Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Hallo dit duravolt heeft dus 10 jaar garantie en wat is terugverdientijd aub of is dat al besproken hier?

Ligt aan je gebruik, voor de meeste 5-8 jaar ergens. Je data van Fluvius halen en opladen naar mijnthuisbatterij.nl geeft je een idee.

Heb nog eens 250€ kosten gedaan om een rpi5 + case + ssd en wat meergerief te kopen. Voor mij is het dus een jaar langer. Maar buiten financieel wil ik er ook gewoon mee spelen en het samen opzetten met de gasten (rules wanneer auto laden en wanneer batterij etc).
Het HA stuk is dan ook nog iets wat ik al lang wou doen, maar nooit toe kwam. Dus tel dat eigenlijk niet mee.

....

Het monitoren werkt al, stuur de laadpaal momenteel met HA manueel aan (met een kleine automation om laadstroom onder de 6A te zetten als hij niet mag laden), maar de bedoeling is daar uiteindelijk wat automations voor te maken zodat de batterij en de auto elkaar niet tegenwerken.

....
Is dat een speciale laadpaal? Of hebben de meeste een api die je in HA kan aanspreken?

Ondanks mijn negatief ingestelde "ROI-post" ben ik gisteren ook overstag gegaan.
Mede omdat het hoogstwaarschijnlijk wel break-even komt (incl. opportuniteitskist/inflatie/whatchamacallit) en dat ik er wel gewoon mee wil kunnen spelen (niets tweakery, maar gewoon zien wat het ding effectief doet qua functie als buffer vervullen).
Simulatie van mijn-thuisbatterij.be met een batterij van 4kWh en 0,22/0,04 afname/injectie geeft een tvt van 8,5 jaar en iets meer dan 2k cycli, wat dus maar 1/3 is van de rated cycli.
Dat het ding als backup kan fungeren is goed meegenomen.

Ondanks dat er een aparte P1 meter bijzit, werkt het precies wel (bij 1 enkele Marstek batterij) met de HomeWizard P1 meter (met de laatste firmware lijken mensen daar wel goed in te slagen als ze geen wifi connection issues hebben die volgens mij liggen aan KPN/Proximus/Telenet modems en hun crap merged 2.4G/5G ssid). Dit zou me toch een P1 switch besparen (30 euro).
Nog geen leverdata voor de mijne.

Ik twijfel wel tussen het ophangen aan de muur naast de zonnepaneelomvormer en elektriciteitskast, en het ver buitenshuis in een kot te steken.
Ik twijfel ook om te wachten op de homologatie (die waarschijnlijk toch niet met de P1 meter gaat zijn...) en gewoon aansluiten als onbewuste consument... Het ding voldoet aan alle betrokken EU normen dusja, het zal wel ok zijn.
Mijn NRGKick autolader is waarschijnlijk ook niet gehomologeerd.
Je mag gerust met 5kWh simuleren. Mijn thuisbatterij rekent met 90% DOD. Dus 4.5 effectief zoals de Marstek. Verliezen rekent die wel niet mee.

Mijn Marstek is deze ochtend geleverd. Was wat gedoe om het gekoppeld te krijgen met de HW P1 meter. Maar na 12x proberen ging het opeens.

Batterij was voor 79% geladen, dus je krijgt er nog wat gratis stroom bij ;-) Op een half uurtje was die dan ook helemaal vol en ondertussen draai ik 0 op de meter. Mijn modbus adaptertje ook gemaakt en aangesloten. Werkt als een zonnetje icm Home Assistant.

Ivm DuraVolt Marstek: Net de track and trace gekregen. Levering vrijdag. Order #1995.

60kg, dus blijkbaar gen3 volgens Tweakers.

Het is Gen 2 hoor. Hij wordt aangemeld als 60kg maar de levering is meer. Gen 3 is pas voor Q3 of Q4 dit jaar.

Laatst bewerkt:
Is dat een speciale laadpaal? Of hebben de meeste een api die je in HA kan aanspreken?

Is een gewone alfen pro. De API is reversed engineered, je kan in HA alles wat je met de app ook kan. Werkt veel beter dan de vroegere modbus oplossing.
Ik geloof dat morgoth een smappee heeft en die is bvb niet goed aanstuurbaar. Geen idee van andere merken van laadpalen.

Laatst bewerkt:
Hoe sluiten jullie die Marstek aan? Op een bestaande of aparte kring? Als ik het goed begrijp kun je kiezen voor terugleveren tot 800W of op het volle vermogen tot 2500W. Bij het volle vermogen mag je al niet teveel meer verbruiken op dezelfde kring.
Ook bij het opladen gaat er tot 2500W naar de batterij dus het lijkt me sowieso beter om die apart te zetten.

Ook aan het overwegen om er eentje te bestellen. Die backup-aansluiting spaart ook nog een UPS uit.

Ik herinner mij dat de SMA batterij een 1300-1500 euro kostte per module van 3.2kWh... ondertussen is het al 2000 euro.
Vanwaar de prijsstijging? Je zou verwachten dat batterijen enkel maar goedkoper worden.

In dat geval ga ik wel voor een ander merk om aan te sluiten op mijn hybride omvormer.

Hoe sluiten jullie die Marstek aan? Op een bestaande of aparte kring? Als ik het goed begrijp kun je kiezen voor terugleveren tot 800W of op het volle vermogen tot 2500W. Bij het volle vermogen mag je al niet teveel meer verbruiken op dezelfde kring.
Ook bij het opladen gaat er tot 2500W naar de batterij dus het lijkt me sowieso beter om die apart te zetten.

Ook aan het overwegen om er eentje te bestellen. Die backup-aansluiting spaart ook nog een UPS uit.
Indien tot 2500W teruglevering = aparte groep.

Hangt er allemaal vanaf wat je daar op steekt... een stopcontactkring is bedraad met 2,5mm², puur thermisch kan daar door de band genomen 20A door. 2500W aan 230V = ~11A. Je moet al redelijk zotte dingen doen om echt problemen te krijgen. Zolang je geen 3 wafelijzers gaat aansluiten op diezelfde kring zit je redelijk safe denk ik :unsure:

Maar steek dus ook zo geen 2 batterijen op dezelfde kring... dat kan wel problemen geven, hoewel de kans groot is dat na verloop van tijd uw automaat er gewoon uit gaat. Enfin, hopelijk is dat toch wat eerst reageert :tongue:

Opladen is inderdaad altijd tot 2500W, maar je zekering klapt er uit als het gevaarlijk wordt.

Bij ontladen is dat het geval niet als er verbruikers op dezelfde kring zitten want die verbruikers passeren de zekering niet. In dat geval kies je best voor 800W.

Ik heb de mijne nu op 800W ontladen staan. Ze staat in de berging waar ook het tellerbord hangt. Buiten wat netwerk apparatuur en de modem staat daar niet veel. Nog een microgolf en soms pluggen we daar eens de stofzuiger in.
Maar ik heb nog een vrije zekering in mijn kast dus misschien zet ik nog een opbouwstopcontact aan mijn digitale meter voor de batterij. Voorlopig wacht ik even het Synergrid rapport af dat de 2e week van juni zou komen om te zien wat er toegelaten is voordat ik aanpassingen doen.

Opladen is inderdaad altijd tot 2500W, maar je zekering klapt er uit als het gevaarlijk wordt.

Bij ontladen is dat het geval niet als er verbruikers op dezelfde kring zitten want die verbruikers passeren de zekering niet. In dat geval kies je best voor 800W.

Ik heb de mijne nu op 800W ontladen staan. Ze staat in de berging waar ook het tellerbord hangt. Buiten wat netwerk apparatuur en de modem staat daar niet veel. Nog een microgolf en soms pluggen we daar eens de stofzuiger in.
Maar ik heb nog een vrije zekering in mijn kast dus misschien zet ik nog een opbouwstopcontact aan mijn digitale meter voor de batterij. Voorlopig wacht ik even het Synergrid rapport af dat de 2e week van juni zou komen om te zien wat er toegelaten is voordat ik aanpassingen doen.
2500W gaan ze sowieso niet 'toelaten' me dunkt. Maar zolang je op de kring geen grote verbruikers hangt maar juist nog links en rechts wat dingen zoals bv wat netwerkaparatuur of iets dergelijks gaat dat echt nooit problemen geven. Zolang je geen 20A aan verbruikers op 1 kring hebt hangen ga je (in principe) geen problemen krijgen. Hang je naast je batterij op 2500W nog eens een wafelijzer of iets dergelijks bij dan kan het eventueel zijn dat u zekering eruit klapt als u batterij aan het opladen is op vol vermogen maar das ongeveer het ergste dat kan gebeuren in dat geval.

2500W gaan ze sowieso niet 'toelaten' me dunkt. Maar zolang je op de kring geen grote verbruikers hangt maar juist nog links en rechts wat dingen zoals bv wat netwerkaparatuur of iets dergelijks gaat dat echt nooit problemen geven. Zolang je geen 20A aan verbruikers op 1 kring hebt hangen ga je (in principe) geen problemen krijgen. Hang je naast je batterij op 2500W nog eens een wafelijzer of iets dergelijks bij dan kan het eventueel zijn dat u zekering eruit klapt als u batterij aan het opladen is op vol vermogen maar das ongeveer het ergste dat kan gebeuren in dat geval.
Er staan al plugin micro omvormers van 2200W op de lijst. Dit zijn de regels voor Synergrid:

14. Is er een beperking van het vermogen van ‘plug & play’ toestellen
In principe wordt het vermogen van plug & play toestellen vandaag beperkt tot 2.600W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘plug & play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800W uit veiligheidsoverwegingen.

De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.

Bron: https://www.synergrid.be/nl/homologatie/elektriciteit/plug-play

Ik denk niet dat dit hier al gepasseerd is, (of ik heb het gemist) maar de minister wil wel degelijk laten toelaten dat de P1 poort voor plug-in batterijen een optie is:

Enerzijds doet dit mijn wenkbrauwen toch fronsen:
Er zijn ook mogelijkheden om samen te werken met andere landen. Dat was bijvoorbeeld tot voor kort het geval in Nederland. Als daar een procedure doorlopen was, gold die automatisch ook in België, en omgekeerd. Zij zijn daar nu recent mee gestopt, dat is spijtig. De mogelijkheid om met andere landen procedures eenvoudiger te maken, bestaat dus ook.
"Zij" zijnde Synergrid vermoedelijk...
Anderzijds dus over de P1-meter sturing:
Specifiek betreffende de stekkerbatterijen was er bij de technische voorschriften van Synergrid nog een bepaling die eenvoudige toepassing ervan in de weg stond. Daar heb ik heel wat mails en vragen rond gekregen. Dat ging over het gebruik van de P1-poort van de digitale meter. Daar kwamen heel wat vragen over. Ik heb dat onmiddellijk gesignaleerd bij Synergrid, en zij hebben dat ook meteen aangepast. Dat zal ervoor zorgen dat het mogelijk zal zijn om een aanpassing van die lijst te hebben en de P1-poort ook in ons land te kunnen gebruiken. Dat zal toch wel een vereenvoudiging zijn voor heel wat mensen die de stekkerpanelen willen gebruiken.

Deze maand nog wordt de wijzigingsprocedure daarvoor opgestart, en dan zal ook alle informatie online komen op hun website, en ook op die van vlaanderen.be kan alle informatie worden gevonden.

Die verandering duurt wel even, dus formeel zal het niet mogen naar homologatie toe voorlopig.
Kans is dus heel groot dat de Marstek met hun CT klemmen gehomologeerd gaat worden (ik zie niet in waarom niet voor 800W alsook 2500W), terwijl 99% van de mensen dat gewoon met een P1 meter gaat regelen, wat dan later dit jaar (vermoedelijk?) bij Synergrid ook zo zal doorgevoerd worden.

Lijkt dus duidelijk dat Synergrid, wsch 1 individu - oude Jos die principieel ergens tegen is, gewoon cavalier seul speelt en de hele boel blokkeert....

Goed dat de politiek de regelgevende instanties terug in het gareel laat lopen.

Toch straf dat een regelgevende instantie regels kan opleggen die uit het niks komen en niet wettelijk opgelegd worden. It takes 1 email om dat aan te passen, zelfs geen wetsaanpassing...

Er zal wel een procedure zijn met wat checkpoints en bureaucratie om Synergrid regels aan te passen.
Nu, dat lijkt me in se wel iets goed zoals de minister dat ook aangeeft, maar in een eengemaakte EU markt met op dat niveau allerlei certificaten e.d. lijkt me dat wel een beetje overkill om dan op Belgisch niveau andere specifieke regels te gaan willen handhaven...

Hangt er allemaal vanaf wat je daar op steekt... een stopcontactkring is bedraad met 2,5mm², puur thermisch kan daar door de band genomen 20A door. 2500W aan 230V = ~11A. Je moet al redelijk zotte dingen doen om echt problemen te krijgen. Zolang je geen 3 wafelijzers gaat aansluiten op diezelfde kring zit je redelijk safe denk ik :unsure:

Maar steek dus ook zo geen 2 batterijen op dezelfde kring... dat kan wel problemen geven, hoewel de kans groot is dat na verloop van tijd uw automaat er gewoon uit gaat. Enfin, hopelijk is dat toch wat eerst reageert :tongue:

De kabels zelf kunnen (zeker bij korte afstanden) veel meer aan dan 20A. Doorgaans is 5500-5750W geen probleem. Aangezien de langtes in een woning voor bedrading niet gekend is, nemen we 20A om de kabel te beschermen. Maar 25A zou ook perfect kunnen.

Bij mij, waar ik geregeld boven de 250V aanschuur op 1 fase, is dat ook meteen 5000W ipv de standaard 4600W op 230V. Komt bovendien dat een automaat langdurig veel meer kan doorlaten dan 20A etc.

Mijn voorzien stopcontact heeft van automaat tot stopcontact een kabellengte van 50cm, daar kan heel wat stroom doorheen. Momenteel zit daar de NIU+modem van Telenet, een managed switch, een rPI5, en een ledstrip van 10W op. Dus sowieso geen issue, ook niet voor 2500W ontladen.

Maar mss ga ik net zoals Morgoth zegt wel een nieuw opbouwstopcontact plaatsen op de reserveautomaat van 20A, dan zit de batterij volledig alleen en gescheiden van de rest. Volgens mij is dat ook een fase met een normaler voltage. Wil de batterij eigenlijk niet bij de zonnepanelen en laadpaal bijzetten, mijn thuisnet is dan volledig uit balans.

De kabels zelf kunnen (zeker bij korte afstanden) veel meer aan dan 20A. Doorgaans is 5500-5750W geen probleem. Aangezien de langtes in een woning voor bedrading niet gekend is, nemen we 20A om de kabel te beschermen. Maar 25A zou ook perfect kunnen.
Een kabel van 2.5mm² heb ik wel vertrouwen in dat die 20/25A kan geleiden zonder significant op te warmen.
Het probleem ligt eerder bij de kwaliteit van het stopcontact zelf en de sectie van de terminals en het contactoppervlak van de klem op de draad zelf.

Via een seminarie gegeven door volta heb ik eens de resulaten van een studie gezien waarbij een reeks huishoudelijke stopcontacten op lange termijn werden belast met hoge stroom. (30 dagen aan een stuk, 12 uur per dag 20A)
Dit om bvb een EV lader of batterij laad/ontlaadcyclus te simuleren.
Daar viel op dat meer dan de helft van de stopcontact beginnen te degraderen met alle gevolgen van dien... (hotspots ,isolatiemateriaal wordt broos en breekt, electrisch contact wordt slechter)

Zelf zou ik een 16A enkelfasig CEE stopcontact voorzien, die is gewoon veel robuuster zeker op lange termijn.

Bij mij, waar ik geregeld boven de 250V aanschuur op 1 fase, is dat ook meteen 5000W ipv de standaard 4600W op 230V. Komt bovendien dat een automaat langdurig veel meer kan doorlaten dan 20A etc.
Het is niet zo zozeer de lengte van u bekabeling die de limiterende factor is kwa 'stroomdragende capaciteit', het is eerder: de kabel zelf, de plaatsingswijze en eventuele naastliggende stroombanen die impact hebben. Een 2,5mm² die je ergens open en bloot leg met geen andere kabels in de buurt kan je gerust 27-28A door steken zonder veel problemen omdat die gemakkelijk zijn warmte kwijt kan. Diezelfde draad in buis samen met nog een hoop andere circuits kan moeilijker zijn warmte kwijt en ga je misschien beter niet over de 20A duwen.
Te lange kabels geven in regel eerder problemen met kortsluitvermogens die aan het uiteinde niet meer hoog genoeg zijn om automaten te doen uitschakelen bij kortsluiting en deels ook met spanningsval bij hogere belastingen. Daarom dat als bv een nogal diep perceel hebt en je wil elektriciteit trekken naar een tuinhuis achteraan je best misschien toch een sectie hoger trekt, zeker als je in dat tuinhuis 50m verder een batterij met 2500W vermogen wil plaatsen.

Een kabel van 2.5mm² heb ik wel vertrouwen in dat die 20/25A kan geleiden zonder significant op te warmen.
Het probleem ligt eerder bij de kwaliteit van het stopcontact zelf en de sectie van de terminals en het contactoppervlak van de klem op de draad zelf.

Via een seminarie gegeven door volta heb ik eens de resulaten van een studie gezien waarbij een reeks huishoudelijke stopcontacten op lange termijn werden belast met hoge stroom. (30 dagen aan een stuk, 12 uur per dag 20A)
Daar viel op dat meer dan de helft van de stopcontact beginnen te degraderen met alle gevolgen van dien... (hotspots ,isolatiemateriaal wordt broos en breekt, electrisch contact wordt slechter)

Zelf zou ik een 16A enkelfasig CEE stopcontact voorzien, die is gewoon veel robuuster zeker op lange termijn.
Huishoudelijke stopcontacten zijn ook niet geschikt voor 20A. De Niko stopcontacten die in 70-80% van de Vlaamse huishoudens geplaatst worden zijn slechts geschikt voor 16A. Ik meen mij ook te herinneren die ze voor langdurige belastingen eigenlijk max 10A aanraden maar daar kan ik precies niks van terugvinden dus dat heb ik mogelijks gedroomd.

Historisch gezien was dat nooit een probleem omdat er eigenlijk geen enkel huishoudelijk toestel 16A trekt en de toestellen die wel in de buurt kwamen zoals keukentoestellen en elektrische vuurtjes etc vaak maar voor korte periodes werkten. Nu met elektrische wagens en batterijen die worden opgeladen in een standaard stopcontact 6u aan een stuk wordt dat ineens wel belangrijker.

Laatst bewerkt:
Wil de batterij eigenlijk niet bij de zonnepanelen en laadpaal bijzetten, mijn thuisnet is dan volledig uit balans.
Lijkt me niet zo'n issue, want als de batterij geladen kan worden tijdens PV opwekking, zal uw voltage op die fase stijgen. En de batterij zal niet ontladen als er zonne overschot is.

De marstek trekt nu wel maar 11A en ontlaadstroom zelfs nog geen 4A. Maar idd, de contacten zijn een zwakke shakel.

Huishoudelijke stopcontacten zijn ook niet geschikt voor 20A. De Niko stopcontacten die in 70-80% van de Vlaamse huishoudens geplaatst worden zijn slechts geschikt voor 16A. Ik meen mij ook te herinneren die ze voor langdurige belastingen eigenlijk max 10A aanraden maar daar kan ik precies niks van terugvinden dus dat heb ik mogelijks gedroomd.

Nee, want dat zegt me ook iets. De meeste contactoren zijn ook maar op 16 of 10A gerate.

Terug
Bovenaan