The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

amai wat een saaie aflevering. En wat was het nut van die sprekende bomen scene?

Ik ben wel in de war aant geraken want Sauron is niet de eerste Big Bad? En het hele ringen opzet ben ik ook kwijt. In de films was het eenvoudiger precies.

Nerdrotic is samen met critical drinker zowat de ring leader van toxische rage kapitaliserende clickbait videos.
Check gewoon al al die thumbs. Die teren op anti-woke en negativiteit omdat ze er zwaar aan verdienen. Zulke mensen stuur je beter geen clicks. Als men het heeft over hoe toxisch online discours geworden is dan heeft men het over die mensen. Die maken letterlijk nooit positieve videos en proberen enkel te schofferen, alt-right gedachtegoed en haat te verspreiden.

Kan aflevering 4 maar vanavond zien dus spoilers kan ik nog niet open klikken. 😅

Nerdrotic vindt de ents in de serie beter dan Peter Jackson's versie. Met andere woorden, je hebt de video niet bekeken.

En betreft de thumbnails; dat is puur clickbait maar dat is nu eenmaal media. Nieuwssites doen dat via hun titels en YouTuber via een titel of een thumbnail. Je moet echter kijken of lezen naar de inhoud om conclusies te kunnen trekken.

amai wat een saaie aflevering. En wat was het nut van die sprekende bomen scene?

Ik ben wel in de war aant geraken want Sauron is niet de eerste Big Bad? En het hele ringen opzet ben ik ook kwijt. In de films was het eenvoudiger precies.

De sprekende bomen (ents) zijn gewoon fan service. Alles wat de films hebben voorgeschoteld, probeert Amazon te kopiëren zolang het recht hebben (hobbits gaan bv. niet). Daarom dat bijvoorbeeld de Balrog in de serie identiek is aan Jackson's Balrog, ondanks het geroep van de schrijvers dat ze vasthouden aan de lore (=bullshit)

Wat bedoel je met Sauron dat niet de eerste big bad is? Melkor/Morgoth is de enige echte big bad. Sauron was een luitenant van Melkor/Morgoth, samen met Gothmog (de machtigste Balrog). Sauron was the brains en Gothmog the muscles.

De sprekende bomen (ents) zijn gewoon fan service. Alles wat de films hebben voorgeschoteld, probeert Amazon te kopiëren zolang het recht hebben (hobbits gaan bv. niet). Daarom dat bijvoorbeeld de Balrog in de serie identiek is aan Jackson's Balrog, ondanks het geroep van de schrijvers dat ze vasthouden aan de lore (=bullshit)

Wat bedoel je met Sauron dat niet de eerste big bad is? Melkor/Morgoth is de enige echte big bad. Sauron was een luitenant van Melkor/Morgoth, samen met Gothmog (de machtigste Balrog). Sauron was the brains en Gothmog the muscles.
Ik denk dat ik een basis lore moet lezen want ik ben duidelijk niet mee.

Ze vochten in de 3 films toch tegen Sauron? En nu in ROP vechten ze terug tegen Sauron en doen ze alsof Sauron terug is gekeerd. Dus Sauron heeft minstens 3 keer geleefd want dit is een andere age dan de 3 films.

En dan zijn er ook nog the hobbit films die nog andere verhalen vertellen.

Is Melkor al ooit getoond eigenlijk in eender welke lotr film of serie?

Ze vochten in de 3 films toch tegen Sauron? En nu in ROP vechten ze terug tegen Sauron en doen ze alsof Sauron terug is gekeerd. Dus Sauron heeft minstens 3 keer geleefd want dit is een andere age dan de 3 films.

De serie speelt zich af in de tweede era. De films spelen zich af in de derde era. 'God' (Eru) creëerde het universum en zijn 'afstammelingen' (Valar) hielpen daarmee. Melkor (later Morgoth) was echter te ambitieus en wilde het volgens zijn goesting doen om het simpel te zeggen. Hij arriveerde op Arda (Tolkien's aarde) en begon zelf voor God te spelen maar in negatieve zin. Vele Maiar (soort van engelen) werden corrupt en kozen voor Melkor's kant, waaronder Sauron en Balrogs. Deze noemen ze fallen Maiar. Gandalf is bijvoorbeeld ook een maiar maar niet corrupt.

Melkor/Morgoth is nog nooit verfilmd of voorgekomen. Alleen vernoemd. Om je een idee te geven; Melkor/Morgoth was in zijn zwakste versie nog steeds sterker dan Sauron on z'n sterkst met de Ene Ring. Melkor/Morgoth is min of meer Tolkien's versie van Satan. De lore is zo enorm dat het moeilijk is om alles uit te leggen eigenlijk.

The Hobbit was bijvoorbeeld Tolkien's eerste werk en was eigenlijk bedoeld voor kinderen maar gezien het gigantische succes besloot hij verder te werken aan zijn wereld en The Lord of the Rings werd onsterfelijk gevolgd door al zijn andere werken. Tolkien creëerde iets dat later werd overgenomen door games etc. Orcs zijn verzonnen door Tolkien bijvoorbeeld. Hij is letterlijk de ruggengraat van de fantasiewereld.

Nerd of the Rings zijn lore video's op youtube hebben mij de voorbije 2 jaar zeer veel bijgeleerd over de lore.

Het is soms wel heel ingewikkeld allemaal, maar uiteindelijk krijgt het geheel wel wat vorm :)

De proloog tijdens de eerste aflevering vorig seizoen ging heel heel snel over die duizenden jaren geschiedenis heen. Er is daar een glimp van Melkor te zien die de Two Trees doodde (zijn schaduw hangt er over):
1000

De boeken zijn tijdloos en zelfs al heb je nog nooit een boek gelezen is dit de ideale moment om daar verandering in te brengen. Ik kan praktisch garanderen dat als je de eerste 50 paginas haalt je ze niet meer gaat kunnen laten liggen. Beginnen met de hobbit als voorgerecht en dan LOTR als main course.

Nu zoals @bojo96 reeds aanhaalde gaat de serie over de 2e age terwijl LOTR zich afspeelt in de derde age. Echter, na het finale hoofdstuk van Return of the King heb je nog een gigantisch stuk dat zowel voorwaarts blikt als "beknopt" 😅 de geschiedenis van midden aarde schetst.

Als je dan volledig gebeten bent kan je aan de silmarillion beginnen maar die is moeilijker aan te raden. Het is een fenomenaal werk maar is geschreven eerder als naslagwerk ipv in traditionele narratieve structuur.

Sowieso de moeite op zichzelf maar voegt ook enorm veel context toe aan de show. Zo zijn de Silmarils en the oath of Fëanor reeds ter sprake gekomen alsook Elronds vader die als ster aan de hemel te zien is. Dat zijn leuke knipogen naar de book nerds maar als men de details daarachter uit de doeken zou moeten doen, dat zijn film trilogien op zichzelf. 😅

Begin niet aan de Silmarillion :D Wat een hel van een boek. Ik ben afgehaakt ergens in't midden denk ik. Telkens moeten terugbladeren voor de relaties onderling of naar het einde om de stambomen te checken, vreselijk :D

Begin niet aan de Silmarillion :D Wat een hel van een boek. Ik ben afgehaakt ergens in't midden denk ik. Telkens moeten terugbladeren voor de relaties onderling of naar het einde om de stambomen te checken, vreselijk :D
De LOTR-trilogie leest coherent, de Silmarillion is eerder een samenraapsel van verhalen en is inderdaad moeilijker om door te komen. Er zitten wel stukken in die ik wel graag op scherm wil zien, zoals Ancalagon the Black die door Eärendil wordt neergehouwen en neerstort op Thangododrim. Of de dolle avonturen van Melkor en Ungoliant.

Beetje off topic maar ik vind de Silmarillion gemakkelijker te lezen dan The Lord of The Rings... De verhalen van Tuor en Gondolin, Children of Hurin (zijn nu toevallig ook twee aparte boeken van uitgebracht door Christopher Tolkien) en Findolfin die Morgoth uitdaagt, genieten, alsof je een boek van Griekse mythes bent aan het lezen.

Beetje off topic maar ik vind de Silmarillion gemakkelijker te lezen dan The Lord of The Rings... De verhalen van Tuor en Gondolin, Children of Hurin (zijn nu toevallig ook twee aparte boeken van uitgebracht door Christopher Tolkien) en Findolfin die Morgoth uitdaagt, genieten, alsof je een boek van Griekse mythes bent aan het lezen.
Volledig akkoord. Door LOTR moest ik me echt worstelen maar the Silmarillion heb ik met plezier (buiten de eerste 50 pagina's dan) 3 keer gelezen. Ik kan dat boek alleen maar aanraden.

Aflevering vijf was ook wel goed.

De corrumperende invloed van de ringen was goed te merken bij Durin III. Geen Harfoot-stukken en amper Galadriel te zien. Numénor kreeg ook de nodige aandacht, met Pharazon als koning. Nu weer een week wachten ...

Aflevering 5 gelukkig terug beetje trager en wat meer tijd voor karakter uitbouw. Net ook 4 gezien en dat was echt wel een rush van gevecht naar gevecht. Knap monster design maar weinig ademruimte. 😅 Aflevering 5 nam terug wat meer tijd, stilte voor de storm prolly, met Annatar die Celebrimbor mentaal alle hoeken van de kamer laat zien. Ook Numenor is goed op weg een Joffrey level asshole op te bouwen en om dan Pharazon jaloers over het water te zien turen nog voor hij onder invloed komt van de Palantir... yep, shit is gonna go down big time.

Misschien door de kritiek dat er te weinig gebeurde in seizoen 1 lijkt deze in het andere uiterste te vallen. Alles zit in een gigantische stroomversnelling waardoor je van actie spektakel naar plotvoortstuwende events springt zonder respijt. Die momenten in seizoen 1 waar bijvoobeeld Elrond en Durin rustig wandelend over die tafel bezig zijn mis ik dit seizoen wel een beetje.

Laatst bewerkt:
Aflevering 5 gelukkig terug beetje trager en wat meer tijd voor karakter uitbouw. Net ook 4 gezien en dat was echt wel een rush van gevecht naar gevecht. Knap monster design maar weinig ademruimte. 😅 Aflevering 5 nam terug wat meer tijd, stilte voor de storm prolly, met Annatar die Celebrimbor mentaal alle hoeken van de kamer laat zien. Ook Numenor is goed op weg een Joffrey level asshole op te bouwen en om dan Pharazon jaloers over het water te zien turen nog voor hij onder invloed komt van de Palantir... yep, shit is gonna go down big time.

Misschien door de kritiek dat er te weinig gebeurde in seizoen 1 lijkt deze in het andere uiterste te vallen. Alles zit in een gigantische stroomversnelling waardoor je van actie spektakel naar plotvoortstuwende events springt zonder respijt. Die momenten in seizoen 1 waar bijvoobeeld Elrond en Durin rustig wandelend over die tafel bezig zijn mis ik dit seizoen wel een beetje.
Ja ik heb ook het gevoel dat we veel te snel gaan.

8 afleveringen is gewoon te weinig vind ik voor series, ook al zijn ze 60min lang.

Terug naar 24 afleveringen van 40 minuten per seizoen!

Ik ben pas begin deze week aan het tweede seizoen begonnen. Net de vijfde aflevering bekeken, ik vond het denk ik de beste tot nu toe! Seizoen twee is voorlopig toch zeker een verbetering t.o.v. het eerste. Al blijven er sommige personages/verhaallijnen minder hard boeien. Maar het gaat de goede kant op!

Celebrimbor en Annatar worden echt top vertolkt btw.

Terug
Bovenaan