Bij alle LFP thuisbatterijen adviseren ze om 10% buffer aan te houden onderaan. Ook andere thuisbatterijen hebben verlies. Hybride misschien iets minder aan de DC kant, maar aan de AC kant zullen de verliezen vrij groot zijn. Zeker bij bv een 5kW omvormer waar je dan 's nachts 150W uittrekt.
De Marstek is getest geweest op de Tweakers en het grootste verlies zit aan de oplaad kant, wat minder erg is gezien je dan wat zonne energie verliest en nog redelijk wat verbruik overhoudt voor 's nachts. En vanaf 200W ontladen is die echt wel efficient. Daaronder iets minder.
Ik heb vannacht 2.02kWh uit de Marstek batterij gehaald. Ik zat ronde de 0.23kWh verbruik per uur en de batterij stond op 56%, dus 44% verbruikt. Als ik dan even reken is 2.02/44*100 = 4.59kWh dat ik er effectief zou uitkomen na verliezen indien je tot 0% kan laden. Efficiency is dan 4.59/5.12= 89,6%
Bij ontladen tot 11% zou je er dan 4.59*0.89=4,09kWh effectief kunnen uithalen nadat ze opgeladen is.
Voordat ik deze batterij gekocht heb, heb 10.5 maand een real time simulatie gedraaid in HA. Alle batterijen hadden 90%DOD en 80% RTE. Die RTE is achteraf gezien net iets te gunstig, maar voldoende om te zien dat een 10kWh tegenover een 5kWh battery mij maar jaarlijks 100euro extra zou besparen als ik de restende 1.5 maand extra poleer met de data van de afgelopen 30 dagen.
Ik ging trouwens nooit een batterij kopen, want de terugverdientijd was telkens meer dan 10 jaar. Voor deze 5kWh batterij aan 1474euro is dat 4.5 jaar en dat is ook de enige reden dat ik overstag ben gegaan.