The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ik kijk er wel naar uit. Vorig jaar was dat elke vrijdag mijn dochter afzetten bij de schoonzus die ze naar school brengt, een aflevering kijken en dan beginnen werken. Of een langere middagpauze en dan een aflevering kijken. Hopelijk zit de narratieve "feel" beter.

Ik twijfel om het eerste seizoen nog eens te kijken om in de sfeer te geraken.

Dan moet ik een manier zien te vinden om die avond te bingewatchen. Gisteren de eerste episode nog eens gezien van het eerste seizoen en dat ging er wel weer vlotjes in. Misschien zelfs beter dan de eerste keer, toen het hele internet wemelde van de trollbots die het afkraakten.

dat gesprek kan in P&A, zoals herhaaldelijk aangegeven (dus stukje verwijderd)
Een foto van een nieuw "Hobbit-esque" volk: de stoors

hzZcyT7.png

Laatst bewerkt door een moderator:
rode tekst
Voor die kant van het gesprek is er maar één plek:

Nog twee afleveringen te gaan en ik ben nog eens door het eerste seizoen. Als je puur naar de lore kijkt zal het wel een misbaksel zijn en ik vind dat het narratief nog altijd behoorlijk stroef kan zijn. Galadriel acteert bij momenten met een stok in haar gat, al heeft ze ook haar goede momenten. Ook cringemomenten.

De scène waarop ze op Numénor op een paard mag zitten kan zo in een live-action van My Little Pony. Extreme cringe.

Wat ik wel goed vind is de productiewaarde en de sfeerzetting. Het voelt wel degelijk aan als Middle Earth naar mijn mening. In tegenstelling tot andere kritische kijkers kan ik wel de "verkrachting van de lore" terzijde zetten.

De vertaling van fictie naar een serie of geschiedenis naar een serie is altijd delicaat. In HBO's Rome wordt Atia of the Julii neergezet als een wellustige diva, terwijl ze volgens de historische geschriften net een heel zedelijke vrouw was. Er schort ook heel wat met de tijdlijn maar de look & feel is daar wel perfect on point. Dus dat het afwijkt van de lore, stoort helemaal niet tenzij je een lore-purist bent. Maar voor puristen is geen enkele vertaling naar een serie goed.

Ik heb het eerste seizoen ook eens herbekeken in afwachting van het tweede seizoen. Een paar bedenkingen die ik maak:

Zoals Avondland al opmerkte: de algehele sfeerschepping zit echt wel goed. Het enorme productiebudget helpt daar natuurlijk bij maar ook het design, de sets, kostuums, practical effects…etc zijn uitmuntend. Eervolle vermelding voor het design van de orcs, die ik eigenlijk het meest geslaagd vind van alle LOTR adaptaties naar het grote en kleine scherm.

Galadriel moet echt een persoonlijkheidshift krijgen, bij de rewatch was het extra opvallend dat ze zich zeer 1-dimensionaal en puberaal gedraagt met als enige drijvende factor een blinde wraak voor de dood van haar broer Finrod. Het duurt tot aflevering 7 vooraleer we een glimp opvangen van een meer sympathieke Galadriel, en dan nog voornamelijk in interactie naar een hersenschim van haar broer gecreëerd door Sauron. Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd van de acteerprestaties van de actrice eerlijk gezegd maar dit kan ook liggen aan het script en de wat pompeuze dialogen.

De mystery box met Sauron kon in principe wel werken gezien zijn reputatie als shape-shifter. Alleen slaat de Halbrand/Sauron arc op niet veel, zeker niet bij een rewatch. Met de informatie die we weten uit de boeken maakt Halbrand enkele zeer onlogische keuzes (verschillende latere vijanden redden van een gewisse dood om er maar een te noemen). Het stoorde me ook enorm dat er niets van zijn oorspronkelijke plan en motieven verder verklaard werd, wat deed die daar bijvoorbeeld op dat vlot midden in open zee? Waarom heeft hij de elfen die ringen helpen smeden? Ook de met momenten amoureuze spanning tussen Sauron en Galadriel is gewoon vreemd. Daarentegen vond ik Charlie Vickers wel overtuigend acteren, kon perfect een Aragorn-achtige rol vervuld hebben in de serie.

Ik denk dat een probleem vooral zit in het feit dat de schrijvers het te slim proberen aan pakken. Ik heb een tijdje geleden eens gelezen dat ze het ook interessant wilden maken voor Tolkien-kenners en daarom de Halbrand/Sauron en The Stranger/Gandalf/Blue Wizard mystery boxes erin staken. Ik vind dit toch een kapitale denkfout, men wil vooral de grote momenten uit de boeken tot leven zien komen zonder rare maneuvers in het script om toch maar mysterie te kunnen creëren. Nu goed, buiten deze kritiek zeker wel kunnen genieten van de serie. In principe ligt alles klaar om er een beter tweede seizoen van te maken nu Sauron gelanceerd is en Galadriel hopelijk een snelcursus volwassen worden heeft gekregen.

Het YouTube kanaal Nerd of the Rings is trouwens een dikke aanrader, geeft altijd diepgaande analyses van alle afleveringen met referenties naar de lore. Bijna even entertained als de afleveringen zelf ;) Ben het quasi volledig eens met zijn review van seizoen 1:

Laatst bewerkt:
67 gemiddelde op metacritic is niet bepaald vernietigend.
Vernietigend is dat zeker niet, maar de verschillende reviews die ik gelezen heb zijn toch ook alles behalve lovend. Je hebt het nog steeds over een serie met een budget van +- 60 miljoen dollar per aflevering.

Vernietigend is dat zeker niet, maar de verschillende reviews die ik gelezen heb zijn toch ook alles behalve lovend. Je hebt het nog steeds over een serie met een budget van +- 60 miljoen dollar per aflevering.
Toegegeven: als Tolkien-liefhebber had ik ook liever gezien dat dit dé beste serie was van de eeuw. En ik begrijp dat er teleurstelling is over de houterige dialogen en de vreemde sprongen in het narratief en de mismeestering van de lore. Maar ik ben te zeer liefhebber van Tolkien en te opgetogen om dit deel van de lore in live action te zien om zomaar te zeggen dat ik de serie niet ga opzetten.

@Jenthe Morfydd Clark is best wel een goeie actrice. Van scream queen in crawl tot haar geweldige rol in Saint Maud. Ik denk dat men probeert de elven te stoicijns neer te zetten. Te majestieus en onwereldlijk waardoor ze inboeten aan emotional range. Het "jedi probleem" waarbij ze hun emotie te veel inperken. Gezien ze hier in feite nog aan het puberen is zou meer emotie met minder houterigheid geen probleem mogen zijn maar lijkt me eerder bij design te liggen en niet aan haar kunnen.

Wel volledig akkoord, zeker ivm die "mysteryboxes" die imo echt niet goed werken.

De reviews zijn nogal all over the place van "boring slog" tot best fantasy on TV since GOT S4.

Velen maken wel weer de vergelijking met house of the dragon S2 en zeggen dat RoP S2 er deze keer als betere uitkomt. Ahoewel HotD minder goed was dan het eerste seizoen kon mij dat toch nog altijd best bekoren. Hopelijk zeggen ze dit niet enkel omdat er meer actie in S2 van RoP zou zitten. Meer gefocuste verhaallijn die harder binnekomt is mijn nr1 wens.

Fellowship was imo ook de beste lotr film en dit puur door de worldbuild en karakters. De soms overdreven actie van return of the king, die bij momenten eerder de film in de weg stond dan ten goede kwam, past niet echt bij lotr imo.

De reviews zijn nogal all over the place van "boring slog" tot best fantasy on TV since GOT S4.

Velen maken wel weer de vergelijking met house of the dragon S2 en zeggen dat RoP S2 er deze keer als betere uitkomt. Ahoewel HotD minder goed was dan het eerste seizoen kon mij dat toch nog altijd best bekoren. Hopelijk zeggen ze dit niet enkel omdat er meer actie in S2 van RoP zou zitten. Meer gefocuste verhaallijn die harder binnekomt is mijn nr1 wens.

Fellowship was imo ook de beste lotr film en dit puur door de worldbuild en karakters. De soms overdreven actie van return of the king, die bij momenten eerder de film in de weg stond dan ten goede kwam, past niet echt bij lotr imo.
The Charge of the Rohirrim behoort wel tot de beste scènes die ik ooit in eenderwelke film heb gezien. Gebaseerd op de aanval van de gevleugelde hussaren onder Jan Sobieski tegen de Ottomanen tijdens het Beleg van Wenen in 1683. :love2:

Maar dat "wedstrijdje" tussen Gimli en Legolas was vaak heel erg cringe. Het begon al met de "surfende" Legolas op een Uruk-Hai-schild in Helms Deep en later deed hij dat nog eens bij het vellen van die Elefaunt tijdens de slag om Minas Tirith op Pellenor Fields.

Fellowship is ook mijn favoriet om dezelfde redenen die jij aanhaalt.

Eerste drie afleveringen smaken naar meer. Elfen zijn nog altijd houterig maar misschien is dat omdat het ... Elfen zijn. Verhaal is wel in een stroomversnelling aan het geraken.

Eerste aflevering was best goed in ieder geval, vlot tempo. De flashback van Halbrand/Sauron voor de gebeurtenissen van seizoen 1 was wel ondermaats. Hij had dus eigenlijk geen plan en alles was toevallig, inclusief de ontmoeting met Galadriel op dat vlot in open zee. Had toch gehoopt dat daar een meer doordacht plan achter zat.

de discussie over race bending in P&A
Het is alleszins al veel beter dan seizoen 1 alhoewel dat niet moeilijk is.
Die scène nadat Morgoth is verslagen is belachelijk, een orc die de sterkste Maia wil doden? Die de hoogste rang had in Morgoth's leger naast Gothmog? Veel wordt 'geleend' van de trilogie (als je voorbeelden wilt, let me know) en het hele gedoe van de Harfoots en 'not Gandalf' is gewoon saai. En ik erger mij eraan dat hij één van de Istari is want die arriveerden pas in de derde era.
Ik kan nog dingen opnoemen die ergerlijk zijn en tegenstrijdig zijn met de lore maar dat wordt verwijderd of verplaatst naar een ander topic ondanks dat het on-topic is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan