Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Daarom dat ik dus de screenshot van de excel pakte... Daar staat homologatiedatum bij.

Concreet:
17 maart: eerste versie van dat document, dan werd de eerste lijst van gehomologeerde toestellen gepubliceerd + mochten ze verkocht worden.
19 mei: laatste editie van het document met toevoegingen. Alle nieuwe van de screenshot van de excel staan er al in en zijn blauwe cellen...
17 april: Dan mocht je de gehomolgeerde aansluiten.

Het is een shitshow qua regelgeving en communicatie maar die dingen zijn toch duidelijk? Zeker als je al ff meedraait in deze en andere threads.

Ja, dus niet, he. Je hebt officieel 30d tijd om te melden. Dat je dan een lijst in juli 2025 update met de boodschap 'toegelaten vanaf 17.04', dat snap ik niet. Er zijn weinig scenario's waar dat ding toegelaten was op 17.04.

Mijn ex baas leerde me de belangrijke zienswijze "De wolf eet enkel de laatste van het pak op". Lees: Je moet niet winnen, enkel niet verliezen. In praktische termen, 'smijt een ander onder de bus en je bent safe'.

Concreet: Lijkt me dat de doorsnee Belg/Vlaming dit totaal niet snapt. Zelfs zonder van slechte wil te zijn, zal 90% van de bevolking hier in overtreding zijn. Wie niet te intentioneel het uithangt, zal de dans wel ontspringen. Tenzij ze plots 10000 man per maand gaan beginnen lastig vallen, die nota bene de netproblemen oplossen die de netbeheerder/producenten/politiek verzaakt om op te lossen.

Ja, dus niet, he. Je hebt officieel 30d tijd om te melden. Dat je dan een lijst in juli 2025 update met de boodschap 'toegelaten vanaf 17.04', dat snap ik niet. Er zijn weinig scenario's waar dat ding toegelaten was op 17.04.

Mijn ex baas leerde me de belangrijke zienswijze "De wolf eet enkel de laatste van het pak op". Lees: Je moet niet winnen, enkel niet verliezen. In praktische termen, 'smijt een ander onder de bus en je bent safe'.

Concreet: Lijkt me dat de doorsnee Belg/Vlaming dit totaal niet snapt. Zelfs zonder van slechte wil te zijn, zal 90% van de bevolking hier in overtreding zijn. Wie niet te intentioneel het uithangt, zal de dans wel ontspringen. Tenzij ze plots 10000 man per maand gaan beginnen lastig vallen, die nota bene de netproblemen oplossen die de netbeheerder/producenten/politiek verzaakt om op te lossen.
Zoals ik dus zei: een shitshow qua regelgeving & communicatie. Maar die datums zijn hier genoeg gepasseerd. En als je de pdf naast de excel legt, was het duidelijk dat die up-to-date was. En de doorsnee Belg/Vlaming leest en post hier al niet maanden mee over het onderwerp, zoals ik ook al zei.

En FYI, je eerder gepostte fluvius link zegt ook "Je kan je plug-en-play toestellen aanmelden via Mijn Fluvius vanaf woensdag 23 april om 13u.". Ook heel onlogisch dat dit nog niet geüpdated is want de manier dat dit geschreven is slaat op iets in de toekomst terwijl het in het verleden ligt; maar zo is het nu éénmaal.

Het is uiteindelijk heel simpel: ze zijn er veel te laat (van de regering uit) op gesprongen waardoor de regels niet in orde waren op moment dat die dingen verkocht werden of officiëel gebruikt mochten worden. Dat is nu éénmaal zo. Het is voor mij gewoon vreemd dat jij nu pas zo moeilijk doet over de regels en het nu pas opzoekt nadat je het al gekocht had. Terwijl je in een eerdere post al duidelijk aangekaart hebt dat je goed genoeg wist dat dit toestel nog niet gehomologeerd was.
En dat is (in mijn ogen) ook weer een shitshow. Want de homologatie is enkel nodig voor aan te sluiten, niet om te verkopen. Dus men mag perfect niet gehomologeerde toestellen verkopen. Je mag ze gewoon niet gebruiken. En sommige apparaten worden ook van de gehomologeerde lijst gehaald na bepaalde tijd, wat ook zever is.

Dus terug naar de essentie van mijn post: waarom zou je je iets van de andere regels aantrekken als je bewust al een niet gehomologeerd toestel aangekocht hebt + de moeite niet op voorhand gedaan hebt om de regels op te zoeken?

Markske is hier ook geïnstalleerd. Wel wat moeite gehad voor de P1 meter te vinden. Dan maar overgeslagen, batterij geupdate en nog eens en dan vond hij hem na de 2de keer.
Sindsdien werkt hij stabiel.

Had de auto even afgezet om de batterij van 4 naar 5kWh te laden en sinsdien draait hij NOM, even teruggeleverd met het koken en het verwarmen van water voor de vaatwasmachine. Modbus integratie (met wat hulp) voltooid in HA en nu eerst wat monitoren en dan wat rules en automations maken.

Heb hem even in mijn bureau gezet en deze is nu 1,5 graden opgewarmd, mss toch maar niet in de kast zetten.... al staat hij onder de temp meter natuurlijk.

Installatie hier ook geslaagd, deze middag hem manueel laten volladen en dan 's avonds tijdelijk een oude WiFi extender uit de kast gehaald om de verbinding richting de garage wat te verbeteren. Ik ga me één dezer weekends eens bezig houden met netwerkkabels aan te sluiten om een access point bij te plaatsen.

Hebben ze bij jullie de Marstek batterij tot over de drempel geleverd? Mijn stiefpa zou ook een willen, maar die kan dat zelf niet binnen zetten.
Wij zijn bezig met de tuinaanleg en ons padje ligt nog niet, dus bij ons geraakten ze sowieso niet aan de woning met de transpalet.

Ja ik zat wel op de juiste, maar deze middag deed die precies wat lastig.
Morgen eens naar kijken want het kriebelt wel maar wil toch eens een terugverdientijd op basis van mijn data laten maken.

Hebben ze bij jullie de Marstek batterij tot over de drempel geleverd? Mijn stiefpa zou ook een willen, maar die kan dat zelf niet binnen zetten.
Wij zijn bezig met de tuinaanleg en ons padje ligt nog niet, dus bij ons geraakten ze sowieso niet aan de woning met de transpalet.

Hier is hij gewoon op de veldbaan geleverd. Heb met het steekkarretje rondgereden tot aan het kot.

Dat spel weegt 60kg+ en de doos is gemakkelijk 90 op 90 en 1m hoog. Ik heb ze terplekke uitgepakt buiten en dan op het karretje rondgereden.

Denk niet dat de leverancier voor je gaat doen.

Had wel gedacht dat ze dat met zo wen steekkarretje in de gang gingen zetten. Hier geleverd vooraan het huis (op de oprit. Open en bloot, heb zelf zo geen karretje maar heb dat binnengesleurd, met een handdoek onder…
Is toch gelukt. Maar als je fysiek niet 100% zijt lukt dat nooit.

Bij mijn stiefpa ligt wel een breed pad tot aan de voordeur. Maar geen idee als ze met die transpalet dat op de dorpel kunnen zetten.

Ook maar eentje besteld omdat het zo aanlokkelijk bleef :D
(Bij Fortis valt het trouwens onder een energiezuinige maatregel als ge een lening aangaat en betaalt ge dus erg weinig intrest. Ik ben niet zo rijk als de gemiddelde BG'er :unsure: )

Je hebt de app nodig om alles te installeren. Dat is via Bluetooth en wifi. Mogelijks ook cloud.
Communicatie via CT klemmen (Shelly) is via lokale wifi. Geen internet nodig, wel wifi.
Ik ben nogal op m'n hoede dat je de app nodig hebt om alles in te stellen. Want het scenario is niet onwaarschijnlijk dat dit bedrijf binnen een paar jaar niet meer bestaat (en de app verdwijnt), en als je dan het WiFi netwerk wilt aanpassen zit je vast..

Niet ideaal via mijnthuisbatterij omdat ik eigenlijk 2023 nog eens een vol jaar had.
Half 2024 is mijn meter niets meer beginnen uitsturen en deze is pas februari dit jaar vervangen geweest.
Dus eens met 2023 waarden en eens van februari tot nu berekend en komt eigenlijk nog +- overeen.
Rond de 200€ besparing per jaar (gerekend met 5kWh batterij, 0,3c en 0,04c)
Dus toch zeker 7 jaar terugverdientijd van de marstek.
Ook pas sinds februari een elektrische wagen, dus sowieso gaat er wel meer zonneenergie naar de wagen en in de winter nog minder kans om de batterij te gaan opladen. 3,8kWp op 15° helling (plat dak)

Ik twijfel toch nog, al is die 1475 wel een mooie prijs voor deze capaciteit.
Zoals bimmer zegt is groepsdruk een vies ding, maar ik weet niet of het de beste keuze is.
Mijn afname van het net is nu tussen de 2a3kWh per dag, in winter eerder 4-5kWh.

Ook maar eentje besteld omdat het zo aanlokkelijk bleef :D
(Bij Fortis valt het trouwens onder een energiezuinige maatregel als ge een lening aangaat en betaalt ge dus erg weinig intrest. Ik ben niet zo rijk als de gemiddelde BG'er :unsure: )

Goh, ik ben ook niet zo rijk als de gemiddelde BG'er, laat staan rijk tout court :D.
Maar als ik voor iets met een terugverdientijd van 6-8 jaar moet gaan lenen, dan deed ik het niet. Het maakt de terugverdientijd gewoon langer.

Niet ideaal via mijnthuisbatterij omdat ik eigenlijk 2023 nog eens een vol jaar had.
Half 2024 is mijn meter niets meer beginnen uitsturen en deze is pas februari dit jaar vervangen geweest.
Dus eens met 2023 waarden en eens van februari tot nu berekend en komt eigenlijk nog +- overeen.
Rond de 200€ besparing per jaar (gerekend met 5kWh batterij, 0,3c en 0,04c)
Dus toch zeker 7 jaar terugverdientijd van de marstek.
Ook pas sinds februari een elektrische wagen, dus sowieso gaat er wel meer zonneenergie naar de wagen en in de winter nog minder kans om de batterij te gaan opladen. 3,8kWp op 15° helling (plat dak)

Ik twijfel toch nog, al is die 1475 wel een mooie prijs voor deze capaciteit.
Zoals bimmer zegt is groepsdruk een vies ding, maar ik weet niet of het de beste keuze is.
Mijn afname van het net is nu tussen de 2a3kWh per dag, in winter eerder 4-5kWh.

Met een winter zoals we gehad hebben zal de batterij in November, December en Januari bijna niets doen, maar de 9 overige maanden (zelfs met een EV) zet ik nog genoeg op het net om er iets aan te hebben. Heb we 5kWp op het zuiden, 25% helling.

Goh, ik ben ook niet zo rijk als de gemiddelde BG'er, laat staan rijk tout court :D.
Maar als ik voor iets met een terugverdientijd van 6-8 jaar moet gaan lenen, dan deed ik het niet. Het maakt de terugverdientijd gewoon langer.

Met een winter zoals we gehad hebben zal de batterij in November, December en Januari bijna niets doen, maar de 9 overige maanden (zelfs met een EV) zet ik nog genoeg op het net om er iets aan te hebben. Heb we 5kWp op het zuiden, 25% helling.
1450 geleend, 1475 afbetalen :scream:

1450 geleend, 1475 afbetalen :scream:

Valt wel mee natuurlijk, maar zou dat nooit doen. Vooral omdat ik de batterij voornamelijk als 'speelgoed' bekijk en als 2de pas als investering.
Heb die zowaar in een zotte bui gekocht, want 's avonds ging ik geen kopen en 's morgens na wat overleg met een collega (die er 2 ineens besteld heeft) maar gekocht. Heb dan ineens nog maar een HA geinstalleerd en wat kWh meters zodat alles goed te monitoren valt en later aanstuurbaar. Voorlopig manage ik alles nog wat manueel tot ik zie wat het systeem allemaal doet. Grootste bezorgdheid is de auto die de batterij leegtrekt, want dan heb je 3x verlies geleden op de energie ipv 1 keer (EV laden) of 2 keer (batterij opladen/ontladen).

Moet zeggen dat het wel goed draait icm de Homewizard P1 meter. Op de eerste halve dag 70Wh verbruikt van het net, voornamelijk door schommelingen (toilet doorspoelen, koffiemachine aanzetten etc). Als hij zo wat verder kan laden is die tegen de avond weer vol, ook al is er kwakkelend weer.

54548744239_748339b625_c.jpg

Hier een no brainer uiteindelijk. Er ligt voor 3.7 kWp op het dak en ik zet daarvan 85% terug op't net. En ik werk voldoende thuis om was & plas op de zonpiek te doen.
Sluimerverbruik is slechts 1.3 kWh/dag, dus die batterij gaat mij quasi onafhankelijk maken van het net. 🤞

Valt wel mee natuurlijk, maar zou dat nooit doen. Vooral omdat ik de batterij voornamelijk als 'speelgoed' bekijk en als 2de pas als investering.
Heb die zowaar in een zotte bui gekocht, want 's avonds ging ik geen kopen en 's morgens na wat overleg met een collega (die er 2 ineens besteld heeft) maar gekocht. Heb dan ineens nog maar een HA geinstalleerd en wat kWh meters zodat alles goed te monitoren valt en later aanstuurbaar. Voorlopig manage ik alles nog wat manueel tot ik zie wat het systeem allemaal doet. Grootste bezorgdheid is de auto die de batterij leegtrekt, want dan heb je 3x verlies geleden op de energie ipv 1 keer (EV laden) of 2 keer (batterij opladen/ontladen).

Moet zeggen dat het wel goed draait icm de Homewizard P1 meter. Op de eerste halve dag 70Wh verbruikt van het net, voornamelijk door schommelingen (toilet doorspoelen, koffiemachine aanzetten etc). Als hij zo wat verder kan laden is die tegen de avond weer vol, ook al is er kwakkelend weer.

54548744239_748339b625_c.jpg
Very nice, integratie in hassio moeilijk? Je mag me altijd DMen met wat info als je dat ziet zitten

Terug
Bovenaan