The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

De drie Elvenringen werden niet door Sauron gesmeed, dus ze zijn vrij van zijn invloed. Hij heeft wel, in de gedaante van Halbrand, de nodige lering gehad bij Celebrimbor. De andere ringen (9 aan Mensen, 7 aan Dwergen) heeft hij wel gemaakt en die werden, samen met de Elvenringen, in het geheim gebonden aan de Ene Ring die in Orodruin/Mount Doom werd gesmeed.
Wel, dat is duidelijk de lore uit de boeken en niet deze serie, want er kwamen er drie in beeld, maar die andere 16 niet, of die heb ik niet gezien... De ene komt later natuurlijk. Maar goed, ik heb tijdens het eten gekeken, misschien zeer slecht opgelet.

Dat de lore en tijdslijn sowieso al weinig betekenden voor deze serie en z'n schrijvers was al duidelijk... Maar je moet het maar doen, je serie Rings of Power willen noemen, zogezegd de verhaallijn er rond opbouwen... en dan zelfs dat specifieke element uit het originele verhaal niet kunnen respecteren.

Één van de plotwendingen waar ik nog voor keek, was natuurlijk van ver duidelijk... De andere laat men nog steeds vaag, maar seizoen 2 mag voor mijn part nooit komen. Ik zal alleszins niet kijken. Nu goed, dan blijft hier meer ruimte voor de mensen die dit wel een toffe serie vinden. Dit werd ergens in deze serie één van de beste fantasy series ooit genoemd... Wel dat is dan enkel en alleen omdat er zeer weinig fantasy tv series zijn, maar zelfs dan is bijvoorbeeld het eveneens recente mindere (tov het eerste) tweede seizoen van The Witcher wat mij betreft nog altijd een kwantumsprong beter dan dit.

Een dermate grote tijd tussen seizoenen 1 & 2 zal ook achter de schermen wel z'n redenen hebben, maar die zal men niet snel toegeven. Deze serie heeft alles van een flop, en is het in mijn ogen ook.

Enkel de visuals verdienen nog enig lof, maar om een relevant spreekwoord erbij te halen: al draagt een aap een gouden ring, ...

Ik hoop dat mensen die via deze serie voor het eerst kennis maken met LOTR ook de boeken en Peter Jackson films een kans geven... en dat deze slechte tot zeer middelmatige fan fictie geen smet op een anders mooi blazoen wordt.

Laatst bewerkt:
Mijn verlangen naar het tweede seizoen is toch een pak geminderd hoor.

Dat er vrij losbandig met de lore wordt omgegaan is nog het minste van m'n zorgen (al zijn er hier toch ook grenzen overschreden) maar vooral de uitwerking vind ik erg ondermaats. Scenes hebben geen impact, personages zijn ofwel overbodig of ontbreken expressie, de scenario's zijn banaal en ongeloofwaardig.

Ik was in het begin helemaal mee maar dat was vermoedelijk alleen maar uit enthousiasme door nieuwe LoTR content.

Laatst bewerkt:
1665779861699.png

Het enige jammere is dat ze van meteor man Gandalf hebben gemaakt. (willen maken) :(

BOOM bitches! Called it! :D

Maar eigenlijk, als je het vanaf ep2 (wanneer pipo verschijnt) alles kunt voorspellen. Ze eigenlijk plot"twists" uren van tevoren telefoneren... da's gewoon bad writing.
Dus: mooie reeks, middelmatige personages, soms leuke conversaties maar ultiem mega-oppervlakkig geschreven verhaallijnen.

Laatst bewerkt:
Me toch maar gewaagd aan de 2 laatste afleveringen, om toch maar het seizoen af te sluiten. En oh boy, bij Amazon moeten ze nu toch echt wel doorhebben dat ze andere schrijvers moeten halen voor de volgende seizoenen? Het zullen er hele goeie moeten zijn om deze shitshow nog te redden…

Zal het houden op de laatste aflevering:
Maar honestly, iedereen overleeft een uitbarsting van vulkaan? En waarom Isildur laten “sterven”, iedereen weet dat die blijft leven..

- Denken ze nu echt dat er iemand geloofd in die eerste 5 minuten dat die wizard Sauron is?
- Waarom denkt Eminem en zijn crew dat die man Sauron is? En wie zijn ze?
- Hoe leert diene opeens op 5 minuten perfect Engels praten?
- Duidelijk dat dat Gandalf is, vermits hij minstens 2x Gandalf gequote heeft
- Als je nog niet wist vanaf de tweede aflevering dat Hallbrand Sauron was, surprise I guess? 😅
- Kerel heeft elven medicijn nodig, zo erg is zijn wonde. Maar hij kan wel 6 dagen op een paard zitten…
- En ook, NU begint ge Hallbrand verdacht te vinden? Nog geen eerdere hints genoeg Galadriel?
- Meester smid die honderden jaren oud is komt niet zelf op het plan om de Mitril te combineren?
- please maak het niet zo dat Sauron Middle earth wil kapot maken omdat hij afgewezen werd door Galadriel… Heb toch het minste greintje zelfrespect.
- het alternatief is dat dit Sauron zijn plan van in het begin was en fuck me, dan moet dat toch wel 1 van de meeste idiote plannen ooit geweest zijn gebaseerd op niets anders dan toevalligheden waar hij geen controle over gehad kon hebben.
- Waarom zou ge niet onmiddellijk aan iedereen daar vertellen dat Sauron in de buurt is? Waarom dat geheim houden? Maar bon, rest van de plot moet gebeuren veronderstel ik.

Ik las hierboven ergens dat het 2de seizoen misschien pas voor 2024 is. Laat het ons hopen en dat ze de tijd nemen voor grondige rewrites. Kan me niet herinneren dat zo een hoog geanticipeerde film/serie ooit zo erbarmelijk was.

Mijn verlangen naar het tweede seizoen is toch een pak geminderd hoor.

Dat er vrij losbandig met de lore wordt omgegaan is nog het minste van m'n zorgen (al zijn er hier toch ook grenzen overschreven) maar vooral de uitwerking vind ik erg ondermaats. Scenes hebben geen impact, personages zijn ofwel overbodig of ontbreken expressie, de scenario's zijn banaal en ongeloofwaardig.

Ik was in het begin helemaal mee maar dat was vermoedelijk alleen maar uit enthousiasme door nieuwe LoTR content.

Absoluut gelijk hoor, zelfs naast de lore schort er ook heel wat aan de interne verhaallijn, Galadriel wiens plan het blijkbaar was om de oceaan over te zwemmen, een half leger dat net op het juiste moment aankomt in een klein dorpje dat blijkbaar het belangrijkste in het koninkrijk is, een zwaard dat essentieel was om een dam op te breken...

Maar met al die zaken zou het nog een uiterst matige fantasy serie kunnen zijn, maar dit vastkoppelen aan LOTR? Dat maakt het gewoon zoveel malen erger.

Me toch maar gewaagd aan de 2 laatste afleveringen, om toch maar het seizoen af te sluiten. En oh boy, bij Amazon moeten ze nu toch echt wel doorhebben dat ze andere schrijvers moeten halen voor de volgende seizoenen? Het zullen er hele goeie moeten zijn om deze shitshow nog te redden…

Zal het houden op de laatste aflevering:
Maar honestly, iedereen overleeft een uitbarsting van vulkaan? En waarom Isildur laten “sterven”, iedereen weet dat die blijft leven..

- Denken ze nu echt dat er iemand geloofd in die eerste 5 minuten dat die wizard Sauron is?
- Waarom denkt Eminem en zijn crew dat die man Sauron is? En wie zijn ze?
- Hoe leert diene opeens op 5 minuten perfect Engels praten?
- Duidelijk dat dat Gandalf is, vermits hij minstens 2x Gandalf gequote heeft
- Als je nog niet wist vanaf de tweede aflevering dat Hallbrand Sauron was, surprise I guess? 😅
- Kerel heeft elven medicijn nodig, zo erg is zijn wonde. Maar hij kan wel 6 dagen op een paard zitten…
- En ook, NU begint ge Hallbrand verdacht te vinden? Nog geen eerdere hints genoeg Galadriel?
- Meester smid die honderden jaren oud is komt niet zelf op het plan om de Mitril te combineren?
- please maak het niet zo dat Sauron Middle earth wil kapot maken omdat hij afgewezen werd door Galadriel… Heb toch het minste greintje zelfrespect.
- het alternatief is dat dit Sauron zijn plan van in het begin was en fuck me, dan moet dat toch wel 1 van de meeste idiote plannen ooit geweest zijn gebaseerd op niets anders dan toevalligheden waar hij geen controle over gehad kon hebben.
- Waarom zou ge niet onmiddellijk aan iedereen daar vertellen dat Sauron in de buurt is? Waarom dat geheim houden? Maar bon, rest van de plot moet gebeuren veronderstel ik.

Ik las hierboven ergens dat het 2de seizoen misschien pas voor 2024 is. Laat het ons hopen en dat ze de tijd nemen voor grondige rewrites. Kan me niet herinneren dat zo een hoog geanticipeerde film/serie ooit zo erbarmelijk was.

Denk eerlijk gezegd dat dit niet meer te redden valt. Amazon heeft natuurlijk genoeg 💰💰💰 om te verstoppen dat deze serie faalt en nog één à twee seizoenen te maken...

Maar inderdaad, ook naar uitgekeken, initieel toch, tot de eerste info er kwam, de politiek, de schrijvers, de belabberde eerste afleveringen, ... Waar House of the Dragon mijn verwachtingen na de teleurstellende laatste seizoenen van GoT ruim overtrof en de franchise lijkt te redden, is deze serie het compleet tegenovergestelde. Enkel de manier waarop de BBC met Chris Chibnall m'n favoriete sci-fi serie aller tijden - Doctor Who - tot absolute rommel gereduceerd heeft, is wat mij betreft nog erger.

Gigantische goede streaming cijfers. Kritieken die buiten de vocal minority best goed zijn. Maar het is een flop ja.
Doet me denken aan hoe Trekkies dat al 4 seizoenen lang over Discovery zeggen 🤣

Knappe afsluiter. De kennis van de lore begint wel een nadeel te zijn, want ze verwringen veel. Ik zou er nog meer van kunnen genieten moest ik enkel de films gezien hebben, denk ik.

Ik snap de kritieken over de plot devices, flauwe dialogen en personages die niet helemaal overtuigen absoluut. Ik denk dat er zeker meer in kon zitten.

Maar tegelijk kijk ik toch zeer hard uit naar het volgende seizoen, en ik vind het doodjammer dat het nu al gedaan is en dat het nu twee jaar wachten is. Zegt genoeg over de kwaliteit die het toch haalde. En bewijst voor mij dat high fantasy ook echt zijn plaats kan hebben op het kleine scherm. Laat maar komen! :love:

- Benieuwd hoe ze Sauron in Numénor gaan krijgen, onder een andere gedaante?
Ik vermoed dat het gewoon dezelfde acteur zal blijven, dus geen gedaanteverwisselingen. Volgend seizoen Pharazon die naar Mordor trekt, Sauron verslaat en meeneemt naar Numenor waar Sauron dan weer zijn ding kan doen?
Wat waren die schepen in Numenor trouwens, met zo'n ander wapenschild?
In rouw voor de dood van de koning

Gigantische goede streaming cijfers. Kritieken die buiten de vocal minority best goed zijn. Maar het is een flop ja.
Doet me denken aan hoe Trekkies dat al 4 seizoenen lang over Discovery zeggen 🤣

Manipuleerbare cijfers door twee afleveringen tegelijkertijd te releasen. Door views op een niet transparante manier te tellen.

De mening van fans van het origineel is wat mij betreft belangrijker dan puff pieces van recensenten die leuke reisjes cadeau krijgen van Amazon. The audience score op sites als RT is niet betekenisloos.

Door de opkomst van streaming is het hebben van grote namen belangrijker geworden dan effectief kwaliteit afleveren. Star Trek Discovery dankt zijn voorbestaan aan Paramount+ in de VS. Op een televisiezender was het al lang gecancelled.

En ik ben dan nog nooit een groot Star Trek fan geweest, maar na de afbraak van Doctor Who, alle sympathie voor die fans.

De mening van fans van het origineel is wat mij betreft belangrijker dan puff pieces van recensenten die leuke reisjes cadeau krijgen van Amazon.
Behalve dan wanneer die fans een tegenovergestelde mening hebben als die van jou. Maar juist, hoe zat dat alweer? Ah ja, wie jouw wereldbeeld niet deelt kan ook geen echte fan zijn natuurlijk. Da's ook weer makkelijk opgelost.

ik vind het eigenlijk echt treurig om te zien hoe geradicaliseerd jij bent in je gedachtegoed dat je zelfs niet meer kan genieten van een televisiereeks. Rationaliseer je afkeer zoveel je wil, het is echt wel duidelijk van waar het komt. Het heeft niets te maken met Tolkien of Jackson of de intrinsieke kwaliteit van deze serie. Nu ja, jouw keuze om zo te leven. Kan me niet inbeelden dat het zeer plezant is wel.

Behalve dan wanneer die fans een tegenovergestelde mening hebben als die van jou. Maar juist, hoe zat dat alweer? Ah ja, wie jouw wereldbeeld niet deelt kan ook geen echte fan zijn natuurlijk. Da's ook weer makkelijk opgelost.

ik vind het eigenlijk echt treurig om te zien hoe geradicaliseerd jij bent in je gedachtegoed dat je zelfs niet meer kan genieten van een televisiereeks. Rationaliseer je afkeer zoveel je wil, het is echt wel duidelijk van waar het komt. Het heeft niets te maken met Tolkien of Jackson of de intrinsieke kwaliteit van deze serie. Nu ja, jouw keuze om zo te leven. Kan me niet inbeelden dat het zeer plezant is wel.

Ach, komende van degene die in een andere thread zegt dat hij ervan geniet als een serie andere mensen agiteert met nodeloze politiek. Pot, ketel... Erger nog zelfs want jij gaat volledig mee in het verhaal dat elke kritiek wel een vorm van politiek moet zijn, zelfs wanneer het gaat om (slechte) gevechtschoreografie.

Er mogen gerust fans zijn met een tegenovergestelde mening. Maar als ik verwijs naar de audience scores op sites als Rotten Tomatoes of IMDb, dan zal het wederwoord wel zijn: "review bombing" of "racisme". Deze serie scoort op dit moment 38%, House of the Dragon met nochtans ook een prominente (maar geslaagde) race-swap scoort er 84% ...

Ik heb mijn mening voldoende onderbouwd waarom ik deze serie maar niets vindt en in tegenstelling tot jou kan ik dat wel loskoppelen van politiek gedachtegoed. Jij kan dat weg trachten te zetten als rationaliseren, ik stel echter vooral feiten vast, waarvan niet in het minst: een serie die zich Rings of Power noemt maar zelfs een loopje neemt met verhaal van het maken van diezelfde ringen...

Ik kan perfect genieten van nog heel wat televisie-reeksen. Maar net zoals een talentloze, woke schrijver één van mijn favoriete tv-reeks en aller tijden bijna compleet geruïneerd heeft, ben ik nu teleurgesteld in deze verpeste kans om LOTR te laten schitteren op het kleine scherm.

House of the Dragon, The Witcher, The Expanse, The Orville, Andor, The Mandalorian... Nog heel wat fantasy & sci-fi die perfect genietbaar is, maar dit niet en de redenen zijn veelvuldig.

Ach, komende van degene die in een andere thread zegt dat hij ervan geniet als een serie andere mensen agiteert met nodeloze politiek.
Niet helemaal accuraat, lijkt me.
Pot, ketel... Erger nog zelfs want jij gaat volledig mee in het verhaal dat elke kritiek wel een vorm van politiek moet zijn, zelfs wanneer het gaat om (slechte) gevechtschoreografie.
Jaja, dat heb je al een paar keer in mijn en anderen hun schoenen proberen schuiven. Alleen klopt dat natuurlijk voor geen meter. Mijn posts spreken daarin gewoon voor zich, gezien ik zelf al verschillende kritische noten heb neergeschreven hier.

Ik geloof gewoon niet dat jouw kritiek los staat van je politiek gedachtegoed, ditto voor een aantal anderen hier. En dat geblaat over choreografie en maliënkolders vooral spijkers op laag water zoeken is. Elke reden is goed om deze serie de grond in te boren, want je hebt het in je hoofd gestoken dat deze serie een vaandeldrager is van 'woke' en dus niet anders dan slecht mag zijn.
Er mogen gerust fans zijn met een tegenovergestelde mening. Maar als ik verwijs naar de audience scores op sites als Rotten Tomatoes of IMDb, dan zal het wederwoord wel zijn: "review bombing" of "racisme". Deze serie scoort op dit moment 38%, House of the Dragon met nochtans ook een prominente (maar geslaagde) race-swap scoort er 84% ...
De serie is ook gewoon gereviewbombed. Beetje onnozel om dat te ontkennen gewoon om een punt te proberen bewijzen. Dat zijn Trumpiaanse toestanden.

waarvan niet in het minst: een serie die zich Rings of Power noemt maar zelfs een loopje neemt met verhaal van het maken van diezelfde ringen...
Jackson heeft met zowel LOTR als The Hobbit ook tientallen loopjes genomen met het verhaal, de algemene visualisatie en portrettering van de wereld, de personages, ... maar die zet je op een piëdestal.

Die aanpassingen worden allemaal gerationaliseerd en met de mantel der liefde bedekt. De aanpassingen bij RoP brandde je al af een jaar voor de serie uit kwam, louter op basis van de schrijvers en het nieuws dat er een zwarte elf zou meedoen. Dat je zelf gelooft dat je de serie een eerlijke kans hebt gegeven en je los van je politieke overtuigingen (terwijl je elke halve zin refereert naar woke) beslist hebt dat de serie slecht is, is toch echt een mop.

Knappe afsluiter. De kennis van de lore begint wel een nadeel te zijn, want ze verwringen veel. Ik zou er nog meer van kunnen genieten moest ik enkel de films gezien hebben, denk ik.

Ik snap de kritieken over de plot devices, flauwe dialogen en personages die niet helemaal overtuigen absoluut. Ik denk dat er zeker meer in kon zitten.

Maar tegelijk kijk ik toch zeer hard uit naar het volgende seizoen, en ik vind het doodjammer dat het nu al gedaan is en dat het nu twee jaar wachten is. Zegt genoeg over de kwaliteit die het toch haalde. En bewijst voor mij dat high fantasy ook echt zijn plaats kan hebben op het kleine scherm. Laat maar komen! :love:

Als Star Wars fan ben ik het wel gewend om dingen met de mantel der liefde te bedekken (ja vooral jij Rise Of Skywalker!!) maar hier was het zo opvallend dat ik amper meegezogen werd in het verhaal.

Ik kan de keuzes voor sommige zaken niet eens vatten, alsof ze het script pas schreven na de vorige afleveringen.

En nu ik al enkele lore zaken gelezen/opgefrist heb, hebben ze zich in die laatste afleveringen toch van hun creatiefste kant laten zien.

Ieder het zijne natuurlijk maar voor iemand die de LOTR films indertijd verslonden heeft aan de lopende band was het toch vooral een gemiste kans.

Niet helemaal accuraat, lijkt me.

Jaja, dat heb je al een paar keer in mijn en anderen hun schoenen proberen schuiven. Alleen klopt dat natuurlijk voor geen meter. Mijn posts spreken daarin gewoon voor zich, gezien ik zelf al verschillende kritische noten heb neergeschreven hier.

Ik geloof gewoon niet dat jouw kritiek los staat van je politiek gedachtegoed, ditto voor een aantal anderen hier. En dat geblaat over choreografie en maliënkolders vooral spijkers op laag water zoeken is. Elke reden is goed om deze serie de grond in te boren, want je hebt het in je hoofd gestoken dat deze serie een vaandeldrager is van 'woke' en dus niet anders dan slecht mag zijn.

De serie is ook gewoon gereviewbombed. Beetje onnozel om dat te ontkennen gewoon om een punt te proberen bewijzen. Dat zijn Trumpiaanse toestanden.

Jackson heeft met zowel LOTR als The Hobbit ook tientallen loopjes genomen met het verhaal, de algemene visualisatie en portrettering van de wereld, de personages, ... maar die zet je op een piëdestal.

Die aanpassingen worden allemaal gerationaliseerd en met de mantel der liefde bedekt. De aanpassingen bij RoP brandde je al af een jaar voor de serie uit kwam, louter op basis van de schrijvers en het nieuws dat er een zwarte elf zou meedoen. Dat je zelf gelooft dat je de serie een eerlijke kans hebt gegeven en je los van je politieke overtuigingen (terwijl je elke halve zin refereert naar woke) beslist hebt dat de serie slecht is, is toch echt een mop.

Ik ga hier niet veel woorden aan vuil maken, bij House of the Dragon had ik dezelfde mate verwachtingen en heb ik m'n ongelijk met plezier toegegeven. Ok daar een eerlijke kans: en verkocht na één aflevering en daar RoP zo mogelijk slechter werd (met pieken en dalen), werd HotD bijna alleen maar beter.

& ik keek al naar vele YouTube video's met analyses van gevechtsscènes en historische authenticiteit in films en series vooraleer iemand bij Amazon er zelfs maar aan dacht om de rechten op de appendices van Lord of the Rings te kopen en misbruiken om deze teleurstelling te produceren. Allesbehalve spijkers op laag water, integendeel: een wezenlijk onderdeel van succes in dergelijke series of films. Deze serie is op meer vlakken dan de etniciteit van de acteurs volstrekt ongeloofwaardig.

Trumpiaanse toestanden... Jij wilt hier per se terug een politieke discussie van maken en mij dan nog in een hoek steken waar ik niet thuis hoor. Wil je iemand radicaal noemen? Kijk eerst maar eens in de spiegel.
Ik kan dingen vrij goed scheiden, en zelfs zonder die politieke dimensie is het een volstrekt achterlijk idee dat Galadriel letterlijk toegaf dat het haar plan was om de oceaan over te zwemmen, trekt het verhaal nergens op qua tempo en inhoud, zie je zelfs interne tegenstrijdigheden, is het steunen op referenties naar andermans filmtrilogie waar je je eerst vanaf wou zetten dieptriest, ...

& waarom de lore compleet verwaarloosd is, hebben ik en anderen ook al genoeg onderstreept. The Rings of Power noemen en zelfs dat aspect compleet verdraaien... Je moet het maar doen.

Aflevering 8!
Misschien wel de meest divisive aflevering van het eerste seizoen. Ik merk dat hoe verder in dit seizoen hoe meer ik me erger of vragen stel bij bepaalde zaken. Waar ik in het begin nog bewonderend was en me af vroeg hoe ze dingen zouden aanpakken ben ik nu eerder wat sceptisch of zelfs teleurgesteld.

@KnightOfCydonia en @Sir.Killalot kunnen jullie het niet gewoon in pm uitvechten met jullie twee want ik vind het altijd spijtig als deze thread in zo een persoonlijk moddergooien uitmondt. En begint niet met "hij is begonnen", jullie zijn beide volwassen genoeg om beter te weten en elkaars uitdagingen niet tegemoet te komen.

Mijn bespreking gerangschikt van minst naar meest divisive :biglaugh:. Wees gewaarschuwd, veel lore rants, niet altijd eerlijk tegenover de makers maar ik kan er niet aan doen :shutup:.

Numenor
In Numenor zien we dat de Koning stervende is en Ar Pharazon begint met grootste bouwwerken te organiseren, die zelfs de goden met afgunst zouden vullen. Foreshadowing voor Pharries latere 'projecten'. Een stukje met de Palantir waar eigenlijk niet meer wordt op teruggekomen en dat ik bijna vergeten was tegen het einde van de aflevering. De Koning zegt dat hij teveel in de Palantir heeft gekeken en nu niet meer kan onderscheiden tussen wat echt is en wat niet en nadien Elendil's dochter die al dan niet ook een kijkje neemt en wat ziet? Hetzelfde als Miriel en Galadriel zagen? De ondergang van Numenor maar met haar eigen interpretatie? We zullen zien.
Onze Numenoreanen komen terug vanuit Midden Aarde en we zien dat Elendil toch nog Miriel steunt, oef, opluchting dat er niet nog wat drama geforceerd wordt. Ze zien (wel, Miriel niet) dat de schepen in de haven zwarte zeilen dragen, een teken van rouw en dus dat de Koning gestorven is.
De Numenor story line ben ik wel zeer benieuwd naar in het volgende seizoen, als ze de riching in zullen gaan die ik verwacht.

Harfoots
Onze meteor man wandelt Mirkwood/Greenwood binnen en wordt opgewacht door onze Cultists / Mystics die hem als Sauron begroeten. Hier had ik het al een beetje moeilijk mee omdat ik eerst dacht "Mijn god serieus? Gaan ze van Sauron een soort fallen angel maken die toch nog een hart van goud heeft maar gecorrupt is door de Cultists??". Gelukkig bleek het om een classic misunderstanding te gaan, kan gebeuren he, wat me tot mijn volgende ergernis brengt. Waarom in godsnaam dachten de cultists zelfs dat dit Sauron zou zijn? Op geen enkele manier lijkt hij op enige vorm van Sauron of gedraagt hij zich als hem. Ok, Sauron was een shapeshifter maar zijn gedaantes in de First Age waren ofwel: overweldigend knap, ofwel grotesk als een weerwolf of vampier. Anyway.
Ons Harfoots fellowship probeert hem te redden maar de Cultists hebben de old switcheroo gedaan. Als er iets is dat wel een heel groot pluspunt verdiend dan zijn het de special effects, de shapeshifting van onze Eminem cultist vond ik heel goed gedaan. We krijgen een soort Wizard duel en confirmatie dat het dus om 1 van de Istari gaat. In het begin van het gevecht stoorde ik er me wat aan dat een Maiar blijkbaar amper weet te winnen van wat Cultists met magic tricks, maar ok hij had geen staf en hij was nog wat verdweesd, cava. Het stuk "From shadow you came, from shadow I bid you return" vond ik geweldig, dat is wat ik wil horen... om dan met zo een cliche cheesy line te komen "I am good". Had even goed I am Groot kunnen zeggen want het is echt iets dat eerder uit Marvel zou komen dan een Tolkien karakter. De Cultists worden verslaan en we zien dat ze eerder een soort Wraiths lijken en veel weg hebben van de Nazgul zoals Frodo ze ziet in de Unseen World wanneer hij de ring draagt. Vraag me af of we in de toekomst nog meer info over hen zullen krijgen maar ik vrees van niet. Zoals Nerd of the Rings ze noemt: The Naz-gals :laugh:.
Sadoc sterft en wat normaal een emotioneel moment zou moeten zijn werd weer veel te snel afgehandeld... Ze hebben net een gevecht op leven en dood gehad en plots zitten ze allemaal peaceful naar de zonsopgang te kijken, Sadoc lijkt nog best ok maar knippert dan eens twee keer met de ogen en is dood. I mean come on, hadden ze dit moment niet een beetje meer zwaarte kunnen geven?
Nori gaat op avontuur met Meteor man, die nu dus echt gewoon Gandalf blijkt te zijn met een directe quote... Ik had echt gehoopt dat dit 1 van de blue wizards zou zijn of zelfs Radagast of Saruman, maar aub niet Gandalf. Ach ja, we zien wel wat het geeft, zolang ze hem niet direct Gandalf noemen hou ik nog een beetje hoop over dat het toch om 1 van de 2 Blue Wizards gaat. Gewoon een beetje teleurstellend dat alles uiteindelijk zo voorspelbaar is gebleken of lijkt.

Elves
Halbrand en Galadriel komen aan in Eregion, Halbrand blijkbaar half dood door een aanval van de vijand. Galadriel en Elrond die het bijleggen was wel een goed moment, ik blijf onder de indruk van Elrond's karakter en zijn acteur. Halbrand ontmoet Celebrimbor in de forge en hier begonnen mijn eerste alarmbellen te rinkelen. Nee, alstublieft, neen. Toen Celebrimbor vroeg wie er was had ik echt gehoopt dat ze een nieuw personage zouden introduceren, een elf die interesse had in Celebrimbor's smidse genaamd... Annatar. Dan hadden ze nog iets kunnen doen in de trend van: Halbrand is verdwenen (shapeshifted in de vorm van een Elf), heeft een briefje achtergelaten met een of andere cryptic message en Galadriel is suspicious tegenover deze nieuwe Elf maar kan nog niets bewijzen. Nu gaat het plots allemaal veeeel te veeel te snel voor mij. De stukken met Halbrand die samenwerkt met Celbrimbor vond ik op zich wel goed, maar waarom moet het Halbrand zijn... Waarom een mens! Ik heb 0 problemen met andere huidskleuren, geaardheden van karakters, zelfs genders maken me weinig uit. Maar Annatar was een elf, geen mens :eviltongue: #humansstealelvenjobs.
Gil Galad die geen kroon wilt vond ik wel goed, laat zijn wijsheid zien ipv zijn strict en strengheid die we vooral van hem zagen dit seizoen. We zien zijn speer Aeglos ook :love2:, later hopelijk ook in actie te zien. Celebrimbor die Adar's woorden toen hij het had over wat Sauron van plan was gebruikt leunt aan bij een van mijn andere ergernissen, waarover later meer. Dat Elrond toch kan inpraten op Gil Galad vind ik ook goed en toont het respect en de vriendschap die de twee voor elkaar hadden. Elrond was dan ook Gil Galad's vaandeldrager en close confidant.
Iets wat ik pas nadien las is de opmerking die Elrond maakt aan Celebrimbor: "We have three weeks for a labour that could take three centuries." Een verwijzing naar de tijd compressie in de serie aangezien in de lore het 300 jaar duurde waarin Sauron bij de Elfen in Eregion aan de Rings of Power werkte met Celebrimbor.
Galadriel en Halbrand komen tot confrontatie en hij geeft toe dat hij Sauron is. Dit stuk vond ik wel goed want eindelijk laat het iets van hoe powerful Sauron is dat hij zelfs een elf als Galadriel visioenen zoals deze kan geven. Het stuk dat Sauron lijkt vergeven te willen worden voor zijn kwade daden vind ik 50/50. Als dit eigenlijk gewoon Sauron is Galadriel probeert te beinvloeden maar er geen meter van meent dan vind ik het goed. Als ze Sauron een soort misunderstood getormenteerde antagonist gaan maken dan haat ik het. We krijgen wederom een vrijwel directe quote uit de PJ Trilogie, not a tyrant but a queen, stronger than the foundations of the earth. Op zich is die dialoog niet slecht maar het voelt zo hard als pandering aan en ik vraag me gewoon soms af, waarom? 1 of 2 verwijzingen, liefst iet of wat verborgen zou ik aanmoedigen, maar het er zo vingerdik opleggen is echt gelijk ze in uw gezicht schreeuwen: "HEBDE HET GEZIEN?? HEBDE HET DOOR? DAS WAT ZE OOK ZEI IN DE FILM, COOL HE!!!". Please, insult de intelligentie van uw kijkers niet zo...
Het stuk over Galadriel die Elrond voor het eerst ontmoet aan de seaside vond ik wel leuk omdat het eindelijk toch het leeftijdsverschil tussen de twee aantoont.
Ze beslissen dus om 3 ringen te maken, zodat er balans is en hier is dus ook weer een ergernis. In de serie maken ze dus de 3 Elfen ringen als eerste, terwijl in de lore het de 7 dwergen ringen en 9 mensen ringen zijn die eerst gesmeden worden, door Celebrimbor en Annatar (Sauron) samen waarna de 3 Elfenringen door Celebrimbor alleen gesmeden worden, vrij van de directe invloed van Sauron maar wel dankzij de kunsten die Annatar Celebrimbor heeft aangeleerd. Ok, het is mogelijk dat ze de andere ringen als "tests" samen hebben gemaakt nog voordat Halbrand ge out werd als Sauron I guess? Maar dan hadden ze dat toch echt stukken beter moeten aanpakken... Anyway, we zien wel. Nu is het dus op een halve aflevering dat ze gaan van "weten niet wat te maken eigenlijk" naar "hupsakee 3 ringen gereed, elfen gered". (De elfen zijn gered omdat: "They were forged by Celebrimbor and his smiths with the desire of "understanding, making, and healing" and granted the power to preserve all things unstained." De ringen preserveren de plekken waar Elfen wonen (en er een ring is) dus zodat de Elfen daar kunnen blijven en ze niet door de snelle verandering van Midden Aarde, terug moeten keren naar Valinor. Aan het einde van LOTR moeten ze dit wel omdat de Elfen ringen een link hadden met de One Ring, nadat deze vernietigd was verloren de ringen dus aan kracht).
Ik had echt verwacht dat er een volledig seizoen zou gewijd worden aan Sauron/Annatar die invloed uitoefent op de Elfen in Eregion en samen met Celebrimbor aan de ringen smeedt. Maar om 1 of andere reden hebben ze het op een halve aflevering gedaan en ik wil gewoon weten waarom, wat de makers hun reden was... De ringen zelf zien er wel schitterend uit moet gezegd worden. Duidelijk de ring of fire, ring of air en ring of water. Halbrand/ Sauron teleporteerd naar Mordor en kijkt uit op Mount Doom, ben benieuwd hoe zijn verhaallijn zal evolueren.

Algemene ergernissen.
Alles in dit seizoen ligt er zo vingerdik op. Ok, Tolkien was niet bepaald gekend voor zijn nuance, maar hier hebben we constant ofwel letterlijk overnemen van woorden ofwel letterlijk quoten uit de PJ Trilogy. Ook dingen zoals Halbrand = Sauron en Meteor man = Gandalf. Heel het seizoen was ik aan het hopen dat deze beide ons op het foute spoor wilden zetten... om dan uiteindelijk toch gewoon dat blijken te zijn. Ik ben niet boos, gewoon teleurgesteld. De serie mag ook echt wel wat meer proza in hun dialogen gebruiken want het is me soms iets te simplistisch. Nee ik wil ook geen ellenlange dialogen en liederen zoals in Tolkiens eerdere werk, maar iet wat meer kwaliteit en fleurigheid mag toch echt wel. Ik vind dan dat de stukken met de Harfoots nog het meest 'Tolkien' zijn voor mij. Deze wilde achterneven van de Hobbits die we kenden hebben toch wel een stukje in mijn hart veroverd en zijn denk ik mijn 2e favoriete deel van de serie na de combo Dwergen/Elrond.
Over het algemeen vind ik de serie momenteel dus te simplistisch, of zo lijkt het toch in mijn ogen. Ik merkte wel al op Tiktok dat de serie toch wel een groot aantal fans heeft die voordien eigenlijk niets of weinig van Lotr kenden dus het ligt misschien ook gewoon aan mij :p .

Na al dit ranten moet ik wel zeggen dat ik nog steeds fan ben. Ik zal zo gauw het nieuwe seizoen er is meteen kijken. De beelden zijn prachtig en veel van mijn ergernissen zijn ook gewoon dat: ergernissen. Geen haat, niets onoverkomelijk (tot nog toe). Zelden ook zo opgegaan in een serie dat ik na iedere aflevering half een boek neerschrijf gewoon om mijn gedachten te ordenen :p , in goede en slechte zin.

Aflevering 8!
Misschien wel de meest divisive aflevering van het eerste seizoen. Ik merk dat hoe verder in dit seizoen hoe meer ik me erger of vragen stel bij bepaalde zaken. Waar ik in het begin nog bewonderend was en me af vroeg hoe ze dingen zouden aanpakken ben ik nu eerder wat sceptisch of zelfs teleurgesteld.

@KnightOfCydonia en @Sir.Killalot kunnen jullie het niet gewoon in pm uitvechten met jullie twee want ik vind het altijd spijtig als deze thread in zo een persoonlijk moddergooien uitmondt. En begint niet met "hij is begonnen", jullie zijn beide volwassen genoeg om beter te weten en elkaars uitdagingen niet tegemoet te komen.

Mijn bespreking gerangschikt van minst naar meest divisive :biglaugh:. Wees gewaarschuwd, veel lore rants, niet altijd eerlijk tegenover de makers maar ik kan er niet aan doen :shutup:.

Een terechte terechtwijzing, maar ik heb seizoen één uitgekeken om kritiek te kunnen leveren op een "afgerond geheel", en met wat ik gezien heb kijk ik niet uit naar seizoen 2, dus tegen dan ben je van mij verlost ;-). Met de tijd die seizoen 2 mij zou kosten, bekijk ik liever één à twee films uit de Peter Jackson trilogie of lees een een heel groot stuk uit het boek.

Moet wel zeggen, ik lees jouw bespreking eerlijk gezegd ook als een waslijst om te stoppen met kijken, het machtige Numenor dat gereduceerd is tot een karikatuur van zichzelf, constante referenties naar andermans adaptatie, hypervoorspelbare plot"wendingen", ... ik val in herhaling eigenlijk.

Snap niet hoe je die vaak juiste analyse kan maken, en toch nog met een positief resultaat eindigen. Alsof je een mislukt dessert louter positief gaat beoordelen omdat het nog een suiker- en caloriebom is en het er nog oppervlakkig mooi uitziet, terwijl de structuur, textuur en smaak allen mislukt zijn.

De ergste kritiek is sinds de finale wat mij betreft hoe ze het maken van de ringen compleet mismeesterd lijken te hebben, dit terwijl dat de naam van de serie is. Zoals je zelf zegt: afgehandeld binnen een fractie van de tijd, terwijl ze aan zoveel andere zaken tijd verspild hebben (My Little Pony Galadriel), deze reeks is een grote teleurstelling voor mij. Blij voor jou dat je er plezier aan hebt, ik kijk wel uit naar een nieuw seizoen van iets anders: The Witcher S03 of HotD S02 (en S01 is nog niet eens gedaan).

fuck uw lore bende nerds dit is goeie shit
Groot gelijk, als ik kon zette ik mijn Lore brein uit tijdens het kijken 😩.

Als de lore er niet toe doet, dan moesten ze maar iets origineels gemaakt hebben, in plaats van te parasiteren op de naam, reputatie en bepaalde specifieke details van andermans werk en merk. Dit is een kritiek tegen zowel de schrijvers als Amazon zelf.

Overigens, wanneer de lore aangepast wordt en het een verbetering is, is dat eigenlijk niet eens een groot probleem. Bepaalde aanpassingen zijn zelfs onoverkomelijk als je materiaal van het ene medium wilt aanpassen naar het andere.
Kijk naar The Boys, de Amazon serie verschilt van de strips (Black Noire bijvoorbeeld), maar daar is het bronmateriaal één niet zo'n iconisch werk als LOTR, en twee: waar bij The Boys de meeste aanpassingen een verbetering lijken te zijn, is bijna élke afwijking van de lore in deze RoP serie gewoonweg slechter.

Terug
Bovenaan