Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Wat is zo een gemiddelde batterijcapaciteit die je best voorziet?

Op onze nieuwe woning ligt voor 10.000wp aan zonnepanelen, dus lijkt me dat ik van die overcapaciteit toch best wat tracht te bufferen in een batterij voor de zonloze momenten?

Geen EV, geen WP, wel een plug-in hybride die ik insteek op de laadpaal, ik geloof wel dat de paal maar aan 4kw oplaadt, niet aan volle capaciteit. Ook in de leefruimtes en slaapkamers L/L warmtepompen.

De wagen steek ik momenteel ook alleen nog maar in de door de dag. Vroeger met de terugdraaiende stak die continu in.

Hier zelfde als @MorGo7h

Alleen heb ik de nacht gehaald met nog 0.5kwh over.

Doet goed zijn ding. Ondanks de regen is hij aan het laden aan 400W.

Ale ik heb hem dan ook maar bestelt net. :D
Door de korting is terugverdient tijd kort en kan ik na een paar jaar nog zien.
Wie weet is er tegen dan wel meer duidelijkheid.

Alleen lees ik dat die geen lokale api heeft? Spijtig had makkelijk geweest voor Loxone. Ik heb nog wel een HW stocket liggen. Daar kan ik dan de stromen mee meten en intrigeren in Loxone.

Wie weet als ik van verlof terug ben kan ik er al ineens mee spelen.

Hier zelfde als @MorGo7h

Alleen heb ik de nacht gehaald met nog 0.5kwh over.

Doet goed zijn ding. Ondanks de regen is hij aan het laden aan 400W.
Je kan niet dieper ontladen dan 11% of 0.5kWh :p Of bedoel je dan dat nog 0.5kWh bruikbaar restende had? (20%)
Ale ik heb hem dan ook maar bestelt net. :D
Door de korting is terugverdient tijd kort en kan ik na een paar jaar nog zien.
Wie weet is er tegen dan wel meer duidelijkheid.

Alleen lees ik dat die geen lokale api heeft? Spijtig had makkelijk geweest voor Loxone. Ik heb nog wel een HW stocket liggen. Daar kan ik dan de stromen mee meten en intrigeren in Loxone.

Wie weet als ik van verlof terug ben kan ik er al ineens mee spelen.
Op Tweakers zijn we bezig met Loxone. Er is ook een cloud api die al (deels) reversed engineers is.
Zelf gebruik ik modbus omdat ik dat fijner vind als afhankelijk zijn van de cloud api.

Je kan niet dieper ontladen dan 11% of 0.5kWh :p Of bedoel je dan dat nog 0.5kWh bruikbaar restende had? (20%)

Op Tweakers zijn we bezig met Loxone. Er is ook een cloud api die al (deels) reversed engineers is.
Zelf gebruik ik modbus omdat ik dat fijner vind als afhankelijk zijn van de cloud api.
Zal ik tweakers nog eens lezen.
Cloud api liever ook niet. Maar kan het eens testen. Modbus zal ik dan ook wel eens bekijken, zelf nog geen ervaring mee. Thuis werk ik veel met lokaal api.

Voltage is pakken is letterlijk 2 draadjes achter een zekering op dezelfde fase aansluiten. Bij een appartement is het wss monofase, dus pak gewoon een licht belaste zekering en zet die daar bij.
Dan de CT klem over de hoofd kabel en klaar.
Jij kan dat, ik kan dat, mijn broer en vader kunnen dat ook zonder moeite omdat wij technisch onderlegd zijn.

Ik zie mijn plusvader, schoonbroer, laat staan mijn vriendin of moeder dat dan weer van hun leven niet doen. Daar is bij wijze van spreken een lamp vervangen al een opgave. Die kennen om te beginnen het verschil al niet tussen een differentieel en een zekering en hebben waarschijnlijk nog geen multimeter in huis. Om dan een zekeringskast open te halen en daar draden bij te steken lijkt mij niet direct een strak plan.

Denk eigenlijk ook dat dit telt als uitbreiding op de elektrische installatie en dus in principe moet toegevoegd worden aan het eendraadschema. (Her-)Keuring is gelukkig niet nodig indien toegevoegd op een bestaande zekering.

P1 dongle is dan gewoon veel gebruiksvriendelijker en wel quasi plug en play zoals de plug-in thuisbatterij zelf. Toch als ze dat ding op het WiFi netwerk krijgen en de P1 poort geactiveerd krijgen op Fluvius.

Op onze nieuwe woning ligt voor 10.000wp aan zonnepanelen, dus lijkt me dat ik van die overcapaciteit toch best wat tracht te bufferen in een batterij voor de zonloze momenten?

Geen EV, geen WP, wel een plug-in hybride die ik insteek op de laadpaal, ik geloof wel dat de paal maar aan 4kw oplaadt, niet aan volle capaciteit. Ook in de leefruimtes en slaapkamers L/L warmtepompen.

De wagen steek ik momenteel ook alleen nog maar in de door de dag. Vroeger met de terugdraaiende stak die continu in.
Voor een doorsnee gezin is één batterij voldoende omdat zoals hier al aangehaald de terugverdientijd van een tweede meestal niet interessant is. De uitzondering is misschien als je exuberant veel verbruikt in de uren dat de zon niet schijnt of een hoog sluimerverbruik hebt. Misschien dat de berekening voor EV-rijders anders is maar gezien je overdag kan opladen is dat ook slechts een beperkte meerwaarde.

Via flexicap kan je een jaar aan gegevens uploaden en dan krijg je een simulatie welke grootte voor jou winstgevend is.

Voor een doorsnee gezin is één batterij voldoende omdat zoals hier al aangehaald de terugverdientijd van een tweede meestal niet interessant is. De uitzondering is misschien als je exuberant veel verbruikt in de uren dat de zon niet schijnt of een hoog sluimerverbruik hebt. Misschien dat de berekening voor EV-rijders anders is maar gezien je overdag kan opladen is dat ook slechts een beperkte meerwaarde.

Via flexicap kan je een jaar aan gegevens uploaden en dan krijg je een simulatie welke grootte voor jou winstgevend is.
Ja een tweede is misschien te verantwoorden doordat er ook nog een zorgwoning achter in de tuin staat voor mijn ouders. In principe kunnen die wel meer door de dag verbruiken (wasmachines, afwasmachines, etc) wegens vaker thuis door de dag want gepensioneerd.

Vermoedelijk starten met eentje van 5kwh ofzo en dan zien wat het geeft.

Echte gegevens heb ik nog niet want nieuwe woning en nieuwe woningsituatie (cfr zorgwoning)

Ik zou een simulatie doen via mijn thuis batterij.
Een te grote batterij heeft weinig zin als je ze altijd maar half leeg trekt. Hier 5kWh 3 keer sneller terug verdiend dan 10kWh.
Jij kan dat, ik kan dat, mijn broer en vader kunnen dat ook zonder moeite omdat wij technisch onderlegd zijn.

Ik zie mijn plusvader, schoonbroer, laat staan mijn vriendin of moeder dat dan weer van hun leven niet doen. Daar is bij wijze van spreken een lamp vervangen al een opgave. Die kennen om te beginnen het verschil al niet tussen een differentieel en een zekering en hebben waarschijnlijk nog geen multimeter in huis. Om dan een zekeringskast open te halen en daar draden bij te steken lijkt mij niet direct een strak plan.

Denk eigenlijk ook dat dit telt als uitbreiding op de elektrische installatie en dus in principe moet toegevoegd worden aan het eendraadschema. (Her-)Keuring is gelukkig niet nodig indien toegevoegd op een bestaande zekering.

P1 dongle is dan gewoon veel gebruiksvriendelijker en wel quasi plug en play zoals de plug-in thuisbatterij zelf. Toch als ze dat ding op het WiFi netwerk krijgen en de P1 poort geactiveerd krijgen op Fluvius.
Ik bedoel maar dat er zeker iemand in de kennissenkring dit wel zal kunnen.
Mijn laadpaal is gekeurd en daar zitten 2x 3 CT klemmen voor de omvormer en grid. Die staan niet op het eendraadsschema en zijn niet gekeurd geweest.
Enkel de laadpaal zelf en een check van de aarding.

Heb toen ook mijn installateur gevraagd of mijn Shelly’s ok waren en hij dat zoiets niet ingrijpend genoeg is voor een herkeuring. Meettoestellen zijn geen probleem was zijn antwoord.

De batterij en laadpaal hebben beetje zitten vechten met elkaar. Eigenlijk helpen de wolken.

Eens je in stabiele situatie zit, raak je er moeilijk uit. Vb 5000 productie, 800 UIT batterij en 5500 naar auto, 300 naar de rest. P1 meting op 0, dus zowel paal als batterij doen enkel wat na de komma op en neer gaan. Zou liever de batterij niet leegtrekken. Als er een wolk passeert is het 2 seconden 2000 uit het net en schalen de paal en batterij terug en komt de batterij vb op -400 uit en dan stabiel.

Maar dan viel de paal/p1 verbinding weer uit, dus dan was het probleem van de baan. :laugh:

Heb een manueel laadschema ingesteld aan "laden aan 200". Kan ik aanzetten als de auto ingeplugd is: is 1 klikje in de app.

Heb nu eindelijk RJ11 connectors besteld om de draad eens volledig te herknijpen zodat we de verbinding tussen P1 en paal niet meer verliezen. Dan kan ik eens een volledig laaddag monitoren.......

Is er iemand die dit kan lezen?

Veel blabla, niks concreet. Dit is de essentie:
lE9I4vt.png

En zijn "gouden tip" is de logica zelve die hier ook al genoeg gepasseerd is:
Als je een batterij koopt, kies dan vooral ook geen té grote batterij. Elke extra kWh levert minder waarde dan de vorige. Kies voor een modulair systeem, start met een mooie hoeveelheid, en evalueer na een jaar of een uitbreiding financieel zinvol is.

Veel blabla, niks concreet. Dit is de essentie:
lE9I4vt.png

En zijn "gouden tip" is de logica zelve die hier ook al genoeg gepasseerd is:
Eigenlijk is zo'n overzicht ook maar de halve waarheid...
Veel hangt toch af van zonnepanelen, al dan niet dynamisch contract, etc.

Nu gaan mensen die nog elektrisch verwarmen in de winter (en nee, niet met warmtepomp) denken dat ze baat hebben bij een grote batterij terwijl ze aan een vaste prijs elektriciteitscontract hangen...

Je hebt de app nodig om alles te installeren. Dat is via Bluetooth en wifi. Mogelijks ook cloud.
Communicatie via CT klemmen (Shelly) is via lokale wifi. Geen internet nodig, wel wifi.

Hier heeft ze prima gewerkt. Opladen als de zon er door kwam en tijdens de hevige regenbuien voorzag ze ons van stroom. Tijdens het koken hadden we al geen zonne energie meer en begon de batterij voor de rest van de avond/nacht ons van stroom te voorzien. Deze ochtend rond 7h was ze plat en om 7h30 was er terug genoeg zon om te laden.

Gisteren 0.3kwh afname over heel de dag. Vooral door te koken want de batterij kan die pieken niet realtime volgen van de inductie plaat. Hij zoekt wel een gemiddelde waarop hij kan injecteren waardoor 3/4 toch gedekt is.

Vandaag nog maar 0.1kwh afname omdat de batterij een half uurtje plat was.
Ontlaad je dan aan meer dan 800w?

Ik zie net dat de Shelly 3EM al bij een paar andere systemen als enfluri meter op de Synergrid lijst staat. Wellicht heeft Marstek daarmee het homologatie process aangevraagd. Hopelijk zien we die batterij binnenkort op de lijst.

Hoe zeker je dan je intern circuit af? Dus dat is 1,6kW (mogelijks nog meer) bovenop wat je zekering ziet?
De batterij kan 800W of 2.5kW ontladen. In het laatste geval dien je die op een aparte zekering aan te sluiten. In mijn geval had ik nog een vrije reserve zekering in de kast.

Op welke site bestellen jullie de batterij? Met de lage aankoopprijs denk ik ook overstag te gaan 😅 (hoewel ik lang gezegd heb dat er geen batterij binnen ging kopen🙈)

Terug
Bovenaan