The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Waarbij denken mensen als je ze vraagt achter de (échte) LOTR (filmadaptaties/boeken)?
Hobbits? Wij hebben "Harfoots".
Nazgûl? We doen wel iets met de barrow wights... die bestonden volgens de lore toen ook nog niet?
Balrog? Die gaan we perfect kopiëren van de LOTR films. Idem voor Sauron.

Nu moet ik wel bekennen dat Durin's Bane in de films (en dus ook deze (zelfde?) individu van de serie) er gewoon badass uitziet.

De scenes daarentegen kunnen niet meer verschillen: Durin's Bane ontwaakt wegens de aanwezigheid van een andere Maia; Gandalf. In de ROP? Wordt wakker door het vallen van een blaadje.

Soit, eigenlijk is het eenvoudig: ik ga voor seizoen 2 deze gifbeker aan mij voorbij laten gaan.

Hopelijk meen je dat ook echt en blijf je dat gif hier dan niet rondspuwen. Het is allemaal zo hyperbolisch en zelfs persoonlijk aanvallend dat het bijna komisch wordt. Ik verzin excuses? Gewoon omdat ik mezelf niet in bochten wring om die grafgeesten op voorhand al te kunnen afbreken...

Van die flashback opener tot de creatie van mount doom uit orodruin op een manier die op en top tolkien aanvoelt... Als het je allemaal niets doet, of erger, juist zo'n haat in je opwekt dat je enkel nog overdreven op negatieve dingen kan focussen en die negativiteit keer op keer tot treurens toe moet blijven uitroepen... Dan ben je toch gewoon een anti-fan en dat lijkt me voor niemand, ook voor jou niet, aangenaam. Laat de "gifbeker" dus idd maar aan je voorbijgaan.
https://www.hollywoodreporter.com/t...uined-films-tv-shows-social-media-1235814099/

Anyway;
rfun8ialq7ad1.jpeg

Laat die "low production values" maar komen. :woohoo:

Gewoon ter info, over welke acteurs gaat het dan?

De acteur die Adar speelde, en de actrice die Bronwyn (Nora uit HIMYM 😍) speelde.
Uiteraard is dit slechts speculatie dat de kwaliteit van de serie meespeelde, kunnen ook goede andere redenen voor zijn, maar meestal bij bijvoorbeeld scheduling conflicts, weet je dan wel waarvoor ze de serie verlaten.

Een professionele acteur of actrice gaat niet snel expliciet gaan natrappen natuurlijk.

Balrog? Die gaan we perfect kopiëren van de LOTR films. Idem voor Sauron.

Nu moet ik wel bekennen dat Durin's Bane in de films (en dus ook deze (zelfde?) individu van de serie) er gewoon badass uitziet.

De scenes daarentegen kunnen niet meer verschillen: Durin's Bane ontwaakt wegens de aanwezigheid van een andere Maia; Gandalf. In de ROP? Wordt wakker door het vallen van een blaadje.

Klopt, nog zo'n voorbeeld. Ik durf er ook nog geld op inzetten dat ze de tijdslijn "samendrukken" en gewoon de Durin uit de show de "Durin" van Durin's bane laten zijn, hoewel dat in de boeken één van zijn nazaten is.

Hopelijk meen je dat ook echt en blijf je dat gif hier dan niet rondspuwen. Het is allemaal zo hyperbolisch en zelfs persoonlijk aanvallend dat het bijna komisch wordt. Ik verzin excuses? Gewoon omdat ik mezelf niet in bochten wring om die grafgeesten op voorhand al te kunnen afbreken...

Was heus niet alleen op jou bedoeld, in het algemeen vind je nog zo'n mensen (online op reddit bijvoorbeeld). ,

Van die flashback opener tot de creatie van mount doom uit orodruin op een manier die op en top tolkien aanvoelt... Als het je allemaal niets doet, of erger, juist zo'n haat in je opwekt dat je enkel nog overdreven op negatieve dingen kan focussen en die negativiteit keer op keer tot treurens toe moet blijven uitroepen... Dan ben je toch gewoon een anti-fan en dat lijkt me voor niemand, ook voor jou niet, aangenaam. Laat de "gifbeker" dus idd maar aan je voorbijgaan.
https://www.hollywoodreporter.com/t...uined-films-tv-shows-social-media-1235814099/

Anyway;
Laat die "low production values" maar komen. :woohoo:

Ah, de toegegeven visueel indrukwekkende opener dat is waar, jammer dat de monoloog over bootjes en stenen die erop volgde lachwekkend slecht geschreven was. Waarom drijven schepen en zinken stenen? Vertel me eens...🤡

Een selectieve screenshot gaat hier het verschil niet maken.

Jouw opmerking over negativiteit is evenzeer gekleurd door een politieke visie, en die discussie ga ik hier niet voeren, daarvoor mag jij naar de relevante thread gaan denk ik dan, ik houd het hier bewust op kritiek op de andere "inhoud" van de serie.

Het begrip anti-fan is echter totaal niet gepast wanneer het gaat over series met een achtergrond/geschiedenis, iemand die al jaren fan is van de boeken en voorgaande adaptaties kan/mag/moet gerust frustratie kunnen uiten wanneer nieuwe adaptaties stevig tekort schieten op meerdere vlakken, om redenen van politiek, winstbejag of gewoon onkunde van de schrijvers. Dan mogen fans van in de beginnen gerust kritiek leveren, dat is niet anders dan een voetbalfan - wat ik nooit ben geweest - die betreurt hoe zijn club ten onder gaat aan wanbeleid, diehards zullen misschien zeggen: neen, je moet gewoon blijven supporteren! Een realistische visie is gewoon dat die kritiek terecht kan zijn.
G.R.R. Martin is in deze ook een zeer slecht voorbeeld om te citeren, hij heeft zelf een deel "anti-fandom" in de hand gewerkt door hou hij met zijn fans omgaat en hoe hij zijn franchise heeft laten adapteren in eerst een ijzersterk begin en vervolgens énv an de zwakste eindes ooit voor zo'n kwalitatief begin.

Een perfect politiek neutrale dissectie van waarom deze show faalt op het vlak van schrijven en zijn heil zoekt in het emuleren van (de visuals en andere story-telling elementen) van de PJ-films.

Een selectieve screenshot gaat hier het verschil niet maken.

Een selectief Youtube filmpje ook niet. Ik kijk dan liever naar filmpjes gemaakt uit liefde voor dingen waar ik ook fan van ben en ga me al zeker niet extra verdiepen in haat filmpjes van dingen die ik zelf al niet goed vond.

Ik heb mij wel geamuseerd met het eerste seizoen en hoop gewoon dat ze net als wheel of time met een veel sterker tweede seizoen afkomen. Zoals Martin schreef wentel jij je echter volledig in negativiteit en hoop je eerder op het falen en de cancellation. Al die negativiteit en verzuring kan voor jezelf toch ook echt niet aangenaam zijn. Ik ben ook een fan van het eerste uur dus je ziet, het kan ook anders.

Dat ze de tijdslijn samendrukken en geen alsmaar veranderende cast over 1000+ jaar gingen opvoeren wisten we al van het begin dus daar hoef je geen geld op in te zetten.

Laatst bewerkt:
Een selectief Youtube filmpje ook niet. Ik kijk dan liever naar filmpjes gemaakt uit liefde voor dingen waar ik ook fan van ben en ga me al zeker niet extra verdiepen in haat filmpjes van dingen die ik zelf al niet goed vond.

Typerend natuurlijk, meteen grijpen naar woorden als "haat", ook dat is natuurlijk een politieke tactiek.

Dat "filmpje" van meer dan 2 uur is onderbouwd door iemand die een héél kanaal gebouwd heeft rond goede verhaalopbouw, die héél lovend is voor andere series waarin diversiteit op een positieve manier centraal staat, dus gooi jouw drogargument van anti-fan maar overboord.

Onderbouwde kritiek is géén "haat".

Ik heb mij wel geamuseerd met het eerste seizoen en hoop gewoon dat ze net als wheel of time met een veel sterker tweede seizoen afkomen. Zoals Martin schreef wentel jij je echter volledig in negativiteit en hoop je eerder op het falen en de cancellation. Al die negativiteit en verzuring kan voor jezelf toch ook echt niet aangenaam zijn. Ik ben ook een fan van het eerste uur dus je ziet, het kan ook anders.

Je kan en mag je gerust amuseren, je mag ook beseffen dat voor sommige mensen de lat laag ligt natuurlijk.
Kritiekloze fans bestaan natuurlijk ook, maar met hen zal je nooit een deftige discussie kunnen voeren over de gebreken of merites van dingen.

"Don't Ask Questions, Just Consume Product and Then Get Excited for Next Products" - Jay Bauman

Is Rings of Power de grootste bagger ooit gemaakt? Natuurlijk niet, ik kan véél ergere zaken bedenken, maar voor iets dat een adaptatie van Lord of the Rings te zijn, is het een trieste vertoning, op z'n zachts gezegd.

Dat ze de tijdslijn samendrukken en geen alsmaar veranderende cast over 1000+ jaar gingen opvoeren wisten we al van het begin dus daar hoef je geen geld op in te zetten.

Net dat maakt wat mij betreft een deel van de magie van de show kapot. Dat bepaalde personages sneuvelen of verhaallijnen samengedrukt worden kan omwille van een verandering in medium nu éénmaal niet anders, ik denk dan bijvoorbeeld aan HotD die een extra koningskind schrapte, maar bij Rings of Power gaat het zover dat het de magie van het LOTR-universum uitholt in die mate dat het eraan kapot gaat.

Een blinkende plas water of een diep meer hebben met elkaar gemeen dat beiden water bevatten en de lucht weerspiegelen,
maar wie meer diepgang zoekt neemt geen genoegen met de paar cm van dat eerste.

Jij ziet het niet als haat, ik wel. Jij noemt het een drogargument voor mij is het spot on. Jij zegt dat mijn lat laag ligt en dat ik een kritiekloze fan ben, ik zeg dat mijn lat hoog ligt en dat ik al kritiek gegeven heb. Jij denkt dat die quote van Bauman op mij van toepassing is, ik niet. Als ik je woorden als "gifbeker" in de mond zie nemen denk ik wel degelijk dat je de show ziet als een persoonlijke aanval op je hele zijn dus dan zou "bagger" al iets positiever zijn. Jij vindt het niet kunnen dat ze de tijdlijn condenseren, ik zie niet in hoe ze het anders zouden kunnen brengen. Jij vindt dat het het universum uitholt en eraan kapot gaat, ik niet...

Het leven is te kort om je zo in negativiteit te storten. Als het echt een gifbeker is zou ik gewoon stoppen er van te drinken en niet filmpjes kijken en posts blijven schrijven over hoe slecht dat gif wel niet is. Je kan je dan beter focussen op zaken die je wel leuk vindt. Ik begrijp dat dat je daar zelf een andere instelling over hebt en dat is je goed recht maar het lijkt me niet gezond.

Ik ben echt niet een minderwaardig iemand zonder smaak en standaarden gewoon omdat ik me wel met deze show amuseer. Ik apprecieer ook diepgang en stel ook vragen zonder hersenloos te consumeren. We hebben gewoon een andere ingesteldheid en kijken anders naar de show.

Ondertussen gaat het alweer niet meer over de show zelf en dit zijn exact het soort discussies waar Martin het over had die de fun er toch wel een beetje uithalen.

Als grote fan van de boeken en van de Jackson-trilogie is het voor mij persoonlijk (en ik denk veel andere fans ook) zeer moeilijk om "gewoon niet meer te kijken of commentaar te geven".

In RoP hun geval bijvoorbeeld kondigen ze dit jaren geleden aan met steeds het riedeltje dat ze zeer veel respect hebben voor Tolkien. Er is enorm veel interesse en veel fans kijken hier naar uit. Uiteindelijk blijkt dat er een heel oppervlakkige interpretatie van de lore genomen wordt en er enorm veel eigen ideeën geinjecteerd worden. Seizoen 1 krijgt hierdoor niet de beste reviews en ze beloven het beter te doen in seizoen 2. De eerste trailers komen uit en blijkt er gewoon weinig veranderd is. Uiteindelijk kan er maar 1 bedrijf de rechten kopen, in dit geval was dat Amazon. Er worden letterlijk miljarden dollars tegenaan gegooid dus de verwachting was/is groot. Als fan van de lore van Tolkien kijk je sowieso uit naar adaptaties in film of tv en Amazon speelt hier op in. Waarom zouden ze anders miljarden investeren in de bestaande franchise van LoTR ipv een eigen IP te creëren? Fans hebben IMO dus een recht om commentaar te geven als het resultaat sterk afwijkt van de lore.

Ik denk dat het dan eerder aan jou is om die commentaar uit te tunen als jij die serie wel graag ziet?

Btw ergens eerder zei je dat:

Van die flashback opener tot de creatie van mount doom uit orodruin op een manier die op en top tolkien aanvoelt

Hoe kan iets "Tolkien aanvoelen" als het niet voorkomt in de lore? Tolkien zelf had trouwens een hekel als adaptaties afweken van het bronmateriaal, vooral het zijne. Hij heeft de boeken namelijk geschreven als een soort geschiedenis van middle-earth en hoe kan je "afwijken" van geschiedenis? Gewoon een leuk weetje.

De rechten rond LOTR zijn een geweldig kluwen en die van Amazon zijn eerder beperkt. Er zijn ondertussen al 2 andere LOTR films in de maak bij andere productiehuizen en er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen. Misschien dat die dichter bij jouw smaak zullen aanleunen. De geschiedenis van de tweede age is zeer onvolledig en niet veel meer dan wat er in de appendices van LOTR staat en dat is een nogal droge encylopedie aan geboorte en sterftedatums met enkele grote gebeurtenissen. Men kan niet per aflevering 100 jaar in de tijd springen en elke keer met een andere cast beginnen dus daarom dat voor deze adaptatie de tijdlijn gecondenseert wordt. Er is ook gewoon niet zoveel geweten over de geschiedenis van dat tijdperk. Zelfs in de derde age was nog niet heel midden aarde verkend en in kaart gebracht en ook niet alles is gedocumenteerd en er is reeds kennis verloren gegaan dus er is ruimte te over in dat universum voor zelfs volledig nieuwe verhalen.

Voor mij voelde de creatie van Mt Doom zeer "tolkienesque" door de manier waarop het gebeurde. De orcs hun megalomane graafwerken en water rerouting om met een stoomexplosie het dak van orodruin eraf te blazen. De krachten van industrie werden allesoverheersend losgelaten op natuur wat de corruptie van het landschap betekende en zodus de creatie van Mordor. Dat zijn themas toegepast op een manier hoe Tolkien ze zelf ook gebruikte.

Laatst bewerkt:
Jij ziet het niet als haat, ik wel. Jij noemt het een drogargument voor mij is het spot on. Jij zegt dat mijn lat laag ligt en dat ik een kritiekloze fan ben, ik zeg dat mijn lat hoog ligt en dat ik al kritiek gegeven heb. Jij denkt dat die quote van Bauman op mij van toepassing is, ik niet. Als ik je woorden als "gifbeker" in de mond zie nemen denk ik wel degelijk dat je de show ziet als een persoonlijke aanval op je hele zijn dus dan zou "bagger" al iets positiever zijn. Jij vindt het niet kunnen dat ze de tijdlijn condenseren, ik zie niet in hoe ze het anders zouden kunnen brengen. Jij vindt dat het het universum uitholt en eraan kapot gaat, ik niet...

Het leven is te kort om je zo in negativiteit te storten. Als het echt een gifbeker is zou ik gewoon stoppen er van te drinken en niet filmpjes kijken en posts blijven schrijven over hoe slecht dat gif wel niet is. Je kan je dan beter focussen op zaken die je wel leuk vindt. Ik begrijp dat dat je daar zelf een andere instelling over hebt en dat is je goed recht maar het lijkt me niet gezond.

Ik ben echt niet een minderwaardig iemand zonder smaak en standaarden gewoon omdat ik me wel met deze show amuseer. Ik apprecieer ook diepgang en stel ook vragen zonder hersenloos te consumeren. We hebben gewoon een andere ingesteldheid en kijken anders naar de show.

Ondertussen gaat het alweer niet meer over de show zelf en dit zijn exact het soort discussies waar Martin het over had die de fun er toch wel een beetje uithalen.

Duidelijk verschillende visies, je mag de jouwe hebben, maar jouw verwijten hebben een hoog pot-ketel gehalte hoor, bovendien als je jouw denkwijze volgt dat je

Ik spreek van gifbeker (als hyperbool), omdat ik het eerste seizoen heb uitgekeken, maar ik heb het inderdaad nooit herbekeken.
Ik heb wel naar onderbouwde analyses gekeken waar het misgelopen is, waar het beter kon, en ik betreur het hoe deze "bagger" de kansen van betere LOTR-adaptaties in de toekomst verkleint.

Ik kijk niet louter naar "filmpjes" van dat kanaal om op Rings of Power kritiek te horen hoor, ik ben dat specifieke YouTube-kanaal bijvoorbeeld initieel beginnen te volgen omwille van analyses van "Avatar The Last Airbender" maar ook LOTR voor er zelfs maar sprake was van Rings of Power.
Dit is niet anders dan na een film (goed of slecht) nog een recensie lezen.

G.R.R. Martin z'n citaat rammelt langs alle kanten...
Het negeert volkomen hoe fans van een franchise zoals Star Wars of Star Trek (want daar ging zijn citaat/blog dacht ik over) perfect gegrond teleurgesteld kunnen zijn in nieuwe content. Het negeert ook hoe er duidelijk mensen met een agenda, cfr. The Acolyte die franchise naar hun hand trachten te zetten.
Bovendien die discussies over hoe bepaalde zaken goed waren en anderen slecht, bestonden pre-social media ook al, ze werden gewoon elders gevoerd: op café, in de stripwinkel, etc.
Over de manier waarop G.R.R. Martin zelf weinig respect toont voor zijn fans zullen we hier maar geen discussie voeren zeker, want dat is schieten op de pianist... maar desondanks valt ook daar in deze context wat voor te zeggen, want G.R.R. Martin ligt zelf mee aan de grondslag van een deel van dat zogenaamde anti-fandom.

Wat focussen op de zaken die ik wel leuk vind betreft: dat zou al een pak beter gaan als niet meerdere van de franchises waar ik in het verleden oprecht van genoot, tegenwoordig niet ten gronde gericht zouden zijn/worden door politiek/kapitalisme dat kwaliteit in de verdrukking brengt:
Star Trek via "Discovery", het merendeel van alle content geproduceerd onder Disney Star Wars, (vnl. Chris Chibnall's) Doctor Who,
de laatste (2) fase van het MCU.

Ik vind de meeste nieuwe star wars reeksen ook niet zo denderend al kijk ik ze wel nog allemaal. Maar ik heb bijvoorbeeld verschillende posts hier gedeponeerd over hoe goed andor wel niet was. De meeste andere vond ik over het algemeen niet goed maar dan ga ik daar niet, en al zeker niet eindeloos blijven posten hoe slecht ze wel niet zijn of filmpjes over kijken die uitleggen wat voor bagger het was. Focus on the good stuff, forget about the bad stuff.

Laatst bewerkt:
De rechten rond LOTR zijn een geweldig kluwen en die van Amazon zijn eerder beperkt. Er zijn ondertussen al 2 andere LOTR films in de maak bij andere productiehuizen en er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen. Misschien dat die dichter bij jouw smaak zullen aanleunen. De geschiedenis van de tweede age is zeer onvolledig en niet veel meer dan wat er in de appendices van LOTR staat en dat is een nogal droge encylopedie aan geboorte en sterftedatums met enkele grote gebeurtenissen. Men kan niet per aflevering 100 jaar in de tijd springen en elke keer met een andere cast beginnen dus daarom dat voor deze adaptatie de tijdlijn gecondenseert wordt. Er is ook gewoon niet zoveel geweten over de geschiedenis van dat tijdperk. Zelfs in de derde age was nog niet heel midden aarde verkend en in kaart gebracht en ook niet alles is gedocumenteerd en er is reeds kennis verloren gegaan dus er is ruimte te over in dat universum voor zelfs volledig nieuwe verhalen.

Het feit dat ik de serie minder goed vind hebben weinig te maken met het condenseren van de tijdlijn. Dat is zo'n beetje normaal geworden bij televisie en films. Moest Peter Jackson de tijdlijn van de boeken gevolgd hebben zat er 17 jaar tussen Bilbo's feest en Frodo's vertrek uit de Shire. Die veranderingen op zich wegen ook minder op de lore dan de introductie van compleet nieuwe karakters (Halbrand bvb).

Het gaat me meer over de karakters die in de boeken voorkomen en er maar weinig op lijken in doen en laten (Galadriel en Elrond). Ook de logica in het plot is soms ver te zoeken en hier kan ik zeer veel voorbeelden van geven.

- Galadriel die van een schip springt ergens op zee, zelfs elves kunnen verdrinken
- Elrond en Celebrimbor die Khazad-dum te pas en te onpas bezoeken, typisch voorbeeld van reistijd die vergeten wordt
- Mithril die plots magische capaciteiten heeft (meer lore maar huh?)
- Hobbits (sorry harfoots) die hun lotgenoten achterlaten
- Schepen van Numenor die Tardis-achtige capaciteiten hebben (binnenin groter dan buiten)
- Verdedigers van dat fort die de ene scene neerkijken op orc-leger die aankomt, vrouw heeft "plan", volgende scene is iedereen weg en blijkt hele toren gerigged om in te storten? Daarna trekken ze naar het dorp dat ze oorspronkelijk ontvlucht hebben en verdedigen ze dat? Is een fort niet beter dan?

- Galadriel kan goed zwemmen en werd gered
- Elrond en Celebrimbor reisden off screen
- Mithril is magic yo, always has been
- Er zijn zelfs hobbit moordenaars en ander tuig, zelfs sommige van bilbo's familieleden waren ietwat triest dat hij terug was en hadden zijn huis al leeg geroofd. ;p
- De schepen; Kinda nitpicky but at the same time also kinda agree with you on that. Dat had beter gekund.
- Met die verrassingsaanval hebben ze dat orc leger wel enorm kunnen uitdunnen, misschien niet het slimste plan maar dat fort houden had sowieso ook niet gelukt dus prolly best to go out fighting. There never was much hope, only a fool's hope.

Next! 😁
Nee ik wil je commentaar niet minimaliseren want als dat jou eruit haalt dan is dat gewoon zo. Had daar zelf geen last mee en dat van die schepen was geen dealbreaker ofzo. Zelf stoorde ik me dan bijvoorbeeld meer aan dat "is het nu sauron of gandalf vraagstuk" dat voor mij niet echt werkte maar zelfs met die zaken was er nog altijd meer dan genoeg leuks om mij wel elke week aan het scherm te kluisteren. Ik hoop op een sterker tweede seizoen en is het slechter ja, dan is het zo maar dan ga ik daar ook niet eindeloos over doordrammen maar gewoon uitkijken naar The War of the Rohirrim, The Hunt for Gollum (en seizoen 3 van RoP :biglaugh:). Mijn grootste wens is nog altijd een groots epos over de eerste age maar dat zal er vrees ik niet direct van komen.

Laatst bewerkt:
Het feit dat ik de serie minder goed vind hebben weinig te maken met het condenseren van de tijdlijn. Dat is zo'n beetje normaal geworden bij televisie en films. Moest Peter Jackson de tijdlijn van de boeken gevolgd hebben zat er 17 jaar tussen Bilbo's feest en Frodo's vertrek uit de Shire. Die veranderingen op zich wegen ook minder op de lore dan de introductie van compleet nieuwe karakters (Halbrand bvb).

Het gaat me meer over de karakters die in de boeken voorkomen en er maar weinig op lijken in doen en laten (Galadriel en Elrond). Ook de logica in het plot is soms ver te zoeken en hier kan ik zeer veel voorbeelden van geven.

- Galadriel die van een schip springt ergens op zee, zelfs elves kunnen verdrinken
- Elrond en Celebrimbor die Khazad-dum te pas en te onpas bezoeken, typisch voorbeeld van reistijd die vergeten wordt
- Mithril die plots magische capaciteiten heeft (meer lore maar huh?)
- Hobbits (sorry harfoots) die hun lotgenoten achterlaten
- Schepen van Numenor die Tardis-achtige capaciteiten hebben (binnenin groter dan buiten)
- Verdedigers van dat fort die de ene scene neerkijken op orc-leger die aankomt, vrouw heeft "plan", volgende scene is iedereen weg en blijkt hele toren gerigged om in te storten? Daarna trekken ze naar het dorp dat ze oorspronkelijk ontvlucht hebben en verdedigen ze dat? Is een fort niet beter dan?
Het excuus van tijd skippen in ROP is inderdaad voor de prullenbak want in de LOTR films wordt dit inderdaad ook vaak gedaan wat voor de fans merkbaar is maar voor de 'gewone kijker' niet. De belegering van de laatste alliantie tegen Sauron? Leek één gevecht maar duurde in werkelijkheid 7 jaar.

Er zijn zoveel dingen die gewoon geen steek houden. Je mag gerust personages verzinnen, dat deed Peter Jackson al met Tauriel bijvoorbeeld. Maar 'stick to the lore' in godsnaam. Elfen zijn nu eenmaal blanken met lang haar en dus geen Puerto Ricaan met een 'broske', als je respect hebt voor de 'lore' dan accepteer je dat gewoon.

Galadriel is nooit in Numenor geweest, waarom dit 'toevoegen' aan Tolkien's werk? Waar is Celeborn? Celebrimbor die er wordt afgebeeld als een idioot betreft de creatie van de drie elfen ringen? "The sea is always right", zegt Elendil. En zijn vrouw is verdronken. Ok...? Galadriel die soldaten van Numenor te kijk zet al lachend terwijl dat "peak humans" waren? Elendil bijvoorbeeld was 2,40m groot! Dat waren geen 'fodder mensen' zoals ze eruit zien. De afstammelingen in de LOTR films zien er véél machtiger uit en dat zou niet mogen. En dan een paar schepen met zo'n machtige krijgers voor een dorpje te veroveren?

De LOTR trilogie is ook niet perfect. Ik had ook graag het duel gezien tussen Gil-Galad, Elendil en Sauron. Nu lijkt het alsof Isildur gewoon zijn vingers moest afsnijden om te winnen. En mensen denk soms dat Sauron stom is omdat hij grijpt naar Isildur maar dat is tenminste een referentie naar het feit dat Sauron Gil-Galad verbrandde met zijn handen. Glorfindel hoorde Frodo naar Rivendel te brengen, maar Arwen werd de vervangster en: bestaat en klopt volgens de beschrijving. Lurtz die Broromir neerschiet, bestaat niet in de 'lore' enzovoort.

De dood van Saruman en "Gandalf vs Witch King" zijn wel een doorn in het oog. Dus zoals iedereen kan zien, kunnen fans dingen accepteren, dingen slikken of gewoonweg dingen verafschuwen. En ROP heeft het geflikt om minstens 51% (AKA de meerderheid) bijna de hele serie te verafschuwen.

Het begon al voor de serie werd uitgezonden met de actrice Disa die maar bleef zagen dat ze de zogezegde eerste vrouwelijke dwerg in Tolkien's universum was. (op het grote scherm) En da's gewoon foutief.

Ik vind het jammer dat opbouwende kritiek door sommigen hier wordt beschouwd als haat of wat dan ook. Blijkbaar moet je zoals ik eerder al aanhaalde; accepteren of slikken.

Uiteindelijk is het toch allemaal subjectief. Of je de veranderingen Tolkienesque of niet vindt, of je de serie goed of slecht vindt, ...
Het is normaal dat mensen die de serie wel goed vonden, in het defensieve schieten als er (voor hen) buitensporige kritiek is.
Het is normaal dat mensen die de serie niet goed vonden, in het defensieve schieten als hun kritiek wordt weggezet zonder meer.

Er moet plaats kunnen zijn voor beide, zolang het beleefd blijft.
Vind het wel ergerlijk om er "het politieke" bij te betrekken, dat kan in andere threads, heb het hier liever over de serie zelf.

Zoals je in deze thread terug kan vinden heb ik me ook heel kritisch uitgelaten over zeer veel zaken in seizoen 1. Zoals Bojo zegt waren er ook meer dan genoeg kritieken rond Jackson's films destijds. Arwen's zeer uitgebreide rol was daar bijvoorbeeld een heel grote van.

Maar overall heb ik nog steeds genoten omdat voor mij persoonlijk meer Tolkien altijd beter is dan minder Tolkien. Dat zal hetzelfde zijn voor War of The Rohirrim en de opkomende films.

Serie is nog eens niet begonnen en het is hier alweer gigantisch vermoeiend.
En stop aub met eender wat "neutraal" te noemen. NIETS is neutraal qua media, alles is gemaakt vanuit een bepaald standpunt. En laat de term "politiek" hier echt helemaal weg aub. Dat maakt de argumentatie enkel nog zwakker.

Voor een purist zal geen enkele film of serie goed genoeg zijn. Wat mij als "Tolkienenthousiasteling" vooral boeit is dat de sfeerzetting goed zit en dat is wel het geval bij ROP. Wil ik meer "Tolkien naar de letter" lees ik gewoon de boeken, want elke verfilming van een boek is een hervertaling omdat het gewoon een héél ander medium is. Ik hoop wel dat ze deze keer wat hebben gewerkt aan de storytelling en de manier waarop de personages in dialoog gaan. Dat vond ik bij momenten allemaal wel wat stroef.

De LOTR-trilogie vormt een haast mythologisch onderdeel van mijn jeugd, dus daar zit een zeker ongenaakbaarheid in die ik moeilijk kan wegstoppen. Toch zijn er ook zaken aan de Jacksonfilms die me storen. Zoals bij de Battle of Helms Deep een Legolas die op een schild de trappen afsurft en hetzelfde nog eens "dunnetjes" overdoet bij de Olifaunt die hij doodt bij de Battle of Pellenor Fields. Ik vond dat nogal onnozel.

Ik vind de meeste nieuwe star wars reeksen ook niet zo denderend al kijk ik ze wel nog allemaal. Maar ik heb bijvoorbeeld verschillende posts hier gedeponeerd over hoe goed andor wel niet was. De meeste andere vond ik over het algemeen niet goed maar dan ga ik daar niet, en al zeker niet eindeloos blijven posten hoe slecht ze wel niet zijn of filmpjes over kijken die uitleggen wat voor bagger het was. Focus on the good stuff, forget about the bad stuff.

Ja, als jij zelfs nog van The Acolyte genoten hebt, dan val je wat mij betreft wel degelijk binnen dat citaat van "don't ask questions, just consume product". ik volg meerdere film-critici op YouTube ("Rise of Skywalker"-bad is voor mij al genoeg), en op die hun advies (o.a. Jeremy Jahns) ben ik er niet eens meer aan begonnen.

& daar ben je weer met je "filmpjes kijken"... pot-ketel denk ik dan, ik vind het veel triester om mee te werken aan het hype-genereren op basis van tijdschriftscovers voor een serie met stevige kritieken op het eerste seizoen.

Ik ga immers nog graag regelmatig naar de cinéma, maar bij twijfelgevallen of ik er mijn geld aan wil uitgeven is het vaak toch eerst een non-spoiler review raadplegen, en een goede review of twee raadplegen kan daar al snel €20-30 uitsparen.
Bij series is vooral tijd de factor, en Disney weet duidelijk niet hoe ze een goede tv-serie moet maken. Andor was inderdaad nog goed.

& again liggen onze visies enorm ver uit elkaar: "focus on the good stuff, forget about the bad stuff", los van het politieke aspect dat hier uiterst artificieel wordt afgesplitst, heeft dat wel degelijk een impact:
  • budgettair op klein niveau: ik zou het wrang vinden als ik voor Amazon Prime betaald zou hebben om Rings of Power te kijken.
  • budgettair op groot niveau met toch nog één politieke steek:
    met het budget dat Amazon verkwanseld heeft om Rings of Power te produceren hadden ze véél betere tv-programma's/films kunnen maken. Bijvoorbeeld The Expanse de laatste boeken verfilmen.
  • de kwaliteit van het laatste geproduceerde materiaal beïnvloed de kans dat de franchise zich voortzet in de toekomst...

Terug
Bovenaan