The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ja ik heb ook het gevoel dat we veel te snel gaan.

8 afleveringen is gewoon te weinig vind ik voor series, ook al zijn ze 60min lang.

Terug naar 24 afleveringen van 40 minuten per seizoen!
Aub nee ik ken nu eens geen enkele serie die 24 episodes hadden die een topserie was.

De beste series hebben geen 24 episodes nodig om iets deftige te maken thé wire, Mad men, Sopranos, deadwood en nog meer die ik niet op noem hadden ook maar een episode of 10.

Maw S3 kan er nu nog wel komen, maar verder dan dat lijkt het onzeker. T'is allemaal big business.
Outer Range op Amazon bvb kreeg ook geen S3, en was net zo goed bezig (was op vlak van cast, verhaal en sfeer top).
50 uur Rings Of Power zou 6 seizoenen zijn in 8 x 1 uur per seizoen. M'n sprak van 5 seizoenen (misschien inclusief wat langere finales).
Het zal toch moeten opbrengen daarvoor denk ik, want dat zijn ferme budgetten per seizoen, En je kan ook niet alles in 1serie blijven steken als ze geen kijkcijfer kanon blijft (of zou blijven).

Vreemde pacing toch deze serie. Heb even beknopte wiki's moeten lezen van Sauron (pre LOTR ages) en Al Pharazon, of anders zat die serie vol gaten voor me op bepaalde vlakken. Okay, ik ben nu wel mee. Moeilijk is het allemaal niet, het groot geheel.

Laatst bewerkt:
Das ook wel weer gewoon het gedacht van zo'n youtuber die enkel negatief is over RoP en er lijkt op te hopen dat die gecancelled wordt. RoP S2 scoort bijvoorbeeld meer kijkers dan S4 van The Boys dat op zijn beurt, zoals de meeste shows, ook minder kijkers scoort dan hun eerste seizoen. Tis allemaal nogal relatief dus.

Dat gezegd zijnde Outer Range was uitstekend en is idd ook gecancelled omdat het te weinig kijkers trok zelfs al had het ook een veel kleiner budget. Word of mouth doet in deze wel veel meer peinzek want bijna iedereen op het werk volgt deze en praat erover waar ik praktisch niemand ken die zelfs nog maar van outer range gehoord heeft. Gaat sowieso eindigen als een van de meest bekeken shows van het jaar maar heeft ook wel een massive budget... hopelijk blijven de beancounters deze gunstig gezind. 🤞

Laatst bewerkt:
Als de kijkcijfers geleidelijk stijgen goed voor de fans zeker, en omgekeerd slecht nieuws dus, meer kan ik er niet over zeggen. Ferme daling toch voor de S2 intro, maar dat kan nog beteren. Een cancel zie ik ook nog niet direct gebeuren. Teveel geld reeds gespendeerd. Een seizoen minder maken kan dan misschien wel.

Vergelijk dat met
GOT S1 9 miljoen
elk seizoen meer kijkers, tot
GOT S8 46 miljoen!

ps. los van de reviewer die ik zeer streng vind (maar niet toxisch), maar een post om aan te tonen waar die rumours vandaan komen.

Laatst bewerkt:
Volgens Hollywood Reporter die in het algemeen betrouwbaar is en met goede links met de industrie is seizoen 3 al meerdere maanden in voorbereiding.
A third season has been in the works for months, though it has not been officially greenlighted. After seeing season two’s premiere ratings, sources tell The Hollywood Reporter the company remains committed to the show’s original five-season plan.
Een officiële aankondiging zal wss pas na het einde van seizoen 2 komen.

Als ze de drie seizoenen in één seizoen gaan moeten proppen vrees ik een beetje voor de kwaliteit. En narratief schortte het al wel wat.

Grafisch en qua geluid nog steeds top. Maar is het nu zo moeilijk om eens duidelijk te maken wat ze verstaan onder "Power of the rings". In de films blijft dat ook enorm flou. Misschien is het duidelijk als je de boeken leest, maar uit de serie/films komt het over alsof ze het in het boek niet verduidelijken en dus maar wat random dingen moesten verzinnen.

@anders. Het wordt nooit in lange paragrafen uitgeschreven wat ze doen, we moeten het afleiden uit losse zinnen her en der in de boeken om een richting uit te gaan.

In dit geval gaat de serie wel dichter aanleunen bij wat Tolkien voor ogen had:
- de ringen van de Elven zijn er om te "helen en behouden". Dus het kan idd wonden genezen en later de Elvenrijken beschermen en verbergen voor de ogen van Sauron en de Orcs.
- de ringen van de Dwergen versterken hun gevoel voor mijnen en smeden. Hiermee komen ze ook in aanraking met hun hebzucht (dit is latent aanwezig in het volk). In de serie gaan ze er, in zevenmijlslaarzen, springen naar het effect dat een ringdrager bergen goud begint te hoarden.
- de ringen van de Mensen versterken hun gevoel om te domineren en macht te verwerven. Ze gaan ten onder aan conflicten (en hoogmoed).

De ring van Sauron is de "meesterring". Er wordt nooit gezegd wat die juist doet maar men vermoedt dat de ringdragers onder de invloed komen van Sauron (afgaande op de ringspreuken), de meest duidelijke zijn de Nazgul (Ringwraiths of Ringgeesten) die slaaf zijn van de ene ring.

Toen Tolkien zijn manuscripten schreef was fantasy ook in haar kinderschoenen en die summiere beschrijvingen waren duidelijk genoeg om verder in het verhaal te komen zonder zoals in een D&D omnibus van 1000 pagina's subsectie 5 paragraaf D te lezen om de juiste regel en uitzondering van een van de ringen te bekomen.

@anders. Het wordt nooit in lange paragrafen uitgeschreven wat ze doen, we moeten het afleiden uit losse zinnen her en der in de boeken om een richting uit te gaan.

In dit geval gaat de serie wel dichter aanleunen bij wat Tolkien voor ogen had:
- de ringen van de Elven zijn er om te "helen en behouden". Dus het kan idd wonden genezen en later de Elvenrijken beschermen en verbergen voor de ogen van Sauron en de Orcs.
- de ringen van de Dwergen versterken hun gevoel voor mijnen en smeden. Hiermee komen ze ook in aanraking met hun hebzucht (dit is latent aanwezig in het volk). In de serie gaan ze er, in zevenmijlslaarzen, springen naar het effect dat een ringdrager bergen goud begint te hoarden.
- de ringen van de Mensen versterken hun gevoel om te domineren en macht te verwerven. Ze gaan ten onder aan conflicten (en hoogmoed).

De ring van Sauron is de "meesterring". Er wordt nooit gezegd wat die juist doet maar men vermoedt dat de ringdragers onder de invloed komen van Sauron (afgaande op de ringspreuken), de meest duidelijke zijn de Nazgul (Ringwraiths of Ringgeesten) die slaaf zijn van de ene ring.

Toen Tolkien zijn manuscripten schreef was fantasy ook in haar kinderschoenen en die summiere beschrijvingen waren duidelijk genoeg om verder in het verhaal te komen zonder zoals in een D&D omnibus van 1000 pagina's subsectie 5 paragraaf D te lezen om de juiste regel en uitzondering van een van de ringen te bekomen.
Dat is al meer uitleg dan ik zelf verzonnen had...
Maar dan komt daar heel dat onzichtbaarheid gedoe bij, en die visioenen etc. Het maakt het er niet duidelijker op.

Maar dan komt daar heel dat onzichtbaarheid gedoe bij, en die visioenen etc. Het maakt het er niet duidelijker op.
Dat is nooit uitgelegd, dat moet je er maar bij nemen. Van de boeken weten we dat het sterfelijken onzichtbaar maakt, waarom wordt nooit uitgelegd. Sauron wordt er niet onzichtbaar door. We moeten het doen met een onbevredigend "Het is zo".

Verhaaltechnisch was het een uitleg dat die ring niet zo makkelijk terug te grijpen was en natuurlijk dat die magisch was. Het was een afleiding van de verhalen waar Wagner mee zat over de Ring der Nibelungen. Dat was een magische ring waarmee je de wereld kon regeren met vele krachten, die nooit uitgelegd werden.

Je kan online uitleg vinden die dan wat distilleert van de bestaande Tolkien-geschriften. Maar eigenlijk is dat redelijk recent, vroeger stelde men daar minder vragen bij. Tegenwoordig is dat not done om "plot holes" achter te laten, ook al is de wereld van Tolkien bijzonder gedetailleerd.

Ergens is het ook deel van de charme dat bepaalde zaken vaag en mysterieus blijven.

En Tolkien bleef ook tot aan zijn dood sleutelen aan zijn wereld, die had nog een jaar of 100 nodig om tot een 'definitief' verhaal te komen :unsure:

Het grote probleem van deze serie is gewoon de tijdlijn. De 3 elfenringen zijn gesmeed NA de 9 mensenringen en 7 dwergenringen en werden gesmeed zonder de aanwezigheid van Annatar/Sauron. Sterker nog; Sauron heeft nooit geweten van deze 3 ringen. Excuses voor de mix van Nederlands en Engels maar het maakt het lezen ietwat gemakkelijker;

Wat we weten van bijvoorbeeld Narya (de rode elfenring), is dat deze een passive ability had door het moraal te boosten. Alsof je in een game de vlag hijst of op een hoorn blaast en iedereen vindt zijn tweede adem. Dit hielp immens tijdens Siege of Minas Tirith. In de films werd het gedramatiseerd door het zo oneerlijk mogelijk te maken als wat. Gondorian soldaten lijken op NPC's terwijl ze eigenlijk vrij elite zijn en 10,000 Gondorians vs 256,000 orcs plus trolls en de Nazgul? Het moraal kan onmogelijk lager zijn. Gandalf heeft in zijn eentje ervoor gezorgd dat men stand heeft kunnen houden tot de versterking arriveerde. De aanwezigheid van een Maiar plus die ring was voldoende (al was het een nipte). Ter info; Gandalf was de laatste drager van deze ring:

R4rSPIS.png

Tijdens zijn confrontatie met de Balrog zegt hij het volgende: "I am a servant of the Secret Fire, wielder of the flame of Anor. The dark fire will not avail you, flame of Udûn"

Met 'servant of the Secret Fire' laat hij weten dat een Maia is. Flame of Anor is onbekend maar kan betekenen dat hij deze ring draagt. Kans is klein en het betekent eerder dat hij 'ne goeie' is want Anor betekent zon. Het licht in de duisternis ofzo. Udûn was Morgoth's eerste fort en betekent hel in elventaal. Als je dat vertaalt, kom je min of meer uit op; ik ben een dienaar van God en jij zult zwichten als fallen angel van Satan. Gandalf doodt de Balrog maar sterft door zijn verwondingen; Eru/God schenkt hem dan een revive in een sterkere vorm om het tij te keren in Middle-Earth. Een soort van bedankje voor zijn dapperheid en opoffering. Zo episch is het.

Betreft het dragen van de Ene Ring; het zou je huidige krachten versterken en als passive ability verlengt het je levensduur. Aangezien hobbits en mensen zwak zijn op gebied van power, doet het niet meer dan je onzichtbaar maken (buiten de corruptie). Leuk weetje: in de film lijkt Isildur een egoïst door de Ring niet te willen vernietigen. In werkelijkheid had hij zich achteraf bedacht en was hij onderweg naar Elrond. Het is dan dat hij wordt vermoord. De scene in Mount Doom is puur verzinsel.

Iemand onder de orde Maia zou extreem krachtig worden en Sauron zou tegen hem/haar niets kunnen beginnen. Je weet echter niet wat het precies met je zal doen mentaal gezien. Daarom dat Gandalf de Ring vreesde en Galadriel (geen Maiar maar redelijk dichtbij betreft power) slaagde in haar 'test' om de Ring te weigeren. Het feit dat Faramir de Ring probleemloos kon weigeren is serieus knap. Iedereen heeft het over Aragorn die dat ook deed maar dat is een halfelf. Ik vind dat een beetje valsspelen in deze vergelijking.

Ik ben het overigens eens dat er vrij weinig geweten is in het algemeen. Wat we weten is dat 'the nine' zijn gevallen en noch levend noch dood zijn, gebonden aan de Ene Ring. En zelfs dan weten we amper meer buiten dat één van de negen werd vernoemd door Tolkien (Khamûl). Het is allemaal vrij vaag en dat maakt het natuurlijk leuk om theorieën te maken. Persoonlijk vind ik de leukste theorie dat Mouth of Sauron één van de twee Blue Wizards zou kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik ook wel fan van die vaagheid, als je het uitdrukt in moderne game termen verliezen ze imo aan grandeur, mysterie en kracht. Ik vermoed dat ze in de serie ervoor gekozen hebben om Sauron's invloed duidelijker te maken door deze overt weer te geven. De 3 elfenringen staan immers ook onder controle van de ene en zijn deels gemaakt naar zijn recept. Dat is moeilijk over te brengen zoals het in de boeken gebeurde dus in de show ligt het er nog al dik op, misschien iets te, dat sauron, alhoewel hij nooit rechtstreeks fysiek aan de creatie van de 3 heeft bijgedragen, hij wel aanwezig was en aanwijzingen heeft gegeven tijdens het smeden ervan. Waar hij wel fysiek geholpen heeft bij het maken van de 7 en zijn bijdrage aan de 9 nog veel grootser zal zijn. Ze koppelen zo meer direct zijn invloed aan de corruptie die ze teweeg brengen.

Waarom ze de volgorde verandert hebben lijkt me ook eerder uit gemakszucht en tijdbesparing. Sauron was wel op de hoogte van hun bestaan en wou ze koste wat koste bezitten. De 3 zijn meer dan 100 jaar in het bezit van Celebrimbor en het is maar eerst wanneer Sauron zijn oorlog tegen Eregion start en eist dat ze hem de 3 geven dat Celebrimbor beslist ze te verdelen onder Galadriel (Lothlorien), Gil Galad en Cirdan. (Lindon) In de serie is dit duidelijk zwaar time-compressed en
kiest men ervoor hun ringen als eerste in leven roepen om hen tijd te geven ze te gebruiken en leren kennen vooraleer ze beslissen hen niet langer te dragen eens Sauron de ene creëert. In het boek zit er 100+ jaar tussen het smeden van de 3 en de ene waardoor ze lange tijd op het toneel waren, in de serie zullen ze waarschijnlijk komend seizoen reeds geborgd worden.

Laatste aflevering was opnieuw niet verkeerd imo, al blijft het voornamelijk setup naar de laatste twee afleveringen. Ik kijk moet zeggen, ik kijk wekelijks toch echt wel uit naar de nieuwe aflevering! Hopelijk een spetterende seizoensfinale.

Zo, ik ben er ook eindelijk aan begonnen.

Aflevering 1:
- Adar die Sauron vermoord: Ten eerste, het conflict creeren tussen Sauron en de orcs voelt op het moment vrij shoehorned aan. Ten tweede, is dit echt de extend van Sauron zijn kracht en macht? Ze gaan hem toch nog stukken krachtiger moeten maken om hem te doen over komen als big bad van Second en Third Era Mildde Earth.
- De "resurrection" van Sauron: In ieder geval niet hoe ik het me altijd heb ingebeeld dat een Maiar "terug tot leven" komt. What in The Thing is this.
- Ook nog steeds geen fan van de karakterisering van Galadriel. Ja ze is jonger dan in The Lord of The Rings maar ze is bij mijn weten nog steeds de tweede oudste elf in Midden Aarde (na Cirdan), act your age! Elrond is een baby in vergelijking met haar. Zelfs Gil Galad is stukken jonger.
- Ze doen te veel alsof de Elven Rings de One Ring zijn. Terwijl deze echt wel vooral positief zijn voor de elfen en geen specifieke corruption krachten van Sauron hebben.

Wel nog steeds heel mooi en de soundtrack is banging.

Terug
Bovenaan