Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

De batterij kan 800W of 2.5kW ontladen. In het laatste geval dien je die op een aparte zekering aan te sluiten. In mijn geval had ik nog een vrije reserve zekering in de kast.
A zo dat wordt hier lastig, denk niet dat de batterij in de kast past (kast rond de bruine plaat) dus wordt het in bestaand stopcontact (al kan kan ik wel zorgen dat er geen ander toestel op die kring iets van stroom vraagt op moment van koken)

Ben ook wat aan het volgen want normaal komen ze in september digitale meter plaatsen en onze zonnepanelen leveren vooral rond middaguur (ZZO op plat dak) maar bon 800w is beter dan niets :p

Op welke site bestellen jullie de batterij? Met de lage aankoopprijs denk ik ook overstag te gaan 😅 (hoewel ik lang gezegd heb dat er geen batterij binnen ging kopen🙈)
Duravolt.nl met de kortingscode van Tweakers. Geen idee hoelang nog geldig is. Gisteren werkte ze nog want m'n stiefpa wou ook al een kopen 😅
A zo dat wordt hier lastig, denk niet dat de batterij in de kast past (kast rond de bruine plaat) dus wordt het in bestaand stopcontact (al kan kan ik wel zorgen dat er geen ander toestel op die kring iets van stroom vraagt op moment van koken)

Ben ook wat aan het volgen want normaal komen ze in september digitale meter plaatsen en onze zonnepanelen leveren vooral rond middaguur (ZZO op plat dak) maar bon 800w is beter dan niets :p
Ja, of je neemt een stopcontact waar geen andere toestellen opzitten. Onze ventilatie unit heeft bijvoorbeeld zijn eigen kring met 1 stoptcontact. Dat ding trekt max 200W, dus kan evengoed op een andere kring ingeplugd worden en dan gebruik je dat stopcontact voor de batterij.

Mijn batterij staat voorlopig in berging aan de meterkast. Dus makkelijk om een opbouwstopcontact bij de zetten tegen het elektrische bord. Maar uiteindelijk zou ik dat willen in kasten en gaat de batterij misschien een andere plaats moeten krijgen, maar dat zijn zorgen voor later.

Mijn batterij staat voorlopig in berging aan de meterkast. Dus makkelijk om een opbouwstopcontact bij de zetten tegen het elektrische bord. Maar uiteindelijk zou ik dat willen in kasten en gaat de batterij misschien een andere plaats moeten krijgen, maar dat zijn zorgen voor later.

Zal dat kortelings al eens testen of ze in de kast kan ivm hitte. Als dat lukt zet ik een stopcontact bij en kan ik naar 2500W ontladen.
Als ik in de berging aan de omvormer van de zonnepanelen voel, dan wordt die wel warm maar ook niet overdreven.

Indien niet, dan zal ze naar de technische berging moeten, deze heeft 4 kringen:
- CV-ketel apart
- Ventilatie-unit apart
- Omvormer zonnepanelen apart
- gedeeld circuit met stopcontacten SLPK 4 en 5.

De ventilatie-unit kan dan op dat 4de circuit (verbruikt max 230W) en de Marstek kan dat op het circuit van de ventilatie-unit als ik aan 2500W wil ontladen.

Ik was dus vergeten dat de stekker in mijn houten kot buiten op een aparte kring zit. Is zelfs een 3 fasen draad die rechtstreeks van de zekeringskast naar dat kot loopt. Takt dan af in 2 stopcontacten - because I don't know. Op 1 zit de Marstek, op de andere zit een Wifi Pod. I'll take the risk.

Heb nu ook op 2500W gezet. Als ik het begrijp is ontladen op 2500W toegelaten zonder keuring, alleen moet het op aparte kring zitten ? (ook weer wetgeving van de hond zijn *** - ik zou vermoeden dat iedereen die wil dat gewoon op 2500 zet?)

Anyway, gisteren avond gekookt, vannacht vaatwas en wasmachine. Batterij was rond 4h leeg. Gisteren 0 verbruik (aleja, 0.3). Vandaag al 0.4, maar de batterij is ondertussen al gevuld en de auto is nu aan het laden op de zon. Vermoedelijk zal het bij 0.4 blijven.

Al de Marstek bashers, ik versta het niet. Lijkt me perfect te doen wat het moet.

Heb nu ook op 2500W gezet. Als ik het begrijp is ontladen op 2500W toegelaten zonder keuring, alleen moet het op aparte kring zitten ? (ook weer wetgeving van de hond zijn *** - ik zou vermoeden dat iedereen die wil dat gewoon op 2500 zet?)
Geen idee. Use at your own risk :D
Syngergrid geeft 2600W als max vermogen voor plugin batterijen. Sommige gewesten willen limieteren op 800W, maar het is allemaal zo onduidelijk.
Hopelijk brengt de homologatie van de Marstek begin juni wat meer helderheid.

Ik zit ook met 0.3kWh afname per dag. Puur omdat de omvormer van de batterij tijd nodig heeft om te reageren. Ik hem trouwens ook nooit in 1 keer naar 2000W springen bv. Hij doet dat stapsgewijs voor zover ik kan zien. Ik trek wel elke dag nu 3-8kWh uit de batterij. Zeker met de regendagen afgelopen weekend heeft de batterij verschillende keren tijdens de dag bijgesprongen als het goed aant dretsen was. Om dat weer bij te laden als de zon er even door kwam.

Ik was dus vergeten dat de stekker in mijn houten kot buiten op een aparte kring zit. Is zelfs een 3 fasen draad die rechtstreeks van de zekeringskast naar dat kot loopt. Takt dan af in 2 stopcontacten - because I don't know. Op 1 zit de Marstek, op de andere zit een Wifi Pod. I'll take the risk.

Ge bedoelt een 5G2,5 of 5G4 ofzo? Dat zal reeds volstaan ja.
Moet er voor 2500W officieel geen keuring zijn? Dat is wel een redelijk slecht beleid imo.

Wij willen dat mss wel goed krijgen, maar veel volk gaat die inpluggen op een bestaande kring en op 2500W zetten.

Ge bedoelt een 5G2,5 of 5G4 ofzo? Dat zal reeds volstaan ja.

Geen idee, is dezelfde dikte als wat van de zonnepanelen omvormer komt en dat is soms 9kW, dus zal wel OK zijn.

Moet er voor 2500W officieel geen keuring zijn? Dat is wel een redelijk slecht beleid imo.

Voor zover ik begrijp:
  • Indien geen PV of andere batterij: Onder de 800W --> niks doen
  • Indien geen PV of andere batterij: Boven de 800W --> melden (niet keuren)
  • Indien reeds bestaande PV of batterij: Als totale capaciteit boven de 800 W is (dus iedereen) --> alles melden (niet keuren)

Dus de facto maakt het voor mensen met bestaande installatie niet uit of ze 800 of 2500W zetten, zolang de 2500W op een aparte kring zit. Wederom, totaal not enforcable of controleerbaar.

Ook totaal onlogisch dat wie een 800W batterij erin ploft niet moet melden, maar wie een reeds gekeurde installatie heeft, plots moet melden als er 800W bij komt, want in the grand scheme of things maakt dat geen verschil.

Wij willen dat mss wel goed krijgen, maar veel volk gaat die inpluggen op een bestaande kring en op 2500W zetten.

Aan de andere kant, je kunt ook een oven of fornuis of beide in je living zetten op een bestaande kring zetten, en niemand zal er iets van zeggen...

Geen idee, is dezelfde dikte als wat van de zonnepanelen omvormer komt en dat is soms 9kW, dus zal wel OK zijn.

Voor zover ik begrijp:
  • Indien geen PV of andere batterij: Onder de 800W --> niks doen
  • Indien geen PV of andere batterij: Boven de 800W --> melden (niet keuren)
  • Indien reeds bestaande PV of batterij: Als totale capaciteit boven de 800 W is (dus iedereen) --> alles melden (niet keuren)

Dus de facto maakt het voor mensen met bestaande installatie niet uit of ze 800 of 2500W zetten, zolang de 2500W op een aparte kring zit. Wederom, totaal not enforcable of controleerbaar.

Ook totaal onlogisch dat wie een 800W batterij erin ploft niet moet melden, maar wie een reeds gekeurde installatie heeft, plots moet melden als er 800W bij komt, want in the grand scheme of things maakt dat geen verschil.

Aan de andere kant, je kunt ook een oven of fornuis of beide in je living zetten op een bestaande kring zetten, en niemand zal er iets van zeggen...

Vaste toestellen moeten altijd apart afgezekerd worden volgens mij.
Verder mag je ontlaadcapaciteit van je batterij de capaciteit van de zonnepaneelomvormer niet overschrijden dacht ik. Dus mijn alleenstaande buurman met zijn 2000W zonnepaneel-omvormer mag niet ontladen aan 2500W.

Vaste toestellen moeten altijd apart afgezekerd worden volgens mij.

99% van de mensen zal eens keuren voor verkoop en dan een maand op voorhand een dummy keuring doen, de 10 problemen fixen die er al 20y zijn en dan gaan met de banaan. 🙆‍♂️

Verder mag je ontlaadcapaciteit van je batterij de capaciteit van de zonnepaneelomvormer niet overschrijden dacht ik. Dus mijn alleenstaande buurman met zijn 2000W zonnepaneel-omvormer mag niet ontladen aan 2500W.

Dat lijkt me theoretisch logisch. Maar hoe ga je dat ooit controleren ? Als ze dat willen, dan moeten ze plug and play ook keuren. Of gewoon alles en iedereen tot 2500W laten zonder erom te malen.

Maar die regel enforcen is onmogelijk.

Vind niet onmiddellijk iets over die regel btw op de fluvius website, maar heb gewoon snel ctrl F gedaan, misschien heb ik erover gelezen.

Die heb ik ook niet gelezen. Je kan goed een plug-in batterij gebruiken zonder iets van zonnepanelen. Of dat veel geld gaat opbrengen betwijfel ik, maar je kan dat zomaar...

Ik vind het ook nietmeer terug. Wel dit, wat gezien het toegelaten si van 17/04 ook maar vreemd is. Waarom lopen we als land/gewest toch altijd achter de feiten aan...

De Vlaamse regering heeft dit dossier nog niet definitief goedgekeurd. Dit betekent dat er nog wijzigingen mogelijk zijn.

Die heb ik ook niet gelezen. Je kan goed een plug-in batterij gebruiken zonder iets van zonnepanelen. Of dat veel geld gaat opbrengen betwijfel ik, maar je kan dat zomaar...

Gaat je niets opbrengen, mss met uiterst secuur dynamisch contract volgen, maar dan nog zit je met de laadverliezen.

Gaat je niets opbrengen, mss met uiterst secuur dynamisch contract volgen, maar dan nog zit je met de laadverliezen.
Niets is veel gezegd, er zijn manieren om met een tussenpersoon/bedrijf de batterij in te zetten op de onbalansmarkt. Dus "buy low, sell high" op de dynamische uurtarieven. Blijft wel een grote chunk nettarieven die gecompenseerd moeten worden in het prijsverschil, maar die lijkt me nu niet onoverbrugbaar...

Vind niet onmiddellijk iets over die regel btw op de fluvius website, maar heb gewoon snel ctrl F gedaan, misschien heb ik erover gelezen.
Das een algemene regel voor retrofit batterij omvormers. Maar ze zeggen daar inderdaad niks over in het plug-in verhaal.

er moet al een delta zijn van 16 cent negatief voor het al 1 cent opbrengt.

compleet weggesmeten geld dan.

Enige reden om dynamische tarieven te nemen is voor netbalancering. én sporadisch uw EV te kunnen vol laden als de prijzen eens onder de -16c/kwh vallen.

dat gebeurt elke maand wel eens voor een paar uur, maar je moet er dan ook verbruik naar plannen. de prijs moet al -30 cent staan ofzo en als je dan eens 75kwh van het net kan laden heb je toch 10 euro verdiend.

Plug-in batterij en zonnepanelen is altijd zonder keuring. Want is geen deel van de vaste installatie. De vraag is of je 2500W mag instellen (zowel op als ontladen). Is veel blabla over, maar nog niks in een wet gegoten.

Relevante zaken, allemaal niet concreet vastgelegd in een wet:
Per huishouden zal een maximumcapaciteit van 800 watt gelden voor de plug-inpanelen én de batterij samen. (Dat is de grens die Vlaanderen stelt, al is het aan de federale regering om dat wettelijk vast te leggen.) Je kan kiezen om enkel voor de plug-inpanelen te gaan, maar dan moet je ervoor zorgen dat je niet de 800 watt overschrijdt met de omvormer.

Dan Vlaamse Overheid die aanmelding verplicht vanaf 800W, maar is nog niet goedgekeurd:
En ook dit in de voetnoten:
  • Beperk het vermogen van de omvormer kleiner dan 800 Watt. Het toegelaten vermogen van de omvormer wordt best beperkt tot kleiner dan 800 Watt om de veiligheid van de gebruikers en hun binneninstallatie te garanderen. Commercieel beschikbare plug-and-play toestellen hebben typisch een omvormervermogen kleiner dan 800 Watt. Ook in andere EU landen waar plug-and-play toestellen gebruikt worden, bestaat er een vermogensgrens tot 800 Watt. Samen met de federale overheid en de andere Gewesten wordt onderzocht op welke manier ook bij ons een dergelijke vermogensgrens kan worden ingesteld.

En dan natuurlijk het feit dat de Marstek momenteel nog niet gehomologeerd is + dat je P1 meter momenteel niet moogt gebruiken voor sturing. Wederom is het belangrijkste woord daar momenteel ;)
Dus je bent momenteel toch niet correct bezig, waarom dan rekening houden met andere regels? :D

[edit]Ter info, net eens de laatste versie van de Synergrid lijst bekeken. Zijn er niet veel extra bijgekomen sinds 17 maart...
UpwhChH.png

Laatst bewerkt:
Plug-in batterij en zonnepanelen is altijd zonder keuring. Want is geen deel van de vaste installatie. De vraag is of je 2500W mag instellen (zowel op als ontladen). Is veel blabla over, maar nog niks in een wet gegoten.

Relevante zaken, allemaal niet concreet vastgelegd in een wet:

Dan Vlaamse Overheid die aanmelding verplicht vanaf 800W, maar is nog niet goedgekeurd:
En ook dit in de voetnoten:

En dan natuurlijk het feit dat de Marstek momenteel nog niet gehomologeerd is + dat je P1 meter momenteel niet moogt gebruiken voor sturing. Wederom is het belangrijkste woord daar momenteel ;)

Volledig anders dan wat op Fluvius website staat: https://www.fluvius.be/nl/in-de-kijker/plug-en-play-toestellen

Plug-en-play toestellen bij een digitale meter
Aanmelden van stekkerzonnepanelen in Mijn Fluvius is niet verplicht, maar we raden je aan om je plug-en-play toestellen altijd te melden. Dat maakt het makkelijker om je terugleveringsvergoeding sneller te ontvangen. Wie ze niet aanmeldt, riskeert langer te moeten wachten, tot we registreren dat je overschotten injecteert. Wanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft is het wel verplicht jouw toestel binnen de 30 dagen aan te melden in Mijn Fluvius.

Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is.

...

Kan ik plug-en-play toestellen gebruiken als een volwaardig zonnepaneel of batterij?

Ja, net zoals bij de vaste installaties zonnepanelen of batterijen kan je hiermee stroom injecteren richting je binneninstallatie of naar het distributienet. Om te genieten van injectietarieven moet je je installatie wel steeds aanmelden via Mijn Fluvius, ook al wordt de grens voor aanmelding van 800 Watt niet overschreden of heb je een digitale meter.

Lijkt me raar taalgebruik als >800W echt verboden is.

Dus je bent momenteel toch niet correct bezig, waarom dan rekening houden met andere regels? :D

Omdat ik op termijn uiteraard wel in regel wil zijn. Het is niet mijn ambitie om mijn kot in de fik te steken, de regels te breken om ze te breken of Fluvius achter mij te krijgen.

Ik probeer gewoon een beetje zicht te krijgen op de regels zodat ik het nu eenmalig kan instellen en dan er 10y niet meer naar moet kijken.

Overigens stel ik mij de vraag hoe betrouwbaar/rechtsgeldig die homologatievereiste is als al de rest gewoon 1 kakofonie is met tegenstrijdigheden. Het is als consument nogal moeilijk om sectie 1 en 2 van Fluvius webste te zien tegenspreken met bericht A B C. Maar dan sectie 3 wel te moeten volgen en sectie 4 misschien.

En overigens is het gebruik van woorden zoals 'best' en 'typisch' weinig bindend. Dat is ook mijn compliance truc als ik processen opstel. "It is recommended" en "typically". Als er ooit audit van komt is het 'ja, maar dat is niet bindend' en gaan met de banaan. Samengevat heb ik nog nergens iets inperkends gezien mbt wattages, enkel dat de 2500 op een aparte kring moet zitten.

wordt best beperkt tot kleiner dan 800 Watt om de veiligheid van de gebruikers en hun binneninstallatie te garanderen. Commercieel beschikbare plug-and-play toestellen hebben typisch een omvormervermogensgrens tot 800 Watt.

Laatst bewerkt:
Gelukkig is er een 2e lijst voor plug and play. Hopelijk dezelfde man/vrouw van de andere lijst... :laugh:

EDIT: Let op de header op pagina 1

Lijn 1: INFO 03.2025 (Maart ?)
Lijn 2: Ed. 19.05.2025 (May 2025 ?)
Tabel: Aansluiting in belgie vanaf 17.04.2025 (April 2025)

De vraag is, wat is er gebeurd tussen 17 april en 19 mei ? Vanavond komt de nieuwe lijst er, met toestellen toegelaten vanaf 38d geleden -_-

Volledig anders dan wat op Fluvius website staat: https://www.fluvius.be/nl/in-de-kijker/plug-en-play-toestellen

Lijkt me raar taalgebruik als >800W echt verboden is.
2 belangrijke dingen daar:
  1. Fluvius site is niet meer aangepast in een aantal maanden. Maar ook logisch gezien punt 2.
  2. Zoals gezegd is er nog niks in een wet gegoten. Dus momenteel is er geen of amper regelgeving rond.

Wat mij direct bij de rest van je post brengt:
Omdat ik op termijn uiteraard wel in regel wil zijn. Het is niet mijn ambitie om mijn kot in de fik te steken, de regels te breken om ze te breken of Fluvius achter mij te krijgen.

Ik probeer gewoon een beetje zicht te krijgen op de regels zodat ik het nu eenmalig kan instellen en dan er 10y niet meer naar moet kijken.
Je hebt momenteel gegokt op iets dat niet gehomologeerd is en waar de wetgeving nog in ontwerp is. Dus bekijk het gewoon eens op het ogenblik dat het allemaal in orde is. Je hebt nog altijd geen zekerheid dat dit toestel gehomologeerd geraakt, dus wederom: waarom u dan nu iets aantrekken van de rest van de regels, die überhaupt nog niet op punt staan?

Gelukkig is er een 2e lijst voor plug and play. Hopelijk dezelfde man/vrouw van de andere lijst... :laugh:

EDIT: Let op de header op pagina 1

Lijn 1: INFO 03.2025 (Maart ?)
Lijn 2: Ed. 19.05.2025 (May 2025 ?)
Tabel: Aansluiting in belgie vanaf 17.04.2025 (April 2025)

De vraag is, wat is er gebeurd tussen 17 april en 19 mei ? Vanavond komt de nieuwe lijst er, met toestellen toegelaten vanaf 38d geleden -_-
Daarom dat ik dus de screenshot van de excel pakte... Daar staat homologatiedatum bij.

Concreet:
17 maart: eerste versie van dat document, dan werd de eerste lijst van gehomologeerde toestellen gepubliceerd + mochten ze verkocht worden.
19 mei: laatste editie van het document met toevoegingen. Alle nieuwe van de screenshot van de excel staan er al in en zijn blauwe cellen...
17 april: Dan mocht je de gehomolgeerde aansluiten.

Het is een shitshow qua regelgeving en communicatie maar die dingen zijn toch duidelijk? Zeker als je al ff meedraait in deze en andere threads.

Terug
Bovenaan