The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

En daar staat het zwart op wit, geen rechten op Silmarillion maar met de appendices valt heel veel te doen:
So what did Amazon buy? “We have the rights solely to The Fellowship of the Ring, The Two Towers, The Return of the King, the appendices, and The Hobbit,” Payne says. “And that is it. We do not have the rights to The Silmarillion, Unfinished Tales, The History of Middle-earth, or any of those other books.” That takes a huge chunk of lore off the table and has left Tolkien fans wondering how this duo plans to tell a Second Age story without access to those materials. “There’s a version of everything we need for the Second Age in the books we have the rights to,” McKay says. “As long as we’re painting within those lines and not egregiously contradicting something we don’t have the rights to, there’s a lot of leeway and room to dramatize and tell some of the best stories that [Tolkien] ever came up with.”

Laatst bewerkt:
The floodgates are about to open. 😅

The rights to LotR are up for sale. This includes "The Lord of the Rings" and "The Hobbit" which, as many of you surely know, were adapted into incredibly successful movies by New Line Cinema and Peter Jackson, to the tune of nearly $6 billion at the global box office. A particularly interesting note from the report states that "limited matching rights" are included in this deal for "The Silmarillion" and "The Unfinished Tales of Numenor and Middle-earth."

ACF Investment Bank is handling the sale which is said to be going down this week, with the big Hollywood players expected to be in the mix. Think of Amazon, Netflix, Warner Bros., maybe even Disney (even though they already own most marquee franchises out there). The big fish in the Hollywood sea. Competition for eyeballs and subscribers has made attention-grabbing IP more valuable than ever. That is partially why we've seen so many high-dollar media mergers go down as of late, and why we're in a seller's market. Hence, cashing in on these "Lord of the Rings" rights now. And to the right buyer, this could be up there with the likes of "Star Wars" or "Harry Potter." A true white whale franchise with endless possibilities of which there are precious few in the world. Tolkien's Middle-earth works are arguably one of them. It is currently expected that the rights will fetch at least $2 billion.

LOTR-Anime-main.jpg

A stand-alone anime film called The Lord Of The Rings: The War Of The Rohirrim is in development.

Set roughly two centuries before the events of J.R.R. Tolkien’s “The Hobbit” and “The Lord of the Rings, The story will depict the bloody saga behind Helm’s Deep, the fortress depicted in The Two Towers, and the man in whose honor it is named: Helm Hammerhand, the legendary King of Rohan who spent much of his reign locked in a prolonged and costly war.

Veteran anime filmmaker Kenji Kamiyama is on board to direct, working from a script by The Dark Crystal: The Age Of Resistance writers Jeffrey Addiss and Will Matthews. While Peter Jackson isn't working on this one, the aim is for it to connect in some way to his two trilogies, with Philippa Boyens, who worked on both set of movies' scripts present as a consultant. The creative team includes Richard Taylor (who won Oscars for makeup and visual effects for “The Lord of the Rings”), Alan Lee (who won an Oscar for art direction for “LOTR”), and Tolkien illustrator John Howe. Set for release on April 12, 2024

The-Lord-of-the-Rings-The-War-of-the-Rohirrim-Variety-Exclusive-FULL.jpg

Laatst bewerkt:
Zolang het met meer liefde en kwaliteit wordt gemaakt dan de recente SW films en series, ben ik wel zeer nieuwsgierig naar meer LOTR-content. Het mag gewoon niet beginnen aanvoelen als uitmelkerij (zoals bij SW). De Rohirrim zeggen me wel niet veel. Een trilogie van dezelfde schaal als de Jackson films over de First Age? Yes please! :love:

The Mandalorian vond ik nu wel goed gedaan, met relatief respect voor het bronmateriaal en hoge production values. The Witcher (S2) had vooral dat laatste en iets minder het eerste, dus de hoop leeft.

Ik heb het nog steeds niet aangedurfd om WOT te bekijken overigens.

Forumkonijn heeft The Lord of the Rings: The Rings of Power bijgewerkt met een nieuwe update:

Eerste teaser van nieuwe The Lord of the Rings-serie: The Rings of Power

Lees meer over deze update...

Zolang het met meer liefde en kwaliteit wordt gemaakt dan de recente SW films en series, ben ik wel zeer nieuwsgierig naar meer LOTR-content. Het mag gewoon niet beginnen aanvoelen als uitmelkerij (zoals bij SW). De Rohirrim zeggen me wel niet veel. Een trilogie van dezelfde schaal als de Jackson films over de First Age? Yes please! :love:

Buiten dan de nieuwe trilogie vond ik alles best acceptabel. Al heb ik het moeilijker mee dat ze een groot deel van het expanded universe naar "legends" verwezen hebben. Denk maar aan Tales Of The Jedi comics.

Buiten dan de nieuwe trilogie vond ik alles best acceptabel. Al heb ik het moeilijker mee dat ze een groot deel van het expanded universe naar "legends" verwezen hebben. Denk maar aan Tales Of The Jedi comics.
Ik ben een van die mensen die The Mandalorian echt rotslecht vond. Me moeten forceren om het eerste seizoen uit te kijken, en het tweede seizoen beterde voor mij echt niet dus afgehaakt. De combinatie van de teleurstelling van SW:TOR (de mmo), de nieuwe trilogie vol puberale personages en het doodsaaie The Mandalorian hebben mij eigenlijk van héél de SW IP doen afkeren. Ik ben gewoon totaal niet meer geïnteresseerd. Dus ik hoop echt dat ze met LOTR niet die kant op gaan.

De combinatie van de teleurstelling van SW:TOR (de mmo), de nieuwe trilogie vol puberale personages

Daar ben ik mee akkoord maar vooral S2 van The Mandalorian vond ik best goed. Eender hoe de fans klagen daar tenminste niet over een beetje diversiteit :unsure:

Het is natuurlijk moeilijk om na een alom geprezen film reeks als LOTR iets van hetzelfde niveau neer te zetten maar met het budget dat ze opzij gezet hebben, mogen we wel iets verwachten.

Daar ben ik mee akkoord maar vooral S2 van The Mandalorian vond ik best goed. Eender hoe de fans klagen daar tenminste niet over een beetje diversiteit :unsure:

Het is natuurlijk moeilijk om na een alom geprezen film reeks als LOTR iets van hetzelfde niveau neer te zetten maar met het budget dat ze opzij gezet hebben, mogen we wel iets verwachten.
In 2022 kan je héél wat meer kanten uit met CGI dan in 2001, dus ik verwacht me wel aan veel eye-candy maar ik hoop dat het niet te klef gaat of verstikkend-overdadig. Wat LOTR zo krachtig maakte destijds was een unieke sfeerschepping en al helpt een groot budget daar ongetwijfeld mee zal dat voor mij de grootste uitdaging worden: een herbeleving van die unieke sfeer zonder het gevoel te hebben dat ik word platgesmeten met fanservice en een lege nostalgie. Het mag verrassen, het mag "gritty" zijn en wat rauwer maar zonder dat ze daar per sé blote hobbit-tieten in moeten smijten. :unsure:

. Het mag verrassen, het mag "gritty" zijn en wat rauwer

Verrassen mag het zeker maar op rauw/gritty zou ik wel geen geld op in zetten, ik denk dat het toch de bedoeling is om een zeer ruim publiek aan te spreken. Nochtans zie ik wel een markt voor Fantasy Twin Peaks, voor hobbit tieten dan iets minder, alé whatever floats your boat he @Avondland :unsure:

Verrassen mag het zeker maar op rauw/gritty zou ik wel geen geld op in zetten, ik denk dat het toch de bedoeling is om een zeer ruim publiek aan te spreken. Nochtans zie ik wel een markt voor Fantasy Twin Peaks, voor hobbit tieten dan iets minder, alé whatever floats your boat he @Avondland :unsure:
Met zo'n budget gaan ze wel op safe spelen en geen probleem met vertrouwde formules, maar het mag wel iets verfrissends hebben wat we niet verwachten.

Ik ben een van die mensen die The Mandalorian echt rotslecht vond. Me moeten forceren om het eerste seizoen uit te kijken, en het tweede seizoen beterde voor mij echt niet dus afgehaakt. De combinatie van de teleurstelling van SW:TOR (de mmo), de nieuwe trilogie vol puberale personages en het doodsaaie The Mandalorian hebben mij eigenlijk van héél de SW IP doen afkeren. Ik ben gewoon totaal niet meer geïnteresseerd. Dus ik hoop echt dat ze met LOTR niet die kant op gaan.
Swtor was nochtans schitterend :unsure: nuja ook me eerste mmo. Ik kijk alvast uit naar meer lotr content en ik hoop dat iemand een nieuwe battle for middle earth maakt.

p7ih71jz81391.jpg

The Rings Of Power’s Five Seasons Are Fully Planned Out: ‘We Know What Our Final Shot Will Be’

lord-of-the-rings-rings-of-power-middle-earth-excl.jpg

lotr-trop-snow-troll-excl.jpg

Voor de casual fans of nieuwkomers lijkt dit een topper van een serie te zullen worden. Moet ook wel met zo'n budget. Het ziet er visueel dan ook indrukwekkend uit op basis van de teaser, vooral die havenstad in Númenor was prachtig.

Jammer genoeg is het 2022 en moet men 'vooruit' en zodus beslissen ze bij Amazon om Tolkien's nalatenschap bij te werken aan de normen en waarden van het heden getuige een quote uit een artikel:

"It felt only natural to us that an adaptation of Tolkien's work would reflect what the world actually looks like"

Midden-Aarde is een fantasiewereld, waarom zou je die spiegelen aan onze wereld? In de MCU-film Black Panther hebben ze toch ook geen blanke Afrikanen (Afrikaners) toegevoegd aan het verhaal? Dit ondanks dat blanke Afrikanen bestaan in tegenstelling tot zwarte dwergen of elven. Het fictieve land Wakanda in de MCU is gelegen tussen Kenya en Ethiopië, dus alle respect dat er geen blanken in voorkomen. Tolkien's mythologie is gebaseerd op Europese mythologie, voornamelijk Noordse mythologie. Als je als producent vindt dat het gedateerd is (i.e. diversiteit), dan creëer je toch gewoon zelf een universum? En voordat racisme weer gebruikt wordt als excuus; in het zuiden en oosten van Middn-Aarde zijn er bevolkingen mét een andere huidskleur. Dus i.p.v. personages te verzinnen met als doel meer diversiteit (bv. Disa), kun je ook dergelijke bevolkingen betrekken. Een verhaal met iemand van de Haradrim zou even interessant zijn en tenminste kloppen volgens Tolkien's mythologie.

Naast dat Disa een andere huidskleur heeft (ondanks dat dit ras ondergronds leeft en zodus bleek hoort te zijn), heeft ze ook nog eens geen baard, iets wat Tolkien wel heeft geschreven betreft vrouwelijke dwergen sinds het moeilijk is om ze uit elkaar te houden betreft voorkomen door die baard. Arondir hetzelfde verhaal; er bestaan geen zwarte elven en ze hebben geen kapsel dat geschoren is met een tondeuse. Het klinkt bot maar dat is de realiteit. De zwarte hobbit hoort ook dit rijtje maar ondertussen zal het wel duidelijk zijn lijkt me. In The Hobbit heeft Peter Jackson ook een personage verzonnen (Tauriel), echter klopte alles aan dit personage in tegenstelling tot bovengenoemden.

Het is allemaal begonnen door de jammerlijke dood van Christopher Tolkien in januari 2020. Tot dan ging alles goed qua script doordat Christopher Tolkien zijn vader's werk alle eer wou toedoen samen met Tom Shippey dat op dit schrijven nog altijd de meest bekwame persoon is als het gaat om Tolkien's werk. Toevallig wordt hij luttele maanden ontslagen na Christopher's dood, waarschijnlijk niet als enige. In 2019, toen nog aan de slag, zei hij dit:

"Yes, the Tolkien Estate keeps a very careful eye on everything and is quite capable of saying no. They retain a veto over everything that concerns Tolkien."

En ook:

"Theoretically, Amazon can answer these questions by inventing the answers, since Tolkien did not describe it. But it must not contradict anything which Tolkien did say. That’s what Amazon has to watch out for. It must be canonical, it is impossible to change the boundaries which Tolkien has created, it is necessary to remain “tolkienian”."

Ikzelf heb een Prime Video-abonnement en hoef dus in de toekomst geen aan te schaffen, maar ik twijfel om deze daadwerkelijk te bekijken wegens de onnodige en geforceerde veranderingen. Echter ben ik een te grote fan dus kijken zal ik uiteindelijk toch doen. Mijn post is dan meer gebaseerd op het feit dat je automatisch racistisch bent simpelweg omdat je tegen deze veranderingen bent. Hopelijk komt mijn reactie juist over, namelijk dat je niet per sé racistisch bent als je niet akkoord bent, want tegenwoordig ben je in een oogwenk racist (bv. wél voor zwarte piet zijn = cultuur).

De films werden indertijd door rechts conservatieve fans ook al verguisd omdat ze Tolkiens nalatenschap bijwerken naar de huidige normen en waarden. Bij de Hobbit-films werd Tauriel door dat deel van het fandom helemaal niet goed ontvangen. Nu wordt zeker de originele trilogie door datzelfde milieu beschouwd als een perfecte verfilming met een heilig respect voor Tolkien.

Ik ben een heel grote fan van Tolkien, en het zal inderdaad even wennen worden om die diversiteit aan huidskleuren te zien, maar verder #care. Enerzijds benadrukken dat je wil dat Tolkiens teksten tot de letter worden gevolgd, ook al zijn die vaak heel erg summier over dit onderwerp, maar anderzijds wel zelf zaken uitvinden om je punt te maken (dwergen = bleek, want leven ondergronds is afaik geen statement van Tolkien, maar correct me if I'm wrong) ... daar doe ik niet aan mee.

Als het verhaal maar goed zit. En voor de rest heeft @DaFreak gelijk, deze discussie is voor p&a, al is daar over dit onderwerp echt wel al alles gezegd wat te zeggen valt denk ik.

@DaFreak

Nog maar is;

Laten we proberen politiek hier buiten houden. Je hebt er duidelijk een probleem mee maar er is al een thread over media diversiteit in pol en actua. Laten we het proberen hier aangenaam te houden en niet constant te klagen over zwarten, vrouwen of homos.

Dus het oneens zijn met iets en argumenten weergeven staat gelijk aan klagen over wat vandaag wordt beschouwd als LGBT? Flauw en kort door de bocht maar goed. Nadat je me die link naar een ander topic hebt verwezen is me al snel duidelijk dat jij wel héél hard je best doet om dit alles te verdedigen getuige het volgende bijvoorbeeld:

Het idee dat alle elfen lang blond haar hebben is alvast iets van Peter Jackson want in de boeken heb je wel elfen met zwart haar, bruin haar, rood haar, zilver haar, ..

Letterlijk in de openingsscène zien we Elrond en Gil-galad, beide met zwart haar. In de Raad van Elrond zien we ook iemand naast Elrond zitten die niet eens bestaat in de boeken. Of Arwen die ook gewoon zwart heeft. Of de elven die je in Minas Tirith ziet tijdens de kroning van Aragorn (inclusief een roodharige, dus niet alleen zwart-en blondharigen). Of the scène 'The Departure of the Fellowship' of 'Arwen's Vision' enzovoort.

Fair is niet noodzakelijk wit maar kan ook betekenen gaaf en onbeschadigd.

Nog zo'n poging. Fair heeft zoveel betekenissen, maar betreft kleur betekent het blond haar o.i.d. en daarbij; Tolkien heeft het niet specifiek over fair, maar over fair-skinned. D.w.z. bleek of een bleke huid hebben. Iets wat overigens ook beschreven is omtrent hobbits. Toevallig dat anno 20222 voor beide beschreven rassen letterlijk twee donkere karakters zijn verzonnen.

Ik kan overigens niet reageren op het topic dat je deelde.

@LessThanJake

Om vervolgens 6 alinea’s te typen over hoe waanzinnig het is dat er een gekleurde dwerg in zou rondlopen. Sterk!

Het gaat niet eens uitdrukkelijk om de huidkleur gezien het feit ik aanhaalde dat ze o.a. geen baard heeft. Een goedkope poging om mij naar de rechterkant te duwen.

En 6 alinea's typen? De helft bestaat uit quotes van Tom Shippey. Als je niet weet wie dat is of zijn mening je niet boeit; waarom dan op mij reageren in de eerste plaats? Indien je hem echt niet kent, alle begrip. Als je hem wél kent, is het nogmaals een goedkope manier om me te bestempelen als racist of 'rechts'.

@Sir.Killalot

Ik ben een heel grote fan van Tolkien, en het zal inderdaad even wennen worden om die diversiteit aan huidskleuren te zien, maar verder #care.

Je hoort niet te wennen aan veranderingen van een mythologie wegens dat dit omstreden of verouderd is. Dat dit wordt aanvaard is echt zorgelijk.

Enerzijds benadrukken dat je wil dat Tolkiens teksten tot de letter worden gevolgd, ook al zijn die vaak heel erg summier over dit onderwerp, maar anderzijds wel zelf zaken uitvinden om je punt te maken (dwergen = bleek, want leven ondergronds is afaik geen statement van Tolkien, maar correct me if I'm wrong) ... daar doe ik niet aan mee.

Ik heb nooit gezegd dat iemand zijn teksten letterlijk moet gevolgd worden letter per letter. Wél dat je ze respecteert door bijvoorbeeld een bestaand personage te verwisselen met een ander (i.e. Arwen i.p.v. Glorfindel) of een veldslag wat te veranderen (i.e. Leger der doden i.p.v. extra strijdkrachten van Gondor).

Dus ik vind iets uit ondanks dat het logisch is? Mensen zijn donkerder naarmate de hoeveelheid zon ze dagelijks onder ogen zien. Als je Reizen Waes hebt gezien, betreft de aflevering Spitsbergen, zou je bijvoorbeeld zien dat een Braziliaan bleker werd wegens de minimale hoeveelheid zon. Toeval? Neen, logica. Een dwerg die ondergronds leeft kan gewoonweg niet donker zijn van huidskleur, laat staan een vrouw die werd beschermd t.o.v. de buitenwereld. Ze is niet eens minder blank zoals een zuid-Europees, ze is echt gewoon een zwarte personage.

Overigens, ik vind (zogezegd) iets uit maar tegelijkertijd komen zij aan met zwarte hobbits, elven en dwergen? Waarvan 2 van de 3 expliciet beschreven is als bleek?

Nogmaals ik kan niet reageren op het desbetreffende topic ondanks dat dit topic volledig relevant is aan deze serie maar goed.

Terug
Bovenaan