan wat je 'snachts nodig hebt, is scenario 2 zelfs beter. Want dan verbruik je tenminste al je opgeslagen zonnestroom.

Natuurlijk wel.
In een klassieke installatie heb je
- digitale meter
- laadpaal
- extra kWh-meter voor verbruik huis
- Batterij die kijkt naar de kWh-meter van het huis, zodat die niets weet van de auto en de energie niet daarheen gaat leveren. Je wil toch niet 3x die verliezen oplopen.

Als je dat met enkel de digitale meter wil, dan moet je handmatig regelen, of aan een sturing zoals HA, Jullix...
?

In een klassieke installatie (voor zover installaties met batterij "klassiek" zijn) zit er een kwh-meter voor de batterij onmiddellijk na de digitale meter, aan het begin van de installatie.
Waarom zou je grote verbruikers als een laadpaal willen uitsluiten van de batterij?

Ik heb een 20kwh batterij. Overdag laadt die op (tegen de middag zit die vol) en 's avonds kom ik thuis met mijn auto. Ik laad nu met lange dagen nog eventjes op solar only en daarna gaat de rest van de batterij de auto in.
Op die manier heb ik elke dag een full cycle van de batterij en rendeert ze maximaal. Moest ik dat niet doen dan heb ik elke ochtend nog 55% ofzo over (en meer injectie de dag nadien). Dan wordt de terugverdientijd wel heel lang.

Laatst bewerkt:

Stel scenario 1:
Ochtend batterij opladen, 5kWh, rest van de dag injecteren tot je de auto insteekt. Nog 10kWh uit het net halen. Nacht 5kWh sluimerverbruik gecovered met de batterij.

Scenario2:
Ochtend batterij opladen, 5kWh, rest van de dag injecteren tot je de auto insteekt. Eerst 5kWh uit je batterij halen tot die leeg is en dan nog 5kWh uit het net halen om in totaal 10kWh in je auto te pompen. Nacht 5kWh sluimerverbruik van het net halen.

Je laadpaal weet toch niet van waar die stroom komt? Het maakt toch ook niet uit voor wat je de stroom in de batterij gebruikt zolang ze gebruikt wordt?
Op het einde van de rit zit je met hetzelfde resultaat hoor... Als je batterij een grotere capaciteit heeft dan wat je 'snachts nodig hebt, is scenario 2 zelfs beter. Want dan verbruik je tenminste al je opgeslagen zonnestroom.
Ik snap u situaties maar mijn situatie is toch anders zoals ik zeg.
Ik ben veel thuis dus meerendeel van de tijd kan ik de wagen gewoon aan de zonnestroom hangen, de alfen gaat zelf zoals een batterij regelen en naar een nulverbruik werken. Van zodra er niet voldoende zon is zet ik die stop. Op dat moment wil ik dus wel mijn eigen verbruik gaan coveren met de batterij. dan heb ik op een hele dag 0kW afname (give or take uiteraard) maar heb ik bijvoorbeeld wel +10kWh in de auto gestopt. Als de batterij gaat leeg zijn dan ga ik toch mijn nacht moeten gaan afnemen van het net.

Ik ben veel thuis dus meerendeel van de tijd kan ik de wagen gewoon aan de zonnestroom hangen, de alfen gaat zelf zoals een batterij regelen en naar een nulverbruik werken. Van zodra er niet voldoende zon is zet ik die stop. Op dat moment wil ik dus wel mijn eigen verbruik gaan coveren met de batterij. dan heb ik op een hele dag 0kW afname (give or take uiteraard) maar heb ik bijvoorbeeld wel +10kWh in de auto gestopt. Als de batterij gaat leeg zijn dan ga ik toch mijn nacht moeten gaan afnemen van het net.
Naar netto energieverbruik blijft het niet uitmaken.

Maar wat wel speelt is dat je overdag, als je batterij in de auto steekt terwijl die op enkel zon zou kunnen laden, de batterij onnodig cycled met wat meer slijtage tot gevolg.

Het "surplus", dat je moet afnemen van het net, is in feite veroorzaakt door het laden van je auto. En daar word je door je werkgever door vergoed. In energie ontstaan hierdoor geen extra kosten. (de energie van je batterij die 's nachts niet meer beschikbaar is voor je eigen verbruik, is naar je auto gelopen. Je bent hiervoor vergoed geworden door je werkgever, voor precies evenveel euro's als de energie die je daardoor 's nachts uit het net moet trekken voor je eigen verbruik).

Ge kunt hem manueel in pauze zetten. Of via Home Assistant sturen.
Ik zet de thuisbatterij op 200W opladen terwijl de auto aan het zonneladen is. Dan krijgt m'n batterij een beetje zonnestroom en is ze tegen 's avonds altijd vol. Zodra er geen stroom meer door de laadpaal gaat, schakelt de batterij terug naar NOM.

Stel scenario 1:

Scenario2:

Maakt wel uit, want batterijstroom kost ook geld en de batterij maakt meer cycles dus slijt ze sneller.
Als een 5kWh batterij 6000 cycles meegaat en 1500euro kost, dan kost 1 kWh uit de batterij 0,05euro/kWh bovenop de zonnestroom. (1500/(5*6000)) Dus je kunt beter direct uit de zon laden als dat kan.

Daarnaast maakt het voor mij ook niet uit als mijn auto tegen 's avonds 60 of 90% geladen is. Ik heb 20% nodig om te gaan werken en de bij m'n volgende thuiswerk dag doe ik voort. Die batterij heb ik liefst vol tegen de avond zodat ik de nacht kan overbruggen zonder netafname.

Stel uw auto in op een lager vermogen zodat uw batterij alsnog met 1kWh/u geladen wordt, win-win.

Indien alsnog een probleem; uitlezen met Home Assistant en de laadpaal 2uurtjes uit (of de batterij) en daar dan het nodige profijt uit halen.

Resultaat blijft in mijn ogen ook (nagenoeg) hetzelfde.

Tuurlijk slaat die redenering wel op iets.

In mijn geval ook een bekommernis. Ik produceer in een week meer dan genoeg om de batterij elke dag en auto te vullen als nodig. Mijn enige doel is zo weinig mogelijk uit het net plukken. Is de auto niet vol op dag 1, geen probleem, dan doen we op dag 2 verder. Dus ik wil de batterij niet leegtrekken om de auto te vullen, want dan heb ik 's nachts verbruik en de dag erna injectie want de auto is al vol.

Je zit met batterij conversie verlies, dus eerst uit je batterij halen en dan op het einde van de dag opnieuw uit het net halen is netto verspilling.

Voorlopig los ik het McGuiver gewijs op als volgt. De auto laadt enkel op tussen 9 en 17h (op solar). In een goeie dag is die volledig opgeladen. Op een maart of oktober dag zal dat wel 2 d duren. Daarvoor en daarna kan de batterij nog opladen. Als ik er aan denk, zet ik de batterij op een laaddag op manueel "200W laden". Moet nog wat experimenteren om te zien wat de beste approach is (mogelijks gewoon op 1W laden zetten op een laaddag). Mogelijks de auto laden aan max X - maar dat is waarschijnlijk ook geen oplossing omdat de auto dan de batterij terug leeg trekt naar einde van de dag. We zitten op solar charging, weet je wel, en die meet enkel P1 poort helemaal op het einde (netto na batterij, productie, EV paal, verbruik,, ...)

Maar dat is niet wat je zei. Je zei letterlijk dit aan daar was mijn scenario dus op gebaseerd:
als het dan 6-7uur wordt is er misschien niet meer voldoende zon en neemt de laadpaal van het net of van de batterij.

Mijn antwoord was op wat je zei, als je niet alle info geeft dan kunnen mensen geen correct antwoord geven natuurlijk...

Maar dat is niet wat je zei. Je zei letterlijk dit aan daar was mijn scenario dus op gebaseerd:

Mijn antwoord was op wat je zei, als je niet alle info geeft dan kunnen mensen geen correct antwoord geven natuurlijk...
Ja ok, punt was als ik dan niet optijd stopzet en hij toch uit de batterij neemt terwijl ik dat niet wenste.
Maar eigenlijk kan je dus makkelijk manueel batterij in pauze zetten via een app ofzo?

Terug
Bovenaan